۶ روش افزایش محدوده پوشش‌دهی وای‌فای و از بین بردن نقاط کور

۶ روش افزایش محدوده پوشش‌دهی وای‌فای و از بین بردن نقاط کور

۶ روش افزایش محدوده پوشش‌دهی وای‌فای و از بین بردن نقاط کور

وای‌فای برای برخی افراد در خانه از آب و برق و گاز ضروری‌تر شده است.

اگر دانش‌آموز و دانش‌جو در خانه داشته باشید؛ مدام باید به اینترنت وصل باشند و تماس‌های تصویری بگیرند یا از برنامه‌هایی مانند اپلیکیشن شاد استفاده کنند که مصرف اینترنت بالایی داشته و نیازمند استریم ویدئو هستند.

اگر یک فریلنسر یا کارمندی باشید که مشغول دورکاری در خانه است؛ قطعا قطعی چند لحظه‌ای اینترنت می‌تواند برایتان گران تمام شود و خسارت به بار بیاورد.

هیچ‌کدام از این‌ها نباشید؛ این روزها تنها سرگرمی بی‌خطر از نظر شیوع و مبتلا شدن به ویروس کرونا برای همه اعضای خانواده، بازی‌های آنلاین و تماشای فیلم و سریال است.

وای‌فای باید در همه اتاق‌ها و نقاط خانه باشد تا همه اعضای خانواده به اینترنت دسترسی پیدا کنند. اگر در یک خانه چندین نقطه کور از نظر برد و سیگنال‌دهی وای‌فای وجود دارد؛ باید راه‌حلی برای آن‌ها یافت و هرچه زودتر این نقاط هم به وای‌فای پرسرعتی مجهز شوند.

معمولا نقاط کور به خاطر فاصله زیاد از مودم و روتر یا وجود دیوارهای ضخیم سنگی و آجری هستند. البته، برخی اوقات هم تداخل‌های امواج رادیویی باعث می‌شود سیگنال‌های مودم و روتر به یک نقطه نرسند.

اما چه راه‌کارهایی برای از بین بردن نقاط کور وای‌فای در خانه داریم؟ چگونه می‌توان برد موثر سیگنال‌دهی یک مودم یا روتر بی‌سیم را افزایش داد تا سراسر خانه را پوشش دهد؟ چگونه می‌توان در فاصله دوری از روتر، هنوز سیگنال‌های وای‌فای قوی دریافت کرد؟

در اینجا ۶ روش و راه‌کار را با هم بررسی می‌کنیم:

۱- تغییر مکان روتر و آنتن‌ها

محل قرارگیری روتر یا مودم روتر در یک خانه بسیار اهمیت دارد. بسیاری از مشکلات سرعت و برد موثر وای‌فای با یافتن یک محل مناسب و بهتر برای روتر حل می‌شود.

مودم و روتر باید در یک فضای باز و تا حد امکان وسط خانه باشند. نباید اطراف مودم و روتر دیوار، وسایل خانه یا هر مانع دیگری باشد. باید فاصله مودم و روتر از هریک از نقاط حساس خانه مانند اتاق‌ها و آشپزخانه مساوی باشد.

تغییر مکان روتر و آنتن‌ها

اگر در خانه شما اتاقی در طبقه بالا است؛ تغییر محل روتر یا حتی وضعیت آنتن‌های روتر می‌تواند قدرت سیگنال‌دهی را بهتر کند. روتر را در چندین نقطه خانه بگذارید و بعد تست سرعت اینترنت بگیرید تا بفهمید کدام نقطه بهترین حالت است.

روتر نباید پشت کتابخانه، تلویزیون یا روی یک میزکار در اتاق انتهایی خانه باشد. اگر روتر شما دارای آنتن‌های متحرک است؛ حتما یک آنتن را در وضعیت عمودی و آنتن دیگر را در وضعیت افقی قرار دهید تا مدل توزیع و انتشار امواج رادیویی کل خانه را در بر بگیرند.

۲- ارتقای روتر

اگر مودم یا روتر قدیمی دارید؛ بهتر است به یک مدل جدیدتر و به‌روزتر ارتقا دهید.

لزوما نیازی نیست همیشه مودم را عوض کنید و گاهی می‌توانید یک روتر خوب و ارزان قیمت بخرید و به مودم وصل کنید تا وای‌فای قوی‌تری داشته باشید؛ چون معمولا وای‌فای مودم‌ها ضعیف است.

اگر مودم یا روتر شما وای‌فای تک باند دارد؛ حتما یک روتر دو بانده بخرید. این‌طور نیست که همه روترهای دو بانده گران‌قیمت باشند. شیائومی روترهای دو بانده مقرون به صرفه‌ای با عملکرد خوب دارد.

ارتقای روتر

 

این روزها روترهای مبتنی بر استاندارد وای‌فای ۶ و وای‌فای ۶ ای بهترین‌های بازارهای جهانی هستند ولی در ایران خرید یک روتر وای‌فای ۵ یا همان ۸۰۲.۱۱ac باز هم خوب است.

روترهای جدید از فریم‌ویرهای بهتری بهره می‌برند؛ آنتن‌های خارجی بیشتری دارند؛ به پردازنده و رم قوی‌تری مجهز شدند و می‌توانند محدوده پوشش‌دهی وای‌فای را چند برابر کنند.

یک توصیه همیشگی به کاربران خانگی این است که به جای هزینه کردن برای اینترنت سریع‌تر، روتر بی‌سیم خود را ارتقا دهند.

۳- سیستم مش وای‌فای

در سال ۲۰۲۰، بهترین راه‌کار برای افزایش محدوده پوشش‌دهی یک خانه و آپارتمان یا خانه ویلایی بزرگ، خرید سیستم مش وای‌فای است.

مهم نیست الان شما چه نوع اینترنت یا مودمی در خانه دارید. با خرید یک سیستم مش وای‌فای که شامل چندین روتر است و قرار دادن هریک از روترها در نقطه‌ای از خانه و بعد اتصال روترها به هم از طریق وای‌فای می‌توانید یک اینترنت پرسرعت در هر نقطه از خانه داشته باشید.

سیستم مش وای‌فای

 

عملکرد سیستم‌های مش وای‌فای فوق‌العاده است و هر کاربری فقط یک بار از این سیستم‌ها استفاده کند؛ دیگر نمی‌تواند بدون آن‌ها زندگی کند.

البته، سیستم‌های مش وای‌فای نسبت به روترهای بی‌سیم دو بانده گران‌تر هستند ولی یک راه‌حل اساسی برای رفع مشکل وای‌فای در خانه‌های بزرگ به شمار می‌روند.

نکته مهمی که باید درباره سیستم‌های مش وای‌فای بدانید؛ یک راه‌کار برای حل مشکل وای‌فای در یک زون یا محدوده هستند. اگر شما فقط می‌خواهید مشکل یک نقطه کور وای‌فای در خانه را حل کنید؛ باید پاورلاین یا اکستندر وای‌فای بخرید.

۴- آداپتور پاورلاین

دستگاه‌های پاورلاین دارند به تدریج از بازار شبکه خارج می‌شوند و سیستم‌های مش وای‌فای جای آن‌ها را می‌گیرند ولی هنوز می‌تواند مدل‌هایی خرید و استفاده کرد.

پاورلاین‌ها از شبکه توزیع برق داخلی ساختمان برای انتقال دیتا استفاده می‌کنند. مثلا، تصور کنید می‌خواهید در اتاق خودتان وای‌فای قوی داشته باشید ولی ۳۰ متر از روتر بی‌سیم دور هستید.

آداپتور پاورلاین

 

با نصب دو عدد آداپتور پاورلاین می‌توانید فقط برای خودتان اینترنت و وای‌فای قوی‌تری داشته باشید. یک آداپتور پاورلاین را به روتر وصل کرده و وارد پریز برق کنار آن می‌کنید و آداپتور پاورلاین بعدی را به پریز برق کنار میز کارتان می‌زنید.

پاورلاین‌ها مانع از کابل‌کشی یا تغییر محل روتر و دستگاه‌های دیگر می‌شوند و یک راه‌حل ارزان‌قیمت برای از بین بردن یک نقطه کور وای‌فای هستند.

۵- اکستندر و تقویت‌کنند وای‌فای

رایج‌ترین راه‌حل برای افزایش محدوده پوشش‌دهی وای‌فای در آپارتمان و خانه، استفاده از دستگاه‌های تقویت‌کننده و توسعه‌دهنده وای‌فای است که به اکستندر وای‌فای معروف هستند.

اکستندر و تقویت‌کنند وای‌فای

 

این دستگاه‌ها، در نقطه کور وای‌فای نصب شده و با دریافت سیگنال‌های ضعیف وای‌فای مودم و روتر، این سیگنال‌ها را تقویت کرده و دوباره در هوا منتشر می‌کنند.

اکستندرهای وای‌فای قیمت زیادی ندارند و در مقایسه با سیستم‌های مش وای‌فای به صرفه‌تر هستند. می‌توانید با هزینه‌ای نزدیک به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان یک تقویت‌کننده یا اکستندر وای‌فای بخرید و برای همیشه از شر وای‌فای ضعیف خلاص شوید.

 

اکستندر و تقویت‌کنند وای‌فای

 

اکستندرهای وای‌فای در مدل‌ها و مشخصات مختلفی هستند. برخی از آن‌ها آنتن خارجی دارند و برخی دیگر دوبانده هستند. برخی مدل‌ها به طور مستقیم به پریز برق دیوار وصل می‌شوند و برخی دیگر رومیزی هستند و چندین درگاه شبکه دارند.

۶- استفاده از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به جای ۵ گیگاهرتز

تعجب نکنید؛ هنوز هم اعتقاد داریم فرکانس ۵ گیگاهرتز سریع‌تر است ولی نکته‌ای که نمی‌دانید؛ برد موثر بیشتر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است.

فرکانس ۵ گیگاهرتز سریع‌تر ولی کوتاه‌تر است؛ فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کندتر و شلوغ‌تر ولی بلندتر است.

بنابراین، وقتی از مودم یا روتر فاصله زیادی دارید؛ هر دو باند رادیویی را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک وضعیت بهتری دارد. معمولا وای‌فای مبتنی بر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز در مسافت‌های طولانی‌تر و دورتر از روتر بهتر جواب می‌دهد.

منبع : shabakehchi

دیدگاهتان را بنویسید