آموزش سیسکو CCNA جلسه چهاردهم (RIP-ospf -eigrp)

آموزش سیسکو CCNA جلسه چهاردهم (RIP-ospf -eigrp)

درادامه  جلسه قبلی که درباره routing  صحبت کردیم دراین مقاله می خواهیم به تشریح پروتکل ها بپردازیم .پس درادمه با هزارسو همراه شوید.

پروتکل Routing Information Protocol یا به اختصار RIP قدیمی ترین پروتکل مسیریابی است که در سال 1988 ارائه شد و به عنوان یک پروتکل IGP ، هنوز برای شبکه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. پروتکل RIP جزء دسته Distance-Vector است.

Router  هایی  که از پروتکل RIP استفاده می کنند برای اینکه از کل مسیرها و شبکه موجود اطلاع پیدا کنند کل اطلاعات جدول مسیریابی خود را روی interfase  هایشان  ارسال می کند تا به سایر router  ها اعلام کند که چه شبکه هایی را دارند. این ارسال هر 30 ثانیه یکبار انجام می شود. برای ارسال از پروتکل   UDP با شماره پورت 520 استفاده می کند. Router   با دریافت بسته update جدول مسیریابی خود را با آن بروز می کند اما در صورتی که از همسایه خود طی 180 ثانیه update دریافت نکند تمام route  های  دریافتی را غیرقابل استفاده در نظر می گیرد و و بعد از 240 ثانیه این route  ها را از جدول مسیر یابی خود پاک می کند.RIP.  برای انتخاب بهترین مسیر از مفهومی به نام hop count استفاده می کند Hop count براساس تعداد router   ها موجود در مسیر محاسبه می شود و حداکثر مقدار 15 می تواند باشد در صورتی که تعداد از 15 بیشتر باشد RIP آن شبکه را غیر قابل دسترسی در نظر می گیرد. RIP به وسیله این روش از ایجاد Loop در شبکه جلوگیری می کند اما این محدودیت باعث می شود که این پروتکل برای شبکه بزرگ مناسب نباشد.

آموزش سیسکو CCNA جلسه سیزدهم (type protocols direct)

اما پروتکل RIP  انواع دارد که به شرح زیر است :

Version 1  و version 2

   rip version 1 یک پروتکل classfull  است و ازVLASM  پشتیبانی نمی کند ودارای امکانات Authentication   (احراز هویت ) نیست و درانتها Advertisement  را به صورت broadcast  ارسال می کند.

Rip version 2  که در سال 1993 ارائه شد و یک پروتکل classless  است و از VLSM  پشتیبانی می کند ودارای امکان authentication  نیز می باشد.ودرانتها Advertisement ها را به جای Broadcast به صورت multicast به آدرس 224.0.0.9 ارسال می کند.

OSPF  :

که جز link state  ها می باشد و metric  آن براساس cost  است ویک پروتکل استاندارد می باشد که الگوریتم ان STF  است و converge  آن به صورت fast  است و classless  را هم support   می کند وبه عملکرد آن به صورت route summarizition  است چرا که route   را خلاصه می کند ودرکنار ان loop  را درخود  detect  می کند.

 

OSPF    cpu usag    بسیار بالایی دارد که برای رفع این مشکل area  را معرفی شد است که می توانیم برای router  های خود محدوده مشخص کنیم .

Area در OSPF برای ایجاد کردن ساختار مسیریابی سلسله مراتبی یا موروثری ( Hierarchical Routing ) در یک Autonomous System استفاده می شود Area. ها تعیین کننده این هستند که چگونه و به چه اندازه اطلاعات مربوط به Routing بایستی در شبکه به اشتراک گذاشته شو OSPF. دو لایه وراثت یا Hierarchy دارد ، لایه Backbone یا Area 0 و لایه های خارج از Backbone یا Area های بین عدد 1 تا 65535 ، ایندو دو Area ای متفاوت هستند که می توان در بین آنها اطلاعات مسیریابی را Summarize کرد. Route Summarization به ما کمک می کند که بتوانیم Routing Table های خود را فشرده سازی و کوچکتر کنیم. تمامی Area ها بایستی به Area 0 متصل شوند و تمامی روترها در این Area از یک توپولوژی یکسان استفاده می کنند.

در ospf  روتر ها هر 10 ثانیه یکبار به هم پیام hello Message   را ارسال می کنند و اگر درزمان 40 ثانیه نتوانند باهم hello Message   ارسال کنند دراصلاح ازبین رفته اند .

مهمترین معایبی که در OSPF وجود دارد این است که OSPF برای نگهداری لیست OSPF Neighbor ها ، توپوپولوژی شبکه که شامل یک database   از تمامی Route های موجود در آنهاست و همچنین Routing Table خود router به حافظه RAM نسبتا بیشتری در مقایسه با پروتکل های Distance Vector نیاز دارد.

در شبکه های  OSPF  هر router  یک ID  یا یک شناسه دارد واین شناسه براساس ip  انتخاب می شود.

 

EIGRP :

EIGRP مخفف Enhanced Interior Gateway Routing Protocol است. شرکت cisco  در سال ۱۹۸۸ نسخه پیشرفته تر پروتکل IGRP را که EIGRP نام داشت، ارایه کرد. این پروتکل تا سال ۲۰۱۳ بعنوان پروتکل انحصاری cisco  بود و تنها بر روی تجهیزات این شرکت قابل استفاده بود. این شرکت در سال ۲۰۱۳ پروتکل EIGRP را بعنوان یک پروتکل استاندارد معرفی کرد.

تمامی router  ها یی که قرار است از پروتکل EIGRP برای routing  خود استفاده کنند باید درون یک AS باشند تا بتوانند شبکه‌های خود را به یکدیگر معرفی کنند یا به اصطلاح با یکدیگر همسایه شوند. این عدد می‌تواند مقداری بین ۱ تا ۶۵۵۳۵ داشته باشد. Router  ها  بعد از فعال شدن پروتکل EIGRP به طور خودکار به ip  multicast   ۲۲۴.۰.۰.۱۰ پکت‌هایی با نام Hello packets و update & partial Packets را ارسال می‌کنند. Router ها  با ارسال hello packets ، مواردی مانند Router id و شماره ی AS خود را برای یکدیگر ارسال می‌کنند اگر شماره ی AS انها با یکدیگر برابر بود router  ها فاز همسایه شدن را طی کرده اند.router  ها hello packets ها را در بازه ی زمانی ۵ ثانیه در lan و ۶۰ ثانیه در wan برای یکدیگر ارسال می‌کنند. Router  ها در lan حدود ۱۵ ثانیه منتظر دریافت hello packets و در wan مقدار ۱۸۰ ثانیه منتظر می‌مانند.اما این پروتکل ازvlsm  و cidr  پشتیبانی می کند و برای انتخاب بهترین مسیر از الگوریتم  dual  استفاده می کند ودر کنار ان قابلیت خلاصه سازی network  ها یا  (auto summary )را انجام می دهد .

 

آموزش سیسکو CCNA جلسه اول (ساختار hierarechical )
آموزش سیسکو CCNA جلسه دوم (Storing switch configuration files)
آموزش سیسکو CCNA جلسه سوم (Switch status from LED)
آموزش سیسکو CCNA جلسه چهارم (Accessing the cisco)
آموزش سیسکو CCNA جلسه پنجم (Configuraing cisco ios software)
آموزش سیسکو CCNA جلسه ششم (Introduction to vlans)
آموزش سیسکو CCNA جلسه هفتم (Introduction to trunk)
آموزش سیسکو CCNA جلسه هشتم (DYNAMIC TRUNKING PROTOCOL)
آموزش سیسکو CCNA جلسه نهم (VTP or vlan trunk protocol)
آموزش سیسکو CCNA جلسه دهم (Cisco discovery protocol (CDP))
آموزش سیسکو CCNA جلسه یازدهم (Port security)
آموزش سیسکو CCNA جلسه دوازدهم (Spanning tree protocol (STP))
آموزش سیسکو CCNA جلسه سیزدهم (type protocols direct)
آموزش سیسکو CCNA جلسه چهاردهم (RIP-ospf -eigrp)
آموزش سیسکو CCNA قسمت پانزدهم – پایانی (ACL)

تهیه و تنظیم : مصطفی مهاجر

تلگرام هزارسو

 

دیدگاهتان را بنویسید