تفاوت سرور لینوکس با ویندوز در چیست و کدام یک برای هاستینگ بهتر است ؟

تفاوت سرور لینوکس با ویندوز در چیست و کدام یک برای هاستینگ بهتر است ؟

تفاوت سرور لینوکس با ویندوز در چیست و کدام یک برای هاستینگ بهتر است ؟

امروزه تمامی سرور های به گونه ای طراحی شده اند که از اکثر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی خواهند کرد به طور مثال اکثر کسانی که از زبان برنامه نویسی PHP استفاده می کنند از سرور های لینوکسی استفاده میکنند و وب سایت هایی که با زبان پایتون راه اندازی شده اند نیز همینطور ولی در این میان کاربران و برنامه نویسانی وجود دارد که از زبان برنامه نویسی ASP.NET MVC برای راه اندزای سایت خود استفاده میکنند در این صورت سرور های ویندوزی مورد بحث قرار میگیرند اگر چه می توان با ترفند ها و رابط هایی این دو زبان را بر روی هر دوسرور اجرا کرد ولی به طور استاندارد بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که تمامی تجهیزات و برنامه ها به طور استاندارد به یک دیگر مرتبط باشند .

بسیاری بر این باور هستند که برای اینکه بتوانیم سرویس های هاستینگ لینوکسی ارائه کنیم باید ابتدا سیستم عامل UNIX را نصب کنیم و بعد وب سرویس خود را بر اساس سیستم عامل لینوکس ارائه کنیم که این برداشت کاملا اشتباه است . انتخاب سیستم عامل هیچ ارتباطی به پلتفرمی که ما از آن استفاده می کنیم ندارد چه بسا که امروزه با استفاده از فناوری های مجازی سازی شما می توانید سیستم عامل های Mac و لینوکس را بر روی سیستم عامل ویندوز و یا برعکس نصب و راه اندازی کنید.

مزایای سرور های ویندوزی
همانطور که از نام این موضوع پیداست سرور های ویندوزی برای سرویس دهی به برنامه های تحت وبی که بر اساس مایکروسافت طراحی شده اند مورد استفاده قرار می گیرند درست است که شما می توانید سرور های ویندوزی با زبان برنامه نویسی ASP.NET کاملا همانگی دارند و همچنین شما میتوانید وب سایت و یا پلتفرمی که بر اساس این زبان طراحی می کنید با دیتابیس MSSQL همگام سازی کنید البته ناگفته نماند که در چند سال اخیر سرویس های هاستینگ لینوکسی برای پشتیبانی از ASP.NET پروژه ای با عنوان Mono را ایجاد کرده اند اما هنوز بازخورد مثبتی درباره این پروژه دیده نشده است و مایکروسافت برای پا گذاشتن در عرصه رقابت امکان پشتیبانی از تمام زبان های برنامه نویسی متن باز OpenSource را در وب سرور IIS خود را داده است .

 

تفاوت سرور لینوکس با ویندوز در چیست و کدام یک برای هاستینگ بهتر است ؟

 

مزایای سرور های لینوکسی
امروزه سرور های لینوکسی بسیار مورد استفاده قرار میگیرندو به شدت محبوب شده اند از علت های اصلی آن می توان به هزینه نگهداری کم و همچنین رایگان بودن آن نسبت به سرور ویندوز اشاره کرد بدین صورت که شما برای راه اندازی سرور ویندوزی نیازمند خرید لایسنس با قیمت بالا هستید ولی در سرور های لینوکسی بدین گونه نیست و شما فقط یک هزینه ناچیز برای بار اول می پردازید .از سایر قابلیت های مهم هاستینگ های لینوکسی می توان به تعریف کردن سطوح دسترسی chmod با سادگی زیاد و از طریق محیط گرافیک و از طرفی وجود وب سرور بسیار قدرتمند آپاچی و پشتیبانی از Mod rewrite اشاره کرد . البته به مهم ترین نکته ای که میتوان به عنوان مزیت نگاه کرد و شاید شما در خرید یک سرور برا بار اول به آن توجه نکنید برنامه های جانبی آن است. شما می توانید به راحتی برنامه های مورد نیاز و متنوع خود را از سرتاسر اینترنت دانلود کنید و بر روی سرور خود بدون نصب کنید . بدون پرداخت کردن کوچک ترین هزینه ای . و امروزه تمامی وب سایت هایی که بر روی وردپرس و جوملا و دروپال و یا CMS های متن باز طراحی شده اند بر روی سرور های لینوکسی پیاده سازی شده اند البته همان طور که در بالا در توضیحات سرور ویندوزی گفته شد شما می توانید این کار ها را در سرور ویندوزی نیز انجام دهید . اما با پرداخت هزینه های بسیار بیشتر برای راه اندازی سرویس ها و نگهداری سیستم عامل .

 

تفاوت سرور لینوکس با ویندوز در چیست و کدام یک برای هاستینگ بهتر است ؟

 

 

تفاوت قدرت سرویس دهی در سرور های ویندوزی و لینوکسی
یکی از تصورات اشتباهی که وجود دارد این است که ویندوز و لینوکس سرویس هایی را می توانند ارائه دهند که سیستم عامل دیگر نمی تواند انجام دهد ، برای مثال ویندوز سرویسی دارد که لینوکس نمی تواند ارائه دهد و برعکس ، این تصور کاملا اشتباه است زیرا امروزه تقریبا همه کارهایی که در ویندوز می توانید انجام دهید را در لینوکس نیز می توانید انجام دهید و برعکس بسیاری از کارهایی که می توانید در لینوکس انجام دهید در ویندوز هم می توانید انجام دهید . همانطور که گفته شد ممکن است که شما بتوانید از سرور ها ویندوزی به جای سرور های لینوکسی استفاده کنید و برعکس مثلا شما میتوانید وب سایتی که با PHP راه اندازی شده است و دارای دیتابیس MySql میتوانید روی سرور ویندوزی اجرا کنید ولی پیشنهاد می شود که این کار را انجام ندهید وسعی کنید از همه چیز به طور یک پارچه استفاده کنید .

سرور لینوکسی امن تر است یا ویندوزی
یکی از مهم ترین نکته هایی که مورد توجه بسیاری از ادمین سرور ها قرار میگیرد امنیت سرور ها می باشد شما باید به این نکته توجه شدیدی داشته باشد بدین صورت که سرور شما میخواهد در سرتاسر اینترنت فعالیت داشته باشد و سرویس دهی کند حتی فکر کردن به این که سرور شما یک لحظه مورد خطر قرار بگیرد می تواند می تواد زجر آور باشد .

 

تفاوت سرور لینوکس با ویندوز در چیست و کدام یک برای هاستینگ بهتر است ؟

 

در بحث امنیت نمی توان به طور قاطع صحبت کرد و نمی توان گفت که سرور لینوکسی بهتر از سرور ویندوزی است و برعکس زیرا امنیت هیچ وقت صفر مطلق نیست و همیشه ممکن است که خطر وجود داشته باشد . قبلا یک باور اشتباه در میان مردم وجود داشت زمانی بود که گفته می شد لینوکس با توجه به اینکه نیازی به داشتن آنتی ویروس ندارد و کدهای مخرب در آن اجرا نمی شوند بسیار امن تر از ویندوز است اما با گذشت زمان همه چیز تغییر کرد و امروزه سیستم عامل لینوکس هم به همان اندازه که سیستم عامل ویندوز آسیب پذیر است دارای آسیب پذیری است. این تصور به این دلیل بود که بیشتر سیستم عامل های مورد استفاده در دنیا ویندوزی هستند و طبیعتا افرادی که کدهای مخرب تولید می کنند ترجیح می دادند کدی بنویسند که بر روی اکثر سیستم عامل های دنیا قابل اجرا باشد و به همین دلیل برای لینوکس کمتر کد مخرب نوشته می شد ، امروزه کدهای مخرب برای سیستم عامل لینوکس نیز بسیار زیاد است . در خصوص مقایسه امنیت لینوکس و ویندوز زیاد بحث نمی کنیم حواستان باشد که ما نمی توانیم سیب و پرتقال را از همه جهت با هم مقایسه کنیم.

اما در حوزه قابل اعتماد بودن یا Reliability بدون شک و بر حسب تجربه خودم و دیگر دوستان و البته جستجوهایی که انجام داده ایم لینوکس گوی رقابت از ویندوز را ربوده است و همیشه سیستم عامل لینوکس و تمامی محصولات وابسته به لینوکس چه در حوزه وب هاستینگ و چه در حوزه تجهیزات و نرم افزارهایی که از این سیستم عامل استفاده می کنند به Uptime زیاد معروف هستند و کمترین زمان Downtime را دارند.

 

تفاوت سرور لینوکس با ویندوز در چیست و کدام یک برای هاستینگ بهتر است ؟

 

یک سرور لینوکسی می تواند سال ها بدون افت کیفیت و همچنین حتی یک دقیقه خاموشی به پردازش اطلاعات و سرویس دهی بپردازد ولی در سرور های ویندوزی در هنگام نصب یک سرویس جدید و یا بسته های امنیتی باید سرور را یک بار ری استارت کنید تا تمامی سرویس ها از نو بتوانند راه اندازی شوند و سیستم دوباره به حالیت Stable برسد . در این زمینه میتوان گفت سرور های لینوکسی همیشه پیشتاز رقابت بوده اند .

کلام آخر و نتیجه گیری
سرور های ویندوزی و لینوکسی هر دو به یک اندازه قدرتمند و تاثیر گذار هستند . شما باید توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب سرور باید تمامی نیاز های خود را بررسی کنید و پس از آن اقدام به انتخاب کنید پیشنهاد ما این است که اگر تازه به دنیای وب وارد شده اید و قصد دارید یک وبلاگ ویا سایت داشته باشد پیشنهاد ما استفاده از سرور های لینوکسی است که هزینه کم تری نیز برای شما داشته باشد .

منبع:تک دیتاکو

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید