راهنمای خرید سوئیچ PoE ، عوامل موثر در انتخاب سوییچ PoE چیست ؟

راهنمای خرید سوئیچ PoE ، عوامل موثر در انتخاب سوییچ PoE چیست ؟

راهنمای خرید سوئیچ PoE ، عوامل موثر در انتخاب سوییچ PoE چیست ؟

خرید سوئیچ PoE مناسب برای اتصال دستگاه‌هایی مانند دوربین‌های IP، اکسس پوینت‌های بیسیم و غیره یکی از سخت ترین چالش‌هایی است که ادمین‌های شبکه‌ با آن رو به رو هستند. وجود سوییچ های متنوع در بازار، باعث می‌شود که کار انتخاب سوئیچ PoE اندکی دشوار شود. به همین دلیل شما پیش از خرید، باید درک درستی از نحوه کارکرد انواع مختلف سوئیچ‌های PoE داشته باشید. به عنوان مثال، دانستن تفاوت میان سوئیچ‌ PoE و سوییچ +PoE و یا اطلاع از نحوه کار سوئیچ‌های Managed و Unmanaged به شما در انتخاب هر چه بهتر سوییچ PoE کمک می‌کند. در این مقاله سعی داریم تا توضیحاتی در خصوص سوئیچ‌های PoE و عوامل تاثیرگذار در خرید آن‌ها را با شما در میان بگذاریم.

راهنمایی‌های لازم در انتخاب سوئیچ PoE و خرید سوئیچ PoE

در مرحله اول، شما باید با انواع مختلف سوئیچ‌های PoE آشنایی کامل داشته باشید.

انتخاب سوئیچ PoE از بین سوئیچ‌های Active و Passive

سوئیچ‌های Active PoE به سوئیچ‌های PoE استاندارد (با استاندارد‌های IEEE 802.3at/af و یاIEEE 802.3bt) شهرت دارند. به طور کلی، سوئیچ‌های Active به سه گروه PoE+، PoE و ++PoE تقسیم بندی می‌شوند. این سوییچ ها پیش از انتقال جریان برق به دستگاه‌های موجود در شبکه، فرآیندی به نام Negotiation یا مذاکره را انجام می‌دهند. این کار از بروز خطرات احتمالی در زمان آسیب دیدگی کابل و یا اتصال به دستگاه غیر مجاز، جلوگیری می‌کند.

در سوی دیگر ماجرا، سوئیچ‌های Passive به محض اتصال دستگاه به پورت، شروع به ارسال جریان برق می‌کنند. این سوئیچ‌ها به دلیل عدم وجود پروتکل کنترلی در زمان ارسال جریان برق، ممکن است آسیب‌های بسیار جدی را به دستگاه‌های متصل شده وارد آورند. به صورت کلی، استفاده از سوئیچ‌های Active PoE می‌تواند ایمن‌ترین گزینه برای اتصال به دستگاه‌های PD باشد. در حالی که سوئیچ‌های Passive زمانی کاربرد دارند که میزان مصرف جریان یک دستگاه در شبکه ثابت باشد. همچنین اگر بودجه شما محدود است، خرید سوئیچ‌های Passive یک گزینه کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

سوئیچ‌های Managed و Unmanaged

اصلی‌ترین تفاوت سوئیچ‌های Managed ( سوییچ قابل مدیریت) و Unmanaged (سوییچ غیر قابل مدیریت) در قابلیت‌ آن‌ها برای انجام تنظیمات مرتبط با مسیریابی بسته یا همان Routing است. سوئیچ‌های Unmanaged تنها از یک سری تنظیمات خاص پیروی کرده و اجازه اعمال تغییرات گسترده‌ای را به کاربر نمی‌دهند. این سوییچ ها بیشتر در منازل و ادارات کوچک که نیاز چندانی به پیاده سازی فرآیند مسیریابی یا Routing ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در طرف دیگر، سوئیچ‌های Managed یا قابل مدیریت  وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان علاوه بر اعمال تنظیمات متنوع، ترافیکی که از شبکه گذر می‌کند را هم مورد بررسی قرار داد. از نمونه این سرویس‌ها می‌توان به (VLANS (Virtual Local Area Network، پروتکل SNMP یا همان (Simple Network Management Protocol) و غیره اشاره کرد. در نتیجه کاربران می‌توانند بسته به نیاز‌های شبکه، تنظیمات مورد نظر خود را بر روی سوئیچ انجام دهند. سوئیچ‌های Managed به صورت اختصاصی برای کارهای پیچیده با حجم بالا طراحی شده‌اند و می‌توانند حجم ترافیک بسیار زیادی را از خود عبور دهند. علاوه بر این، کاربران قادر هستند تا تنظیمات متنوعی را روی سوییچ اعمال کرده و در زمان مناسب از آن‌ها استفاده نمایند.

سوئیچ‌های PoE بدون فن و فن دار

همانطور که از نام این سوئیچ‌ها می‌توان تشخیص داد، تفاوت این دو مدل در داشتن فن خنک کننده داخل دستگاه است. در طراحی سوئیچ‌های بدون فن، از هیچ سیستم خنک کننده داخلی استفاده نشده و این دستگاه‌ها به روش Passive Cooling و با استفاده از محیط اطراف خنک می‌شوند. گرمای تولید شده توسط سوئیچ‌های بدون فن از طریق محفظه‌هایی که در اطراف دستگاه تعبیه شده‌، خارج می‌شوند. این سوئیچ‌ها کاملا بدون سر و صدا هستند و در مقایسه با مدل‌های دارای فن، طراحی ظریف‌تری دارند. سوئیچ‌های بدون فن به دلیل صدای کمی که تولید می‌کنند، به صورت گسترده در ادارات، بیمارستان‌ها و کتابخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در صورتی که فضای کافی برای قرار دادن تجهیزات شبکه ندارید، استفاده از سوئیچ‌های بدون فن می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

تراکم پورت‌ها

در سمت دیگر خرید سوئیچ PoE، سوئیچ‌های فن دار از یک سیستم خنک‌ کننده اضافی برای کاهش دمای سریع سوئیچ استفاده می‌کنند. به طوری که مایعی مخصوص از طریق لوله‌های تعبیه شده در دستگاه حرکت کرده و گرما را جذب می‌کند. این کار در نهایت طول عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد. سوئیچ‌های فن دار به صورت گسترده توسط دیتاسنترها (که به دلیل فعالیت بالای سخت افزارهای شبکه نیاز مبرم به سیستم‌های خنک‌ کننده دارند) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید سوئیچ PoE: سوئیچ‌های لایه ۲ یا لایه ۳

نکته ای که در انتخاب سوئیچ PoE باید در نظر داشته باشید تفاوت اصلی بین سوئیچ‌های لایه ۲ و لایه ۳ است، یعنی توانایی آن‌ها در اجرای فرآیند Routing است. سوئیچ‌های لایه ۲ تنها می‌توانند بر آدرس MAC دستگاه‌های متصل با پورت نظارت داشته باشند و توجهی به آدرس IP نمی‌کنند. در نتیجه بسته‌ها بدون نیاز به نگرانی در خصوص چک شدن آدرس IP توسط سوئیچ، می‌توانند از مبدا به سمت مقصد حرکت نمایند. به دلیل طراحی ساده، این سوئیچ‌ها بیشتر در شبکه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورت خرید سوئیچ PoE لایه ۳، این سوییچ ها به دلیل برخورداری از سیستم Routing با توجه به آدرس IP و آدرس Subnet یک بسته، مسیر حرکت آن را مشخص می‌کنند. در نتیجه این سوئیچ‌ها امکان انتقال اطلاعات بین شبکه‌های مختلف LAN و VLAN را فراهم می‌سازند. به طور کلی، سوئیچ‌های لایه ۳ می‌توانند با رعایت تمامی پروتکل‌های مرتبط با Routing، بسته‌های ورودی شبکه را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آدرس مبدا و مقصد، مسیر حرکت بسته را مشخص کنند. امروزه بیشتر طراحان شبکه برای داشتن یک سیستم کارآمد، ترکیبی از سوییچ های لایه ۲ و لایه ۳ را در طراحی خود استفاده می‌کنند.

عوامل مهم در هنگام خرید سوئیچ PoE

انتخاب یک سوئیچ PoE‌ مناسب برای شبکه‌های داخلی و بیسیم، تنها با شناخت انواع مختلف سوئیچ‌های موجود در بازار امکان پذیر نیست. علاوه بر این، خریداران برای استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های یک سوئیچ، باید در زمان خرید سوئیچ PoE به نکات دیگری نیز توجه داشته باشند.

تراکم پورت‌ها

تراکم پورت‌هاسوئیچ‌های PoE به صورت کلی در مدل‌هایی با ۸، ۱۲، ۱۶، ۲۴ و ۴۸ پورت در بازار موجود هستند. بنابراین شما باید  پیش از خرید سوئیچ PoE، از تعداد دقیق دستگاه‌های فعال در شبکه  اطلاع داشته باشید. به عنوان مثال، سوئیچ‌هایی با ۸ پورت بیشتر در شبکه‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و دیتاسنترها از سوئیچ‌هایی با ۴۸ پورت استفاده می‌کنند. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم سوئیچی را خریداری کنید که اگر در آینده تصمیم به گسترش شبکه خود گرفتید، ظرفیت لازم را در اختیار شما قرار دهد.

میزان جا به جایی اطلاعات

بیشتر سوئیچ‌های PoE موجود در بازار از استاندارد 10/100/1000 Base-T برخوردار هستند. البته دستگاه‌های سریع‌تر با سرعت 1/10G نیز در بازار وجود داشته که برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نظر داشته باشید که سوئیچ‌های PoE جدید از استاندارد‌‌هایی که در گذشته استفاده می‌شدند (مانند 10/100Mbps) نیز پشتیبانی می‌کنند. پورت‌های 1/10G کاربر را قادر می‌سازند تا با اتصال به یک سوئیچ aggregation، پهنای باند شبکه را گسترش دهد.

مصرف انرژی سوییچ PoE

یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی شبکه PoE، این است که سوئیچ‌ها باید به راحتی قادر به تامین جریان لازم برای شبکه باشند. به عنوان مثال، یک سوئیچ ۸ پورتی با بیشینه مصرف جریان ۱۵۰ وات را در نظر بگیرید که از استاندارد IEEE 802.3af/at پشتیبانی می‌کند. این سوئیچ می‌تواند به طور مستقیم ۱۳۰ وات جریان را وارد شبکه کند (از آن جایی که خود سوئیچ‌ هم برای کار نیاز به جریان برق دارد، به خاطر داشته باشید که میزان بیشینه جریان یک سوئیچ از میزانی که به شبکه اختصاص داده می‌شود، بیشتر است). در نتیجه این سوئیچ ۸ پورتی می‌تواند به صورت همزمان به ۸ دستگاه با استاندارد IEEE 802.3af متصل گردد. این در حالیست که همین سوئیچ می‌تواند جریان مورد نیاز برای تنها ۴ دستگاه با استاندارد IEEE 802.3at را فراهم سازد.

سازگاری دستگاه‌ها با تکنولوژی PoE

به صورت کلی، یک از نکاتی که در زمان خرید یک سوئیچ PoE مورد توجه قرار می‌گیرد، سازگاری آن با دستگاه‌های فعال در یک شبکه (PD) است. در نتیجه همیشه به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از خرید یک سوئیچ PoE، اطمینان حاصل کنید که سوئیچ مورد نظر شما با استاندارد‌های دستگاه‌های PD همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در شبکه دستگاهی با استاندارد PoE++ وجود دارد، حتما باید به یک سوئیچ PoE++ متصل گردد. چرا که سوئیچ‌های PoE و PoE+ توانایی تامین انرژی مورد نیاز این دستگاه‌ها را ندارند.
  • سوئیچ‌های PoEبرای انتقال اطلاعات و جریان از طریق کابل‌های اترنت، از دو روش مرسوم با نام‌های  3af Mode A و 802.3af Mode B استفاده می‌‌کنند. در نتیجه پیش از خرید سوئیچ PoE، مطمئن شوید که دستگاه‌های فعال در شبکه (PD) از یک Mode مشابه با سوئیچ استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، دستگاه‌هایی که جریان مورد نیازشان به روش PoE Mode A تامین می‌شود، نمی‌توانند به سوئیچ‌هایی با جریان Mode B متصل گردند.

در نهایت به این نکته نیز توجه کنید که بسیاری از تولید کنندگان تجهیزات شبکه، محصولات خود را طوری طراحی می‌کنند که تنها با محصولات تولید شده توسط همان کمپانی سازگاری داشته باشند. در نتیجه پیش از خرید یک سوئیچ PoE باید از سازگاری دستگاه‌ها با یکدیگر اطمینان حاصل نمایید.

پشتیبانی فنی عاملی مهم در انتخاب سوئیچ PoE

پشتیبانی مناسب از محصول تولید شده توسط سازنده، یکی از نکات مهمی‌ است که می‌تواند خیال شما را از عملکرد بی نقص شبکه راحت کند. با یک پرس و جوی ساده، اطلاعاتی در خصوص پشتیبانی فنی شرکت سازنده و گارانتی کننده سوییچ به دست بیاورید و پیش از خرید، با کارشناسان‌شان ارتباط برقرار کنید. پشتیبانی قوی باعث می‌شود تا در هنگام بروز مشکل، شبکه بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به حالت پایدار خود بازگردد.

فاصله دستگاه‌های داخل شبکه از سوئیچ

سوئیچ‌های PoE برای انتقال اطلاعات و جریان برق، هموراه از کابل‌های اترنت استفاده می‌کنند. یکی از عواملی که بر روی سرعت شبکه تاثیر مستقیم دارد، جنس کابل‌های اترنت است. کارشناسان پیشنهاد می‌‌کنند که از کابل‌هایی از جنس مس و و تولید شده به روش Oxygen-free برای شبکه استفاده کنید. چرا که میزان نویز و از دست رفتن اطلاعات و انرژی در این کابل‌ها بسیار کمتر از نمونه‌های دیگر است. بیشترین فاصله میان دستگاه‌‌های فعال در شبکه (PD) از یک سوییچ PoE، صد متر است. اگر دستگاه در فاصله بیش از ۱۰۰ متری از سوئیچ قرار گرفته باشد، می‌توان به راحتی شاهد افت کیفیت سیگنال در شبکه بود. برای انتقال جریان و اطلاعات به فاصله‌های دورتر، کارشناسان شبکه معمولا از PoE extender استفاده می‌کنند.

جمع بندی

به شما توصیه می‌کنیم که پیش از خرید یک سوئیچ PoE، دقت فراوانی به خرج داده و اطلاعات خود را تکمیل کنید. از تاثیرگذارترین عوامل در انتخاب یک سوئیچ مناسب، می‌توان به توجه به نیاز‌های شبکه، سازگاری دستگاه‌ها با یکدیگر و سرعت انتقال اطلاعات میان سوئیچ و دستگاه‌های مختلف در شبکه اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید