آشنایی با دراپ کابل های فیبر نوری – FTTH Drop Cable چیست ؟

آشنایی با دراپ کابل های فیبر نوری - FTTH Drop Cable چیست ؟

آشنایی با دراپ کابل های فیبر نوری – FTTH Drop Cable چیست ؟

کابلی که برای کابل کشی فیبر به خانه در داخل (و خارج) ساختمان در پروژه های FTTH مصرف می شود، کابل دراپ (DROP CABLE) نام دارد. در این مقاله با خصوصیت های کابل دراپ آشنا می شویم…

کاربرد کابل DROP

این کابل هم برای نصب در داخل ساختمان و هم خارج ساختمان به کار می رود. اگر روکش کابل دراپ LSZH یا LSOHباشد، توانایی مقابله با اشعه فرابنفش را خواهد داشت و همچنین در اثر سوختن دود و هالوژن تولید نمی کند.

قطر کابل فیبر نوری دراپ می تواند 2 یا 3 میلیمتر باشد. همچنین کابل دراپ می تواند آرمورد ARMOURDE باشد جهت جلوگیری از جوندگی یا کشیدگی. ولی مسلماً قیمت کابل Drop FTTH آرمورد ارزان نخواهد بود.

کابل دراپ براحتی peel شده و تار های آن جهت فیوژن و OCDF بندی در کاست باکس FAT یا OTO آماده خواهند شد.

رنگ فیبر کابل دراپ

رنگ کور های فیبر کابل دراپ می تواند آبی و قرمز باشد. استاندارد خاصی در بین تولید کنندگان کابل فیبر دراپ وجود ندارد. یکی از تولید کنندگان خارجی نیز کابل دراپ با رنگ های سفید و بی رنگ ارائه می دهد و روکش کابل DROP نیز می تواند سفید یا مشکی باشد.

کابلهای دراپ به دو دسته­ی Outdoor و Indoor تقسیم می­شوند:
کابلهای دراپ آتدور (Outdoor Drop Cables) :

کابلهای دراپ آتدور می­توانند به سه شکل هوایی، کانالی و دفنی نصب شوند. با توجه به شرایطی که در محیطهای آتدور وجود دارد، معمولاً این کابلها تحمل فشار بالای ۱۰۰۰ نیوتن را دارند. کابلهای دراپ آتدور از لحاظ شکل و ساختار داخلی انواع مختلفی دارند. سه نوع رایج کابلهای دراپ آتدور به شرح زیر است:

کابل دراپ Flat Type :

کابلهای دراپ فلت یا مسطح همانگونه که از نامشان پیداست ظاهری نسبتاً مسطح دارند. و معمولاً از یک پوشش پلی اتیلنی تشکیل شده­اند. در بالا و پایین داخلِ این پوشش دو سیم فلزی قرار دارند که نقش استحکام بخشیدن به کابل را بر عهده دارند. این کابلها معمولا یک یا دو کُر فیبر نوری را در بر می­گیرند، اما این تعداد ممکن است تا ۱۲ کُر نیز بالا رود. شکل زیر سطح مقطع یک کابل دراپ فلت با دو فیبر نوری را نشان می­دهد.

کابل دراپ هشتی شکل (Figure-8 Drop Cables) :

کابلهای دراپ Figure-8 که بیشتر برای نصب هوایی استفاده می­شوند، به دلیل وجود یک سیم فولادی و محکم از انعطاف پذیری کمتری نسبت به کابلهای فلت برخوردارند. شباهت شکل ظاهری سطح مقطع آنها با عدد ۸ ، این کابلها را به کابلهای دراپ هشتی شکل (Figure-8) معروف کرده است.

معمولاً تعداد فیبر نوری موجود در این نوع کابلها ۲ الی ۴۸ عدد می­باشد. تحمل فشار این کابلها حدود ۶۰۰۰ نیوتن است.

کابل دراپ دایره­ ای (Round Drop Cables) :

این کابلها معمولاً از یک رشته فیبر تکی با قابلیت bend-insensitive (غیر حساس به خمش) تشکیل می­شوند که توسط یک پوشش داخلی جهت استحکام و یک پوشش خارجی جهت محافظت در برابر فشار احاطه گردیده است. شکل زیر نمای سطح مقطع کابلهای دراپ دایره ای را نشان می­دهد:

کابلهای دراپ ایندور (Indoor Drop Cables) :

کابلهای دراپ ایندور جهت برقراری ارتباط بین نقطه ورودی ساختمان و داخل واحدهای ساختمان استفاده می­شوند. این کابلها را کابلهای دراپ ساختمانی (Building Drop Cables) نیز می­نامند. این کابلها به دلیل اینکه در معرض شرایط سختی همچون رطوبت، نور آفتاب، گرما و سرما قرار ندارند از استحکام کمتری نسبت به کابلهای آتدور برخوردارند و دارای سهولت نصب و راه اندازی بیشتری هستند. کابلهای دراپ ایندور به دسته های مختلف از جمله کابلهای رایزری، میکروداکت و کانکتوردار (Connectorized) تقسیم می­شوند.

کابل دراپ رایزری (Riser Drop Cables) :

کابل دراپ رایزری امکان توزیع کابل در کل ساختمان را فراهم می­کنند. این کابلها جهت اتصال نقطه ورودی فیبر اصلی در طبقه همکف به طبقات فوقانی استفاده می­شوند. ساختار دسته بندی فیبر نوری در این کابلها باعث می­شود خارج کردن یک رشته فیبر از درون آن با سهولت بیشتری انجام شود. تعداد کُر فیبر موجود در این کابلها از ۸ تا ۱۴۴ متغیر می­باشد و معمولاً در دسته های ۴، ۶ و یا ۱۲ تایی با استاندارد G657A2 درون یک پوشش بیرونی قرار می­گیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید