بررسی مانیتورینگ دما در اتاق سرور

مانیتورینگ دما در اتاق سرور

بررسی مانیتورینگ دما در اتاق سرور

تعداد و مکان سنسورهای دما در اتاق سرور شما بستگی به هدفی دارد که شما در پی آن هستید. از یک سو ممکن است شما نگران این باشید که ارتقاء اخیر سیستم های اتاق سرورتان باعث بوجود آمدن یک یا چند نقطه داغ شده باشد. نقطه داغ، مکانی است که هوای گرم خارج شده از یکی از سرورها به ورودی هوای سرور دیگر داخل گردد. پیداست که هوای خروجی از یک سرور می تواند بیشتر از دمای توصیه شده توسط سازنده آن سرور باشد. از سوی دیگر، مانیتورینگ دما در یک محل خاص به منظور تشخیص خرابیِ سیستم تهویه اهمیت فراوانی دارد.
تشخیص خرابی سیستم تهویه یک نیاز اولیه و متداول است و بستگی به اهمیت آن در اتاق سرور دارد. اینکه نیازمندیِ شما چه باشد بستگی به اهداف شما دارد. نگاشت و تهیه نقشه کامل محیطی از اتاق سرور شما برای تشخیصِ نقاط داغ و سایر مسائل مربوط به طراحی می تواند مفید باشد. هزینه تهیه نقشه کامل شرایط محیطی برای یک دیتا سنترِ متوسط می تواند بسیار زیاد باشد، البته این آزمایش را می توان هنگامی که در اتاق سرور سازماندهی مجددی صورت پذیرفت انجام داد. اگر شما می خواهید که خرابی سیستم تهویه را تشخیص دهید، باید بر روی سیستم تهویه نظارت داشته باشید.

server-room-001
یکی از انگیزه های اصلی برای مانیتورینگِ دما در اتاق سرور، نظارت بر سالم بودن سیستم های تهویه شماست. برای عملکرد بهینۀ حتی کوچکترین اتاق سرور نیز سلامتیِ سیستم های تهویه از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد. عواقبِ از کار افتادن سیستم تهویه و یا فراموشی در روشن کردن مجدد آن بعد از انجام کارهای تخصصی در اتاق شبکه، می تواند بسیار جدی و پرهزینه باشد. هر سروری که که تحت چنین شرایطی کار کند ممکن است عمر کوتاهی داشته باشد و قطعات الکترونیکیِ آن زودتر مستهلک و خراب شوند. خوشبختانه شما زمان کافی برای انجام تعمیرات سیستم تهویه خود خواهید داشت در صورتیکه به موقع از خرابیها باخبر شوید، چون همواره تأخیری میان از کار افتادنِ سیستم تهویه و افزایش دما در اتاق سرور وجود دارد.

اکثر سیستم های تهویه نصب شده در اتاق سرور دارای خروجی های اتصال خشک (Dry contact) هستند که نشان دهنده وضعیت کاریِ سیستم می باشند. یک اتصال خشک در واقع مدار ساده ای است که جریان می تواند از آن عبور کند. اتصال خشک می تواند دو وضعیت را نشان دهد: وضعیت عادی و وضعیت هشدار. اگر نیاز داشته باشیم که دستگاه چندین وضعیت را نشان دهد، از چند خروجی اتصال خشک در آن استفاده می شود. دفترچه راهنمای سیستم تهویه شما دقیقاً بیان می کند که کدام وضعیت اتصال خشک نشان دهندۀ وضعیت خرابی سیستم تهویه است.

تهویه اتاق سرور

در صورتیکه شما بیش از یک سیستم تهویه دارید، شما باید تمامی آنها را نظارت نمایید. بسیاری از دیتا سنترها و اتاق های سرور دارای یک سیستم اصلی تهویه، یک سیستم تهویه پشتیبان (backup) و یک سیستم تهویه سوّم می باشند. نظارت بر هر یک از سیستم های تهویه بدین مفهوم است که شما می توانید به تدریج تعداد هشدارهایتان را افزایش دهید. خرابیِ سیستم تهویه اولیه نگران کننده است اما اگر سیستم تهویه پشتیبان به خوبی کار کند، مشکل خاصی رخ نخواهد داد. در صورتیکه سیستم پشتیبان نیز از کار بیافتد وضعیت ناگواری بوجود خواهد آمد.
اگر نتوانیم بطور مستقیم بر سیستم تهویه نظارت داشته باشم چکار باید کنیم؟

ترین راهکار برای تشخیص خرابی سیستم تهویه، محلِ ورودی هوای سردِ سیستم تهویه به قسمتهای خالی اتاق سرور می باشد. هر اتفاقی که برای سیستم تهویه رخ دهد در اینجا بصورت آشکار قابل مشاهده خواهد بود. متعاقباً شما می توانید از آستانه پایین دما برای هشداردهنده خود استفاده نمایید. شما زمان زیادی ندارید چون در صورت خرابی کامل تهویه، شرایط محیطی اتاق سرور بسیار سریع گرم می گردد ولی با این کار می توانید زمان باقیمانده برای تعمیر سیستم تهویه را به حداکثر برسانید.

server-room-002
تعداد و محل نصب سنسورها

مسئله اصلی در مانیتورینگ دما در یک اتاق سرور، دانستن دقیق محل نصب سنسورها می باشد. حتی در یک اتاق کوچک سرور بدون رَک و بدون راهروهای سرد/گرم نیز دما ثابت نیست. دما در محلِ ورودی تهویه می تواند بسیار سردتر از هوای خروجیِ سرورها باشد. در اتاقهای بزرگ سرور که دارای راهروهای سرد/گرم هستند، نصب تنها یک سنسور کاملاً غیرمنطقی می باشد. در نتیجه شما نیازمند نظارت دما در مکانهای متفاوت می باشید و این مکان ها باید تا حد امکان به سرورها نزدیک باشد.
خاموش شدن سرور در اثر گرما

بسیاری از سرورهای مدرن این قابلیت را دارند که دمای مادربُرد خود را بسنجند و هنگامی که دما به سطح هشداردهنده ای رسید، خود را خاموش نمایند. ورود به دیتا سنتر و فهمیدن این موضوع که سرورهای شما خودبه خود خاموش شده اند می تواند ذهن شما را مشوّش نماید، بنابراین بهترین راه به کارگیری سیستم های مانیتورینگ پیشرفته و حصول اطمینان از وجود سیستم های تهویه پشتیبان می باشد.

توصیه ها

نیازمندیهای خود را در ابتدا مشخص نمایید و بصورت دقیق تعریف کنید که انتظار شما از سیستم مانیتورینگ چه می باشد.
اگر تجهیزات شما دارای امکان خاموش شدن اتوماتیک (بر اثر گرم شدن زیاد مادربرد) می باشد، از فعال بودنِ این گزینه اطمینان حاصل نمایید. از سازنده سروِر در این زمینه کمک بخواهید.
اطلاعات مربوط به سیستم مانیتورینگ شبکه خود را بخوانید و سنجش های بدست آمده را برای دانستنِ روند تغییرات دما در مکان های مختلف اتاق سرور یا دیتا سنتر بررسی نمایید. این کار خصوصاً هنگامی که چیدمان جدیدی در اتاق سروِر صورت می پذیرد می تواند برای یافتن مکانِ نقاط داغ مفید باشد.
اگر شما با گروهی از سروِرها مواجه شدید که به خودیِ خود خاموش می شوند، احتمالاً به یک نقطه داغ برخورد نموده اید. در چنین محلی بهتر است سنسور دما نصب نموده و دما را برای مدت زمان خاصی چک نمایید تا ببینید خاموش شدن ها در چه زمانی روی می دهند و آیا این همان زمانی است که شما پیک گرمایی (دمای حداکثری) داشته اید یا نه؟

کلیه تجهیزات راه اندازی اتاق سرور در هزارسو

منبع:technet24

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید