آشنایی با مدارک و دوره های آموزشی شرکت سیسکو

آشنایی با مدارک و دوره های آموزشی شرکت سیسکو

دراین مقاله قصد داریم تا شما را با مدارک Cisco  آشنا کنیم پس درابتدا یک مرور کوتاه درباره تاریخچه این شرکت صحبت می کنیم پس درادامه با هزارسو همراه باشید

 

 

شرکت  سیسکو سیستمزی  (Cisco Systems)  یک شرکت امریکایی که درزمینه  تولید  تجهیزات شبکه (Network) است که مرکز آن در شهر  سن خوزه امریکا می باشد که در ناحیه معروف به سیلیکان ولی در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت محصولات مربوط درحوزه  شبکه و  ارتباطات را طراحی می‌کند و با سه نام تجاری مختلف سیسکو، لینکسیز و ساینتیفیک آتلانتا به فروش می‌رساند.

در ابتدا،  شرکت سیسکو فقط  Router  ها ویا به اصلاح فارسی مسیریاب های  چند پروتکلی  تولید می‌کرد  ولی امروز محصولات سیسکو را در همه جا از اتاق نشیمن گرفته تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه می‌توان پیدا کرد. دید سیسکو این است تغییر روش زندگی، کار، بازی و آموزش.

واما نکته ای که جالب می باشد ریشه نام این شرکت می باشد.

اسم «سیسکو» مخفف سانفرانسیسکو است. با توجه به اظهارات جان مرگریج، کارمند ۳۴ ساله و مدیر پیشین شرکت، مؤسسان شرکت زمانی که داشتند به سمت ساکرامنتو رانندگی می‌کردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصویر پل گلدن گیت  در نور آفتاب مواجه می‌شوند و اسم و نماد شرکت را بر این اساس انتخاب می‌کنند. نماد شرکت منعکس‌کننده اصلیت سان فرانسیسکویی آن است، که نشان دهنده پل گلدن گیت است که به سبک خاصی طراحی شده‌است. در اکتبر ۲۰۰۶، سیسکو نماد جدید خود را که از نماد قبلی ساده‌تر و ساخت یافته تر بود به نمایش گذاشت.

بعد از صحبت درباره تاریخچه سیسکو حال به سراغ مدارک این شرکت می رویم .

اولین مدرک برای شرکت سیسکو سطح Entry  می باشد که به نام CCENT  شهرت دارد . البته این دوره به صورت ابتدایی بوده و درایران برگزار نمی شود و به جای آن برای ورود به دنیای شبکه و بعد ازآن ورود و اخذ مدارک سیسکو دوره Network + پیشنهاد می شود البته برای شروع این دوره می توان از کتابهای CCENT  نیز استفاده کرد چرا که با تسلط در CCENT  می توان نیمی از مدرک CCNA  را سپری کرد.

اما باتوجه به سطح بندی هر دوره شرکت سیسکو گواهینامه های خود را در پنج سطح ارائه می کند.

این گواهینامه ها شامل سطح های زیر می باشد.

Entry-1: سطح Entry که دربالا به آن اشاره شد

Associate-2: دراین سطح Associate یا دستیار به فارسی ، یعنی قرار گرفتن در ابتدای مسیر گواهینامه دوره های شرکت سیسکو، با توجه به گرایش های مختلف دوره ای سیسکو گرایش شما و علاقه مندی شما هر چه که باشد می بایست پیش از اخذ هر مدرک یا گذراندن هریک از دوره های شرکت سیسکو, ابتدا دوره CCNA با گرایش Routing & Switching را باید گذراند دوره CCNA که به معنای cisco certificate network associate می باشد یک دوره ای است که به صورت ابتدایی با قابلیت های Routing & Switching  آشنا می شوید با گذراندن این دوره به عنوان دستیار شبکه سیسکو, همانطور که شرکت سیسکو اعلام کرده است  شناخته می شوید .این سطح معادل است با کارشناسی شبکه . با توجه به اینکه برای ورود به دنیای سیسکو ابتدا باید دوره CCNA  با گرایش Routing & Switching  را بگذرانید بعد ازسپری کردن این دوره و آشنا شدن با قابلیت های Routing & Switching  می توانید دراین حوزه سطح professional   که  مدارکی ازجمله CCNP  و برای بعضی از گرایش ها CCDP  و یا CCSP  می باشد  برابریا معادل است با کارشناسی شبکه

وبعد از ان سطح Expert  دوره های سیسکو که به CCIE  و برای بعضی از گرایش های گواهینامه های شرکت سیسکو CCDE  می باشد  را برابر با معادل دکترای شبکه می دانند  .

شرکت سیسکو نیز درچند ماه اخیر سطح Architect  را ارائه کرده است که این سطح به همراه گواهینامه آن بالاترین مدرک مهندسی شبکه در بین کلیه مدارک بین المللی شبکه می باشد. مدرک  (CCACisco Certified Architect)  را به نوعی معادل فوق دکترای شبکه در گرایش Design  یا طراحی دانست.

درادامه تمامی دوره ها به همراه سطح  گرایش آنها بیان می شود .

گرایش‌ها

گواهینامه‌های سیسکو دارای 9 گرایش مختلف هستند:

Routing & Switching-CCNP:

دوره های آموزشی Routing & switching را می توان به عنوان اساسی ترین و پایه ای ترین دوره، تجهیزات و محصولات شرکت سیسکو نام برد، این دوره مقدمه تمامی تجهیزات سیسکو می باشد. دراین دوره با انواع پروتکل های مسیریابی از جمله Static Route   , IGMP  , Ospf  …… قرا می گیرید.

Design-CCDA :

این دوره به صورت تخصصی و خاص بر روی مبحث طراحی به تجزیه و تحلیل موضوع می پردازد .هدف از این گواهینامه این است که به بررسی و طراحی حرفه ای , تحلیل و همین طور آنالیزدرحوزه Routing & Switching   در شبکه های LAN  و WAN  وهمین طور طراحی دیتا سنتر ومعماری IP  شرکت های چندلایه ای و چند بخشی مورد ارزیابی قرار می گیرد. تمامی گواهینامه ها دراین سطح شامل نمودار زیر می باشد :

Network Security-CCIE :

 

در این دوره، تاکیدی بر فن آوری های هسته امنیتی، نصب و راه اندازی، عیب یابی و نظارت بر دستگاه ها و همچنین امن سازی شبکه  برای جلوگیری از نفوذ با استفاده از انواع سوئیچ و روترهای سیسکو در دوره CCNA  این گواهینامه وهم چنین در سطح های بالاتر این دوره  به بررسی انواع پروتکل‌های امنیتی شبکه و نقش سیستم‌عامل‌های مختلف در ارتباط با این پروتکل‌ها، مباحث پیچیده و مهمی چون: سیستم‌های کشف نفوذ (IDS)، سیستم‌های برقراری امنیت در سطح شبکه‌های بزرگ VPN، پیاده‌سازی و پیکربندی سیستم‌های امنیتی برای شبکه‌های بی‌سیم و پروتکل‌های EAP ، AES متعلق به آن‌ها، مطرح می‌شود.

تمامی گواهینامه ها دراین سطح شامل نمودار زیر می باشد :

Service Provider :

دراین گواهینامه به بررسی   تنظیم انواع پروتکل های روتینگ، انواع تانل های لایه 2 و 3، عیب یابی از سیستم های Core و کنترل ترافیک شبکه اجرا وطراحی مهندسی ترافیک و….. مطرح می شود.

 

Data Center Networking:

دوره Date Center  در سه سطح CCNA  , CCNP , CCIE  می باشد که بررسی تجهیزات سیسکو در سطح دیتا سنتر(Data Center) به همراه نصب و نگهداری آنها می پردازد.

Voice-CCNA:

گواهی CCNA Voice تاکیدی بر مهارتهای مورد نیاز شغلهای تخصصصی در فناوری صوت نظیر  مدیریت فناوری صوت، مهندس صوت و مدیریت  صوت ویا به عبارتی تلفن های مبتنی بر شبکه یا پروتکل TCP/IP   می باشد. اعتباراین گواهینامه  مهارتهایی مانند IP PBX ,IP Telephony ,Handset ,Call Control ,Voicemail Solution را تایید می کند.

Cloud:

دراین دوره پس از گذراندن این گواهینامه با مباحثی از جمله :

تعیین راهکاری مناسب مبتنی بر Cisco Cloud، بر مبنای طیف گسترده‌ای از محصولات و فنّاوری‌ها

طراحی پرتال self-service برای کاربران

طراحی برای اپلیکیشن ها و پلتفرم‌هایی که در قالب خدمات ارائه می‌شوند

طراحی برای زیرساخت‌هایی ازجمله خدمات شبکه های مجازی مانند private cloud و hybrid cloud به هماره  خودکارسازی و امنیت

مدیریت چرخه عمر برای ماشین‌های مجازی (VM)

 

Wireless-CCNP:

هدف  از این گواهیناکه ارائه اطلاعات و فعالیت های عملی برای آماده سازی ؛ طراحی، نصب، تنظیم، نظارت و هدایت اولیه ی عیب یابی در شبکه های WLAN سیسکو و تنظیم شبکه های مبتنی بر وایرلس درموقعیت  شبکه های بزرگتر در سطح های بالاتر این گواهینامه می باشد.

 

حال  درانتها برای هر سطحی از دوره های سیسکو گواهینامه های زیر ارائه می شود.

 

سطح Associate :

این سطح با CCNA برای installation  و  operations و  troubleshooting و همچنین  CCDA برای design  شروع می شود.

دوره ها و گواهینامه های این سطح:

CCNA Routing and Switching

CCDA

CCNA Data Center

CCNA Security

CCNA Service Provider

CCNA Service Provider Operations

CCNA Video

CCNA Voice

CCNA Wireless

 

سطح Professional :

سطح حرفه ای سطح پیشرفته گواهینامه که تخصص بیشتر با مهارت های شبکه را نشان می دهد می باشد.

هر گواهینامه فن آوری های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای مختلف نقش های شغلی را پوشش می دهد.

مدارک و دوره ها:

CCDP

CCNP

CCNP Data Center

CCNP Security

CCNP Service Provider

CCNP Service Provider Operations

CCNP Voice

CCNP Wireless

 

سطح Expert :

Cisco Certified Inter network Expert) CCIE) در جهان به عنوان معتبرترین گواهینامه شبکه در صنعت شناخته شده است.

مدارک و دوره ها:

CCDE

CCIE Data Center

CCIE Routing & Switching

CCIE Security

CCIE Service Provider

CCIE Service Provider Operations

CCIE Storage Networking

CCIE Voice

 

تهیه و تنظیم : مصطفی مهاجر

 

 

 

1 دیدگاه

  • کانکس شیراز

    بسیار مختصر و جامع بود، ممنون. اما به نظرم مدارک سیسکو برای کار در ایران ارزشی ندارن متأسفانه.

    1397/03/06 در 11:05

دیدگاهتان را بنویسید