آشنایی با انواع آنتن های وایرلس

انواع آنتن های وایرلس

آشنایی با انواع آنتن های وایرلس

همانطور که در مقاله دریاره آنتن های وایرلس توضیح دادیم در اینجا به انواع کلی آن از نظر شکل ساختاری ، زاویه پرتاب سیگنال و … می پردازیم. انتخاب آنتن می تواند تاثیر قابل توجهی در سرعت لینک بی سیم شما داشته باشد.

یک آنتن بی سیم جزء مهم شبکه بی سیم کامل است که مسئول ارسال و دریافت امواج رادیویی در فرکانس های مختلف است.

دو نوع اساسی برای آنتن وجود دارد: Omni-directional and directional این دو نوع براساس جهت که در آن سیگنال های رادیویی را پر می کنند دسته بندی می شوند.

انواع آنتن ها و دیش های وایرلس

Directional

آنتن های جهت دار خروجی خود را به سمت یک جهت هدایت می کنند، و اغلب برای قرار دادن گوشه ای در یک اتاق برای تابش دادن به تمام قسمت های اتاق استفاده می شوند حتی اگر برخی از سیگنال ها در جهات ناخواسته فرار کنند همچنین الگوی انتشار درواقع در یک طرف بیشتر است.

آنتن های جهت دار معمولا به منظور گسترش محدوده شبکه Wi-Fi به گوشه های سخت به دست آمده از ساختمان ها یا سایر شرایط خاص که پوشش 360 درجه مورد نیاز نیست، استفاده می شود.

آنتن های جهت دار در چهار نوع اصلی قرار می گیرند؛ sector، yagi، dish(که همچنین به عنوان parabolic شناخته می شود) و grid

Omni :

این نوع آنتن در محیط های outdoor نصب میشوند و برای ارتباط های multi point استفاده می شوند. هم چنین دارای زاویه تابش 360 می باشد. یکی از رایج ترین آنتن ها هستند که می توانند در اتومبیل، تلفن های بی سیم، رادیو های قابل حمل و بسیاری از تلفن های همراه یافت شوند.

این نوع آنتن باند پهن بی سیم است که سیگنال را از یک نقطه به چندین جهت پخش می کند و می تواند قادر به افزایش قدرت سیگنال دستگاه بی سیم در همه جهات به طور مساوی شود.. آنتن های همه جانبه، بیشتر به عنوان آنتن omni شناخته می شود.

آنتن های omni موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

Yagi:
نوع دیگری از آنتن های جهت دار محسوب می شود که می تواند برای شبکه های Wi-Fi از راه دور استفاده شود. با افزایش بسیار زیاد، معمولا 12 دسی بل یا بیشتر، این آنتن ها معمولا برای گسترش دامنه های فضای باز در جهت خاص استفاده می شود .

الگوی تابش این آنتن ها به فرکانس کارشان بستگی دارد رایج ترین استفاده از این آنتن ها آنتن های تلویزیونی قدیمی است که معمولا روی سقف خانه های مردم نصب می شود برای نقطه به نقطه استفاده می شوند و یا برای گسترش محدوده یک نقطه به سیستم چند نقطه ای استفاده می شوند.

در فرکانس ۹۰۰ ( MHz یعنی اولین باند بی نیاز از اخذ مجوز( ISM زاویه تابش افقی و عمودی آنتن یاگی چیزی بین ۶۸ تا ۷۸ درجه است.

با بالا رفتن فرکانس امکان کاهش زاویه تابش تا حدود ۲۵ درجه وجود دارد. از آنجایی که شبکه بی سیم IEEE 802.11 از باند ۹۰۰ MHz استفاده نمی کند آنتنهای یاگی برای این شبکه صرفا با دو فرکانس ۲٫۴ GhHz و ۵ GHz به بازار عرضه می شوند.

انواع آنتن های وایرلسDish :
یکی از شناخته ترین آنتن ها هستند که به دیش شبکه معروفند. این نوع آنتن ها دارای یک بازتابنده جامد که پشت آن عنصر واقعی قرار گرفته است، برای کمک به فوکوس کردن RF به سمت آنتن کمک می کند. بزرگنمایی های ماهواره ای شش پایه نمونه دیگری از یک آنتن دیش است.

این آنتن دارای زاویه تابش کمتر از 4 درجه است و تا مسافت 100 کیلومتر را آنتن دهی می کند و برای ارتباط های point to point (نقطه به نقطه) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع آنتن های وایرلس

 

انواع آنتن ها دیش وایرلس موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

Grid :
آنتن grid و dish آنتن پارابولیک دارای دو رنج فرکانسی2.4 و 5.8 گیگاهرتز و همچنین زاویه تابش 6 الی 9 درجه می باشد و مسافت های زیر 15 کیلومتر را ساپورت می کند و برای ارتباط های point to point استفاده می شوند .

این آنتن دارای سیگنال single و ِDual می باشد.. توجه شود که سیگنال single نسبت به dual دارای پهنای باند کمتری است. این آنتن را می توان در شکل های بسیار بزرگ خریداری کرد و در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع آنتن های grid وایرلس موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

انواع آنتن های وایرلس

 

Sector :
این نوع آنتن یک نوع آنتن میکروویو جهتی با الگوی پرتو شکل است. بصورت مستطیل شکل است و برای ارتباط های Multi point )چند نقطه) مورد استفاده قرار می گیرد. زاویه تابش آن 60 و 90 و 120 درجه است و برای مسافت های زیر 3 کیلومتر استفاده می شود.. انتخاب درجه زاویه تابش بستگی به برد دارد.

هرچه زاویه تابش بازتر باشد برد سیگنال کمتر است. در هنگام نصب به دلیل اینکه روی دکل نصب می شود باید مراقب بود که کاملا ایستاده نصب نشود وگرنه سیگنال آن خیلی ضعیف خواهد شد.

انواع آنتن های وایرلس

 

انواع آنتن های Sector وایرلس موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

Flat :
زاویه تابش این رادیو 10 درجه می باشد که برای مسافت های زیر 15 کیلومتر و لینک های point to point آنتن دهی میشود. نکته ای که خیلی اهمیت دارد این است که آنتن flat رو باید در مقابل هم روی دکل نصب کرد .

انواع آنتن های وایرلس

انواع آنتن های Flat وایرلس موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

آنتن: بیشتر آنتن های Wi-Fi به عنوان اندازه گیری استاندارد خود به جای dBd به ترتیب dBi هستند. آنتن های مرجع دوقطبی در 2.14 dBi کار می کنند که مربوط به 0 dBd می باشد. یک آنتن قادر به کار در سطوح بالاتری است، مادامی که در محدوده وسیعتری قرار گیرد.

رنج سیگنال: بستگی به چندین دلیل می تواند داشته باشد. از جمله توان خروجی کاارت شبکه یا روتر شما ، ساختمان ها یا درخت ها که ممکن است در راه مسیر انتقال شما باشد .

اگر از یک آنتن 2.4G برای برنامه های IEEE 802.11a استفاده کنید، متوجه خواهید شد که سیگنال خیلی ضعیف است و سرعت داده ها به سطح بسیار پایین می رسد. اطمینان حاصل کنید که از آنتن مناسب برای فرکانس برنامه ریزی شده خود استفاده کنید.

کانکتورهای آنتن:

قبل از خرید آنتن وایرلس مورد نظر خود حتما باید با کانکتورهای آن آشنا باشید.
کانکتورها انواع مختلفی دارند از جمله: MCX, , N-type, SMA, and RP-SMA
برای دستگاه های wlan رایج ترین کانکتوری که استفاده می شود PRSMA و N-type است.

انواع آنتن های وایرلس

انواع آنتن های وایرلس

انواع آنتن های وایرلس

انواع آنتن های وایرلس

انواع آنتن های وایرلس

انواع آنتن های وایرلس

 

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید