آشنایی با کابل فیبر نوری هوایی

کابل فیبر نوری هوایی

آشنایی با کابل فیبر نوری هوایی

امروزه کابل فیبر نوری هوایی معمولاً در ارتباطات نوری استفاده می‌شود. ما حتی می‌توانیم کابل‌های هوایی را که در اطراف زندگی روزمره خود که آویزان یا نصب شده‌اند، مشاهده کنیم. به منظور سازگاری با محیط خشن بیرونی و جلوگیری از سرقت فیبر نوری، کابل فیبر نوری هوایی یا کابل های Aerial از مواد مختلفی تشکیل شده است که با کابل فیبر نوری معمولی یکسان نیستند. از همین جهت دوست داریم مقاله امروز را به این مبحث و بررسی کامل این نوع کابل‌ها اختصاص دهیم. با ما همراه باشید…

کابل فیبر نوری هوایی

قبل از هر چیزی بهتر است تعریفی از کابل‌های هوایی یا Aerial داشته باشیم. کابل فیبر نوری هوایی نوعی کابل فیبر نوری است که معمولاً برای نصب خارج از محدوده استفاده می‌شود. طراحی کابل فیبر نوری هوایی به دلیل محیط نصب آن، باید در برابر تخریب طبیعت و آسیب‌های انسانی یا سرقت مقاوم باشد. روش نصب کابل هوایی کار سختی نیست زیرا می‌تواند از خط قطب بالایی موجود برای نصب استفاده کند که باعث صرفه جویی بیشتر در هزینه‌های ساخت و کوتاه شدن دوره ساخت می‌شود. کابل‌های هوایی عمدتاً برای سطح ثانویه و پایینی استفاده می‌شوند و معمولاً در زمین‌های مسطح یا با نوسان کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنها به راحتی تحت تأثیر بلایای طبیعی مانند توفان، یخ‌زدگی، سیل و … و همچنین تأثیر یک نیروی خارجی و ضعف قدرت مکانیکی در خود قرار می‌گیرند. بنابراین، میزان خرابی کابل‌های فیبر نوری هوایی بیشتر از خطوط لوله‌ای یا کابل‌های فیبر نوری دفن شده در خاک است.

کابل فیبر نوری هوایی

انواع کابل فیبر نوری هوایی

با توجه به روش‌های نصب، کابل‌های فیبر نوری هوایی را می‌توان به طور کلی به دو نوع طبقه بندی کرد:

سیم کاتنار و خود پشتیبان.

کابل هوایی Catenary Wire کابل‌هایی با لوزتیوب بوده که در فضای باز قرار می‌گیرند و می‌توانند به صورت مارپیچ به یک مسنجر یا کابل دیگر متصل شوند (معمول در CATV) کابل هوایی خود پشتیبان تمام دی الکتریک (سبک رایج مانند کابل های هوایی شکل -8) دارای کابل برای پشتیبانی به یک مسنجر فولادی یا تمام دی الکتریک عایق شده است. کابل‌های ADSS معمولاً از پوشش سنگین‌تر و عنصر مقاومت فلزی یا آرامید ساخته می‌شوند. امروزه، کابل های Aerial خود پشتیبان نسبت به آنها بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

کابل فیبر نوری هوایی خود پشتیبان شکل -8 به عنوان یک کابل هوایی خود پشتیبانی کننده، برای نصب یک مرحله‌ای آسان و مقرون به صرفه طراحی شده‌اند و به طور گسترده در ارتباطات شبکه‌های طولانی و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به ساختار و مواد کابل‌ها، انواع مختلفی از فیبرهای هوایی فیبر 8 شکل در بازار موجود است، مانند GYTC8S ، GYXTC8Y ، GYXTC8S و غیره. ما می‌توانیم تفاوت بین GYTC8S ، GYXTC8Y و GYXTC8S را از طریق اطلاعات دقیق در زیر ببینیم.

GYTC8S

یک کابل فیبر نوری در فضای باز است که از خود پشتیبانی می‌کند. این گزینه برای کاربردهای هوایی مناسب است در حالی که عملکرد خوب در برابر رطوبت و مقاومت در برابر خرد شدن مناسب برای کانال و روش دفن است. عنصر مقاوم فلز از سیم‌های رشته ای به عنوان قسمت پشتیبانی تشکیل شده است که با یک غلاف پلی اتیلن تکمیل می‌شود تا ساختار 8 باشد. پوشش از جنس زره پوش نوار فولادی موج دار و غلاف خارجی پلی اتیلن ویژگی‌های مقاومت در برابر خرد شدن و مقاومت در برابر شلیک گلوله را فراهم می‌کند. به عنوان مقاومت مرکزی، عنصر مقاوم سیم فولادی مقاومت کششی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، توسط لوزتیوب و نخ جاذب رطوبت احاطه شده است.

GYTC8S

ویژگی‌ها

  • عملکرد مکانیکی و محیطی عالی
  • قطر کوچک کابل، دارای قابلیت پشتیبانی از خود، به راحتی قابل نصب است.
  • پراکندگی و میرایی کم.
  • غلاف بیرونی زره پوش و پلی اتیلن نوار فولادی موج دار، دارای ویژگی‌های مقاومت در برابر خرد شدن و مقاومت در برابر شلیک گلوله است.
  • سطح مقطع هشتی شکل را نشان می‌دهد.
  • سیم‌های رشته‌ای به عنوان عضوی که از خود پشتیبانی می‌کنند عملکرد عالی خمش و نصب مناسب را فراهم می‌کنند.
  • عنصر مقاوم در برابر سیم فولادی کشش خوبی را ایجاد می‌کند و مقاومت کششی را تضمین می‌کند.
  • سیستم مقاومت در برابر رطوبت و آب برای بهبود کارایی.

GYTC8S

یک کابل فیبر نوری در فضای باز است که از خود پشتیبانی می‌کند. این گزینه برای کاربردهای هوایی مناسب است در حالی که عملکرد خوب در برابر رطوبت و مقاومت در برابر خرد شدن مناسب برای کانال و روش دفن است. عنصر مقاوم فلز از سیم‌های رشته ای به عنوان قسمت پشتیبانی تشکیل شده است که با یک غلاف پلی اتیلن تکمیل می‌شود تا ساختار 8 باشد. پوشش از جنس زره پوش نوار فولادی موج دار و غلاف خارجی پلی اتیلن ویژگی‌های مقاومت در برابر خرد شدن و مقاومت در برابر شلیک گلوله را فراهم می‌کند. به عنوان مقاومت مرکزی، عنصر مقاوم سیم فولادی مقاومت کششی را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، توسط لوزتیوب و نخ جاذب رطوبت احاطه شده است.

GYXTC8Y

یک کابل خود پشتیبان سبک با شکل 8 در سطح مقطع است که برای نصب در محیط هوایی و ارتباطات طولانی مدت، مناسب است. مقاومت کششی زیاد سیم‌های رشته‌ای نیاز به پشتیبانی از خود را برآورده می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای روش داکت و مدفون کردن زیر خاک استفاده کرد. عنصر مقاوم فلز، شبیه GYTC8S است. سیم‌های فولادی و لوزتیوب‌های پر شده از ترکیب ضد آب برای اطمینان از انسداد فشرده و طولی رطوبت و آب در آن به کار رفته است.

GYXTC8Y

ویژگی‌ها

  • عملکرد مکانیکی و محیطی عالی
  • قطر کوچک کابل، وزن سبک، خود پشتیبانی، به راحتی نصب می‌شود.
  • پراکندگی و میرایی کم.
  • ژاکت پلی اتیلن با تراکم متوسط: نصب به همراه اصطکاک کم، محافظت عالی در برابر خطرات محیطی.
  • خود پشتیبانی با استفاده از فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه.
  • عنصر پشتیبانی کننده بار از سیم با روکش ساخته شده است که درجه مقاومت بالا در برابر کشش طولانی را فراهم می‌کند.
  • لوزتیوب با مقاومت بالا که در برابر هیدرولیز مقاوم است.
  • کابل خود پشتیبانی سبک با شکل 8.

GYXTC8S

این نوع کابل فیبر نوری هوایی برای نصب در محیط هوایی و ارتباطات طولانی مدت مناسب است. این نوع کابل‌های هوایی شکل -8 معمولاً برای انواع 4 کور تا 12 کور مناسب است. نوار مقاوم در برابر آب خاصیت تاید دارد. نوار فولادی موج دار و غلاف خارجی پلی اتیلن مقاومت در برابر خرد شدن و مقاومت در برابر شلیک اسلحه را فراهم می‌کند. سیم فولادی شکل -8 به عنوان عضوی خود پشتیبان موجود است که عملکرد خمش عالی و نصب مناسب را دارد.

GYXTC8S

ویژگی‌ها

  • قطر کوچک کابل، وزنی سبک، پشتیبانی از خود.
  • خواص مکانیکی و محیطی عالی
  • طراحی مناسب و کنترل دقیق برای طول بیش از حد فیبر.
  • نوار فولادی موج دار و غلاف خارجی پلی اتیلن مقاومت در برابر خرد شدن و مقاومت در برابر شلیک گلوله را تضمین می‌کنند.
  • نوار مقاوم در برابر آب خاصیت تاید را فراهم می کند.

نکات کلیدی در نصب کابل های Aerial

هنگام نصب کابل فیبر نوری هوایی، همیشه دو راه وجود دارد:

۱- مشکلات رایج در نصب کابل هوایی

قطب بن بست:

قطب بن بست قطبی سودمند است که روی آن کابل هوایی شکل 8 یا یک مسنجر فولادی خود پشتیبان نصب شده و به یک بن بست تبدیل می‌شود.

دهانه مسنجر:

دهانه مسنجر به طول مسنجر فولادی پیوسته کشیده شده بین دو قطب بن بست اشاره دارد.

قطب های میانی:

قطب‌های میانی همه قطب‌های بین دو قطب بن بست هستند.

۲- برنامه ریزی دقیق قبل از نصب

آماده سازی:

بررسی مسیر کابل باید شامل همه موارد ضروری از جمله خدمات شهری، عزیمت در خیابان و … باشد. علاوه بر این، شما باید از همه طرف‌های درگیر تأیید بگیرید. فاصله کافی برای کابل جدید در امتداد مسیر عبور باید در طول بررسی مسیر، تأیید شود.

سعی کنید از قطب های احتمالی موجود برای صرفه جویی در هزینه و کوتاه شدن دوره ساخت استفاده کنید.

کابل فیبر نوری هوایی به دلیل ماهیت آنها باید بالاترین فضای ارتباطی موجود در یک قطب را اشغال کنند.

باید فاصله کافی بین کابل‌های فیبر نوری و کابل‌های برق در تیرهای برق استفاده مشترک حفظ شود. در این مراحل، برای پاک سازی مناسب باید به کد ملی ایمنی برق فعلی مراجعه کنید.

شما باید قطب بن بست موجود را ارزیابی کنید و ببینید آیا آنها می‌توانند در هنگام تنش در هنگام نصب کابل هوایی مقاومت کنند. باید ارزیابی کنید که آیا هدایت موقت لازم است تا بارگذاری نامتعادل موقت در هنگام نصب کابل های Aerial کاهش یابد.

مکان‌های اتصال به هم متصل می‌شوند تا طولانی‌ترین طول دهانه کابل مداوم و حداقل تعداد اتصالات را فراهم کنند. علاوه بر این، آنها باید به راحتی برای وسیله نقلیه اتصال دهنده قابل دسترس باشند. این فرآیند معمولاً در طول بررسی مسیر کابل تأیید می‌شود.

نصب و راه اندازی هوایی هرگز نباید در شرایط مرطوب انجام شود. علاوه بر این، برای اطمینان از ایمنی، همه پرسنل باید به طور مناسب برای کار در قطب آموزش ببینند.

کابل‌های فیبر نوری (شامل کابل‌های تمام دی الکتریک) هنگام نصب در مجاورت کابل‌های برق فشار قوی باید به درستی و احتیاط نصب شوند.

۳- حفظ ایمنی در زمان نصب

برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از تصادف در منطقه کار، از قوانین موجود برای تنظیم علائم هشدار دهنده، سد معبر، محافظ چاله و مخروط ها پیروی کنید.

قبل از کشیدن مستقیم کابل بصورت هشتی شکل، مطمئن شوید که قسمت داخل حلقه کابل (شکل -8) از نظر پرسنل و تجهیزات کاملاً پاک باشد. عدم انجام این کار ممکن است منجر به آسیب دیدگی پرسنل یا آسیب دیدن کابل فیبر نوری هوایی شود.

اطمینان حاصل کنید که ابزار و تجهیزات مورد استفاده برای نصب کابل در دستور کار مناسب قرار دارند. عملکرد نامناسب تجهیزات ممکن است به کابل‌ها آسیب برساند یا باعث صدمه به پرسنل شود.

هنگام کار در نزدیکی خطرات الکتریکی، اگر خطوط الکتریکی از سمت راست یا محل نصب در حال انجام هستند، مراقب باشید.

همه اجزای فلزی موجود در سیستم زیرزمینی را با هم پیوند دهید. در تمام نقاطی که هرکسی ممکن است با اجزای فلزی سیستم کابل زیرزمینی تماس پیدا کند، اجزای فلزی پیوند خورده را در یک زمین مناسب قرار دهید تا از خطرات الکتریکی تولید شده توسط خطوط برق یا هر وسیله دیگری جلوگیری شود.

راهنمای نصب کابل های هوایی

در این مقاله از بانک فیبر نوری به کابل‌ های فیبر نوری هوایی و مواردی درباره نصب هوایی اشاره کردیم. با این حال، پس از یادگیری این آموزش، اغلب یک سوال پیش آید. هنگام بررسی استقرار فیبر نوری هوایی، کدام یک از انواع کابل های هوایی برای شما مقرون به صرفه است؟

کابل ADSS گران‌تر از کابل لوزتیوب است (استفاده از آن در نصب سیم کاتنار)، اما هزینه کار و مواد می‌تواند برای ADSS کمتر باشد. و گرچه سخت افزار ADSS براساس هزینه هر قطب بیشتر است اما این امر اغلب با حذف رشته یا سیم مفتول جبران می‌شود.

در یک کلام، براساس شرایط خود، گزینه‌های موردنظر را بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید که چه چیزی بیشتر از همه برای شما منطقی است. به عنوان مثال، در مناطقی که یک رشته قبلاً وجود دارد، کابل‌های فیبر نوری هوایی سیم مایع، می‌توانند مقرون به صرفه تر باشند، در حالی که عکس این مسئله در منطقه‌ای که رشته‌ای در آن وجود ندارد، کاملا متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید