اف تی پی چیست ؟ روش اتصال به ftp ویندوز بدون نرم افزار

اف تی پی چیست ؟ روش اتصال به ftp ویندوز بدون نرم افزار

اف تی پی چیست ؟ File Transfer Protocol یک قرارداد برای انتقال فایل در شبکه است. کاربرد عملی و رایج از این پروتکل، یعنی FTP، بیشتر زمانی است که شما قصد انتقال یک فایل از رایانه خودتان به یک سرویس دهنده فضای میزبانی (Host) را دارید. در این زمان است که شما باید از این ابزار برای تبادل فایل استفاده کنید. مثلا شما چند فایل HTML ساخته‌اید و حالا قصد بارگذاری آن برای نمایش در وب را دارید. در اینجاست که باید پس از تهیه یک فضای مناسب، اقدام به بارگذاری یا آپلود (Upload) آن فایل‌ها، به وسیله FTP روی هاست خود کنید. در اینجا هم می توانید از یک برنامه گرافیکی استفاده کنیدیا از ترفندی که در ادامه ارائه می دهیم استفاده کنید. با هزارسو همراه باشید.
اف تی پی چیست ؟

همانطور که از نام آن می‌توان فهمید، از FTP برای تبادل فایل بین حساب‌های مختلف یک رایانه، بین یک حساب و یک رایانه شخصی و یا برای دسترسی آنلاین به بایگانی نرم افزارها در یک شبکه استفاده می‌شود. یکی اصلی‌ترین مصداق انتقال فایل‌های سایت روی فضای میزبانی با استفاده از FTP است. برای این کار شما در پنل فضای میزبانی خود یک حساب FTP می‌سازید و پس از آن با یک نرم افزار نصب شده روی رایانۀ خودتان، و همچنین نام کاربری و رمز عبوری که در زمان ساخت حساب FTP تعیین کردید، وارد حساب خود می‌شوید و اقدام به انتقال و مدیریت ‌فایل‌های خود می‌کنید.

راه های اصلی استفاده از FTP

۱- استفاده از یک برنامه گرافیکی سمت مشتری است. این روش از مرسوم‌ترین طرق استفاده از FTP است. برای این کار اول باید بر روی رایانۀ خود، یک برنامه اف تی پی مانند FileZilla را نصب کنید و با دادن اطلاعات مورد نیاز برای اتصال، به سرور ftp متصل شوید و فایل‌ها را انتقال دهید. (رایج‌ترین و ساده‌ترین)
۲- استفاده از مرورگر. برای این کار شما مانند وارد کردن آدرس یک سایت، آدرس یک سرور اف تی پی را وارد می‌کنید (مانند /ftp://domain.com) و پس از دادن نام کاربری و رمز عبور، مرورگر برای شما فایل‌ها و محتویات فضای مورد نظر شما را نشان می‌دهد. استفاده از این روش برای جست و جو در دایرکتوری‌های بزرگ و برای خواندن فایل‌های بازیابی بسیار ساده است.(سرعت پایین‌تر و قابلیت اعتماد کمتر)
۳- استفاده از خط فرمان FTP. بسیاری از سیستم عامل‌های امروزی مانند ویندوز مکینتاش و لینوکس، از خط فرمان توکار سمت مشتری تشکیل شدند. یعنی شما می‌توانید مثلاً از CMD (خط فرمان) خود ویندوز بدون نیاز به هیچ گونه ابزار اضافی‌ای این کار را انجام دهید.(نداشتن رابط کاربری کاربرپسند)

اگر شما هم به دسترسی به سرور اف تی پی نیاز دارید ممکن است با نرم افزارهای مختلفی در این زمینه مواجه شوید. اما قابل توجه است که بدانید می توان به راحتی از داخل خود ویندوز و بدون نیاز به هیچگونه نرم افزاری چنین کاری را اجرایی کرد. با استفاده از این قابلیت ویندوز قادر خواهید بود به سرور اف تی پی موردنظر خود متصل شده و فایل های موردنظر را آپلود یا دانلود نمایید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه این کار آشنا شوید.

مدیریت کننده فایل ویندوز که در ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ با نام فایل اکسپلورر (File Explorer) و در ویندوز ۷ با نام ویندوز اکسپلورر (Windows Explorer) شناخته می شود به شما اجازه می دهد تا به آسانی به سرورهای اف تی پی مورد نظر خود متصل شوید.

روش اتصال به ftp بدون نرم افزار

بدین منظور ابتدا فایل اکسپلورر یا ویندوز اکسپلورر را باز کرده و بر روی This PC یا My computer کلیک کنید. در قسمت خالی صفحه کلیک راست کرده و گزینه Add a network location را انتخاب نمایید.(شماره۱) سپس صفحه نخستی که نمایش داده می شود را رد کرده و در قسمت بعد گزینه Choose a custom network location را انتخاب کنید. (شماره۲)

در قسمت Specify the location of your website آدرس سرور اف تی پی خود را بصورت ftp://server.com وارد نمایید. برای مثال در سرورهای مایکروسافت، آدرس را بصورت ftp://ftp.microsoft.com تایپ می کنیم.

اگر نام کاربری و رمز عبوری بر روی سرور خود قرار نداده اید می توانید چک مارک گزینه Log on anonymously را فعال کنید. این گزینه به شما اجازه می دهد تا فایل هایی که بصورت عمومی به اشتراک گذاشته شده اند را دانلود نمایید اما امکان آپلود فایل را در اختیار نخواهید داشت.

اگر هم دارای نام کاربری و رمز عبور می باشید چک مارک را غیر فعال کرده و در داخل فیلد مربوطه، یوزرنیم خود را وارد نمایید. سپس از شما خواسته می شود تا رمز عبور خود را نیز تایپ و وارد کنید.

هم اکنون از شما خواسته می شود تا یک نام را برای شبکه خود انتخاب کنید. می توانید هر نام دلخواه و ترجیحاً مرتبط را وارد نمایید تا قادر به تشخیص اف تی پی های خود باشید.

وقتیکه وارد کردن اطلاعات اف تی پی تمام شد می توانید آن را در داخل صفحه This PC و زیر بخش Network locations مشاهده کنید. با استفاده از کپی و پیست کردن عادی به داخل این پوشه می توانید فعالیت های آپلود یا دانلود را اجرایی کنید.

امیدوارم که از آشنایی با این قابلیت کاربردی و نحوه استفاده آن، لذت برده باشید. لطفاً نظرات خود را درباره کار با این قسمت از ویندوز با ما نیز به اشتراک بگذارید.

منبع:bigetek

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید