معرفی انواع پورت های سخت افزاری

معرفی انواع پورت های سخت افزاری

معرفی انواع پورت های سخت افزاری

شناخته شده ترین و البته پرکاربردترین پورت های سخت افزاری که برای اتصال کارت گرافیک، به مانیتور از آن استفاده میشود، پورت VGA می باشد. در تصویر زیر کابل VGA را مشاهده میکنید. در معرفی این کانکتور، کانکتور VGA رو با کانکتور های دیگر مورد مقایسه قرار میدهیم.

VGA مخفف کلمات Video Graphics Array، میباشد. VGA استانداردی برای اتصال دستگاه های ویدئویی مانند مانیتور کامپیوتر و پروژکتور است و در سال ۱۹۸۷ توسط شرکت IBM توسعه داده و معرفی شد. به طور کلی VGA به انواع کابل ها، پورت ها و کانکتور هایی اشاره میشود، که برای اتصال دستگاه هایی مثل مانتور به کارت گرافیک استفاده میشود. اگر چه VGA هنوز که هنوز است مورد استفاده قرار میگیرد، اما به سرعت جای خود را به تکنولوژی HDMI و DVI داد. در زیر به بررسی جزئیات کابل ها و پورت های VGA میپردازیم.

 

VGA Pins:
کابل های VGA دارای ۱۵ عدد پین هستند: ۵ پین در بالا، ۵ پین در قسمت میانی، ۵ پین در قسمت زیرین. تصویر فوق به وضوح نشانگر تعداد پین ها است. سوراخ های پین موجود در پورت های کارت گرافیک های کامپیوتر های شخصی و یا مانیتور ها، همگی دارای ۱۵ عدد هستند که کابل های VGA براحتی میتوانند به پورت ها متصل شوند. هر پین وظیفه خاص خود را دارد. برای مثال: پین اول برای انتقال رنگ قرمز بکار میرود درحالیکه پین های دوم و سوم به ترتیب برای انتقال رنگ های سبز و آبی بکار میروند.

معرفی انواع پورت های سخت افزاریاتصالات نر و ماده VGA:
همه کابل های کامپیوتر دارای یک جنسیت خاص هستند، که یا نر هستند و یا ماده. اتصالات کابل نر دارای برجستگی هستند. اتصالات ماده نیز درست عکس این قضیه هست. یعنی اینکه اتصالات کابل ماده دارای حفره هایی است که کابل نر به آن متصل میشود. در تصویر فوق شما دو نوع کابل VGA از نوع نر را مشاهده میکنید. پس نتیجه این شد که کابل ها اتصالات نر هستند و پورت ها یا اینترفیس ها اتصالات ماده میباشند.

معرفی انواع پورت های سخت افزاری

تبدیل کننده های HDMI):VGA به DVI):
کانکتور های VGA و DVI و سایر کانکتور ها میتوانند با هم ترکیب شوند. اگر شما مانیتوری داشته باشید که تنها VGA را پشتیبانی میکند اما شما کارت گرافیکی را تهیه کرده اید که اتصالات HDMI و DVI را پشیبانی میکنند، جای نگرانی وجود ندارد شما میتوانید با Convertor یا تبدیل کننده پورت VGA به پورت DVI و یا پورت HDMI این مشکل را حل کنید. در تصویر بالا یک مبدل HDMI به DVI را مشاهده میکنید.

 

مبدل VGA – HDMI:
مبدل VGA به HDMI، چیزی است که شما نیاز به تبدیل سیگنال های VGA که از کامپیوتر شما خارج میشود به پورت HDMI که در مانیتور یا تلویزیون شما وجود دارد، نیاز دارید. اگر کامپیوتر شما از کارت گرافیکی با پورت VGA دارد، و میخواهید برای ارسال تصاویر از کامپیوترتان به تلویزیون تان که از پورت HDMI پشتیبانی میکند، استفاده کنید این مبدل نیاز شما را بر طرف می کند. برخی از مبدل های VGA به HDMI دارای کانکتور USB هم هستند که برای انتقال صوت بکار میروند، زیرا VGA توانایی انتقال صوت را ندارد. در تصویر فوق یک نمونه از مبدل VGA به HDMI را مجهز به کانکتور USB مشاهده میکنید.

اما مبدل HDMI به VGA درست برعکس این مبدل است یعنی مانند شکل زیر شما میخواهید تصویری را به همراه صوت از یک لپتاپ که از HDMI پشتیبانی میکند به یک مانیتور دیگر یا هر دستگاهی که از پورت VGA پشتیبانی میکند ارسال کنید به کار میرود.از آن جایی که HDMI جدیدتر از VGA است این کانکتور در مواقعی که میخواهید دستگاه های پیشرفته تر را به دستگاه های قدیمی برای نمایش تصاویر استفاده کنید میتواند مفید باشد.قیمت این مبدل ها حدود ۲۵ دلار آمریکا میباشد.

مبدل VGA – DVI:
همانطور که حدس میزنید مبدل DVI به VGA برای اتصال کارت گرافیک هایی که از پورت DVI پشتیبانی میکنند. برای دستگاه هایی نظیر مانیتور و سایر دستگاه ها که از VGA پشتیبانی میکنند، مورد استفاده قرار میگیرد. مبدل های DVI به VGA معمولا مبدل اتصالات DVI نر به VGA ماده هستند. به این معنی که یک کابل DVI از کارت گرافیک شما به پورت DVI موجود در مبدل وصل میشود و یک کابل VGA از مانیتوری که از VGA پشتیبانی میکند، به پورت VGA موجود در این مبدل متصل میشود.

منبع:تجارت سرور ماندگار

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید