آموزش نصب نرم افزار مانیتورینگ zabbix agents بر روی ویندوز

آموزش نصب نرم افزار مانیتورینگ zabbix agents بر روی ویندوز

آموزش نصب نرم افزار مانیتورینگ zabbix agents بر روی ویندوز

در مقاله ی قبلی به معرفی نرم افزار مانیتورینگ Zabbix پرداختیم و آموزش نصب و راه اندازی آن را بر روی سیستم عامل لینوکس توزیع Ubuntu به صورت مرحله به مرحله پیش بردیم حال در این مقاله قصد داریم نصب zabbix agents بر روی ویندوز را آموزش دهیم .در  این پست سعی خواهیم کرد تا با آموزش نصب  zabbix agents، بتوانید از قدرت این نرم افزار قدرتمند Open source به صورت رایگان در سازمان و شرکت خود استفاده کنید.

  • ابتدا zabbix agent را برای ویندوز از سایت zabbix دانلود می کنید.

Agent های از پیش کامپایل شده ای برای محیط های ویندوز وجود دارد که می توانید آنها را از لینک zabbix دانلود کنید و به صورت دستی نصب کرده و از طریق خط فرمان آن را استارت کنید.

کد:

C:\Users\caezsar><full system path to zabbix_agentd.exe> –config <full system path to zabbix_agentd.win.conf> –install

برای مثال:

C:\Users\Mohammad>C:\zabbix_agents_3.4.6.win\bin\win32\zabbix_agentd.exe –conftg C:\zabbix_agents_3.4.6.win\conf\zabbix_agentd.win.conf –install

 بعد از نصب این پیغام ظاهر می شود:

 

  • بعد از این که سرویس بر روی هاست شما نصب شد، فایل win.conf را باز کرده و پارامتر های زیر را ادیت کنید:
zabbix_agentd.win.conf

Server=IP of Zabbix Server

ServerActive=IP of Zabbix Server

Hostname=use the FQDN of your windows host

 

  • برای استارت کردن سرویس دستور زیر را تایپ کنید:

کد:

C:\Users\Mohammad>C:\zabbix_agents_3.4.6.win\bin\win32\zabbix_agentd.exe –start

برای متوقف کردن سرویس همان دستور را با آرگومان –stop و برای uninstall کردن آن را با آرگومان –uninstall اجرا کنید.

کد:

C:\Users\Mohammad>C:\zabbix_agents_3.4.6.win\bin\win32\zabbix_agentd.exe –stop

C:\Users\Mohammad>C:\zabbix_agents_3.4.6.win\bin\win32\zabbix_agentd.exe –uninstall

 

  • پس از اینکه تنظیمات تمام شد، یک Command Prompt با دسترسی Administrator باز کنید و دستور msc را به منظور باز شدن Windows Services utility اجرا کنید و سرویس zabbix agent را در آن قرار دهید تا بررسی کند که آیا سرویس در حال اجرا هست و اینکه به صورت اتوماتیک بعد از reboot استارت میشود:

RUN>services.msc 

شما میتوانید از طریق کنسول وضعیت های سرویس (start, stop, pause, resume, enable, disable را مدیریت کنید).

گام دوم: پیکربندی فایروال ویندوز

  • همیشه در تمامی سیستم های ویندوزی windows firewall فعال و در حال اجرا می باشد، بنابراین پورت zabbix agent باید بر روی فایروال باز شود.

برای انجام این کار از قسمت control panel -> System and security -> windows firewall  بر روی Allow an app through windows firewall کلیک کنید.

  • سپس بر روی another app کلیک کرده و پنجره ی جدیدی باز خواهد شد. از گزینه ی browse برای مشاهده و اضافه کردن فایل اجرایی zabbix agent استفاده کنید.

گام سوم: اضافه کردن هاست ویندوز مانیتور شده توسط zabbix agent به zabbix server

  • هنگامیکه windows agent از طریق خط فرمان تست شد و همه چیز به خوبی پیش رفت، به اینترفیس وب zabbix رفته و در قسمت Configuration tab -> Hosts بر روی Create Host کلیک کرده .و هاست مانیتور شده آنرا اضافه کنید.
  • روی پنجره Host باید FQDN ماشین windows agent خود را در فیلد Host name وارد کنید، به منظور اینکه ماشین مانیتور شده روی zabbix به آسانی تشخیص داده شود یک نام دلخواه در فیلد قابل مشاهده name وارد کنید، مطمئن شوید که host درون یک گروپ سرور موجود باشد و IP Address مربوط به Windows Host خودتان را در فیلد اینترفیس های Agent اضافه کنید. مقدار port را تغییر ندهید.
  • سپس به تب template رفته و بروی select کلیک کرده و از پنجره ی جدید zabbix template بر روی template OS windows را انتخاب کنید و add را بزنید.
  • هنگامی که template OS windows این رو فیلد Link new templates ظاهر شد به منظور لینک کردن این template به تنظیمات host ویندوز، بروی add کلیک کنید. سرانجام بعد از این که Templet OS windows در فیلد linked Templates ظار شد برای پروسه و اضافه کردن تمام تنظیمات host ویندوز روی دکمه add کلیک کنید.
  • پس از این که ماشین ویندوز شما اضافه شد به قسمت Configuration -> Hosts برگردید و اطمینان حاصل کنید که Agent فعال باشد.

تمام شد! فقط مطمئن شوید که وضعیت هاست ویندوزتان Enabled تعریف شده باشد و به منظور این که zabbix server با windows agent ارتباط برقرار کند و اطلاعات ریموت دریافت شده را پردازش کند تنها چند دقیقه منتظر بمانید.

بعنوان مثال برای دریافت یک نمای گرافیکی از Load CPU روی ماشین ویندوز مانیتور شده به کنسول وب زبیکس رفته و از قسمت Monitoring tab -> graphs، Host name ماشین ویندوز را انتخاب کنید سپس گراف Load CPU و همه اطلاعات جمع شده باید درون یک چارت گرافیکی بسیار زیبا نمایش داده شوند.

نویسنده:سید علی سید مشهدی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید