بررسی سیستم مش وای‌فای Deco M۵ Whole-Home تی‌پی‌لینک: وای‌فای امن در همه‌جای خانه

بررسی سیستم مش وای‌فای Deco M۵ Whole-Home تی‌پی‌لینک: وای‌فای امن در همه‌جای خانه

شرکت تی‌پی‌لینک سیستم مش وای‌فای خود به نام Deco M۵ Whole-Home Wi-Fi System را اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی کرد.

این سیستم بسیار شبیه به گوگل وای‌فای است؛ هم از نظر ظاهر و هم از نظر قیمت و کارکرد. بسته سه تایی روترهای مش وای‌فای Deco M۵ حدود ۲۳۰ دلار به فروش می‌روند که تقریبا هم‌قیمت گوگل وای‌فای و Luma است.

بررسی سیستم مش وای‌فای Deco M۵ Whole-Home تی‌پی‌لینک: وای‌فای امن در همه‌جای خانهتی‌پی‌لینک روترهای Deco M۵ را در بسته‌های دوتایی و تکی هم به فروش می‌رساند. سیستم سه تایی این روترها می‌تواند مساحتی حدود ۴۰۰ مترمربع را زیر پوشش وای‌فای ببرد. کاربران خانگی می‌توانند برای آپارتمان خود مدل تک روتری را انتخاب کنند.

این روترها دایره‌ای طراحی شدند و آنتن خارجی ندارند. سفید رنگ با یک چراغ LED در مرکز دایره و برآمدگی و شیاری در شعاع دایره می‌توانند هر کجای خانه قرار گرفته و نصب شوند.

ویژگی‌ها

هر روتر شامل چهار آنتن داخلی است که دو آنتن برای شبکه ۸۰۲.۱۱n و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و دو آنتن برای شبکه ۵ گیگاهرتزی ۸۰۲.۱۱ac است. در واقع، این روترها MIMO ۲×۲ هستند.

سرعت نهایی این روترها نیز ۱.۳ گیگابیت است که سهم فرکانس کوچک‌تر ۴۰۰ مگابیت و سهم فرکانس بزرگ‌تر ۸۶۷ مگابیت است. هر روتر دارای دو درگاه RJ۴۵ یک گیگابیتی هم هست و البته یک درگاه USB ۳ Type-C.

بررسی سیستم مش وای‌فای Deco M۵ Whole-Home تی‌پی‌لینک: وای‌فای امن در همه‌جای خانهروترهای Deco M۵ تی‌پی‌لینک از بلوتوث ۴.۲ و IPv۶ نیز پشتیبانی می‌کنند و به یک پردازنده چهار هسته‌ای مجهز شدند.

تی‌پی‌لینک برای متفاوت کردن محصولات روتر مش وای‌فای خود با رقبا، سرویس HomeCare را روی آن‌ها ارایه می‌دهد که شامل یک ضدبدافزار ساخته شده توسط ترندمیکرو به همراه فایروال، SPI، کنترل والدین و سیستم مجوز‌دهی و دسترسی به دستگاه‌ها است.

بررسی سیستم مش وای‌فای Deco M۵ Whole-Home تی‌پی‌لینک: وای‌فای امن در همه‌جای خانهسیستم مش وای‌فای تی‌پی‌لینک از نظر کارکرد به سیستم لینک‌سیس Velop بسیار نزدیک است. یعنی طوری طراحی شده که می‌تواند به طور کامل جایگزین شبکه وای‌فای خانگی شما شود. همان‌طور که گفتیم می‌توانید با یک روتر Deco M۵ هم شبکه وای‌فای راه‌اندازی کنید.

بعد برای توسعه این شبکه وای‌فای در اتاق‌ها و محیط‌های دیگر خانه؛ روتر دوم و سوم را هم به وای‌فای اضافه کنید.

نصب ساده

برای راه‌اندازی این سیستم باید یک مودم ADSL یا ۴G را از طریق کابل شبکه به یک روتر متصل کنید تا اینترنت روی کل شبکه‌ها و روترها به اشتراک گذاشته شود. هریک از روترها از دیگری باید حداقل مسافتی ۴۰ فوتی (نزدیک به ۱۲ متر) داشته باشد.

بررسی سیستم مش وای‌فای Deco M۵ Whole-Home تی‌پی‌لینک: وای‌فای امن در همه‌جای خانهپیکربندی و مدیریت این روترها با گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها بسیار ساده است. اپلیکیشن Deco برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS به طور رایگان عرضه شده است. کاربران با نصب این اپلیکیشن می‌توانند ابتدا یک حساب کاربری در سایت تی‌پی‌لینک بسازند و بعد با طی کردن مراحل راه‌اندازی روترها در کمتر از ۱۰ دقیقه شبکه مش وای‌فای خود را استفاده کنند.

در واقع، هم اپلیکیشن Deco و هم روترهای Deco M۵ به سرورهای تی‌پی‌لینک متصل هستند؛ بنابراین کاربران از هر نقطه‌ای و در هر زمانی می‌توانند به پیکربندی یا مدیریت و کنترل روترها مشغول باشند.

امنیت اینترنت اشیا

همان‌طور که گفتیم، روی روترهای تی‌پی‌لینک سیستم‌هایی برای محافظت از دستگاه‌های متصل به شبکه در مقابل تهدیدات آنلاین نصب شده است. این سیستم می‌تواند دستگاه‌های اینترنت اشیا را هم محافظت کند.

نرم‌افزار آنتی‌ویروس و ضدبدافزار نصب شده روی روترهای تی‌پی‌لینک می‌توانند ترافیک اینترنت و شبکه ورودی را کاملا پالایش و هرگونه نرم‌افزار یا کد مخرب و همین‌طور حملات آنلاین را شناسایی و مقابله کنند.

بررسی سیستم مش وای‌فای Deco M۵ Whole-Home تی‌پی‌لینک: وای‌فای امن در همه‌جای خانهاین سیستم می‌تواند هرگونه الگوی ترافیکی مشکوک را بررسی و مقابله کند. همین‌طور از ارسال و ارتباط دستگاه‌های متصل به شبکه به یک سرور ناشناس خارجی جلوگیری می‌کند. تمام این ویژگی‌ها از طریق نرم‌افزار قابل دسترسی و مدیریت هستند.

این ویژگی‌ها برای کاربران و افرادی که به امنیت شبکه و داده‌هایشان حساس هستند؛ می‌تواند خبری خوش و بسیار ارزش‌مند باشد.

کارایی

اولین نکته گفتنی درباره کارایی و قدرت روترهای Deco M۵ این است که سیستم مش وای‌فای تی‌پی‌لینک از لینک‌های Backhaul سود نمی‌برد. لینک Backhaul یک ارتباط اختصاصی میان دو روتر مش وای‌فای است که از افت سیگنال و سرعت وای‌فای جلوگیری می‌کند و در نتیجه قدرت روترهای جانبی افزایش می‌یابد.

نبود لینک Backhaul باعث می‌شود که بخشی از سیگنال‌های ارتباطی میان روترهای Deco M۵ در میانه راه هدر برود و در نتیجه نباید انتظار کارایی بسیار بالایی داشته باشیم.

به همین دلیل، دستگاه‌هایی که به روتر اصلی متصل می‌شوند؛ ۵۰ درصد سرعت بیشتری نسبت به دستگاه‌هایی دارند که به روترهای دوم و سوم متصل شدند. البته، می‌توانید از طریق کابل شبکه روترهای مش وای‌فای را به یکدیگر متصل کنید تا کارایی بهتری به دست بیاید. راه‌کاری که غالبا به مذاق کاربران خوش نمی‌آید.

بررسی سیستم مش وای‌فای Deco M۵ Whole-Home تی‌پی‌لینک: وای‌فای امن در همه‌جای خانه

در آزمایش‌ها، سرعت یک روتر Deco M۵ به تنهایی حدود ۴۳۰ مگابیت به دست آمده است و روی شبکه مش وای‌فای به سرعت ۲۳۳ مگابیت رسیدیم. این میزان سرعت چندان بد نیست و وضعیت روترهای مش وای‌فای تی‌پی‌لینک را در جدول مقایسه‌های روترهای مش وای‌فای در رده سوم یا چهارم قرار می‌دهد.

بنابراین، محدوده پوشش‌دهی و سرعت این سیستم خوب ارزیابی می‌شود. کاربران به راحتی می‌توانند سرعتی ۱۰۰ مگابیتی را روی وای‌فای این سیستم تجربه کنند. مساحت‌های ۳۰۰ الی ۴۰۰ مترمربعی را به خوبی پوشش می‌دهد و اگر در محیط‌هایی بزرگ‌تر هستید؛ می‌توانید تعداد روترهای Deco M۵ بیشتری نصب کنید.

نتیجه‌گیری

اگر شما هم‌اکنون یک شبکه وای‌فای دارید ولی می‌خواهید ارتقاش دهید؛ احتمالا روترهای Deco M۵ به دردتان نمی‌خورند. چون روترهای Deco M۵ از ابتدا یک شبکه وای‌فای راه‌اندازی می‌کنند و اصطلاحا قابلیت‌های توسعه‌دهنده یا اکستندری ندارند. به جز اینکه بخواهید از قابلیت‌های امنیتی این روترها سود ببرید.

اما اگر شدیدا مشکل وای‌فای دارید و می‌خواهید از ابتدا یک سیستم جدید نصب کنید؛ روترهای تی‌پی‌لینک گزینه انتخابی بسیار خوبی هستند. شما در خرید هر تعداد روتر انعطاف‌پذیری دارید؛ سرعت و محدوده پوشش‌دهی مناسبی دارند و مهم‌تر اینکه چندان گران‌قیمت هم نیستند.

منبع:شبکه چی

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید