تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه

سوئیچ های شبکه

تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه

 نگاهی به تعریف شبکه (Networking )

تلاش برای برقرار کردن یک ارتباط بین دو یا چند دستگاه با یکدیگر با هدف به اشتراک گذاشتن دادها و اطلاعات Networking

و یا شبکه نامیده میشود.

در واقع وقتی یک خانواده با اعضای مختلف بخواهند به کامپیوترهای خودشان وصل شوند برای معاوضه کردن اطلاعات ویا در نگاهی دیگر در یک اداره یه شرکت برای راه اندازی و تنظیم کردن یک سرویس برای دسترسی به اینترنت برای تمام کارمندان و یا تبادل داده ها و اطلاعات بین کامپیوترهای مختلف، در اینجا Networking میتواند راه حل کاملا مناسب باشد.

برای راه‌اندازی یک شبکه کامپیوتری مطمِنا یکسری تجهیزات سخت افزای( سیم‌دار یا بی‌سیم ) موردنیاز هستند و برای برقراری ارتباط مابین این تجهیزات سخت‌افزاری به دستگاه‌هایی از قبیل روترها- سوئیچ ها – هاب ها ویا بریج ها نیازمند هستیم که این تجهیزات میتوانند در ارتقا بستر ارتباطی با بالا بردن کیفیت ارتباط و کاهش حجم ترافیک داده ها در شبکه کمک قابل‌توجهی کنند.

سوئیچ های شبکه

 سوئیچ ها ( Switches )

یک سوئیچ یک وسیله ارتباطی، که چند تا از تجهیزات کامپیوتری ( از قبیل کامپیوترها-سرورها-رادیوها و یا دوربین‌های تحت شبکه ) را در یک LAN (Local Area Network) به یکدیگر وصل میکند. برای مثال وقتی یک دوربین تحت شبکه و یک کامپیوتر در یک LAN قرار دارند یا به یک سوئیچ وصل شده باشند آنگاه می‌توان از طریق کامپیوتر موردنظر دوربین تحت شبکه را تنظیم و یا کنترل نمایید، و یا در مثال ساده دیگر اگر بخواهید به‌تمامی کامپیوترهای متصل به سوئیچ دسترسی به اینترنت ایجاد کنید تنها کافی است تا مودم خود را نیز به سوییچ متصل نمایید تا برای تمامی کامپیوترهای متصل به سوئیچ دسترسی به اینترنت ایجاد شود.

یک سوییچ می‌تواند پیغام‌هایی که از یک دستگاه در شبکه را دریافت کند و فقط به دستگاه هدف انتقال دهد در حقیقت یک سوئیچمی‌تواند تعدادی راه مؤثر برای مدیریت و انتقال داده بین چندین دستگاه متصل به شبکه در یک LAN داشته باشد، به‌طورکلی سوییچ‌ها قادر هستند که پورت هدف را برای هر بسته یا پیرابند تعیین کنند که این عمل هوشمندانه و مؤثر خواهد بود.

انواع سوئیچ‌ها

  • سوئیچ‌های قابل تنظیم -غیر مدیریتی Managed switches
  • سوئیچهای غیرقابل تنظیم-مدیریتی  Unmanaged switches

در ادامه این مقاله قصد داریم تاکمی در مورد تفاوت‌های این دو نوع سوئیچ بحث و بررسی کنیم،

تفاوت‌های این دو در این حقیقت نهفته شده است که درواقع یک managed switches همان‌طور که از اسمش پیداست قابلیت Configure شدن )تنظیم شدن برای دست‌یابی به عملکردی خاص)، و همچنین قابلیت اولویت‌بندی ترافیک LAN را دارا می‌باشند به‌نحوی‌که اطلاعات بااهمیت بیشتر بتوانند سریع‌تر جابه‌جا شوند. و اما در طرف مقابل Unmanaged switches همانند یک وسیله Plug & Play در شبکه عمل می‌کنند، یعنی فقط بااتصال به برق و بدون نیاز یه هیچ گونه تنظیم اجازه میدهند تا تمامی تجهیزات متصل به آنها با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

 

 مزایای سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی

سوئیچ های غیر مدیریتی به شما کمک میکنند تا شما کنترل بهتری بر روی ترافیک عبوری در شبکه LAN داشته باشید و انتخاب ها و کنترل حرفه ای تری بر آن داشته باشید. این نوع سوئیچ ها تمامی مشخصات و قابلیت های Unmanaged Switches را دارا میباشند و علاوه بر آن توانایی تنظیم کردن ،مدیریت کردن و مانیتور کردن را نیز دارا میباشد.

پس این قابلیت ها به شما کمک میکند تا کنترل خیلی بیشتر و وسیعتر بر روی ترافیک عبوری دادها در شبکه تان داشته باشید.

سوئیچ شبکه

اما شما نمی توانید Unmanaged switches را تنظیم کنید،در واقع آنها نمی‌توانند از هیچ کدام از پنل های مدیریتی پشتیبانی کنند و شما هیچ کنترلی بر روی داده ها در شبکه نخواهید داشت.

لازم به ذکر است اگر شما در شبکه محلی خودتان هیچ نرم افزار پیشرفته ای ندارید و یا هیچ احتیاجی به کنترل داده های عبوری ندارید ، Unmanaged switches با قیمت پایین تر و راحت بودن کار با آنها گزینه میتوانند گزینه خوبی باشند.

 

اما سوئیچ های مدیریتی دارای چندین مزیت کاملا کاربردی و خوب هستند،آنها می توانند از پروتکل های مثل SNMP(Simple Network Management Protocol ) برای مانیتور کردن تجهیزات داخل شبکه استفاده کنند، همچنین این پروتکل میتونه به تبادل تغییرات در شبکه کمک کنه.

در واقع با گزارش‌هایی که با استفاده از این پروتکل به دست میاد قابلیت بررسی وضعیت و آگاه شدن از سالم بودن تجهیزات فعال در شبکه برای شما وجود دارد.

مهندسین و مدیران شبکه می‌توانند با استفاده از پروتکل SNMP از یک مکان خارج از شبکه مانیتور و بررسی کنند وبا تشخیص هرگونه اشکال به درست کردن آن اقدام کنند،بدون نیاز به بررسی فیزیکی از سوییچ ها و دیگر تجهیزات داخل شبکه.

 

Managed Switches همچنین از عملکردهای بیشتری پشتیبانی میکنند:

آنها قادر هستند لوپ های ایجاد شده در شبکه را از بین ببرند و یا با بالا بردن سطح امنیت شبکه به بهبود عملکرد آن کمک شایانی کنند و همچنین قادر به پشتیبانی از VLANING در شرایط مورد نیاز هستند.

 سوئیچ های شبکه

QOS -Quality of Service

شاخصه های کیفیت سرویس در Managed Switches به شما این تواتایی رو میده تا ترافیک داده های عبوری از شبکه رو با اولویت دادن به داده های حیاتی کنترل و مدیریت کنید.

این قابلیت به شما کمک میکند تا عملکرد شبکه خودتان را بالا ببرید و انتقال داده هایی که محدوده زمانی دارند را برای شما ممکن میکند مانند بسته های داداه Real time ، VOIP(Voice over IP) .

پس با اختصاص دادن بالاترین اولویت به داده های صدا، شما می‌توانید مطمئن باشید که بسته های صدا بدون DROP شدن و یا داشتن تأخیر و یا از بین رفتن در حین انتقال به مقصد میرسند، با این امکان شما میتوانید یک صدای کاملا واضح و شفاف و بدون نویز را در یک مکالمه داشته باشید.

 

Vlaning

Managed Switches میتوانند در تنظیم کردن VLANs مورد استفاده قرار بگیرند تا بطور منطقی یک گروه از تجهیزات را به عنوان یک واحد کاری قرار دهد و این سوییچ ها میتوانند برای ایزوله کردن ترافیک ارتباطی بین این گروه های مختلف استفاده شود. این ایزوله سازی و بخش‌بندی ترافیک درون شبکه ای میتواند کمک زیادی در کاهش ترافیک های غیر ضروری کنند، برای مثال شما میتوانید ترافیک بین بخش مالی و بخش فروش و بازاریابی خو را مجزا کنید.

به نحوی که اطلاعات حیاتی بخش مالی بتوانند بدون تاخیر به سوی کاربران بخش مالی جریان داشته باشند؛ بدون گیر افتادن دربین ترافیک های بخش بازاریابی و فروش .

با این روش تغییر قابل توجهی در سطح عملکرد و امنیت شبکه خودتان مشاهده خواهید کرد. زیرا با این تحلیل از Vlaning کاربران بخشهای مختلف هیچ گونه دسترسی به اطلاعات گروه ها و بخش های دیگر ندارند.

 

Redundancy

Redundancy یکی دیگر از مشخصه های Managed Switches می باشد. Redundancy یعنی فراهم کردن یک مسیر عبور داده جایگزین برای عبور ترافیک شبکه برای بالا بردن سطح امنیتی یک شبکه در مواردی که ارتباط ما به‌طور کامل قطع بشود.

برای این کار Managed Switches می‌توانید با به‌کارگیری پروتکل STP( Spanning Tree Protocol ) یک مسیر جایگزین در شبکه را ایجاد کنند همچنین با این پروتکل در کنار ایجاد یک مسیر جایگزین از بروز LOOP که ممکن است با ایجاد مسیرهای جایگزین مختلف در شبکه به وجود بیاد جلوگیری کند.

این پروتکل فقط و فقط به یک مسیر فعال در یک زمان مشخص بین دو دستگاه در شبکه اجازه فعالیت میدهد و با این روش از ایجاد Loop جلوگیری میکند

در کنار Redundancy می توان از قابلیت Load Balancing نیز استفاده کرد تا ترافیک عبوری در شبکه رابین سوئیچ ها تقسیم کرد تا همزمان از تمامی تجهیزات شبکه استفاده شود.

این‌گونه مزیت‌ها کار را برای مدیران شبکه راحت می‌کند و شرایط بهتری برای انجام کارها فراهم می‌کند.

 

 نتیجه:

Managed Switches گران‌تر از Unmanaged Switches هستند ولی خوب این سوئیچ ها مزیت‌های بیشتر و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای در کنترل و مدیریت شبکه نسبت به Unmanaged Switches دارا هستند و مطمئناً میتوانند عملکرد شبکه مورد نظرتان را کاملاً بهبود بخشند.

با بررسی کامل تمامی جوانب مثبت و منفی هر دو مدل از سوئیچ ها ، به این نتیجه خواهیم رسید که در هر شبکه‌ای ابتدا بایستی تمای نیاز های آن مجموعه کاری کاملاً بررسی شود و اینکه با رشد کردن نیازهای شبکه آن مجموعه مسلماً آن‌ها نیاز به کنترل کردن و مانیتور کردن ترافیک عبوری در شبکه خودشان رادارند پس بایستی این نکته رو مدنظر داشته باشند که به

Managed Switches نیاز پیدا خواهند کرد. همچنین زمانی که یک مجموعه در حال برنامه‌ریزی برای گسترش دادن سرویس‌های پیشرفته تحت شبکه مانند Wireless LAN و یا IP Telephony در آینده نزدیک باشند آنگاه Managed Switches می‌توانید انتخاب مناسبی برای این فنّاوری‌های جدید باشند. اما تا زمانی که نیازهای یک مجموعه ساده باشند مانند مصارف خانگی و یا استفاده در ادارات کوچک ، Unmanaged Switches می‌توانید گزینه‌ای مناسب باشند.

 سوئیچ های غیر مدیریتی موجود در هزارسو

 سوئیچ های مدیریتی موجود در هزارسو

در آینده  هزارسو به توضیح تفصیلی در این زمینه خواهید پرداخت.

سوئیچ های غیر مدیریتی

 

سوئیچ های مدیریتی

تلگرام هزارسو

دیدگاه (4)

  • صاد

    اول مقاله اشتباه تایپی هست. من کلا مدیرتی و غیر مدیریتی را قاطی کردم

    1397/02/11 در 12:35
    • امیر وردخوان

      از ارسال دیدگاه شما در سایت بی نهایت سپاس گزاریم، نظرات شما عزیزان موجب بهبود کیفیت کاری ما خواهد شد.

      1397/03/27 در 19:25
  • کمال

    سلام
    میشه بفرمایید سویچ سیسکو 2960 از نوع مدیریتی می باشد یا خیر؟

    1397/02/10 در 10:31
    • محسن تشکری

      با سلام
      بله، مدیریتی لایه 2 میباشد

      1397/02/10 در 10:43

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: