آشنایی با کی وی ام سوئیچ های سازمانی

آشنایی با کی وی ام سوئیچ های سازمانی

آشنایی با کی وی ام سوئیچ های سازمانی

این از کی وی ام سوئیچ ها برای سازمان ها ، اتحادیه ها و دیگر نهادهای بزرگ و جهت فراهم آوردن راهکاری برای مدیریت تعداد زیادی کامپیوتر طراحی گردیده اند. این KVM سوئیچ ها بطور عمومی بر اساس رک های 19 اینچ و اندازه های 1U و 2U طراحی می شوند. همچنین چون نیاز است تعداد نسبتا” زیادی کامپیوتر تحت کنترل قرار داشته باشند، کی وی ام سوئیچ های سازمانی شامل تعداد پورتهای 4 ، 8، 16 و 32 می باشند.

بسیاری از این کی وی ام سوئیچ ها می توانند به راحتی Cascade یا Daisy chain شوند تا کاربران بتوانند بصورت کاملا” انعطاف پذیر تعداد کامپیوترهای تحت کنترل خود را افزایش دهند. بعلاوه بسیاری از KVM سوئیچ های سازمانی دارای OSD منو (On Screen Display) جهت افزایش و سوئیچینگ راحت می باشند.

برخی از این کی وی ام سوئیچ ها ، مانند سری های ALTUSEN دارای نمایشگر با قابلیت جدا شدن هستند که موجب مدیریت بهتر کابل های پشت رک و استفاده بهینه کاربران از کلیدها و صفحه نمایش KVM سوئیچ می شود. هم اکنون KVM سوئیچ های سازمانی شرکت ATEN را که در بازار موجود هستند را می توان به 4 دسته مختلف تقسیم کرد:
1-کی وی ام سوئیچ های تک کنسولی.
2-کی وی ام سوئیچ های چند کنسولی.
3- ال سی دی کی وی ام سوئیچ ها.
4-کی وی ام سوئیچ های IP Based .

توضیحات و ویژگی های هریک از این 4 دسته در زیر آمده است.

1-کی وی ام سوئیچ های تک کنسولی(برای کاربر):

همانطور که از نام این نوع کی وی ام مشخص است ، تنها یک کنسول(محل اتصال ماوس، کیبورد و مانیتور) را فراهم می آورد و از طریق آن می توان چندین سرور را کنترل نمود. این نوع از کی وی ام سوئیچ ها برای یک کاربر و یا محیط هایی که تعداد کمی کامپیوتر (سرور) دارند مناسب است.

در هنگام خرید این نوع کی وی ام سوئیچ ، کاربران باید به نوع سیستم عامل و پورت های ماوس، کیبورد و مانیتور خود توجه داشته باشند تا مناسب ترین KVM را انتخاب نمایند. کی وی ام سوئیچ های تک کنسولی که در بازار موجودند عمدتا” از رابط PS/2 برای ماوس و کیبورد استفاده می کنند.

مانندATEN CS-9138 / CS-138A این مدل از کی وی ام سوئیچ های سازمانی دارای انعطاف پذیری در توسعه و افزایش سرورها می باشد و برای سرور روم های متوسط در شرکت ها بسیار مناسب هستند.

مدلی دیگر از این نع محصولات وجود دارد که 3 سیگنال ماوس، کیبورد ، مانیتور و سیگنال صدا را یکپارچه کرده و از طریق تنها یک پورت انتقال می دهد مانندCS-1004 / CS-1008 / CS-1016 بعلاوه به غیر از مدل هایی که PS/2 را پشتیبانی می کنند، مدل هایی از این نوع کی وی ام سوئیچ ها موجو هستند که از پورت USB نیز پشتیبانی می کنند، زیرا پورت USB روز ب روز با محبوبیت بیشتری مواجه می شود. برخی از این نوع KVM ها فقط پورت USB را پشتیبانی می کننداما با کامپیوترهای PC, Mac , Sun , Linux سازگاری دارند.

به عنوان نمونه می توان مدل های CS-1708/ CS-1716 و یا مدل های combo که هم از پورت PS/2 و هم از USB پشتیبانی می کنند مانند CS-1754/CS-1758 را نام برد. KVM سوئیچ های Combo شرکت ATEN بطور خاص با یک پورت اتصال طراحی گردیده اند و به کاربران امکان انتخاب کابل های مختلف (PS/2 یا USB ) را مطابق با نیازهایشان می دهند و قادر باشند تا بطور همزمان هر دو نوع سرورهای USB و PS/2 را کنترل نمایند.

همانطور که در بالا اشاره شد برای مدیریت و کنترل آسان ، کی وی ام سوئیچ های تک کنسولی دارای OSD منو می باشند و همچنین قابلیت Cascade یا Daisy chain شدن را برای توسعه انعطاف پذیر دارند. در هر صورت ، در هنگام خرید کاربران باید به این موضع توجه داشته باشند که محصولات و برندهای با قیمت پایین تر را در بازار پیدا خواهند کرد که دارای قابلیت های ذکر شده در بالا نیستند و همچنین باید نیازهای مدیریتی و توسعه سرورهای خود در آینده را نیز در نظر بگیرند.

2-کی وی ام سوئیچ های چند کنسولی.

در سرور روم ها یا محیط هایی که نیاز است تا حداقل 2 نفر بصورت همزمان چندین سرور را کنترل و مدیریت نمایند، کاربران می توانند کی وی ام سوئیچ های چند کنسولی را انتخاب کنند. اکثر این نوع کی وی ام سوئچ ها 2، 4 ، 8 مجموعه کنسول را جهت کنترل در اختیار کاربران قرار می دهند. بسته به نوع رابط و پورت مورد نیاز ، مدل های مختلفی از این نوع کی وی ام ها در دسترس هستند.

برای محصولات با رابط PS/2 ، رایج ترین مدل دارای 8 پورت جهت اتصال سرورها و دارای دو کنسول جهت کنترل می باشد (ATEN CS-228) . به جز PS/2 ، مدل هایی از کی وی ام سوئیچ های چند کنسولی وجود دارد که چندین رابط یا پورت را پشتیبانی می کنند.

اغلب پورتها مربوط به PC طوری طراحی شده اند که سیگنال های ماوس، کیبورد و تصویر را بصورت یکپارچه از طرق یک کانکتور انتقال می دهند. شناخته شده ترین این پورت ها یا رابط ها RJ-45 می باشد. کانکتور RJ-45 بر روی KVM سوئیچ ها امکام افزایش فاصله میان سرورها و KVM را با استفاده از کابل های Cat5 فراهم می آورد.

این راهکار می تواند بصورت موثر محدودیت های فاصله که در استفاده از انواع کابل های معمولی وجود دارند را بر طرف کند و کابل کشی و مدیریت کابل ها را آسان تر نماید. برای نمونه مدل های KM0432/KM0216 می توانند تا 150 متر انتقال سیگنال را پشتیبانی کنند. همچنین پورت RJ-45 فضای کمی را روی دستگاه اشغال می کند و موجب می شود که یک KVM با 32 پورت تنها 1U از فضای رک را اشغال نماید.

برای چنین محصولاتی مهم ترین نیازی که باید برآورده شود قابلیت توسعه ومدیریت آسان می باشد. بنابراین قابلیت Cascade یا Daisy chain شدن و وجود OSD منو از مهم ترین فاکتورهایی است که کاربران در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشند. بطور مثال مدل KM0432 از هر دو نوع نحوه اتصال Cascade و Daisy chain را پشتیبانی می کند و می تواند تا 4096 کامپیوتر را کنترل نماید. بنابراین نه تنها هر 4 کاربر KVM اصلی قادرند تا تمام کامپیوترهای متصل را کنترل کنند، بلکه هر کدام از KM0432 که تحت سیستم Daisy chain قرار دارند می توانند تمام تمام کامپیوترها را کنترل نمایند.

بعلاوه سه سطح امنیتی برای KM0432/KM0216 و از طریق OSD منو قابل تعریف می باشند که کاربران را در 3 سطح مدیر ارشد، مدیر و کاربر معمولی طبقه بندی می کند. همچنین عملکردهای دیگری که بصورت مشابه می توان از طریق OSD منو انجام داد به افزایش بهره وری مدیریت در محیط هایی که چندین کاربر وجود دارند کمک می کند.

 3- ال سی دی کی وی ام سوئیچ ( سوئیچ یکپارچه)
3- ال سی دی کی وی ام سوئیچ ( سوئیچ یکپارچه)

چیزی که در بازار بطور رایج بعنوان LCD کی وی ام سوئیچ شناخته می شود در واقع عملکرد های ماوس، کیبورد ، مانیتور و یک KVM را یکپارچه کرده و به شکل یک پکیج ارائه می دهد و موجب می شود تا کاربران از خرید ماوس، کیبورد و مانیتور و همچنین حصول اطمینان از سازگاری بی نیاز باشند. بعلاوه این ترکیب موجب صرفه جویی در فضای رک و اتاق های سرور می شود.

4- کی وی ام سوئیچ های IP Based
با افزایش محبوبیت استفاده از اینترنت ، توسعه و سیر تکاملی KVM سوئیچ ها با تولید کی وی ام های IP Based آغاز شد. توسعه کی وی ام سوئیچ های IP Based نه تنها یک KVM را با اینترنت یکپارچه می سازد ، بلکه به کاربران اجازه می دهد تا از مزایایی که اینترنت برای کی وی ام ها فراهم می کند، استفاده کنند. بزرگترین مزیتی که KVM سوئیچ های IP Based به ارمغان می آورند و با دیگر انواع KVM ها تفاوت زیادی دارد، مکان فیزیکی کاربران می باشد که از آنجا سرور ها را کنترل می نمایند.

بتابراین کاربر هیچ محدودیتی ندارد که حتما” در مجاورت KVM باشد. در واقع تنها چیزی که کاربر نیاز دارد اتصال از طریق LAN یا اینترنت به KVM سوئیچ می باشد و در نتیجه می تواند تمام سرورهای متصل به KVM را بدون توجه به مکان فیزیکی کاربر کنترل نماید. بطور مثال با استفاده از KN9116 کاربران می توانند از طریق یک Browser و یا Windows ، کامپیوترهای متصل به KVM سوئیچ را کنترل نمایند، همچنین استفاده از رابط مدیریت Java Customer نیز بسیار راحت می باشد.

تفاوت این مدل از KVM های ATEN در بازار خیلی زیاد نیست ، تنها تفاوت مربوط می شود به تعداد کامپیوترها و پورت های PC . فاکتورهایی که در هنگام خرید KVM سوئیچ های IP Based باید به آنها توجه کرد شامل موارد زیر می باشد:

1-آیا پورت کنسول Local روی دستگاه وجود دارد.
2- تکنو لوژی امنیتی به کار رفته در KVM .
3- کیفیت تصویر مورد نظر.

KVM سوئیچ های مجهز به USB Peripheral

از آنجایی که تعداد محصولات مجهز به USB روز به روز در حال زیاد شدن است ، امروزه تقاضا برای راه های آسان جهت نصب و اتصال تجهیزات جانبی مجهز به USB رو به افزایش است. بنابراین چالش جدیدی که وجود خواهد داشت ، ترکیب تجهیزات جانبی USB دار (پرینتر، اسکنر ، دوربین و…) با KVM سوئیچ می باشد.

در سال 2000 شرکت ATEN برای اولین بار مفهوم (KVM+Peripheral) یا KVMP را با تعبیه یک USB Hub دو پورت بر روی یک KVM مطرح کرد. در واقع این طرح موجب می شد تا تجهیزات جانبی مجهز به USB به KVM سوئیچ متصل شده و می تواند میان کامپیوترها به اشتراک گ ذاشته شود و همچنین می تواند به راحتی به کی وی ام متصل شده و یا از آن جدا شود.

KVM سوئیچ های مجهز به USB Peripheral

از آنجایی که استفاده از حافظه های جانبی ، خواندن و نوشتن و همچنین انتقال فایل را از حافظه های USB ، کارت های حافظه و دوربین های دیجیتال رو به افزایش است ، در نتیجه استفاده از KVM سوئیچ های مجهز به USB Peripheralیک مزیت محسوب می گردد. اخیرا” بسیاری از تولید کنندگان KVM سوئیچ از خصوصیات KVMP بعنوان یک استاندارد بهره می برند که این امر دانش شرکت ATEN و نقش رهبری این شرکت را در توسعه تکنولوژی های جدید نشان می دهد.

در هنگام خرید KVMP توجه به چند نکته ضروری می باشد:
1-نیاز به سوئیچینگ همگام یا نا همگام.
2- سازگاری با USB و چندین پلتفرم.
3-سازگاری با هر دو پورت USB و PS/2
4-تفاوت میان USB1.1 و USB2.0
5-تعبیه USB Hub روی قسمت جلویی پنل و یا قسمت پشت پنل.
توضیحات هر یک از موارد بالا در زیر آمده است:

1-نیاز به سوئیچینگ همگام یا نا همگام.

سوئیچینگ همگام یا Synchronous در واقع سوئیچینگ همزمان کیبورد ، ماوس ، مانیتور و سیگنال های USB مربوط به تجهیزات جانبی می باشد. در حالی که KVM سوئیچی که بصورت Asynchronous عمل می کند، امکان سوئیچینگ مجزای صدا ، KVM (ماوس، کیبورد و مانیتور) و سیگنال های USB را فراهم می آورد.

کی وی ام سوئیچ ناهمگام انتخاب مناسبی برای تولیدکنندگان مدیا و یا مهندسان طراح می باشد که نیاز دارند با یک کامپیوتر کار کنند در حالی که بطور مثال اسکنر باید با کامپیوتر دیگری کار کند و صدا باید از کامپیوتر سوم پخش شود.

شرکت ATEN هر دو مدل کی وی ام سوئیچ های همگام و غیر همگام را به بازار عرضه نموده است و بطور چشمگیری عملکرد کاری و انعطاف پذیری را در محیط های کاری افزایش داده است. استفاده از تکنولوژی شبیه سازی سیگنال که مختص شرکت ATEN می باشد ، به حل مشکلات رایج مانند شناسایی سیگنال و یا ارتعاش سیگنال در هنگام سوئیچینگ ، کمک می کند.


2- سازگاری با USB و چندین پلتفرم.

عمل سوئیچینگ میان کامپیوترهای با سیستم عامل مختلف(PC, Mac, Linux, Sun support USB) از طریق رابط USB انجام می شود.در نتیجه انتقال انتقال و شناسایی سیگنال های USB بزرگترین چالش برای KVM سوئیچ های مجهز به USB می باشد. امروزه ماوس و کیبوردهایی با برندهای مختلف در بازار موجود می باشند و Hotkey ها و عملکرد کلیدها که توسط شرکت های مختلف شناسایی می شوند ، بسیار پیچیده می باشند. درجه سازگاری از شرکتی به شرکت دیگر بسته به حرفه و تجربه آنها متفاوت است.

سویئچ های KVMP شرکت ATEN شامل یک USB ASIC اختصاصی می باشد که با اکثر ماوس ها و کیبوردهاسازگار می باشد. با استفاده از Hotkey دقیق و مناسب ، شما می توانید Hotkey مربوط به کیبوردهای Mac بر روی کیبورد PC استفاده کنید تا عمل سوئیچینگ میان کامپیوترها با پلتفرم های مختلف را بدون نیاز به مبدل های Mac انجام دهید.

3-سازگاری با هر دو پورت USB و PS/2
اگر شما درحال استفاده از یک کامپیوتر قدیمی PS/2 هستید اما تمایل دارید تا از یک KVM سوئیچ USB استفاده کنید، شامل ممکن است که به خرید یک مبدل نیاز داشته باشید که به هرحال قسمتهایی از کامپیوتر با KVM سوئیچ مطابقت نخواهند داشت.KVM سوئیچ های ATEN با ویژگی USB Peripheral مانند CS-1732A و CS-1734A بطور همزمان از رابط های USB و PS/2 پشتیبانی می کنند و شما تنها نیاز خواهید داشت تا کابل های PS/2 برای آن تهیه کنید تا با کامپیوتر PS/2 بتواند کار کند.

4-تفاوت میان USB1.1 و USB2.0
اکثر USB Hub های به کار رفته روی KVMP ها از USB1.1 پشتیبانی می کنند. این نوع USB برای انتقال فایل های با حجم معمولی بر روی یک کارت حافظه خوان و حافظه های USB مناسب است. برخی از کی وی ام سوئیچ های ATEN که مجهز به USB peripheral می باشند، اولین KVMP های دارای USB2.0 می باشند مانند CS1722 و CS1724 . سرعت USB.0 حدود 40 برابر بیشتر از USB1.1 می باشد و مناسب برای انتقال فایلهای حجم بالا از هاردهای اکسترنال، دوربین های دیجیتال ، اسکنر و پرینترها می باشد.

5-تعبیه USB Hub روی قسمت جلویی پنل و یا قسمت پشت پنل.
در اکثر KVMP ها پورت USB مربوط به تجهیزات جانبی در پشت پنل دستگاه تعبیه شده است. این کار می تواند کاربران را سردر گم کند و باعث شود که تجهیزات جانبی را به صورت اشتباه به پورت USB مربوط به CPU(ماوس و کیبورد) متصل کنند. شرکت ATEN اولین شرکتی است که پورت USB Peripheral را جلوی پنل دستگاه تعبیه کرد و آن را بیشتر از قبل در دسترس کاربران قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید