تفاوت میان هارد درایوهای SAS و SATA

تفاوت میان هارد درایوهای SAS و SATA

تفاوت میان هارد درایوهای SAS و SATA

هاردهای SAS و SATA

هارد درایورهای SAS و SATA وظیفه انتقال اطلاعات از مادربرد به ذخیره سازها و برعکس را بر عهده دارند. فناوری هر دو تقریباً یکسان می باشد، اما از سخت افزارهای مختلفی ساخته شده اند.

به طور کلی هارد درایوهای SAS دارای قیمت بالاتری بوده و برای استفاده در سرورها و شبکه های بزرگ با پردازش اطلاعات بالا مناسب تر می باشند، در حالی که هارد درایوهای SATA ارزان تر بوده و برای ذخیره اطلاعات کامپیوتری مناسب می باشند…

ممکن است سوال های زیر برای شما ایجاد شود که :

  •  دقیقاً هارد درایوهای SAS و SATA چیست؟
  •  آیا برای استفاده نیاز به کابل دارند؟
  •  چرا باید هارد درایو خریداری کنیم؟

هارد درایوهای SAS و SATA

SAS و SATA مانند یک بزرگراه عمل می کنند اما از لحاظ ساختاری و عملکردی تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند که در سرعت ترافیک هر کدام تاثیر گذار می باشد.

عملکرد این هارد درایوها به دو صورت زیر می باشد:

  •  داده ها از Motherboard به Storage منتقل می شوند.
  •  داده ها از Storage به Motherboard منتقل می شوند.

انتقال اطلاعات در هارد درایوها به دو صورت انجام می گیرد

انتقال اطلاعات در هارد درایوها به دو صورت انجام می گیرد:parallel communication

در parallel communication داده های ورودی و خروجی از طریق کابل های جداگانه منتقل می شوند. برای آنکه بهتر موضوع را درک کنید بزرگراهی را در نظر بگیرید که دارای دو مسیر ورودی و خروجی می باشد که جدا از هم قرار گرفته اند بدون آنکه در مسیر یکدیگر تداخلی ایجاد کنند.نکته جالب در مورد parallel communication این بود که هر بزرگراه دارای تعداد زیادی خط بوده و می توانست به طور همزمان ترافیک بیشتری را کنترل کند، اما معایب آن شامل:

  • کابل های استفاده شده در آن بلند است.
  •  کابل های متعدد فضای زیادی را در داخل کامپیوتر اشغال می کنند.
  •  جریانهای الکتریکی، میدان مغناطیسی کوچکی ایجاد می کنند.هنگامی که دو کابل به طور موازی با یکدیگر در حال فعالیت هستند، جریان های مغناطیسی ایجاد شده، انتقال داده را مختل می نماید، این باعث می شود که انتقال داده با سرعت کمتر ویا حتی اصلا صورت نگیرد.

Serial communication

این روزها انتقال داده به صورت Serial communication صورت می گیرد که جایگزین parallel communication شده اند. این روش انتقال اطلاعات مشکلات مربوط به انتقال اطلاعات از طریق parallel communication را برطرف می نماید، که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  طول کابل ها کوتاه تر شده است.
  •  کابل ها دارای دیوایدر هستند که تداخل جریان مغناطیسی را میان آنها از بین می برد.
  •  Serial communication به درایوهای ذخیره سازی اجازه می دهد تا داده های ورودی را صف بندی نماید.

مختصری در رابطه با Storage ها بدانید

همه بایتهایی که فایلهای کامپیوتر شما را تشکیل می دهند در فضای Storage قرار می گیرند، اما آنها غالباً فضای Storage را ترک می کنند.

برای مثال شما در حال تایپ یک نامه در نرم افزار Word هستید. پس از پایان آن را در سیستم خود ذخیره می نمایید. هنگامی که مجدداً می خواهید آن را استفاده کنید بر روی آن دو بار کلیک خواهید کرد، که مراحل زیر را به دنبال دارد:

  1. بایت هایی که سند شما را تشکیل می دهند در حافظه ذخیره می شوند.
  2.  کامپیوتر به Storage سیگنال می فرستد، که بایت های این سند را نیاز دارد.
  3. بایت ها از طریق کابل های SAS و SATA ذخیره می شوند و به پردازنده در مادربرد سفر می کنند درواقع این CPU است که Microsoft Word را اجرا می کند.
  4.  مجدداً فایل را ذخیره کنید.
  5.  بایت ها به کابل های SAS یا SATA باز می گردند و مجدداً ذخیره می شوند.

همانطور که مشاهده می کنید، SAS و SATA می توانند یک بخش اساسی در فرایندی باشند، که رایانه شما برای ذخیره و بازیابی اطلاعات از آن استفاده می کند.

هارد درایو SATA

هارد درایوهای SATA مخفف serial advanced technology attachment می باشد که از دو جزء تشکیل شده است:

هارد درایو SATA

هاردهای SAS و SATA

  • یک کابل SATA
  • اتصالات SATA که کابل به آنها وصل می شود.

اتصالات SATA را در مادربردها و هارد درایوها پیدا خواهید کرد. توجه داشته باشید که SATA به خودی خود یک درایو ذخیره سازی نیست، در عوض ممکن است درایوهای ذخیره سازی با اتصالات SATA ساخته شوند.

اجزای تشکیل دهنده هارد درایوهای SATA:

  •  دو کانکتور برای ارسال اطلاعات
  •  دو کانکتور برای بازیابی اطلاعات
  • کابل های زمینی جهت جلوگیری از تداخل مغناطیسی بین کابل ها

همچنین دارای کابل برق است که درایو ذخیره داخلی را تغذیه می کند.

هارد درایو SAS

هارد درایو SAS مخفف Serial Attached SCSI که خود SCSI نیز مخفف کلمهSmall Computer Systems Interface می باشد. در واقع SCSI فناوری سابق بود که SAS جایگزین آن شده است.

SAS ساختاری مشابه SATA دارد:

  • دو کانکتور برای ارسال اطلاعات
  •  دو کانکتور برای بازیابی اطلاعات
  • کابل های زمینی جهت جلوگیری از تداخل مغناطیسی بین کابل ها

تفاوت بین هاردهای SAS و SATA

در یک کابل SATA، هر 4 سیم در یک کابل قرار می گیرند، این parallel technology نیست، در این کابلها، سیم ورودی و خروجی جای داده شده است. حال شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا سیم ها بین دو کابل تقسیم می شوند؟

به این ترتیب می توانید دستگاه های بیشتری را به یکدیگر متصل کنید.

با کابل SATA، شما فقط می توانید مادربرد و درایور ذخیره سازی را به یکدیگر متصل نمایید.

در اینجا مثالی از یک بزرگراه برای شما زده می شود تا مطلب را کامل درک کنید:

  • کابل SATA: لس آنجلس به سانفرانسیسکو
  • کابل SAS: لس آنجلس به سانفرانسیسکو یا لس انجلس به لاس وگاس

لازم به ذکر است در بزرگراه SAS به آدرس های بیشتر می توانید سفر کنید.

چرا هارد درایوهای SATA برای ذخیره سازی بهتر است؟

یکی از مواری که باید همواره در نظر گرفت بررسی نیازهای شرکت، سازمان و… می باشد. ممکن است بر حسب نیاز ذخیره سازی اطلاعات برای شما در اولویت قرار داشته باشد و برای مثال ممکن است شما کامپیوتری را خریداری نمایید که دارای اتصالات SATA می باشد.

عواملی که سبب می شود هارد درایوهای SATA برای PC Storage ها مناسب تر باشند شامل:

1ـ سرعت Read/Write 

هارد درایوهای SATA هنگام انتقال اطلاعات به درایوهای ذخیره سازی عملکرد بهتری دارند. اما خروج اطلاعات از درایوهای ذخیره سازی را با سرعت کمتری انجام می دهند. به همین دلیل این هاردها برای ذخیره سازی اطلاعات گزینه مناسبی هستند. بنابراین اگر از کامپیوتر برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنید و این اطلاعات برای شما ارزشمند هستند حتما خرید یک هارد درایو SATA را در اولویت برنامه های خود قرار دهید.

2ـ گنجایش ذخیره سازی 

هارد درایوهای SATA از ظرفیت ذخیره سازی بسیار زیادی برخوردار می باشند که این خود عامل دیگری است که برای ذخیره اطلاعات در PC ها گزینه بسیار مناسبی باشند.

3ـ قیمت 

گرایش کاربران به استفاده از هارد درایوهای SATA نسبت به SAS بیشتر می باشد دلیل آن هم، این است که این هارد درایوها از پیچیدگی و قیمت کم تری برخوردار می باشند.

چرا هارد درایوهای SAS برای استفاده در سرورها و Workstationها مناسب تر می باشند؟

از هارد درایوهای SAS در دو دستگاه استفاده می شود:

  • سرورها
  • Workstationها

اگر تصمیم دارید سروری را برای استفاده در یک مجتمع اداری یا مشاغل کوچک خریداری نمایید از سرورها و هارد دیسک هایی استفاده کنید که از فناوری SAS استفاده می کنند. البته لازم به ذکر است اگر از کامپیوتر شخصی خود برای ویرایش فیلم، ایجاد جلوه های بصری و یا انیمیشن استفاده می کنید، می توانید از هارد درایوهای SAS استفاده کنید. پس می توان گفت هارد درایوهای SAS به عنوان هارد سرور شناخته شده که بیشتر برای سرور HP استفاده می شوند.

عواملی که سبب می شود هارد درایوهای SAS برای سرورها و Storage ها مناسب تر باشد شامل:

1ـ سرعت Read/Write

این هارد درایوها از سرعت انتقال اطلاعات بیشتری نسبت به SATA برخوردار می باشند. هارد درایوهای SAS اطلاعات را هنگام خروج از Storage سریعتر از ورود اطلاعات انتقال می دهند. به همین دلیل برای سرورها و Workstationها که سرعت انتقال اطلاعات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، این هارد درایوها مناسب تر است.

2ـ گنجایش ذخیره سازی

هارد درایوهای SAS از ظرفیت ذخیره سازی کم تری نسبت به هارد درایوهای SATA برخوردار هستند، که البته نیازی هم به این ظرفیت ندارند. سرورها از هارد درایوهای مختلفی تشکیل شده اند که آنها می توانند ظرفیت دخیره سازی را افزایش دهند. به همین دلیل اکثر کارشناسان IT از هارد درایوهای مختلفی برای سرورهای خود استفاده می کنند.

3ـ قیمت

هارد درایوهای SAS به دلیل پیچیدگی زیاد از قیمت بالاتری نیز برخوردار می باشند.از نظر پیکربندی هارد درایوهای SAS از SATA با دوام تر می باشند.

4ـ فناوری هوشمند

هارد درایو های SAS با فناوری های یکپارچه ساخته شده اند که آن را برای سرورها و Workstation ها بسیار مفید می کند. هارد درایوهایی که با کانکتورهای SAS ساخته شده اند، در قسمتهای SCSI قرار می گیرند.

SCSI یک قطعه سخت افزاری است که به Hard disk شما کمک می کند تا ترافیکی را که از طریق بزرگراه SAS وارد و خارج می شود، مدیریت نمایند. در صورت بروز خطا در سخت افزار، برنامه SCSI می تواند آن را پیدا کرده و گزارش دهد.

RAID چیست؟

برنامه نویسی SCSI از RAID برای محافظت در برابر از بین رفتن داده ها استفاده می کند. وقتی در حال کار با داده هایی هستید که در Storage ها ذخیره نشده اند، SCSI سبب می شوند که این داده ها در چند درایو مختلف وجود داشته باشند، به همین دلیل در صورت از کار افتادن هارد درایو، این داده ها در درایوهای دیگر وجود دارند و امکان از بین رفتن آنها به حداقل می رسد. این فرآیند (RAID (Redundant Array of Independent Disks نامیده می شود.

هارد درایوهای SATA نیز از تکنولوژی RAID استفاده می کنند اما در فناوری SAS کارایی بیشتری دارد زیرا SAS مدار بیشتری را پیوند می دهد. این قابلیت برای سرورها و Workstation ها که دارای داده های موقت بسیاری هستند یک ضرورت محسوب می گردد.

یکی دیگر از قابلیت های هارد درایوهای SAS این است که امکان ورودی / خروجی چند منظوره را فراهم می کنند. از همین رو از آنجایی که فناوری SAS معمولاً بیش از یک قطعه مدار را به هم متصل می کند، در صورت عدم موفقیت بزرگراه اولیه، داده ها می توانند از طریق بزرگراه ثانویه بازگردند.

عملکرد SSD برای هارد درایوهای SAS و SATA

دو نوع اصلی هارد درایو وجود دارد:

  • Hard disk drive)HDD)
  •  Solid-state drive)SSD)

HDD ها تا حدودی شبیه به دستگاه ضبط صدا هستند. یک بازوی محرک وجود دارد که از الکترومغناطیس برای نوشتن داده بر روی یک صفحه چرخان استفاده می کند. در حالی که در SSD هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد و به جای آن از تراشه های کوچک برای ذخیره داده ها استفاده می کند.

کدام یک بهتر است؟

HDD معمولاً فضای ذخیره بیشتری دارند، اما SSD ها سریعتر هستند. HDD باید منتظر بماند تا صفحه قبل از خواندن یا نوشتن داده ها به مکان صحیح چرخش منتقل شوند. این درحالی است که در SSD ها به دلیل نداشتن صفحه متحرک سرعت خواندن و نوشتن آنها، به طور یکنواخت سریع تر است.

لازم به ذکر است هر دو درایو SSD SAS و SSD SATA سریعتر از همتایان HDD خود هستند.

هر دو دارای ویژگی های مشابهی هستند:

SATA خواندن داده ها را سریعتر انجام می دهد، در حالی که SAS در خواندن و نوشتن داده به طور مداوم سریعتر است.

نتیجه گیری 

SAS و SATA دو فناوری هستند که برای انتقال اطلاعات از مادربرد به درایو ذخیره سازی استفاده می شوند. هر کدام از این سخت افزارها دارای ویژگی های مختلفی هستند.

هارد درایوهای SAS برای استفاده در سرورها و Workstationها به دلیل آنکه سرعت Read/Write داده ها را با سرعت بالاتری انجام می دهد مناسب تر می باشند. SATA برای اهداف ذخیره سازی بهتر است زیرا می تواند داده ها را خیلی سریع بنویسد و همچنین سخت افزاری مناسب با بودجه کم برای مشاغل کوچک است.

دیدگاهتان را بنویسید