آشنایی با روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده

آشنایی با روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده

آشنایی با روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده

همه ما می دانیم که متوقف شدن ناگهانی یا کم شدن سرعت اینترنت وایرلس بدون دلیل مشخص تا چه اندازه می تواند آزار دهنده باشد. وقتی این اتفاق می افتد، تلفن ها، تبلت ها و کامپیوترها ارزش خود را تا حد زیادی از دست می دهند و ارتباط ما با دوستان، خانواده و دنیای اطلاعاتی که زندگی روزمره ما به آن وابسته است، قطع می شود…

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر سرعت و پایداری ارتباط اینترنتی، روترهای مورد استفاده هستند. روترها را می توان به انواع تک بانده، دو بانده و سه بانده تقسیم کرد.

مقایسه مدل های گوناگون روتر با هم کار چندان ساده ای نیست. اگر چه روترهای دو و سه بانده امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند، اما انتخاب این روترهای Wi-Fi باید با توجه به نیازهای کاربران انجام شود. بهتر است در ابتدا توضیح دهیم که منظور از باند چیست؟

هنگامی که کابل شبکه خود را به یک روتر Wi-Fi وصل می کنید، امواج رادیویی سیگنال اینترنت را در یکی از دو فرکانس ۲٫۴ یا ۵ گیگاهرتز به گوشی موبایل یا دستگاه Xbox منتقل می کنند. این فرکانس های مختلف، باعث تفاوت ویژگی انواع روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده می شوند. در ادامه مطلب به بررسی انواع روترها می پردازیم.

آشنایی با روترهای تک بانده، دو بانده و سه بانده

روترهای تک بانده : مقرون بصرفه اما محدود

در سال ۱۹۹۹ میلادی، مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) ایده استانداردهای وایرلس را معرفی کرد. در واقع اعداد ۸۰۲٫۱۱ که بر روی مودم های Wi-Fi مشاهده می کنید، مربوط به این ایده هستند. این استانداردها تضمین می کنند که روترها و دستگاه های آنلاین با هم هماهنگی کامل دارند.

مودم تک بانده فقط یک باند فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز داشته و از این نظر با محدودیت هایی مواجه است. روترهای تک بانده قدیمی تر بر پایه استاندارد ۸۰۲٫۱۱g کار می کنند که دیتا را با سرعت ۵۴ مگابایت در ثانیه منتقل می کند. به عنوان مثال، گوشی های آیفون ۳G و ۳Gs از این استاندارد استفاده می کنند.

روترهای تک بانده

روترهای تک باند امروزی بر اساس استاندارد جدید ۸۰۲٫۱۱n که با عنوان Wireless-N هم شناخته می شوند، کار می کنند. مودم های Wireless-N با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز، حداکثر سرعت ۸۰۰ مگابایت در ثانیه را بر روی کاغذ ارائه می دهند. اما در حقیقت و با توجه به محدودیت های سرویس اینترنت، ممکن است کاربر هرگز این سرعت ها را تجربه نکند. بنابراین، روترهای تک بانده ۲٫۴ گیگاهرتزی ارزان و در دسترس هستند.

 نقاط قوت و ضعف مودم های تک بانده

روترهای دو بانده : ابزار متوسط و هوشمند

روترهای دو بانده علاوه بر پشتیبانی از استاندارد Wireless-N با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز، از باند فرکانس ۵ گیگاهرتز هم پشتیبانی کرده و بر پایه استاندارد جدیدتر ۸۰۲٫۱۱ac کار می کنند. این شاخصه به معنای ارائه حداکثر سرعت ۲۱۶۷ مگابایت در ثانیه است. اتصال ۵ گیگاهرتز علت درخشان بودن این روترها بوده و ارتباط سریعتر و پایدارتری را به ارمغان می آورد.

این مسئله به خصوص برای فضاهای آپارتمانی بزرگ یا شهرهای شلوغ اهمیت دارد. بعضی از مودم های دو بانده از تکنولوژی MU-MIMO پشتیبانی می کنند که ارتباط پایدار Wi-Fi را با چند دستگاه حفظ می کند؛ در حالی که مودم های بدون MU-MIMO فقط می توانند تمرکز خود را بر روی یک دستگاه قرار دهند.

 نقاط قوت و ضعف مودم های دو بانده

روترهای سه بانده : ارائه تکنولوژی های جدید به کاربران پر مصرف

فقط چند سال از تولید روترهای سه بانده می گذرد. این روترها قابلیت ارائه سرعت های بالا تا ۲۱۶۶ مگابایت در ثانیه را از هر باند ۵ گیگاهرتزی دارند. مودم های سه بانده، دو باند ۵ گیگاهرتزی و یک باند ۲٫۴ هرتزی داشته و تداخل سیگنال را بیشتر از روترهای دو بانده کاهش می دهند.

به این ترتیب کاربران اطمینان بیشتری به شبکه وایرلس خود خواهند داشت و می توانند دستگاه های وایرلس بیشتری را با تراکم دیتای کمتر مورد استفاده قرار دهند.

علاوه بر این، هر یک از روترها برای ساده تر شدن اتصال اینترنتی و ارائه بهترین عملکرد به تکنولوژی Smart Connect مجهز هستند. این ویژگی باعث می شود که بهترین کانال موجود به دستگاه ها اختصاص داده شود تا همه دستگاه ها عملکرد مطلوبی داشته باشند.

همچنین، این روترها با استفاده از ویژگی های اتوماتیک مثل Linksys Smart Connect، دستگاه ها را به باند ۵ گیگاهرتز (یا باند ۲٫۴ گیگاهرتز برای دستگاه های قدیمی تر) هدایت می کنند.

این خصوصیات، روترهای سه بانده را به ابزاری کاربردی برای استفاده در محیط هایی که دستگاه های ۵ گیگاهرتز زیادی را بطور همزمان به کار می گیرند، تبدیل می کند.

 نقاط قوت و ضعف مودم های سه بانده

جمع بندی

زمانی که Wi-Fi به یک استاندارد ثابت در اینترنت خانگی و کاری دنیا تبدیل شد، اطلاعات را در یک باند ۲٫۴ گیگاهرتزی منتقل و دریافت می کرد. این نوع ارتباط سرعت نسبتاً پایینی داشت، اما با بیشتر دستگاه های وایرلس سازگاری داشته و پوشش و دامنه مطلوبی را ارائه می داد.

پس از آن، دوران Wi-Fi دو بانده با فرکانس ۵ گیگاهرتز فرا رسید. این باند جدید سرعت هایی را فراهم می کند که برای پشتیبانی از فعالیت های سنگین مثل پخش ویدئو و گیمینگ آنلاین ایده آل است. در حال حاضر، Wi-Fi سه بانده راه حل جدیدی برای افزایش سرعت و قابلیت اطمینان ارتباط اینترنت به شمار رفته و امکان اتصال انواع دستگاه های مدرن امروزی به شبکه Wi-Fi را در اختیار کاربران قرار می دهد.

پرفروش ترین روتر های وایرلس

نویسنده : حمید معلمی

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: