آشنایی با تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند

آشنایی با تجهیزات خانه هوشمند

پیش از اختراع ریزپردازنده‌ها و اسمارت‌فون‌ها خودکارسازی خانه یک پروژه کلی شامل نصب تجهیزات برقی، نصاب‌های حرفه‌ای و پرداخت هزینه‌های ماهانه تعمیرات و نگه‌داری است که هزینه و تخصص زیادی نیاز داشت، اما امروز تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال خوب وای‌فای، یک روتر بی‌سیم، یک اسمارت‌فون یا تبلت و یک کنترل‌کننده مرکزی به‌نام هاب است. نخست باید هدف اصلی خود از خودکارسازی خانه را مشخص کنید.

اگر این هدف امنیت است، به دوربین‌ها و حس‌گرهای زیادی نیاز خواهید داشت. اگر تنظیم روشنایی است، باید از لامپ‌های ال‌ای‌دی وای‌فای استفاده کنید.

اگر راحتی است، قفل‌های هوشمند و سیستم‌های صوتی متصل به وای‌فای باید در فهرست خرید شما قرار گیرند.

زیبایی خودکارسازی خانه‌ هوشمند در این است که انجام تغییرات در کل خانه را به تغییرات مرحله‌ای و تنها در بخش‌هایی که نیاز دارید، تغییر داده است.

به همین دلیل، به یک سیستم پیچیده که تنها بتواند از راه دور لامپ‌ها را روشن کند، نیاز ندارید؛ زیرا اگر این تنها کاری است که می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید با یک ابزار بسیار ساده آن را انجام دهید.
 blog-smart-hme-05

به علاوه، نیازی به نگرانی برای سیم‌کشی مجدد ساختمان وجود ندارد. تقریباً در هر موردی می‌توانید محصولات و قطعات موجود را با یک محصول و قطعه هوشمند عوض کنید.

در یک بعد از ظهر می‌توانید تمام لامپ‌های روشنایی قدیمی را با حباب‌های روشنایی GE Link، ترموستات‌های قدیمی را با ترموستات‌های برنامه‌پذیر Nest و قفل‌های قدیمی را با August Smart Lock عوض کنید.

حال می‌توانید روشنایی، برودت هوا و ورود و خروج به خانه را کنترل کنید، آن هم با اسمارت‌فون یا تبلت.

زمانی که شما چند وسیله در خانه دارید، شاید باز و بسته کردن برنامه‌های مختلف روی اسمارت‌فون‌ها یا تبلت‌ها فقط برای خاموش یا روشن کردن چند لامپ کمی آزاردهنده باشد و در ‌چنین مواردی است که باید روی یک سیستم کنترل‌کننده خانه هوشمند سرمایه‌گذاری کنید، سیستمی که به هاب معروف است.

در واقع، یک هاب به‌عنوان کنترل‌کننده مرکزی خانه هوشمند عمل می‌کند. به تمام ابزارها که معمولاً هم از پروتکل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند کمک می‌کند تا بتوانند با هم کار کنند.

به لطف نرم‌افزارهایی که در این خصوص وجود دارند و از طریق برنامه‌هایی که در دسترس هستند، بسیاری از هاب‌ها می‌توانند به‌صورت هوشمندانه عمل کنند و اطلاعات را از یک وسیله بگیرند و برای استفاده در وسایلی دیگر آماده کنند تا آن وسایل متناسب با آن‌ها واکنش دهد.

برای مثال، کنترل‌کننده‌های خانه هوشمند می‌توانند به قفل در بگویند زمانی که تمام چراغ‌ها در خانه خاموش است، فعال باشد.

ویژگی‌های هاب اتصالات بی‌سیم

یک هاب دارای وای‌فای که به داشتن اتصالات فیزیکی به روتر نیازی نداشته باشد، به شما انتخاب‌های خوبی در پیدا کردن محل مناسب برای قرار دادن آن خواهد داد.
قابلیت توسعه: یک هاب باید بتواند بعداً با وسایلی که برای مقاصد مختلف در خانه اضافه می‌شوند نیز کار و از آن‌ها پشتیبانی کند.

سازگاری با پروتکل‌ها

 یک هاب باید بتواند با بخش عمده‌ای از تجهیزاتی ارتباط برقرار کند که در هوشمندسازی خانه کاربرد دارند؛ بنابراین، باید با پروتکل‌هایی مانند Zigbee ،Z-Wave ،Wi-Fi و Bluetooth LE سازگار باشد. این مسئله بسیار مهم است، اما مهم‌تر آن‌که باید مطمئن شوید هابی که تهیه می‌کنید، با وسایل‌هایی که از قبل در خانه دارید سازگاری داشته باشد.

برنامه کنترل: هابی که انتخاب می‌کنید باید برنامه‌ای داشته باشد که با اسمارت‌فون شما سازگار باشد. مسلم است که کنترل تجهیزات خانه از طریق وسایلی که همیشه در کف دست شماست، بسیار راحت‌تر از زمانی است که مجبور هستید پشت یک کامپیوتر باشید. البته داشتن یک وب‌سایت نیز بسیار حائز اهمیت است.

زمان‌بندی/ سیستم‌های خودکارسازی: نرم‌افزار هاب باید توانایی زمان‌بندی را برای انجام وظایف خاص روی وسایلی که به آن متصل است، داشته باشد؛ مثل خاموش کردن چراغ‌ها زمانی که خانه را ترک می‌کنیم.

هشدارها و پیام‌ها

نرم‌افزار باید بتواند هشدارها و پیام‌های مناسب را در زمان انجام وظایفی که به آن محول شده است، به صاحب‌خانه ارسال کند. به‌طور مثال، زمانی که دختر شما در اصلی خانه را با کد یکتایی که به آن داده‌اید باز می‌کند، سیستم از طریق پیامی ورود وی را به شما اعلام می‌کند.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ابزارهای خودکارسازی خانه محصولات خود را در قالب بسته‌های آغازین ارائه می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها برای بخش خاصی از خانه نیز استفاده کنید.

این محصولات تخفیف‌های مناسبی نیز دارند. با پیش‌رفت‌های فعلی، می‌توان گفت خودکارسازی خانه بیش از هر زمانی دیگری در دسترس است. برای هوشمند کردن خانه، الزاماً نیازی نیست از یک سیستم کامل 50 هزار دلاری استفاده کنید، بلکه می‌توانید ایده خانه هوشمند خود را مرحله به مرحله در ساختمان اجرا کنید.

در ادامه، به بررسی عمده‌ترین موضوعاتی که در خصوص هوشمندسازی خانه باید بدانید خواهیم پرداخت و انواع مختلفی از ابزارها و سیستم‌هایی را که در این زمینه به‌کار می‌روند، بررسی می‌کنیم تا کمکی به شما باشد و بتوانید متناسب با نیاز خود از بهترین راه ‌حل‌ها استفاده کنید.

فرصت این‌که بتوانید خانه خود را با استفاده از ابزارهای موجود و بدون پرداخت‌های ماهانه امن و ایمن نگه دارید، با استفاده از راهکارهایی که امروزه در هوشمندسازی خانه ارائه شده، کاملاً در دسترس است. سیستم‌های امنیتی خانه‌های هوشمند ساده و ارزان هستند که با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

قفل هوشمند

یک قفل هوشمند از بلوتوث برای ارتباط با اسمارت‌فون و شناسایی کاربر برای باز کردن یا بستن قفل استفاده می‌کند. برای خانواده‌هایی که تمام اعضای آن‌ها اسمارت‌فون ندارند، کلیدهای مخصوصی وجود دارد که می‌توان به‌جای اسمارت‌فون از آن استفاده کرد.

همچنین، می‌توان کلیدهای ویژه دیجیتالی را به اشخاص خاصی ارائه داد که ‌باید در زمان‌های خاص یا در دوره‌های زمانی پیوسته وارد خانه شوند و بعد از آن‌که کار آن‌ها تمام شد، کلید خود به خود اطلاعات را از دست می‌دهد و بنابراین، به تعویض قفل در برای جلوگیری از سرقت نیازی نیست.
 blog-smart-hme-06

قفل‌های هوشمند می‌توانند از راه دور با برنامه‌هایی نصب شده روی اسمارت‌فون‌ها کنترل شوند. یعنی، در حالی که شب در تخت‌خواب خود خوابیده‌اید، می‌توانید تنها با لمس صفحه اسمارت‌فون خود تمام قفل‌ها را ببندید. بازار قفل‌های هوشمند بازار نوظهوری است که انتظار می‌رود رشد چشم‌گیری را در آینده نزدیک تجربه کند و به‌زودی شاهد محصولات متعدد و متفاوتی در این حوزه خواهیم بود.

نظارت هوشمند

اگر بخواهید نظارت بیش‌تری در داخل و خارج از خانه داشته باشید، دوربین‌های بی‌سیم می‌توانند کار را برای شما آسان کنند. کافی است آن‌ها را به منبع برق متصل و سپس روشن و تصویری زنده را در اسمارت‌فون، تبلت یا مرورگر خود مشاهده کنید. برخی شرکت‌ها در ازای دریافت مبالغ ناچیز ماهانه خدمات ضبط تصاویر را نیز ارائه می‌دهند.

دوربین‌های هوشمند قابلیت زمان‌بندی نیز دارند. می‌توانید آن‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در زمان ترک خانه شروع به تصویربرداری و زمانی که به خانه بازگشتید، آن را متوقف کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های نظارت تصویری خانگی، تعریف نواحی فعالیت است.

می‌توانید بخش‌هایی از درون یا خارج خانه را در سیستم تعریف کنید که به محض تشخیص حرکت یا جابه‌جایی در آن‌ها پیام هشداری روی اسمارت‌فون خود دریافت کنید و بلافاصله تصویر زنده آن محل را نیز روی اسمارت‌فون خود ببینید.

برخی دیگر از شرکت‌ها ویژگی مشابه دیگری را ارائه داده‌اند که به فناوری تشخیص چهره مجهز است و با کمک آن پیام‌های هشداری که دریافت می‌کنید هوشمندانه‌تر و در نتیجه کم‌تر می‌شود.

به‌طور مثال، می‌توانید سیستم را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که فقط زمان ورود فرزندتان به خانه پیامی را ارسال کند، نه این‌که وقتی حیوان خانگی از این اتاق به اتاق دیگر می‌رود، مدام پیام هشدار دریافت کنید.

دوربین هوشمند

Dropcam یکی از شرکت‌های پیش‌رو در ارائه خدمات نظارت تصویری خانه‌های هوشمند است که به سبب سادگی کار با سیستم‌های آن، محصولات این شرکت بسیار فراگیر شده‌اند، اما اگر برای نظارت تصویری خانه برنامه‌های زیادی دارید، یکی دیگر از انتخاب‌های خوبی که خواهید داشت دی‌لینک است.

در واقع، دی‌لینک یک سیستم است، اما اکوسیستمی بزرگ و کامل از انواع دوربین‌ها را با مشخصات و قابلیت‌های خاص به شما ارائه می‌دهد.

زنگ در هوشمند

blog-smart-hme-08
این یک حوزه نوظهور است و انتخاب مشتریان هنوز در این بخش محدود است، با این حال، Ring Wi-Fi Video Doorbell با قیمت 199 دلار به‌زودی وارد بازار می‌شود.

وقتی کسی پشت در زنگ می‌زند، این زنگ نمای زنده‌ای از جلو در ورودی خانه را به صاحب‌خانه در هر جایی از جهان ‌که باشد، نمایش می‌دهد و به‌نظر می‌رسد وجود چنین فناوری در خانه‌های هوشمند استاندارد در چند سال آینده بسیار متداول شود. البته در این حوزه انتخاب‌های دیگری نیز دارید که زنگ درهای بی‌سیم بدون قابلیت تصویربرداری هستند.

حس‌گر هوشمند

حس‌گرها در واقع قلب یک خانه هوشمند هستند و در بسیاری از وسایلی که برای هوشمندسازی خانه از آن‌ها استفاده می‌شود، وجود دارند.

اگرچه می‌توانند به‌صورت مستقل نیز به‌عنوان بخشی از کل سیستم خانه هوشمند کار کنند و روی فعالیت سایر وسایل نیز تأثیر بگذارند. برای مثال، یک حس‌گر پنجره می‌تواند به دوربین‌ها پیامی دهد تا آن‌ها تصویر‌برداری را آغاز کنند یا چراغی روشن شود یا یک حس‌گر رطوبت می‌تواند سیگنالی را به‌منظور قطع جریان آب در جایی ارسال کند که دیگر به آب نیاز نیست.

حس‌گرهای پنجره The Quirky+GE Tripper مثال خوبی از جایگزینی یک سیستم ارزان‌قیمت کارآمد با سیستم‌های گران‌قیمت قبلی امنیت خانه هستند.

مجموعه‌ای از دو حس‌گر که می‌توانند به‌صورت بی‌درنگ هشدارهایی را در زمانی که وضعیت هریک از درهای خانه (در ورودی، پنجره و اتاق‌ها) تغییر می‌کند، به صاحب‌خانه ارسال کند.
 حسگر هوشمند
حس‌گرهای حرکتی ویمو می‌توانند به‌عنوان یک هاب کوچک نیز برای خانه هوشمند کار کنند.
حس‌گرهای حرکتی Belkin’s WeMo حتی می‌توانند به‌عنوان‌ هاب نیز در سیستم‌های خانه هوشمند کوچک عمل کنند. حس‌گرهای این شرکت با وای‌فای کار می‌کنند، پس به هاب دیگری نیاز ندارند.

این حس‌گرها می‌توانند بر اساس اطلاعاتی که از حس کردن حرکت‌ها به‌دست می‌آورند، ابزارهای زیادی را خاموش یا روشن کنند.

می‌توانید یکی از آن‌ها را جلو در ورودی خانه نصب ‌کنید و زمان ورود به خانه سیستم صوتی، تهویه مطبوع و چراغ‌ها طبق برنامه قبلی فعال شوند.

حس‌گر هوشمند دود

یکی از ساده‌ترین ابزارهای ایمنی که به لطف برند محبوب Nest و Kidde، از بازیگران قدیمی این حوزه، امروزه بسیار هوشمند شده است.

در واقع، تنها دو نوع حس‌گر دود در بازار وجود دارد که نصب آن‌ها به‌عنوان بخشی از تجهیزات خانه هوشمند نیازمند تخصص چندانی نیست و هر دو نیز از وای‌فای برای ارتباط با سایر وسایلاستفاده می‌کنند.

اگر صاحب‌خانه در خانه نباشد، هر دو این محصولات پیام خود را از طریق اسمارت‌فون یا تبلت به او می‌رسانند.

nest
حس‌گر نست از کید پیش‌رفته‌تر است و می‌تواند با ترموستات‌های نست نیز ارتباط برقرار کند و زمانی که دود را شناسایی می‌کند، به این ترموستات‌ها خبر می‌دهد که جریان سوخت تجهیزات حرارتی را قطع کنند.

علاوه بر آن، حس‌گر دیگر نست به‌نام Nest Protect می‌تواند قابلیت‌های ترموستات‌های نست را توسعه دهد و حرکات موجود در خانه را با دقت بیش‌تری تحت نظر داشته باشد.

ترکیب هوشمند

ترکیب ابزارهای هوشمندی مانند لامپ‌های روشنایی، پریزها و اجزای تهویه مطبوع می‌تواند یک خانه خودکار یک‌پارچه را ایجاد کند؛ خانه‌ای که بتواند توانایی یادگیری داشته باشد و خود را با رویدادهای روزمره تطبیق دهد. این کار می‌تواند باعث شود تا خانه، رسیدن شما را احساس و قفل‌های در را باز کند.

بسته به اوضاع، سیستم‌های تهویه مطبوع شروع به کار کنند، تلویزیون بازی فوتبال تیم مورد علاقه شما را نمایش دهد و اجاق نیز غذا را گرم کند. برای دستیابی به این هدف به ابزارهای هوشمند دیگری نیاز خواهید داشت.
 
هشداردهنده‌های دود کید که از طریق سیستم بی‌سیم متصل هستند، می‌توانند با یکدیگر و صاحب‌خانه ارتباط برقرار کنند.

 یک دیمر بی‌سیم می‌تواند هر چراغی را در خانه هوشمند روشن کند.

سه راه برای داشتن نورپردازی هوشمند:
1- نصب کلیدهای هوشمند

اگر قبلاً با لامپ‌های ال‌ای‌دی قابلیت کنترل میزان نور را در خانه ایجاد کرده‌اید، بهترین کار این است که کلیدهای لامپ موجود خود را با نمونه‌های جدیدتری جایگزین کنید که به سیستم وای‌ فای مجهز هستند. کلیدهایی مانند Belkin WeMo Switch یا Caseta Wireless  Dimmer  می‌توانند در این زمینه بسیار مفید عمل کنند.

این کار باعث می‌شود تا کلیدهای معمولی با کلیدهایی جایگزین شود که به شما امکان کنترل میزان نور در خانه از طریق اپلیکیشن‌های اسمارت‌فون و تبلت را می‌دهد. همچنین، می‌توانید برنامه زمانی را برای کنترل میزان نور در خانه‌ ایجاد و دقیقاً معین کنید در چه زمانی چه بخش‌هایی از خانه نور داشته یا نداشته باشد.

بیش‌تر کلیدها به هاب نیاز دارند تا بتوانیم آن‌ها را از راه دور کنترل کنیم که این مسئله هزینه اولیه برای داشتن چنین سیستمی را افزایش می‌دهد. کلیدهای هوشمند به‌خوبی کار می‌کنند. اگر بتوانید آن‌ها را در قالب یک سیستم خودکار خانگی جامع به کار ببرید، مثل راه‌ حل‌هایی است که دی‌لینک ارائه داده است.

blog-smart-hme-10
 
چراغ‌های بی‌سیم هو که می‌توانند 16 میلیون ترکیب رنگ ایجاد کنند.

2- نصب چراغ‌های هوشمند
به‌کار بردن مستقیم فناوری وای‌فای درون لامپ روشنایی به‌جای استفاده از آن در کلیدها باعث می‌شود تا بتوانید تک‌تک چراغ‌های روشنایی خانه را کنترل کنید (یعنی می‌توانید سیستم نور خانه را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که زمان تماشای تلویزیون لامپ‌های بالای سر شما کم‌نورتر شوند).

برخی چراغ‌های هوشمند قابلیت تغییر رنگ نیز دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا با ایجاد برنامه‌های از پیش تعیین شده وضعیت‌هایی مانند نور برای حالت استراحت، نور برای حالت مطالعه و… را در آن‌ها تنظیم کنید.

بیش‌تر چراغ‌های هوشمند نیز به هاب نیاز دارند. هزینه خرید آن‌ها بسته به نوع و امکاناتی که دارند از 15 تا 69 دلار متغیر است و معروف‌ترین شرکت‌هایی که در این حوزه به ارائه محصولات می‌پردازند Belkin’s WeMo Lights ،TCP Connect ،GE Link ،Philips Hue  و Insteon هستند.

3- استفاده از دوشاخه‌های هوشمند

برای چراغ‌های رومیزی، چراغ‌های کف و سایر چراغ‌هایی که حتماً به پریز نیاز دارند می‌توانید از دوشاخه‌های مجهز به وای‌فای مثل WeMo Switch استفاده کنید. کافی است که دوشاخه را به پریز وصل و آن را با استفاده از وای‌فای از راه دور کنترل کنید. این ابزارها به وای‌فای نیاز ندارند.

کلید WeMo یک قابلیت دیگر دارد که علاوه بر کنترل نور می‌تواند سایر دستگاه‌هایی که به آن متصل هستند مثل تلویزیون یا بخاری را هم کنترل کند. وقتی شما این امکان را دارید که نور خانه را به‌صورت ریموت کنترل کنید، تقریباً هر کاری امکان‌پذیر است.

تقریباً تمام ابزارهایی که در این بخش وجود دارند می‌توانند برای انجام کارها به‌صورت انفرادی برنامه‌ریزی شوند. به‌طور مثال، می‌توان آن‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در زمان‌های خاص یا زمانی که حس‌گرها حرکتی را تشخیص دادند فعال شوند. اما در این میان، نباید نقش اینترنت را نیز نادیده گرفت.

سرویسی به‌نام IFTTT (سرنام If This happens Thenmake That happen) وجود دارد که با بیش‌تر برندهای موجود در بازار تولیدکنندگان تجهیزات هوشمند روشنایی نیز سازگار است و استفاده از آن تجربه جدیدی را به شما ارائه خواهد داد.

به‌طور مثال، می‌توانید کلیدهای WeMo Switch را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که هم‌زمان با غروب آفتاب چراغ‌ها روشن شود یا یک چراغ مشخص زمانی که ایمیلی را از رییس‌تان دریافت می‌کنید، شروع به چشمک زدن کند.

در هوشمند

تقریباً همه ما این تجربه را داریم که وقتی به محل کار خود می‌رسیم، این سؤال برای‌مان پیش می‌آید که در پارکینگ را بستیم یا نه؟ با بازکننده‌های هوشمند در پارکینگ چون Chamberline   MyQ Garage  می‌توانید در پارکینگ را از هر جایی که هستید ببندید و باز کنید.

همچنین، این شرکت قول داده است به‌زودی محصولات خود را به سیستم تشخیص موقعیت جغرافیایی نیز مجهز ‌کند که به این ترتیب، وقتی به درها می‌رسید به‌صورت خودکار باز می‌شوند.
 
ماژول وای‌فای گرم‌کننده آب ریم به شما این امکان را می‌دهد تا با کنترل دمای آب در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

ترموستات‌ هوشمند

اگر تا پیش از خواندن این مقاله، تنها در خصوص یکی از تجهیزاتی که در خانه هوشمند از آن استفاده می‌شود شنیده باشید، به احتمال زیاد درباره ترموستات‌های یادگیرنده نست مطالبی شنیده‌اید.

این ابزارهای کوچک شگفت‌آور سعی دارند تا حد امکان نیاز به برنامه‌ریزی در ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی را کاهش دهند. نست با حس‌گرهایی کار می‌کند که می‌توانند الگوهای رفتاری کاربر را یاد بگیرند و با توجه به آن‌ها برودت هوای خانه را تنظیم کنند.

این حس‌گرها اطلاعاتی را درباره مدت زمان گرم یا سرد بودن خانه جمع‌آوری می‌کنند تا به این ترتیب تجهیزات گرمایی و سرمایی بیش از اندازه فعال باقی نمانند. نست ادعا دارد که با استفاده از حس‌گرهای این شرکت مصرف انرژی خانه سالانه 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

هانی‌ول لیریک از نخستین رقیب‌های جدی نست است که از سیستم موقعیت‌یاب جغرافیایی نیز استفاده می‌کند تا بفهمد صاحب‌خانه کجا است.

به‌طور مثال، زمانی که خانه را برای مسافرت ترک می‌کنید، این سیستم در حالت مسافرت قرار می‌گیرد و حداقل انرژی را مصرف می‌کند.

لیریک همچنین حس‌گرهای رطوبت نیز دارد که می‌توانند سیستم‌های تهویه را کنترل کنند تا همواره میزان رطوبت در حد استاندارد باقی بماند. هر دو ترموستات‌ هوشمند به‌سادگی قابل نصب هستند و به افراد متخصص برای نصب آن‌ها نیازی نیست.

برای آپارتمان‌ها و مکان‌هایی که تهویه مطبوع کل خانه مد نظر نیست، می‌توانید از Quirky + GE Aros Smart Window Air Conditioner استفاده کنید که شبیه دو ترموستات قبلی است و با توجه به میزان هزینه، زمان‌بندی محل جغرافیایی به‌صورت خودکار اطلاعاتی را یاد می‌گیرد و بهترین وضعیت هوا را در خانه فراهم می‌کند.

همه این سیستم‌های سرمایی و گرمایی هوشمند می‌توانند با برنامه‌های اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها به‌صورت ریموت کنترل شوند.
 
ترموستات‌های هوشمند نست نخستین محصولات جنبش هوشمندسازی خانه‌ها هستند.

نورپردازی هوشمند

یکی از بهترین کارهای تکمیلی است که می‌توان با استفاده از تجهیزات خانه‌های هوشمند انجام داد. ترکیب چراغ‌ها و ترموستات‌های هوشمند می‌تواند علاوه بر تأثیر بسیار جدی روی مصرف انرژی در سرمایش و گرمایش برای سرگرمی نیز جالب باشد.

زمانی که سیستم‌های تهویه مطبوع را با سیستم‌های روشنایی متصل می‌کنید، می‌توانید برنامه خودکاری به آن‌ها بدهید که به‌طور مثال، در زمان غروب آفتاب به‌صورت خودکار نورهای مورد نیاز در خانه تأمین شوند و بعد از این‌که سرمای هوا دمای خانه را تحت تأثیر قرار داد، سیستم‌های گرمایی شروع به کار کنند.

البته برای داشتن چنین سیستم‌هایی به هاب نیاز خواهد داشت، ولی خبر خوب آن‌که تقریباً تمام تولیدکننده‌های ترموستات‌های هوشمند و چراغ‌های هوشمند از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

گرم‌کننده‌ آب هوشمند

در حالی که سیستم‌های تهویه مطبوع به‌طور میانگین در ایالات‌ متحده نیمی از مصرف انرژی خانه‌ها را بر عهده دارند، اما گرم‌کننده آب نیز در مقام دوم قرار دارند. Rheem یکی از تولیدکنندگان پیش‌رو در این زمینه در ایالات ‌متحده، به‌تازگی ماژول وای‌فای را برای محصولات خود معرفی کرده است که برای گرم‌کننده‌های آب گازی و الکتریکی کاربر دارد و اجازه می‌دهد تا بتوان کارایی آن‌ها را بررسی و مصرف انرژی آن‌ها را کنترل کرد.

این ماژول به شما این امکان را می‌دهد تا نشت‌های احتمالی را پیدا و سایر مؤلفه‌هایی را شناسایی کنید که روی هدررفت انرژی و در نهایت افزایش بهای پرداختی شما بابت انرژی تأثیر دارند.

حالت تعطیلات و توانایی تغییر دمای آب با استفاده از اسمارت‌فون به جلوگیری از هدررفت انرژی بسیار کمک می‌کند و به این ترتیب به گرم کردن یا دوباره گرم کردن آبی که از آن استفاده نشده است، نیاز نخواهیم داشت. این ماژول‌های Rheem تنها روی گرم‌کننده آب Rheem کار می‌کنند، اما در آینده سایر تولیدکننده‌ها نیز به تولید چنین محصولاتی روی خواهند آورد.
 
آشپزخانه هوشمند روزی به شما این امکان را می‌دهد تا از درون سوپرمارکت محتویات یخچال خود را چک کنید و وسایلی مانند  Quirky Egg Minder نخستین قدم‌ها را در این رابطه برداشته‌اند.

آب‌پاش‌ هوشمند

آب‌پاش‌های قابل برنامه‌ریزی هوشمند بی‌نیاز به باز و بسته کردن توسط انسان تأثیر زیادی در کاهش مصرف آب دارند. آب‌پاش‌های هوشمند مانند The Rachio کمک می‌کنند تا یک برنامه زمان‌بندی برای آن‌ها ایجاد کنیم.

البته قابلیت یادگیری با بررسی الگوهای رفتاری کاربر را نیز دارند، اما این محصولات حتی یک قدم جلوتر نیز رفته‌اند و خود را با تغییرات آب ‌و هوایی و فصلی هماهنگ کرده‌اند که تا حد امکان مصرف آب را کاهش می‌هند.

تجهیزات خانه هوشمند موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

آشپزخانه هوشمند

تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌ها به‌سرعت جای خود را در آشپزخانه باز کردند، اما فناوری در حال تسخیر تمام آشپزخانه است. یکی از همین روزها ما در آشپزخانه یخچالی خواهیم داشت که می‌تواند دقیقاً کالاهای داخل خود را بررسی کند و بداند چه زمانی آن کالا به حال خود در یخچال رها شده است ( البته این فناوری‌ها حداقل تا پنج سال آینده وارد بازار نخواهند شد).

اما سامسونگ و ال‌جی حالا یخچال‌هایی با قابلیت اتصال به سایر تجهیزات هوشمند در خانه را ارائه کرده‌اند. در حالی که منتظر آشپزخانه‌ای هستیم که بتواند خود کارهای پخت‌وپز و شست‌وشو را انجام دهد، بخش وسیعی از محصولات هستند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید دست‌پختی مطلوب داشته باشید.

اجاق‌ها و فرهای دارای سیستم‌های بلوتوث مانند Anova›s Precision One یا LG’s Smart ThinQ می‌توانند از راه دور کنترل شوند که می‌توانید در حالی که در اتاقی دیگر در حال استراحت هستید، از وضعیت پخت غذای خود آگاه شوید و از همان ‌جا هم زمانی که غذا کاملاً پخت، فر را خاموش کنید.

آشپزخانه هوشمند

در مقیاس کوچک‌تر، می‌توانید از قابلمه‌های مجهز به وای‌فای یا دستگاه‌های قهوه‌ساز هوشمند استفاده کنید. یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که آشپزخانه هوشمند در کنار مزایای دیگری مانند راحتی در کار و نظارت بیش‌تر بر اتفاقاتی که درون تجهیز‌ات آشپزخانه می‌افتد، عیب‌یابی و رفع مشکل آن‌ها و دریافت خدمات بهتر از کارخانه سازنده است.

تجهیزات آشپزخانه‌های هوشمند می‌توانند مشکلات را شناسایی کنند و تا حد زیادی آن‌ها را از راه دور برطرف کنند. به این ترتیب، هزینه آمدن متخصص در خانه بسیار کاهش می‌یابد.

این ویژگی را به قابلیت خاموش یا روشن کردن آن‌ها از راه دور اضافه کنید، خواهید دید یک آشپزخانه هوشمند تا چه حد می‌تواند راحتی و کاهش هزینه را برای شما به‌ارمغان آورد.
 
بسیاری از لوازم آشپزخانه مدرن دارای سیستم‌های خودعیب‌یابی هستند و با استفاده از اپلیکیشنی که کارخانه در اختیار مشتری قرار داده است، می‌توان بهترین راه‌ حل رفع عیوب آن را پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

چرا به یک خانه هوشمند نیاز داریم؟

جمع‌بندی

ایجاد یک خانه هوشمند دیگر تنها یک پروژه دلهره‌آور و گران‌قیمت نیست. امروز فناوری‌ها به‌حدی کاربرپسند شده‌اند که تقریباً هر کاربری به‌راحتی می‌تواند این تجهیزات را در خانه خود به‌کار گیرد.

علاوه بر آن، استفاده از این تجهیزات نسبت به یک سال پیش بسیار مقرون ‌به‌صرفه‌تر شده است و مقرون به‌صرفه‌تر از این هم خواهد شد.

شما می‌توانید تمام آن‌چه نیاز دارید، به‌راحتی تهیه کنید. البته هنوز در راه توسعه فناوری‌های مربوط به خانه‌های هوشمند مشکلات مهمی نیز وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها پروتکل‌های ارتباطی دستگاه‌ها با یکدیگر است.

اگرچه ایده هاب‌های هوشمند که می‌تواند به‌عنوان پلی برای اتصال تجهیزات به یکدیگر کمک کند تا حدی مشکلات را بر طرف کرده است و به عبارتی نیاز نیست بدانید کدام دستگاه از چه پروتکلی استفاده می‌کند و هاب خود به خود این کار را انجام می‌دهد. پروتکل‌های رایجی که در حال حاضر در تجهیزات خانه‌های هوشمند استفاده می‌شوند عبارتند از Zigbee ،Z-Wave ،Bluetooth LE یا Wi-Fi، اما نیاز به وجود یک پروتکل واحد به‌شدت احساس می‌شود.

مت مک گاورن، مدیر بازاریابی وینک، یکی از کنترل‌کننده‌های تجهیزات خانه‌های هوشمند در همین زمینه می‌گوید: «در حال حاضر، روی فناوری‌های مختلفی کار می‌کنیم تا بتوانیم همه آن‌ها را در یک برنامه قرار دهیم.» وی اضافه می‌کند: «ما در حال توسعه وینک هستیم تا بتوانید قدرت انتخاب و انعطاف‌پذیری بیش‌تری داشته باشید و بتوانید محصولاتی را انتخاب کنید که مناسب نیازهای خود هستند. مردم باید بتوانند آزادانه محصولات مورد علاقه خود از برندهای مطرح را که توانایی اتصال به یکدیگر را داشته باشند خریداری و در خانه هوشمند خود از آن‌ها استفاده کنند.»

البته با توجه به این‌که ایجاد یک پروتکل استاندارد امکان‌پذیر است، اما این مسئله موجب نمی‌شود پشتیبانی از سایر فناوری‌ها انجام نشود.

به‌طور مثال، خودروهای الکتریکی ممکن است روزی به‌عنوان استانداردهای صنعت خودروسازی مطرح شوند، اما به این معنی نیست که ایستگاه‌های گاز یک‌شبه جمع می‌شوند. مک گاورن می‌افزاید: «خانه هوشمند دیگر برای افراد پولدار نیست، این ایده برای هر کسی است که در دنیا زندگی می‌کند.

ما درست همین روال را در مسیر توسعه تلفن‌های همراه نیز طی کردیم. استفاده از این تلفن‌ها در ابتدا مختص افراد ثروتمند جامعه بود، اما امروزه تقریباً هر شخصی در دنیا یک اسمارت‌فون دارد و به‌زودی خانه هوشمند زندگی افراد را تغییر خواهد داد.»

انواع تجهیزات خانه هوشمند

 

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: