انواع فرمت در هارد دیسک ها و فلش مموری ها

انواع فرمت در هارد دیسک ها و فلش مموری ها

انواع فرمت در هارد دیسک ها و فلش مموری ها

در این مقاله می خواهیم شما را با انواع فرمت هایی که برروی یک hard disk , flash driver و هر storage device اعمال می شود را بیان کنیم. پس درادامه با هزارسو همراه شوید .


اول به سراغ fat یا fat 16 می رویم .

انواع فرمت در هارد دیسک ها و فلش مموری هااین دونوع فرمت با هم یکی هستند و اختلاف در اسم آنهاست و fat کلمه اختصاری file allocation table می باشد و به تخصیص دادن فایلها معروف هستند و به طورکلی قدیمی ترین سیستم فایلها به شمار می روند. در سال 1980 شروع شد و براساس مساحتی کمتر از 2 گیگ برای partion به آن تکیه شده و cluster با هم 64 kbs استفاده می شده است که در سال 1995 به fat32 توسعه داده شده است که برای مساحتی به بیش از 2 کیک به حجم 16kbs برای cluster استفاده می شده است .ابتدا این فایل سیستم توسط سیستم عامل MS-DOS در سال 1981 ارائه گردید وتاکنون هم کاربرد دارد .fat 16 ابتدا برای مدیریت و ثبت اطلاعات برروی floppy disk طراحی وسپس بعد از مدتی برروی دیسک سخت پیاده سازی گردید
اما از ویژگی های fat – fat 16 در این است که سیستم fat سریعتر و با تمام نسخه ها سازگار است به خصوص xp -2000 – 98 – windows 95 وظرفیتی است مناسب برای ذخبره سازی برای اندازه های کوچکتر و fat 16 مناسب برای ذخیره سازی تا 2G و cluster 64 kbs را انجام می دهد و همین طور compression و encryption و تا حدودی هم security را فراهم می کرد و جهت دسترسی یا عدم دسترسی در قالب security نیز نقض هایی داشته است.
Fa32:

انواع فرمت در هارد دیسک ها و فلش مموری هاFat 32 نسخه تکمیل شده fat 16 است که به همراه windows server 95 (service pack 2 ) ارائه گردید تا بتواند ضعف های fat 16 را جبران کند . fat 32 می تواند پارتیشن هایی از 2G تا حجم 32G و کلاستری را که این فایل پوشش می دهد cluster 16 kbs است که بیشتر به پنهان سازی و امنیت نیاز دارد و برای flash ها بیشتر صلاحیت دارد .

انواع فرمت در هارد دیسک ها و فلش مموری هااما fat 16 نسبت به fat 32 نیز معایب و ضعف هایی دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

1-حجم مشخصی که به 32 گیگ در fat 32 می رسد در حالیکه در fat 16 تنها به 2 گیگ می رسد .
2-عدم امکان ذخیره سازی فایل های بزرک بیش از 4 گیگ برروی این سیستم
3-تعریف کلاستر بین 64 kbs برای fat 16 و16 kbs برای fat 32
4-عدم توانایی در تعریف سطوح مجوز دسترسی به فایلها و پوشه ها
Ntfs :

با توجه به عدم توانایی در تعریف سطوح مجوز دسترسی به فایلها و پوشه ها ,ماکروسافت سیستم فایل جدیدی تحت عنوان NTFS را ایجاد نمود. ntfs یا به اختصار new technology file system که از یک ساختار 64 بیتی پشتیبانی می کند وظرفیت ذخیره سازی آن تا 2 ترابایت (فایلهای سنگین ) امکان ذخیره سازی فایلهای بیش از 4G و نامحدود بهترین کزینه برای نصب سیستم عامل و امکان ذخیره بازیابی فایلها ی تلف شده از ویژگی های این نوع فرمت می باشد و روی سیستمهای قدیمی کار نمی کند وفقط از windows xp نسخه pro پشتیبانی می کند و برروی یک flash drive که فرمت ان ntfs است تبدیل آن به fat امکان پذیر نیست.

اما چهار مجوزی استانداردی که در سیستم NTFS برای فایلها و پوشه ها وجود دارد عبارت است از:
1-no access :
با انتخاب این گزینه کاربران هیچگونه مجوزی برای خواندن ، نوشتن و … فایل یا پوشه مربوطه نواهند داشت.
2-read :
با توجه به آنکه اجزاه خواندن یک فایل شامل اجرای آن نیز می باشد ،از این رو کاربری که این سطوح از دسترسی را داشته باشد می تواند فایل را اجرا کرده و آن را بخواند .
3-change :
این سطح دسترسی و مجوز ، کاربر را قادر می کند تا فایل را خوانده و در صورت لزوم تغییرات خود را در آن انجام دهد یا حنی فایل را حذف کند .
4-full control :
با فعال بودن این گزینه کاربران دارای مجوز می توانند فایل را خواند ، تغییرات مورد نیاز را درآن ایجاد کرده و یا حذف کنند . در واقع تمام امکانات و اختیاراتی که کاربر در حالتChange دارد در این قسمت نیز وجود دارد و فرق این دو سطح مجوز در آن است که با داشتن مجوز Full Controll ، کاربر می تواند حتی برای سایر کاربران سیستم دسترسی تعریف کند و یا دسترسی کاربر دیگر را از آن پوشه و یا فایل حذف کند .
از لحاظ امنیتی بهتر است حتی الامکان از این مجوز استفاده نکنید ، زیرا داشتن مجوز Change بالاترین سطح دسترسی را به کاربران می دهد مگر آنکه واقعا بخواهید کاربری امکان تعریف یا حذف مجوز برای سایرین را داشته باشد .
البته مجوزه های دیگری نیز چون Read Only ، No Execute، Execute Only ، Write Only و … نیز قابل تعریف می باشند .
Exfat :

که در سال 2006 ایجاد شد و به نسخه های بروز رسانی شده قدیمی ویندوز اضافه شد و از ویژگی های ntfs برخوردار است به اضافه به سبکی fat 32 . فرمت exfat یک فرمت بهینه سازی شده سیستمی برای flash driver ها محسوب می شود.

انواع فرمت در هارد دیسک ها و فلش مموری هااز ویژگی بارز آن پشتیبانی از فایلهای سنگین بدون محدودیت است ولی از معایب ان پشتیبانی نکردن از xbox 360 است ولی از xbox one پشتیبانی می کند واز play station 4 نیز پشتیبانی می کند.
Refs :

انواع فرمت در هارد دیسک ها و فلش مموری ها: یا به اختصار resilient file system که در لغت سیستم فایل ارتجاعی معنی می شود .این سیستم فایل با استفاده از کدهایی که برای ntfs نوشته شده , طراحی شده است و براساس ntfs است . باراول در win 8 و windows server 2012 ارائه شد.از ویژگی های دیگر آن پشتیبانی ازntfs و فشرده سازی فایل ، سیستم فایل رمزگزاری شده (efs ) است. ReFS در Storage Spaces feature به کار رفته است و اگر دو هارددیسک به صورت آینه‌ای (Mirror) داشته باشید و بخشی از حافظه معیوب شود و داده از بین برود، ویندوز به راحتی متوجه آن شده و از درایو قرینه داده را می‌خواند و جایگزین می‌کند. این ویژگی در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۸.۱ موجود است.

نویسنده: مهندس مصطفی مهاجر

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید