اینترنت هوشمند، کاربر هوشمند می‌خواهد

اینترنت هوشمند، کاربر هوشمند می‌خواهد

اینترنت هوشمند، کاربر هوشمند می‌خواهد

اینترنت ابزار تولید و دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات در مقیاس جهانی است. بنابراین مانند هر ابزار دیگری که در اختیار ما قرار گرفته است، باید ابعاد مختلف کارکرد و مصرف آن شناسایی و بیشترین کارآیی در آن ایجاد شود .
تا کمتر از 10 سال پیش اینترنت تنها به‌صورت Dial-Up وجود داشت و ما مجبور بودیم فقط از طریق یک فناوری به اینترنت متصل شویم. اما توسعه‌ی فناوری‌های اتصال به اینترنت طی مدت زمان کوتاهی پای ADSL، GPRS، وایمکس، FD-LTE و TD-LTE را هم به بازار اینترنت ایران باز کرد. در نتیجه سبد ابزارهایی که کاربران برای تأمین نیازهای اطلاعاتی خود در اختیار داشتند، وسیع‌تر شد و اینجا بود که نقش فعال کاربر برای ارزیابی فناوری‌ها (ابزارها) و انتخاب بهترین ابزار مهم‌تر از قبل شد.

 

 

در این میان به‌نظر می‌رسد، کاربران برای کاهش هزینه‌ خود و دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن در زمان استفاده از اینترنت باید متناسب با نیازهایی که دارند، اینترنت مناسب خود را انتخاب کنند. براین اساس در این مطلب سعی می‌کنیم بدون استفاده از اصطلاحات علمی پارامترهای انتخاب بهترین ابزار را براساس نیازهای گوناگون بررسی کنیم.
توسعه‌ فناوری‌های اتصال به اینترنت نقش کاربران را بیش ازپیش فعال کرده است. کاربران باید این فناوری‌ها را بشناسند، تفاوت آن‌ها را بدانند و باتوجه به نیاز خود یک یا چند فناوری را انتخاب کنند. بنابراین نیاز به پارامترهایی دارند که تعیین‌کننده‌ نحوه‌ اتصال‌شان به اینترنت باشد.

 

ثابت یا متحرک بودن فناوری
یکی از پارامترهای مهم در انتخاب اینترنت، ثابت یا متحرک بودن نوع فناوری است. بنابراین کاربر باید براساس نیاز خود تصمیم بگیرد که بیشترین مصرف او در زمان تردد در شهر خواهد بود یا می‌تواند نیاز خود را در محل سکونت تأمین کند. پاسخ به این سوال می‌تواند تأثیر مهمی در هزینه‌های کاربران داشته باشد. برای توضیح بهتر این مطلب از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید کاربری در زمان رفت‌وآمد خود در سطح شهر نیاز به اتصال به اینترنت دارد.

 

 

اینترنت (4G (FD-LTE ذاتاٌ برای استفاده‌های فوری، در لحظه و کم‌حجم طراحی شده است. ساختار شبکه، حجم بسته‌ها و قیمت‌های ارائه‌شده به‌ازای هر گیگ نیز این موضوع را ثابت می‌کند. اگر کاربر ارزیابی لازم را از این پارامترهای تعیین‌کننده نداشته باشد و شروع به دانلود فایل‌های حجیم کند، مجبور خواهد بود در بلندمدت هزینه‌های گزافی را صرف اتصال خود به اینترنت کند و این موضوع به‌طورمستقیم در رضایت او از سرویس اثرگذار خواهد بود. این درحالی است که فناوری‌های ثابت مانند اینترنت TD-LTE و ADSL، حجم‌های مختلف اینترنت را با قیمت بسیار کمتری به‌ازای هر گیگ به مشتری ارائه می‌کنند. هرچند محل استفاده‌ی کاربران از ADSL و دوری و نزدیکی آن به مرکز مخابراتی تأثیر زیادی در سرعت نهایی کاربر خواهد داشت. بنابراین کاربرانی که هوشمندانه میزان مصرف خود را مدیریت می‌کنند، می‌توانند با سوق دادن میزان دانلود و مصارف پرحجم خود به اینترنت‌های ثابت از تحمیل هزینه‌های بیشتر استفاده از اینترنت جلوگیری کنند.

 

پایداری شبکه
پایداری شبکه (Stability) پس از سرعت مهم‌ترین پارامتر در رضایت کاربران از سرویس اینترنت است. نکته‌ای که در کیفیت اینترنت تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند باعث کاهش تمامی مزیت‌های یک سرویس اینترنتی شود.

 

اینترنت هوشمند، کاربر هوشمند می‌خواهد

 

به‌دلیل وجود نویزهای مخابراتی در سرویس‌های ADSL و جابه‌جایی مداوم کاربران درون شبکه‌ 4G یا FD-LTE هیچ‌کدام از این دو فناوری نمی‌توانند پایداری کاربر در زمان برقراری مکالمات تصویری، انجام بازی‌های آنلاین و تماشای آنلاین ویدیو را تضمین کنند. درحالی‌که فناوری TD-LTE با استفاده از پهنای باند مناسب و قابلیت اختصاص آن به دانلود یا آپلود به‌ویژه در زمان بهینه‌سازی پارامترهای شبکه، می‌تواند به‌خوبی پاسخگوی نیاز کاربران به پایداری سرویس اینترنتی باشد.

 

سهولت اتصال به اینترنت
در سرویس‌های اینترنت بی‌سیم (TD-LTE و FD-LTE) به‌دلیل سریع ‌بودن خرید سرویس، با سهولت بسیاری می‌توان به اینترنت متصل شد. درحالی‌که اینترنت ADSL به‌دلیل وابستگی به زیرساخت‌های سیم تلفن و وجود پورت خالی در مراکز مخابراتی، بسیار محدود است. راه‌اندازی سرویس ADSL، مراحل زیادی دارد و به‌غیر از شرکت ارائه‌دهنده‌ی سرویس، مراکز مخابراتی را هم شامل می‌شود. زیرا این سرویس‌ها برخلاف اینترنت بی‌سیم که تنها با تحت‌پوشش قرار دادن کاربر امکان استفاده را برای او فراهم می‌کند، به محیط جغرافیایی محدود هستند.

 

اینترنت هوشمند، کاربر هوشمند می‌خواهد

 

در مجموع تنوع فناوری‌ها باعث شده است نقش مشتریان از یک کاربر مصرف‌کننده اینترنت، به‌سرعت به کاربری هوشمند نزدیک شود. هوشمندی از آن جهت که بتواند مجموعه‌ای از سرویس‌های اینترنتی را در کنار یکدیگر استفاده کرده و میزان مصرف خود را در آن‌ها مدیریت کند.
این مقایسه ما را به ‌این نتیجه می‌رساند که یک فناوری نمی‌تواند با درنظر گرفتن پارامتر قیمت، پاسخ‌گوی تمام نیازهای کاربران باشد. بلکه استفاده‌ هم‌زمان از اینترنت ثابت و قابل حمل به‌همراه جابه‌جایی هوشمندانه بین این دو می‌تواند نیاز کاربران به اینترنت را در دوره‌های مختلف زمانی تأمین کرده و از تحمیل هزینه‌های اضافی به آن‌ها جلوگیری کند. برای این کار کافی است کاربر، هوشمندانه، فناوری، قیمت‌، مزایا و معایب هر سرویس اینترنتی را شناسایی کرده و بر اساس نیاز خود انتخاب کند.

منبع:مجله شبکه

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید