معرفی نرم افزار مجازی سازی Vmware Vsphere

معرفی نرم افزار مجازی سازی Vmware Vsphere

معرفی نرم افزار مجازی سازی Vmware Vsphere

محصول vSphere شرکت VMware یکی از برترین بسترهای پیاده سازی کلود و مجازی سازی میباشد که دارای ویژگیهای بسیار جذابی در مدیریت دیتاسنترهای بزرگ میباشد. بدین ترتیب یک زیرساخت با قابلیت های دسترس‌پذیری بالا یا (HA (Highly Available ، خودترمیمی ‌(Resiliency) و همچنین زیرساخت On-Demand ایجاد می‌گردد که مبنایی ایده‌ال برای هر یک از محیط‌های Cloud  به شمار می‌رود. VMware vSphere یک نام تجاری برای برای تمام پکیج VMware است.

این نرم‌افزارها شامل سرویس‌های زیر می‌شوند:

VMWare ESXi:

یک سیستم عامل و فوق ناظر برروی سخت‌افزار یک سرور فیزیکی ( مثلاً سرور HP )  نصب می‌گردد و کار اصلی این سیتم عامل ، نرم‌افزار و فوق ناظر، مدیریت و به اشتراک‌گذاری منابع سخت‌افزاری مثل رم ، پردزانده ، کارت گرافیک ، هارد و…. در سرور فیزیکی برای ماشین‌های مجازی یا همون VMها می‌باشد.

سیستم عامل ESXi ، یک لایه مجازی شده با کارایی بالا را برای شما فراهم می‌کند و به ماشین‌های‌ مجازی( همون Virtual Machine یا مخففش VM هستش )  اجازه می‌دهند تا از منابع سخت افزاری به اشتراک گذاشته شده از سرور فیزیکی استفاده کنند. ماشین‌های مجازی بر روی فوق ناظر ESXi راه‌اندازی می‌شوند.

vCenter:

نرم‌افزار VMWare vCenter Server، سرویسی است که توسط آن تمامی تنظیمات، تأمین منابع و مدیریت آن‌ها به صورت متمرکز برروی همه فوق ناظرها و ماشین‌های مجازی موجود در شبکه را به وجود می‌آورد. شما در شکل زیر مشاهده می‌نمایید که نرم‌افزار VMWare vCenter Server به چه نحوی همه ماشین‌های مجازی، سرور ESXi، سرور فیزیکی و همچنین تمامی منابع سخت‌افزاری و تنظیمات آنها را تحت پوشش مدیریت متمرکز خود قرار داده است.

VMware vCenter Server در دو ورژن ارائه شده است: Standard و Foundation . نسخه Foundation این Application جهت شبکه ها و ادارات کوچکی که بیشتر از 3 عدد ESXi در آنها فعال نمی باشد، طراحی شده است . نسخه Standard آن نیز برای مراکزی با مقیاس بزرگتر در نظر گرفته شده است. قدرتمندی این Application بسیار زیاد است . مدیریت Event ها ، مدیریت Alert ها ، مدیریت ساختار ماشین های مجازی و هاست های فعال ، مدیریت کلیه خصوصیات بارز مجازی سازی از جمله HA ، vMotion و … ، مدیریت Networking مربوط به ساختار مجازی سازی و …. همه و همه در درستان این سرور قرار دارد .

vSphere Client:

پس از نصب VMware ESXi  بروی سرور، برنامه vSphere Client را از سایت رسمی VMware دانلود و بروی سیستم‌عامل ویندوز نصب کنید. برنامه vSphere Client امکان برقراری ارتباط راه دور با سرور را فراهم می‌کند.

برای دانلود vmware esxi می توانید از این لینک استفاده کنید.

برای دانلود vmware vcenter می توانید از این لینک استفاده کنید.

برای دانلود vmware vsphere client می توانید از این لینک استفاده کنید.

 

نویسنده:علیرضا علیخانی

 

دیدگاهتان را بنویسید