شبکه domain چیست ؟

شبکه دامین

شبکه domain چیست ؟

شبکه domain نوعی شبکه کامپیوتری مبتنی بر سیستم عامل ویندوز است که بین چندین سیستم یک ارتباط ایجاد می‌کند.

ویندوز دامین می‌تواند اکانت‌های کاربران، داده‌های امنیتی، اطلاعات سیستم‌ها و … را در پایگاه داده مرکزی (Central Database) خود ذخیره کند.

این پایگاه داده دایرکتوری سرویس  (Directory Service) نامیده می‌شود. دایرکتوری سرویس وظیفه دارد تا تمامی اطلاعات مربوط به منابع سخت افزاری، کاربران و… را مرتب و ذخیره کند.

با استفاده از دایرکتوری سرویس، مدیر شبکه (Domain Server Administrator) می‌تواند سایر منابع و کاربران را کنترل و اطلاعات را آنالیز کند.

دایرکتوری سرویس در یک سیستم مرکزی (یا چندین سیستم با دسترسی کامل) نگه داشته می‌شود. این سیستم‌های مرکزی کنترل کننده‌های دامین (Domain Controllers یا به طور مخفف DC) نامیده می‌شود.

مهمترین وظیفه Domain controllerها بررسی اعتبارات امنیتی سایر سیستم‌ها در داخل Windows Domain است.

هر سیستم داخل شبکه (Domain Server) یک حساب کاربری از سمت دامین کنترلرها دریافت می‌کند که هویت آن سیستم از طریق حساب کاربرش اش تایید می‌شود.

سیستم‌های کاربری می‌توانند از روش‌های مختلف (مانند LAN، WLAN و…) به یک دامین متصل شوند.

شبکه domain چیست ؟

تفاوت شبکه WorkGroup و شبکه Domain چیست؟

در خصوص مباحث اولیه شبکه بحث WorkGroup و Domain از آندسته مباحثی است که متاسفانه در بسیاری از منابع به اشتباه تعریف و تفسیر میشوند و افرادی که به تازگی یادگیری شبکه را آغاز نموده اند دید روشنی نسبت به این دو موضوع ندارند.

در زیر سعی نموده ایم بهترین و دقیق ترین تعریف را برای دو نوع شبکه workgroup و domain ذکر نماییم و به صورت مختصر تفاوتهای آنها را شرح دهیم:

تفاوت workgroup و domain

شبکه WorkGroup : شبکه ای است که در آن سیستم اعتبار سنجی متمرکز و امکان استفاده از مکانیسم ها و ابزارهایی بابت اعمال قوانین و تنظمیات مشترک و متمرکز میسر نمیباشد.

در این نوع شبکه هر سیستم پروسه اعتبار سنجی کاربران را به صورت مجزا انجام میدهد

همچنین بابت اعمال تنظیمات مختلف و یکدست نمودن سیستم ها از نظر تنظیمات می بایست تک تک آنها را به صورت مجزا پیکربندی نماییم.

شبکه Domain : شبکه ای است که در آن مکانیزم اعتبار سنجی متمرکز وجود دارد ( سرویسی به نام Active Directory ) و نیز امکان اعمال قوانین و تنظیمات مشترک و متمرکز بر روی همه یا بخشی از سیستم ها وجود دارد.

با راه اندازی سروری به نام Domain controller ، امکان اعتبارسنجی متمرکز و اعمال تنظیمات و پیکربندی به صورت متمرکز در اختیار ما قرار میگیرد.

نکته مهم این است که از نظر تکنیکال ، محدودیتی در تعداد کامپیوتری که در این دو نوع شبکه میتوانند فعالیت نمایند وجود ندارد اما باید دقت داشت که در شبکه Workgroup هر چقدر تعداد سیستم ها افزایش یابد، مدیریت این شبکه دشوارتر می شود بنابراین این نوع شبکه معمولاً فقط در محیط هایی که تعداد سیستم ها کم میباشد استفاده میشود.

نکته دیگر این است که این امکان وجود دارد که شبکه ای از نوع Domain باشد اما بعضی از سیستم های موجود در این شبکه ، همچنان عضو workgroup باشند و عضو دامین نشده باشند که در این صورت با اینکه از نظر فیزیکی در همان محدوده قرار دارند ، اما از سیستم اعتبارسنجی متمرکز و قوانین و تنظیمات شبکه domain تبعیت نمی کنند.

 

بسته های نصب و راه اندازی شبکه دامین

 

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید