اگر نمی‌توانید برای خانه‌تان اینترنت ADSL بگیرید؛ چه راه‌حل‌هایی پیش‌رو دارید؟

اگر نمی‌توانید برای خانه‌تان اینترنت ADSL بگیرید؛ چه راه‌حل‌هایی پیش‌رو دارید؟

این روزها؛ کاربران زیادی از اینترنت ADSL شکایت دارند. شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت پورت آزاد برای ارایه اینترنت ADSL ندارند یا مخابرات محدودیت‌هایی برای ارایه اینترنت ADSL دارد یا به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد دستگاه‌های خود را در مراکز مخابراتی نصب کنند.

مشکل جدید دیگر کاربران به‌خصوص در شهرهای بزرگ و از جمله تهران؛ کشیدن شدن کابل‌های فیبر نوری و جمع شدن کابل‌های مسی و سرویس‌های ADSL است. فیبرنوری اینترنت پرسرعتی می‌دهد و مخابرات می‌خواهد به جای ADSL از اینترنت VDSL استفاده کند که سرعت بیشتری دارد ولی به همان نسبت هم گران‌تر است. بسیاری از کاربران شکایت و گله دارند که مخابرات اجازه اتصال اینترنت ADSL را به بهانه کشیدن فیبرنوری و اینترنت VDSL نمی‌دهد. اینترنت VDSL به خاطر قیمت بالایش از سوی بسیاری از کاربران کم مصرف استقبال نخواهد شد یا فعلا این‌طور است.

اگر نمی‌توانید برای خانه‌تان اینترنت ADSL بگیرید؛ چه راه‌حل‌هایی پیش‌رو دارید؟

برخی دیگر از کاربران اینترنت ADSL دارند ولی ناراضی هستند و کیفیت سرویس بسیار پایین است و از سوی دیگر نمی‌توانند از شرکت دیگری سرویس بگیرند. خلاصه؛ انگار این‌ روزها شاکیان اینترنت ADSL بیشتر از قبل شده‌اند و عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا ADSL که روزگاری رویا و آمال کاربران ایرانی بود به فراموشی سپرده شود.

اما مسئله اصلی این است که چه باید کرد؟ وقتی به اینترنت ADSL دسترسی نداریم یا از کیفیت سرویس و شرکت‌ ارایه‌دهنده آن ناراضی هستیم و امکان تغییر و تعویض نیز فراهم نیست؛ چه راه‌حل‌های دیگری پیش‌روی ما قرار دارد. در این مطلب چند پیشنهاد به این دسته از کاربران می‌دهم:

اینترنت 3G و هات‌اسپات
خوش‌بختانه برعکس اینترنت ADSL حال و روز اینترنت موبایل و اینترنت همراه بسیار خوب است. اپراتورهای تلفن همراه در دو سال اخیر به شدت زیرساخت‌های خود را توسعه دادند و سرویس‌های اینترنت موبایل خوبی ارایه می‌دهند. اکنون؛ در بسیاری از نقاط کشور می‌توان به راحتی از اینترنت نسل سوم موبایل استفاده کرد. سرعت این اینترنت روی گوشی‌های تلفن همراه بازار ایران نیز بسیار خوب است.

بنابراین؛ اگر مصرف اینترنت زیادی ندارید و در روز فقط چندین سایت را بررسی می‌کنید و با واتس‌اپ، تلگرام و اینستاگرام کار دارید؛ اینترنت موبایل خود را فعال کنید و با قابلیت هات‌اسپات می‌توانید روی نوت‌بوک و دیگر دستگاه‌های موبایل هم ازش لذت ببرید. شاید در ماه چند هزار تومان بدهید ولی دیگر نیازی به روتر و مودم و وای‌فای و این‌ حرف‌ها نیست و از سوی دیگر نیازی نیست منتظر ناز و کرشمه اینترنت ADSL بمانید.

در حال حاضر؛ کاربران زیادی در ایران وجود دارند که تمام نیازهای خود را با یک اینترنت موبایل نسل سوم رفع می‌کنند و اصلا ADSL ندارند.

اگر نمی‌توانید برای خانه‌تان اینترنت ADSL بگیرید؛ چه راه‌حل‌هایی پیش‌رو دارید؟

اینترنت 4G
اگر مصرف اینترنت شما از چند صد مگابایت یا یکی دو گیگابایت در ماه بیشتر است و به سرعت‌های بالاتری نسبت به اینترنت 3G نیاز دارید؛ پیشنهادم این است که یک سیم‌کارت و مودم 4G LTE بخرید و از بسته‌های اینترنت یک ماهه اپراتورهای موبایل استفاده کنید. این روزها؛ انواع بسته‌های اینترنت 4G و 4.5G یک ماهه با حجم بالای اینترنت مثلا چند ده گیگابایت یا بالای ۱۰۰ گیگابایت قابل خریداری است. شاید کمی بیشتر هزینه کنید اما دردسرهای اینترنت ADSL را ندارید و البته سرعت بسیار بالایی هم خواهید داشت. آزمایش‌هایی که روی اینترنت 4.5G چند اپراتور انجام شده است؛ در برخی مناطق از اینترنت ADSL سریع‌تر و بهتر است.

مودم 4G بازار غالبا از قابلیت وای‌فای هم پشتیبانی می‌کنند؛ پس از این طریق به وای‌فای هم دسترسی دارید و می‌توانید اینترنت را میان چندین دستگاه و اعضای خانواده به اشتراک بگذارید. مزیت دیگر اینترنت 4G این است که می‌توانید در سفر یا جابه‌جایی از یک خانه به خانه دیگر و محل کار همراه خودتان ببرید و دیگر باز هم درگیر ثبت‌نام و انتظار برای اینترنت ADSL نمانید.

در حال حاضر؛ بهترین پیشنهاد برای جایگزینی اینترنت ADSL؛ استفاده از اینترنت همراه 4G است.

اینترنت TD-LTE
اینترنت وایمکس در حال منسوخ شدن است و به جای آن اینترنت TD-LTE وارد بازار شده است. در اینترنت TD-LTE باز هم یک سیم‌کارت و مودم TD-LTE نیاز دارید ولی از فناوری متفاوت با اینترنت 4G استفاده می‌کنید. برخی سرویس‌های اینترنت TD-LTE در ایران سرعتی تا ۵۰ مگابیت بر ثانیه دارند که چندین برابر سرعت اینترنت ADSL است.

اگر یک کاربر پرمصرف و ثابت اینترنت هستید؛ به سراغ TD-LTE بروید. البته؛ ابتدا باید بررسی کنید که در خانه و منطقه شما این سرویس از سوی شرکت‌هایی مانند ایرانسل، مبین‌نت، شاتل و غیره ارایه شود. اینترنت TD-LTE هنوز در سراسر ایران قابل استفاده نیست اما قابلیت جابه‌جایی و تغییر مکان را دارد.

اینترنت وای‌فای
در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ؛ مجتمع‌های مسکونی از اینترنت بی‌سیم سود می‌برند. شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت قراردادی را با آن مجتمع یا منطقه مسکونی بسته و با نصب دکل و آنتن بی‌سیم؛ سعی کردند اینترنت را به درون مجتمع آورده و بعد از آن‌جا روی خطوط تلفن یا وای‌فای رانژه می‌کنند. یکی از روش‌هایی که اینترنت پرسرعت داشته باشید ولی از ADSL بی‌نیاز شوید؛ استفاده از اینترنت مجتمع‌ها و مراکزی است که وای‌فای دارند. اگر نزدیک مجتمع‌های تجاری و اداری هستید؛ باز هم ممکن است بتوانید از وای‌فای آن‌ها به طور رایگان یا پولی استفاده کنید.

بد نیست که گشتی در اطراف خانه خودتان بزنید و به دنبال وای‌فای باشید؛ شاید پیدا کنید و بشود به راحتی از اینترنت استفاده کنید بدون اینکه نیاز به مودم یا روتر داشته باشید.

منبع:shabakehchi

نویسنده:میثاق محمدی زاده

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید