انجنیوس ، پوشش وایرلس در فضاهای خارجی

پوشش وایرلس در فضاهای خارجی

انجنیوس ، پوشش وایرلس در فضاهای خارجی

Out Door Wireless

با گسترش استفاده از ابزار و تجهیزات بی سیم در زندگی امروز نیاز به استفاده از اکسس پوینت در محیط های اداری، تجاری و صنعتی بیش از پیش حس میشود. هدف از استفاده از این تجهیزات ایجاد پوششی یکنواخت و مطمئن در محیط مورد نظر برای سهولت در استفاده از شبکه محلی و اینترنت است که برای ایجاد این امکان و استفاده بهینه عوامل زیاد در انتخاب دستگاه سرویس دهنده یا اکسس پوینت دخیل هستند. به طور کلی تجهیزات برای ارائه سرویس در فضای بسته و محصور (in door) و یا فضاهای باز (out door) مورد استفاده قرار میگیرند که محیط استفاده در انتخاب نوع دستگاه تاثیر زیادی دارد. در فضای داخلی که بیشتر از باد و باران و تابش شدید آفتاب و دمای بسیار بالا و پایین مصون هستند از دستگاه هایی با مقاومت پایین تر نسبت به محیط خارجی استفاده میشود. اما برای محیط های خارجی این مطلب متفاوت است زیرا دستگاه نصب شده در فضای بیرون در معرض نفوذ گرد و غبار و بارش باران و برف و تابش آفتاب و رطوبت و …. قرار میگیرد پس به دستگاهی مقاوم در برابر این عوامل نیاز خواهیم داشت .

 

پوشش وایرلس در فضاهای خارجی

علاوه بر این، برای محیط های بزرگ مثل محوطه هتل، بنادر، کارخانه و… باید مساحت بیشتری با وجود موانعی تحت پوشش قرار گیرد و به تعداد کاربران زیادی سرویس ارایه شود و شاید لازم باشد شبکه ای با قابلیتِ گسترش پذیری داشته باشیم و با توجه به این که این تجهیزات در ارتفاع نصب میشوند قابلیت اطمینان و سهولت استفاده دستگاه مهم است. در شبکه های گسترده و جایی که تعداد اکسس پوینت های ما زیاد میشود نیاز به یک کنترلر بیش از هر چیز حس میشود که با کمک آن بتوان تمام دستگاه ها را به صورت مرکزی مدیریت کرد و همچنیم اتفاقات جاری را رصد کرده و نتایج را مورد بررسی قرار داد.

فرض کنید در محیط کارخانه ای بنا داریم پوشش وایرلس ایجاد کنیم. چه فاکتورهایی میتواند برای ما مهم باشد؟

برای پاسخ به این سوال برخی از تکنولوزی ها و ویژگی های موثر در این انتخاب را بررسی میکنیم.

مقاومت در مقابل نفوذپذیری در برابر عوامل محیطی

مقاومت در برابر نفوذ پذیری: حتما شما هم بارها و بارها با عباراتی از قبیل استانداردIP66 ،IP57 ، IP44یا IP67و … روبرو شده اید؛ اما عبارت IP چیست و چه معنا و مفهومی دارد؟

استاندارد (Ingress Protection) IPیک استاندارد بین المللی برای تعیین مقاومت تجهیزات الکتریکی در مقابل نفوذ ذرات خارجی و آب می باشد که بیانگر میزان محافظتی است که پوشش یک دستگاه الکتریکی در مقابل مواد جامد (مانند گرد و خاک و غبار) و مایع (مانند آب و مواد نفتی و … ) ارائه می دهد.

شکل زیر دستگاهی با استاندارد IP68میباشد که در این نوع تجهیزات قسمت ورودی کابل نیز محافظت شده و از هیچ نقطه ای امکان نفوذ به داخل دستگاه نیست.

این اکسس پوینت برابر نفوذ گرد و غبار و اب کاملا مقاوم است و در شرایط اب و هوایی سخت برای جلوگیری از خرابی زودرس دستگاه و اسیب فیزیکی استفاده میشود.

در جدول زیر مفهوم استاندارد نفوذ پذیری را بر حسب درجات مخلتف بهتر میتوان درک کرد.

 

با توجه به نیاز به انتقال حجم بیشتری از دیتا نیاز به پهنای باند بالاتر رشد زیادی داشته که دستگاه ها با پهنای باند وایرلس بالا و پورت های گیگابیت تنوع بیشتری پیدا کرده اند.

802.11.ac –wave2

اگرچه در استاندارد Wi-Fi 802.11ac نیز وعده ی سرعت انتقال داده گیگابیتی به کاربران داده شده بود، ولی هرگز در شرایط واقعی هیچ کاربری امکان استفاده از این قابلیت را نداشت و دستیابی به سرعت انتقال گیگابیتی صرفا در تنظیمات آزمایشگاهی ممکن بود. اما AC Wave 2 درهای فن آوری را به سوی وای فای گیگابیتی باز کرده است. با بروز رسانی هایی که روی این استاندارد صورت گرفته روی کاغذ از نهایت سرعت ۲.۳۴ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند.

MU MIMO

هرچه دستگاه های بیشتری به وای فایِ منزلِ شما متصل شوند، سرعتش را بیشتر و بیشتر کاهش خواهند داد! علت اصلی در این نکته هفته است که اکثر روترها در هر لحظه تنها به یک دستگاه می توانند متصل شوند و اگر دستگاه جدیدی وارد شبکه شود، باید منتظر باشد تا روتر به دستگاه اول پاسخ دهد. این جاست که تکنولوژی MU-MIMO ارزش خود را نشان می دهد، و سرعت پاسخ دهی به هر دستگاه در شبکه را به میزان قابل ملاحضه ای افزایش می دهد.

 

 

تکنولوژی مالتی یوزر – مالتی اینپوت – مالتی اَوتپوت (Multi User – Multi Input – Multi Output) که به طور اختصار با عنوان (MU-MIMO) شناخته می شود، به روتر وای فای اجازه می دهد تا به چندین دستگاه به صورت همزمان متصل شود. در نتیجه زمانی که هر دستگاه باید برای دریافت و ارسال سیگنال منتظر بماند شدیدا کاهش پیدا کرده و سرعت به شکل دراماتیکی افزایش پیدا می کند.

این تکنولوژی همچنین ظرفیت، اثربخشی و امکان استفاده از فعالیت های سنگین تری مانند استریم ویدئو و بازی کردن را فراهم می کند.

Beamforming

بیم فُرمینگ (Beamforming) یک تکینک ویژه برای پردازش سیگنال هاست که می تواند پرتوها را به صورت دقیق و جهت دار ارسال یا دریافت کند. این جهت دار شدن درواقع با ترکیب کردن عناصری به دست می آید که باعث می شوند سیگنال ها در زوایای ویژه ای، به جای تداخل مخرب، تداخلی سازنده باهم داشته باشند که در نهایت منجر به حرکت کل سیگنال در یک جهت باریک و دقیق رقم بخورد. این تکنولوژی می تواند هم از سمتِ فرستنده سینگال و هم در سمت گیرنده مورد استفاده قرار بگیرد .

Fast Roaming

به ساده ترین بیان ممکن، زمانی که یک کاربر وارد محیط شبکه شده و به اولین اکسس پوینت متصل می شود، درواقع برای استفاده از کل محیط شبکه “اعتبار” پیدا می کند. سپس هنگامی که کاربر به اکسس پوینت جدید نزدیک می شود، اطلاعات کاربر از اکسس پوینت اول به اکسس پوینت دوم منتقل شده تا اعتبار کاربر تایید شود. در نتیجه اکسس پوینت دوم پیشاپیش خواهد دانست که هویت کاربر قبلا احراز شده و نیازی به تکرارِ دوباره ی مراحل احراز هویت نیست. فَست رومینگ همچنین با پیاده سازی یک رمزنگاری پیشرفته میان اکسس پوینت جدید و دستگاه کاربر، اثر بخشی پوشش وای فای را افزایش می دهد. در نتیجه بین جابجایی میان اکسس پوینت اول و دوم کاربر قطعی احساس نمیکند و نیازی به تنظیم یا ورود مجدد کلمه عبور نیست.

سناریو های out doorبه طور کلی میتواند شامل PTP – PTMP وWISP شوند که در آن ها معمولا استفاده از پروتکل هایی مثلMESH وWDS کارایی زیادی دارد.

 

پوشش وایرلس در فضاهای خارجی

 

در کل هدف از اجرای این گونه ارتباطات پوشش دهی وسیع فضاهای روباز مثل محوطه هتل و کارخانه و انتقال داده ها مثل تصویر و دیتای شبکه و توضیع آن در فضایی وسیع یا فواصلی دور دست میباشد .

در سناریو هایی که از تعداد زیادی اکسس پوینت استفاده میکنیم میتوان از امکانات کنترلر استفاده کرد که سهولت در استفاده را در پی دارد. با کنترلر امکان بررسی سیستم به طور منظم و تهیه گزارشات و اعمال برخی محدودیت ها, امکان آپدیت سیستم، کنترل ترافیک و تنظیمات لایه2 و غیره وجود دارد.

به طور مثال در برند انجنیوس که کنترلر سوییچ مدیریتی لایه ۲ نیز هست, میتوانیم از طریق کنترلر تنظیمات را به طور یکجا روی تمام سیستم اعمال کنیم و نیازی به کانفیگ تک تک دستگاه ها به طور جداگانه نیست که این مورد برای شبکه هایی با پراکندگی زیاد بسیار مفید است. اعمال تغییرا امنیت وایرلس، نام گذاری ها و بروز رسانی و کنترل کاربران و اکسس پوینت ها، گروه بندی اکسس پوینت ها و امکان بالانس کردن سیستم، کنترل برق مصرفی روی پورت ها، vlan بندی و ایزوله کردن شبکه، بررسی وضعیت ترافیک روی اکسس پوینت ها، رومینگ، ACL و غیره مشاهده توپولوزی شبکه بخشی از مزایای کنترلر است که با توجه به پراکندگی زیاد در پروژه های بزرگ به ما کمک زیادی خواهد کرد.

اگر از انجنیوس برای تجهیز یک هتل استفاده کنیم میتوانیم همان امکاناتی که در پوشش دهی فضای داخل استفاده شده را در فضای بیرونی نیز داشته باشیم .اکسس پوینت های خارجی انجنیوس )از ip 55 تا ip 68 ( میتوانند با کنترلر نیز کار کنند و ما در این حالت تمام شبکه داخل و فضای خارج را در یک سیستم واحد خواهیم داشت در حالی که میتوان مثلا مش (در فضای خارجی برای پوشش نقاط کور محوطه ای که در آن امکان کابل کشی نیست) را نیز روی انها پیاده سازی کرده و از تمامی امکانات بروز آن مثلroaming mu-mimo – beam forming – و …. در کنار پردازنده های قدرتمند 4 هسته ای که روی دستگاه های wave2 برای بهبود کیفیت سرویس ارایه شده بهره برد و نقاط دور دست از شبکه را نیز به خوبی تحت پوشش قرار داد.

سناریوی مش در فضای خارجی

در کل در پیاده سازی پروژه ای وایرلس در محیط خارجی مجموعه ای از نیازها باید در نظر گرفته شود تا علاوه بر اینکه از دستگاه با قابلیت و مقاومت فیزیکی بالا و توان پردازش مناسب استفاده میشود، سناریو های مربوطه نیز بررسی شده و اکسس پوینتی با همان قابلیت ها استفاده کرد.

ممکن است در محیط شهرک یا کارخانه نیاز به سرویس داشته باشیم در حالتی که امکان کابل کشی نیست! میتوانیم از mesh برای ارتباط بی سیم دستگاه ها استفاده کنیم .

انجنیوس برندی تایوانی با کیفیتی مناسب این امکان را به ما میدهد که از رینج متنوعی از محصولات برای پوشش فضا های داخلی و خارجی راه کار مناسب را انتخاب کنیم.

منبع:panacom

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید