اسپلیتر PoE چیست و چگونه کار می‌کند؟

اسپلیتر PoE چیست و چگونه کار می‌کند؟

اسپلیتر PoE چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله، مشخص می‌کنیم که PoE Splitter چیست و چگونه کار می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کنیم که چگونه یک PoE اسپلیتر مناسب انتخاب و از آن استفاده کنید و در نهایت به پرسش متداولی درباره اسپلیتر PoE پاسخ می‌دهیم.

تکنولوژی Power over Ethernet که به اختصار PoE گفته می‌شود، به تجهیزات تأمین برق (PSE) این امکان را می‌دهد که تنها با یک کابل شبکه، برق و داده را به طور همزمان برای دستگاهی که باید برق آن تأمین شود (PD)، فراهم کنند. شبکه PoE مزیت‌های مختلفی از جمله انعطاف‌پذیری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و قابل اطمینان بودن را برای نصب دستگاه در جایی که منبع برق در نزدیکی آن نیست، به ارمغان می‌آورد. وقتی صحبت از دستگاه‌های تأمین برق یا همان PSEها می‌شود، اسپلیتر PoE هم به میدان می‌آید.

اسپلیتر PoE چیست؟

PoE Splitter دستگاهی است که به همراه سوئیچ PoE و اینجکتور PoE استفاده می‌شود. اسپلیتر PoE به جای اینکه در سمت ورودی، داده و برق را بگیرد و آن‌ها را به یک خروجی واحد تبدیل کند، با جدا کردن برق از داده و اختصاص یک کابل جداگانه برای برق کمک می‌کند که برق دستگاهی که با PoE سازگار نیست تأمین شود.

همانطور که در ظاهر اسپلیتر PoE می‌بینید، در یک طرف آن دو کابل خروجی وجود دارد که یکی، داده را منتقل می‌کند و دیگری برق را تأمین می‌کند. به طور کلی، اسپلیترهای PoE در شرایطی استفاده می‌شوند که دستگاه‌هایی در نقاط دور وجود دارند و از PoE پشتیبانی نمی‌کنند ولی پریز برق شهری (AC) هم در نزدیکی آن‌ها در دسترس نیست.‌‌

اسپلیتر PoE چیست؟

PoE Splitter چگونه کار می‌کند؟

در دو حالت از PoE اسپلیتر در شبکه استفاده می‌شود:

  • در شبکه‌ای که نیاز دارد بین دستگاه‌های با قابلیت PoE و دستگا‌های بدون PoE ارتباط برقرار کند
  • در شبکه‌ای که داده از طریق یک سوئیچ یا روتر بدون PoE ارسال می‌شود که در نهایت به دستگاه‌های سازگار با PoE یا ناسازگار با PoE متصل می‌شوند

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، دستگاه تأمین‌کننده‌ی برق (PSE) یک سوئیچ PoE است که جریان برق را از طریق کابل اترنت شبکه تأمین می‌کند. در این حالت کابل ورودی به اسپیلیتر PoE می‌تواند مستقیما به سوئیچ شبکه وصل شود. از سمت خروجی نیز یک کابل داده را منتقل و دیگری برق را تأمین می‌کند. وقتی که اسپلیتر یک سیگنال PoE یکپارچه دریافت می‌کند، داده و برق را به دو شاخه‌ی مجزا تقسیم می‌کند تا دستگاه‌های بدون قابلیت PoE مثل دوربین تحت شبکه و اکسس پوینت بی‌سیم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

‌‌

PoE Splitter چگونه کار می‌کند؟اگر شرایطی پیش بیاید که قرار باشد ترکیبی از دستگاه‌های سازگار و ناسازگار با PoE در یک شبکه استفاده شوند، PoE Splitter هرگز نباید به طور مستقیم به سوئیچی که از PoE پشتیبانی نمی‌کند متصل شود؛ ولی می‌توان از یک اینجکتور PoE برای تأمین برق کمک گرفت. برای مثال، در شکل زیر یک اسپیلیتر PoE به یک اینجکتور PoE وصل شده است، در واقع اینجکتور نقش واسطه را بازی می‌کند. بنابراین برق و داده برای دوربینی که در انتها قرار دارد، ارسال می‌شود.

PoE Splitter چگونه کار می‌کند؟چگونه اسپلیتر را نصب کنیم؟

به طور کلی هنگامی که می‌خواهید برق دستگاه‌هایی مثل دوربین تحت شبکه، تلفن‌های VoIP، رادیوهای وای‌فای (گیرنده امواج) و دربازکن تحت شبکه را تأمین کنید که از تکنولوژی PoE پشتیبانی نمی‌کنند، به اسپلیتر PoE احتیاج خواهید داشت. در اینجا استفاده از اسپلیتر PoE را برای حالتی مثال می‌زنیم که می‌خواهیم از یک دوربین تحت شبکه که از قابلیت PoE پشتیبانی نمی‌کند، در شبکه‌ای استفاده کنیم که سوئیچ PoE دارد.

نصب اسپلیتر PoE راحت است و در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. قبل از نصب یک اسپلیتر PoE، یک سوئیچ PoE، یک دوربین تحت شبکه و کابل‌های UTP آماده شده‌اند. اسپلیتر PoE که در این مثال استفاده می‌کنیم، کابل خروجی برق مستقیمِ 12 ولت دارد.

  • قدم اول: دو کابل خروجی اسپلیتر را به دوربین تحت شبکه وصل کنید؛ یکی برای انتقال برق و دیگری برای داده.
  • قدم دوم: یک سر کابل UTP را به پورت ورودی اسپلیتر PoE وصل کنید و سر دیگر آن را به پورت اترنت گیگابیتی بر روی سوئیچ.

پس از انجام این مراحل، داده و برق به دوربین تحت شبکه منتقل می‌شوند.

راهنمای خرید اسپلیتر PoE

اگر در انتخاب از بین مدل‌های مختلف اسپیلیتر PoE تردید دارید، در اینجا می‌توانید راهنمایی را برای خرید اسپلیتر PoE پیدا کنید.

اولین و مهمترین نکته در خرید اسپلیتر پی او ای این است که مطمئن شوید اسپلیتری که می‌خواهید بخرید، به خوبی با دستگاه‌های مجهز به PoE در شبکه کار می‌کند. عموما، اسپلیترهای PoE موجود در بازار با استانداردهای IEEE 802.3af و IEEE 802.3at مطابقت دارند. اسپلیترهای PoE می‌توانند توسط یک ورودی PoE با استاندارد 802.3af تغذیه شوند به شرطی که مجموع توان خروجی، کمتر از 15.4 وات باشد. اگر توان خروجی مورد نیاز کمتر از 30 وات باشد، اسپلیتر PoE می‌تواند توسط یک ورودی PoE با استاندارد 802.3at تغذیه شود. ولتاژ ورودی دستگاه‌هایی که برق آن‌ها تأمین می‌شود، باید با این مشخصات مطابقت داشته باشد و از توان خروجی اسپلیتر تجاوز نکند.

علاوه بر این، توجه کنید که استاندارد اسپلیتر PoE با استاندارد دیگر دستگاه‌های شبکه، یعنی سوئیچ و اینجکتوری که از PoE پشتیبانی می‌کنند، از نظر 802.3af یا 802.3at بودن، مطابقت داشته باشد.

برای راهنمایی برای خرید سوئیچ PoE این مطلب را بخوانید: راهنمای خرید سوئیچ PoE

فرق اسپلیتر PoE با اینجکتور PoE چیست؟

هم اسپلیتر PoE و هم اینجکتور PoE در امتداد دستگاه‌های تأمین برق استفاده می‌شوند ولی در جهت‌های متضاد. اینجکتور PoE که با نام midspan (دستگاه واسطه) هم شناخته می‌شود، به داده‌ای که از سمت سوئیچ بدون PoE یا endspan (دستگاه انتهایی) می‌آید، برق را اضافه می‌کند. در واقع اینجکتور PoE از طریق کابل شبکه، برق را برای دستگاه مجهز به قابلیت PoE از جمله اکسس پوینت بی‌سیم فراهم می‌کند.

PoE Splitter هم برق را برای دستگاه فراهم می‌کند ولی تفاوت اصلی آن در این است که برق را از داده جدا می‌کند و کابل مخصوصی برای برق دارد که هر دستگاهی (حتی بدون قابلیت PoE) می‌تواند از آن استفاده کند

دیدگاهتان را بنویسید