آموزش راه اندازی سرور NTP server) network time protocol) در میکروتیک

NTP server

آموزش راه اندازی سرور NTP server) network time protocol) در میکروتیک

توضیح راجع به زمان در شبکه

همانطور که میدانید پارامتر زمان در شبکه یکی از مهمترین پارامترهایی است که خیلی مواقع در صورت اختلال در ان، شبکه را دچار قطعی و یا اختلال میکند. برای مثال یکی از مهمترین دلایل جوین نشدن یک سرور یا یک کامپیوتر به شبکه دامین برابر نبودن زمان در سرور دامین و کلاینتی است که میخواهد به آن دامین جوین شود میباشد…

پس با توجه به توضیحات بالا توصیه میشود این پارامتر را جدی گرفته و در اولین فرصت ntp سروری ایجاد کنید که نقش همسان سازی زمان را برای شما ایفا کند. حال میخواهیم این کار را با روتر میکروتیک انجام دهیم.

برای این کار میتوان از روتر میکروتیک استفاده کرد و آن را به عنوان ntp سرور شبکه معرفی نمود.

روش اعمال زمان با روتر میکروتیک

-ابتدا با winbox وارد پنل گرافیکی میکروتیک شوید.

-در نوار بالایی میتوانید ساعت تنظیم شده روی روتر میکروتیک را با زدن کلیک راست بر روی نوار و اضافه نمودن time ببینید.

-برای اینکه ریستارت شدن و یا مشکل خوردن روتر میکروتیک باعث به هم خوردن زمان در شبکه نشود ابتدا با استفاده از لیست های ntp server جهانی روتر را به عنوان ntp client معرفی میکنیم. بدین صورت که ip مورد نظر خودت در قسمت system->ntp client وارد کرده و آن را enable کنید.

این باعث میشود که هنگامی که روتر به اینترنت متصل شد بلافاصله زمان را از ntp سرورهای اینترنت گرفته و بروز شود.

-در مرحله بعد وارد System->ntp server شوید آن را enable کرده و تیک broadcast را نیز بزنید. دلیل انتخاب broadcast آن است که به تمامی ip های شبکه زمان را اعلام شود. همچنین در این قسمت میتوانید یک رنج ip  خاص را انتخاب و زمان را فقط به ان رنج اعمال کنید.

-در نهایت میتوانید در ویندوز کلاینت قسمت date & time به جای ntp server windows خود ip روتر میکروتیک را وارد کرده و آن را به عنوان ntp server به کلاینت معرفی کنید.

 

همچنین میتوانید اموزش ntp در میکروتیک را در زیر مشاهده کنید.

نویسنده: سید علی سید مشهدی

دیدگاهتان را بنویسید