نگاهی به Green IT یا فناوری اطلاعات سبز

نگاهی به Green IT یا فناوری اطلاعات سبزIT

نگاهی به Green IT یا فناوری اطلاعات سبز

 امروزه نگاه به فناوری اطلاعات سبز بالاتر از صرف یک مقاله آن هم درزمینهٔ بررسی و نظریه‌پردازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های چندین ساله بوده و درواقع فناوری اطلاعات سبز این روزها به یک نهضت جهانی تبدیل‌شده است.در ادامه با هزارسو همراه باشید.

در این مقاله و یا بهتر است بگوییم خبر می‌خواهیم به بررسی اخبار و اطلاعاتی در این زمینه بپردازیم

بحث خود را با مطرح کردن چند سؤال شروع می‌کنیم :

  1. Green IT چیست؟
  2. به چه‌کاری می‌آید؟
  3. چرا اصلاً فناوری اطلاعات سبز؟
  4. چه اتفاقی افتاد که مردم جهان به این فکر افتادند که باید فناوری اطلاعات رو سبز کرد؟
  5. اگه بخوایم فناوری اطلاعاتمون رو سبز کنیم باید چیکار کنیم؟
  6. شرکت ها و سازمان های فعال در این زمینه چه شرکت هایی هستند و چه تدابیری برای سبز کردن فناوری اطلاعات  اندیشیدند؟

در ادامه به بررسی پاسخ سؤالات مطرح‌شده می‌پردازیم.

فناوری اطلاعات سبز مطالعه و تلاش و کوشش درزمینهٔ ی استفاده  بهینه و سازگار با محیط‌زیست از کامپیوتر و علوم مرتبط با آن است.امروزه با توجه به پیشرفت فنّاوری و فراگیر شدن استفاده از کامپیوترها میزان زیادی از مصرف برق در کشورها به این بخش اختصاص داده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی وهمه گیر شدن استفاده از آن بیشتر و بیشتر می شود.ازاین‌رو لازم است که تمهیداتی ویژه برای بهینه کردن مصرف برق در آن‌ها به کار گرفت.

istock_green_it_weerapatkiatdumrong_thumb800

برای درک بهتر علت پیشروی دنیای کامپیوتر به سمت گرین آی تی بحث خود را با ارائه مثال هایی از کاربرد فناوری اطلاعات سبز در دنیای کامپیوتر پیش می‌بریم :

شرکت‌ها و سازمان‌های اداری برای ارتباط بین دستگاه‌ها و کامپیوترهای خود از دستگاه هایی مانند سوییچ ، اکسس پونیت و دیگر دستگاه ها استفاده می کنند.ساعت کاری اداره‌ها و سازمان‌ها معمولاً بین ساعات 5-7 بعدازظهر به پایان میرسد.اما سویچ ها و کامپیوتر ها کماکان در حال ردوبدل کردن پکت هایی برای برقرار نگه‌داشتن ارتباط بین خودشان هستند. که این ردوبدل کردن پکت ها برای برقرار نگه‌داشتن ارتباط درزمانی غیر از زمان کاری بی‌مورد و بیهوده است.لازم به ذکر است که فرقی نمی کند که کامپیوترهای شرکت روشن باشند یا آنها را خاموش‌کنیم.

باز این ردوبدل کردن پکت بین کارت شبکه‌ی کامپیوتر و سوییچ انجام می‌پذیرد.حال به این بی اندیشید که در طولانی‌مدت چه مقدار از انرژی برق مصرفی، صرف کاری بیهوده می‌شود.یا این مورد را در نظر بگیرید که یک کامپیوتر از کامپیوترهای شرکت در طول ساعت کاری روشن است اما کاربری از آن سیستم استفاده نمی‌کند یا حتی آن را در حال خاموش به سوییچ وصل کرده ایم.در جواب سؤالتان که آیا سوییچ برای برقرار نگه‌داشتن ارتباط با این کامپیوتر و ارسال پکت به آن‌هم برق مصرف می‌کند باید بگوییم “بله”.جواب و راه‌حل متخصصان حوزه فناوری اطاعات برای جلوگیری از این مصرف بیهوده، موضوع خبر ماست.یعنی فناوری اطلاعات سبز یا همان Green IT .

بدین گونه که سوییچ‌هایی را باقابلیت فناوری اطلاعات سبز طراحی و روانه بازار می‌کنند که طرز کار این سوییچ‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان برای آن‌ها ساعت کاری تعریف نمود.و آن را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که از یک ساعت مشخص به بعد برای برقرار نگه‌داشتن ارتباط بین کامپیوترها با خودش بسته‌ای را ارسال نکند و یا می‌توان آن‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نمود که برای مثال اگر به مدت 20 دقیقه از سوی کامپیوتری بسته‌ای دریافت نکرد، پورت مربوط به آن کامپیوتر را به حالت standby دربیاورد و تا خود آن کامپیوتر بسته‌ای به سوئیچ ارسال ننماید آن سوییچ برای ارسال پکت به آن تلاشی نمی‌نماید.

برای مثال در سوئیچ‌های سری وب اسمارت دی لینک که قابلیت PoE دارند، قابلیتی طراحی شده که می توان تنظیم کرد که ساعاتی از روز را که خارج وقت اداری هستند و روشن ماندن اکسس پوینت ها و دیگر Device ها بیهوده است، برق رسانی به آنها را متوقف کند و اکسس پوینت ها خاموش گردند.و دوباره از ساعتی که برای آن تعیین می کنیم (که شروع ساعت اداری است) دوباره برق رسانی را شروع کرده و اکسس پوینت ها شروع به کار کنند.بدین گونه ب طریقی هوشمند Deviceهای PoE متصل به سویچ در ساعت‌هایی که مورد نیاز نیستند خاموش می گردند تا در مصرف برق صرفه‌جویی گردد.

فناوری اطلاعات سبز تنها به دستگاه های ارتباطی و device های شبکه محدود نمی شود بلکه شامل روش ها و ایده هایی برای کاهش میزان مصرف برق و در نهایت کاهش در هزینه های برق مجموعه‌ها و شرکت‌هاست.

مهندسان بخش فناوری اطلاعات با بررسی و اندازه‌گیری‌های خود به  این نتیجه رسیده‌اند که اگر یک کامپیوتر در فاصله ی 20 متری از یک سوئیچ قرار بگیرد و با کابل به آن متصل گردد، 6% نسبت به حالتی که در فاصله ی 50 متری قرار گیرد و با کابل به سوئیچ متصل گردد در مصرف برق صرفه جویی می شود.

m3_e20

مانیتورهایی که قابلیت گرین آی تی بر روی آنها تعبیه شده باشد، با تشخیص اینکه فردی جلوی آن نشسته است و یا تحرکی جلو مانیتور صورت میگیرد، مانتیور را به حالت استندبای می برد.

در حافظه های تحت شبکه هارد دیسک ها حتی در مواقعی که مورد استفاده نیز قرار نمی گیرند، در حال چرخش هستند.راهکاری که گرین آی تی برای این گونه دستگاه ها در نظر گرفته است این است که بعد از یک مدتی که بلا استفاده می مانند، گردش هارد ها را متوقف میکند.این راهکار هم در صرفه جویی برق کمک شایانی می کند و علاوه بر آن بر طول عمر این حافظه ها نیز می افزاید.

فن های داخل سیستم ها یا داخل رک ها بدون توجه به این که دمای داخل رک و یا سیستم به اندازه ای هست که به فن نیاز باشد یا ن بصورت مداوم کار می کنند.با استفاده از تکنولوژی گرین زمانیکه نیازی به استفاده ی فن ها نیست از کار می افتند و یا از سرعت آنها کاسته می شود.این قابلیت علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق از میزان سوصدای فن ها نیز میکاهد.

اینها مثال هایی بسیار کوچک در وصف دنیای بزرگ فناوری اطلاعات سبز و دانش استفاده از آن است.

DLINK GREEN

شرکت های تولید کننده تجهیزات شبکه به تازگی کمر به سبز کردن فناوری اطلاعات خود بسته اند.همچنین شرکت هزارسو با سابقه ی چندین ساله خود به عنوان نماینده ی رسمی شرکت دی لینک (D-Link) مفتخر به عرضه ی محصولات دارای تکنولوژی Green IT است.

نویسنده : احمد شیح اویسی

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید