تین کلاینت چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

تين کلاينت

تین کلاینت چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

همان‌طور که می‌دانید ورود اطلاعات و گزارش‌گیری از نرم‌افزارهای مالی واداری نیاز به پردازش بالایی ندارد لذا می‌توان بجای کامپیوتر از تین کلاینت استفاده نمود.تین کلاینت Thin Client در مقابل Fat Client به کامپیوترهای کوچکی گفته می‌شود که قدرت پردازشی محدودی دارند و جهت پردازش از توان سرور استفاده می‌کنند.در ادامه با هزارسو همراه باشید.

امروزه کامپیوترهایی که به‌عنوان سرور بکار گرفته می‌شوند بسیار قدرتمند هستند و همواره از همه ظرفیت آن‌ها استفاده نمی‌شود. لذا با متصل نمودن تین کلاینت‌ها به سرور می‌توان قدرت و توان اضافی سرورها که بلااستفاده مانده است را بکار گرفت.

ویندوزهای سرور تولیدشده توسط شرکت مایکروسافت همگی به‌صورت استاندارد از تین کلاینت‌ها پشتیبانی می‌کنند لذا استفاده از این فنّاوری کاملاً مطمئن و مقرون‌به‌صرفه هست.

کلیه نرم‌افزارهای محبوب و رایج شرکت مایکروسافت مثل مایکروسافت آفیس، شامل: ورود، اکسل، پاورپوینت و. .. به‌خوبی با تین کلاینت‌ها سازگار بوده و به‌راحتی کار می‌کنند.

سال‌هاست در سراسر دنیا من‌جمله ایران، بسیاری از بانک‌ها، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، شرکت‌ها، کارخانه‌ها، ادارات دولتی و. .. در بخش‌هایی که نیاز به پردازش بالایی ندارد و یا عملیات ورود و خروج داده‌ها را انجام می‌دهند استفاده می‌شود.

کاربران تین کلاینت در مقایسه با کاربران کامپیوتر تفاوت خاصی احساس نخواهند کرد.

Thin Client

استفاده از تین کلاینت بجای کامپیوتر مزایای زیادی دارد که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره نمود:

١. قیمت تین کلاینت از کامپیوتر ارزان‌تر است

٢. هزینه نگهداری تین کلاینت کمتر از کامپیوتر است و مدام نیاز به تعمیر سخت‌افزار یا پیکره‌بندی نرم‌افزار ندارد.

٣. مصرف برق کمتری حدود ٢٠ درصد یک کامپیوتر دارد.

۴. تین کلاینت ویروسی نمی‌شود و برای مقابله با ویروس‌ها داشتن یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس بر روی سرور برای کل شبکه کافی است.

۵. امکان مدیریت کاربران در تین کلاینت‌ها بسیار ساده است و می‌توان آن‌ها را به هر میزان محدود کرد.

۶.   شبکه‌هایی که از تین کلاینت استفاده می‌کنند، امنیت بالایی در برابر نفوذ هکرها یا سرقت اطلاعات توسط کارکنان دارند.

٧. تین کلاینت قطعه مکانیکی (حتی فن ) ندارد و لذا آرام و بی‌صدا کار می‌کند و نویز در محیط ایجاد نمی‌کند.

٨. میزان حرارتی که یک تین کلاینت تولید می‌کند نسبت به یک کامپیوتر خیلی کم است.

٩. تین کلاینت‌ها کوچک بوده و فضای کمی بر روی میز کار و درون اتاق اشغال می‌کنند. حتی می‌توان آن‌ها را توسط براکت مخصوص در پشت مانیتورها نصب کرد.

١٠. بجای مدیریت ده‌ها یا صدها کامپیوتر فقط کافی است یک کامپیوتر که همان سرور باشد را مدیریت کنید. بقیه ایستگاه‌های کاری یا همان تین کلاینت‌ها همه از سرور پیروی خواهند کرد.

١١. امکان مشاهده و نحوه کار کاربران در شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزاری امکان‌پذیر است. حتی می‌توانید با نصب نرم‌افزارهای ویژه، همانند یک سیستم دوربین مداربسته از صفحات مونیتور کاربران فیلم تهیه کنید.

١٢. کامپیوترها را هرچند سال یک‌بار باید ارتقا بدهید اما برای ارتقاء تین کلاینت‌ها فقط کافی است سرور را ارتقاء بدهید. یعنی اگر ۵٠ عدد تین کلاینت در شبکه‌دارید فقط کافی است سروری که به این تین کلاینت‌ها سرویس می‌دهد را ارتقاء بدهید تا همه آن‌ها ازنظر سرعت و قدرت پردازش ارتقاء یابند.

١٣. تین کلاینت‌ها توسط یک شرکت و تحت یک برند عرضه می‌شوند. لذا خرید آن‌ها سریع و ساده بوده و نیازی نیست مثل کامپیوتر، هر قطعه آن را از یک شرکت با یک نوع تضمین خریداری نمایید. کل دستگاه شما توسط یک شرکت گارانتی میشود و تولیدکننده مذکور قبلاً از سازگاری همه اجزاء آن با یکدیگر مطمئن است.

١۴. تین کلاینت ها برای مدت زمان کاری زیاد طراحی و ساخته‌شده‌اند و می‌توانید به‌راحتی سالها از آن‌ها استفاده کنید. هیچ قطعه مکانیکی در آن‌ها استفاده‌نشده تا استهلاک آن‌ها در حد صفر باشد. تین کلاینت فاقد فن نیز هستند تا مثل کامپیوترها نیازی به نگهداری و سرویس‌دهی نداشته باشند.

١۵. بلافاصله پس از خرید تین کلاینت می‌توانید آن را استفاده کنید و مانند کامپیوتر نیاز به مونتاژ و نصب ویندوز و غیره ندارد.

١۶. اگر تین کلاینت شخصی دچار مشکل شد، هیچ مشکلی برای اطلاعاتش پیش نخواهد آمد. کافی است یک تین کلاینت جدید به او بدهید یا بگوئید پشت تین کلاینت دیگری نشسته و نام کاربری و کلمه عبورش را وارد کند. بلافاصله همان دسکتاپ و همان کامپیوتری که داشت در مقابلش بوده و می تواند کارش را انجام دهد.

١٧. چنانچه نیاز باشد تین کلانتی برای گارانتی یا تعمیر به مرکز خدمات ارسال شود، هیچ نگرانی از بابت اطلاعات خودتان نداشته باشید چراکه اطلاعات روی سرور محفوظ است و اطلاعات روی تین کلاینت نیست.

١٨. کاهش استرس، افزایش زمان و بهره‌وری بیشتر برای مدیریت مجموعه و مدیریت واحد کامپیوتر به دنبال دارد.

Thin_clients2

نرم‌افزارهایی که به‌خوبی با تین کلاینت‌ها کار می‌کنند

کلیه نرم‌افزارهای مالی، اداری،مایکروسافت آفیس شامل ورد و اکسل و …، ادوب ریدر، بروزهای اینترنت و نرم‌افزارهای مبتنی بر وب، اتوماسیون های اداری، ERP، نرم‌افزارهای مانیتورینگ تصویر، نرم افزارهای جهت ورود و تایپ و …

مواردی که تین کلاینت نمی‌تواند جایگزین کامپیوتر شود

نرم‌افزارهایی که نیاز به پردازش سنگین دارند مثل نرم‌افزارهای گرافیکی که جهت پردازش تصویر، ادیت فیلم، انیمیشن سازی، نقشه‌کشی و …بکار می‌روند مناسب تین کلاینت ها نیستند.

نرم­افزارهای قدیمی مبتنی بر داس یا نرم‌افزارهایی که زیرساخت‌های استاندارد را رعایت نکردند نیز جهت به‌کارگیری در شبکه‌های تین کلاینتی توصیه نمی‌شوند.

نصب و راه‌اندازی شبکه ­های مبتنی بر تین کلاینت­

گرچه راه‌اندازی شبکه تین کلاینت­ ها ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد اما پیشنهاد می­کنیم که در ابتدا چنانچه تجربه ­ای در راه ­اندازی شبکه­ های مبتنی بر تین کلاینت ندارید از شرکت­های فراوانی که درزمینهٔ مجازی‌سازی فعالیت دارند کمک بگیرید.

تین کلاینت های موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

انواع تین کلاینت ها

تلگرام هزارسو

دیدگاه (2)

  • امیر سامان

    سلام ، ممنون از مطلبتون
    یک سوالی داشتم ، اینکه برای استفاده در کافی نت شما مینی پی سی رو پیشنهاد میدید یا تین کلاینت رو ؟

    1397/02/11 در 11:41
    • محسن تشکری

      با سلام
      معمولا تین کلاینت استفاده میشه

      1397/02/13 در 09:40

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: