مش وای‌فای یا اکستندر؛ کدام‌یک برای تقویت وای‌فای خانه مناسب‌تر است؟

مش وای‌فای یا اکستندر؛ کدام‌یک برای تقویت وای‌فای خانه مناسب‌تر است؟

مش وای‌فای یا اکستندر؛ کدام‌یک برای تقویت وای‌فای خانه مناسب‌تر است؟

اگر از دست وای‌فای خانه کلافه شده‌اید و سیگنال‌های ضعیف، اینترنت کند و نقاط کور زیاد آن شما را به ستوه آورده است؛ دو راه‌حل پیش‌رو دارید: خرید یک سیستم مش وای‌فای یا خرید یک اکستندر وای‌فای!

به ظاهر این دو راه‌کار برای تقویت وای‌فای هستند و می‌توانند قدرت و سیگنال‌دهی این شبکه‌های بی‌سیم را افزایش دهند.بسیاری از کاربران تصور می‌کنند این دو راه‌کار با هم مساوی یا شبیه هستند و فقط یکی ارزان‌تر و دیگری گران‌تر است یا اینکه یکی برای خانه‌های کوچک‌تر و دیگری برای خانه‌های بزرگ‌تر است.

این‌طور نیست و راه‌کار مش وای‌فای با راه‌کار اکستندرهای وای‌فای یا تقویت‌کننده (توسعه‌دهنده) وای‌فای بسیار متفاوت و گاها متناقض است.

یک کاربر یا خریدار این راه‌کارها، اگر تصور درستی از مشکلات وای‌فای خود نداشته باشد و در گام بعدی نداند چه چیزی می‌خواهد؛ ممکن است یکی را به جای دیگری تهیه کرده و باز هم با چالش‌های وای‌فای درگیر باشد.

در مقاله پیش‌رو، بدون اینکه بخواهیم وارد عمق مطالب شویم و درباره برخی مفاهیم فنی این راه‌کارهای صحبت کنیم؛ می‌خواهیم مش وای‌فای را با اکستندر وای‌فای مقایسه و بعد نتیجه‌گیری کنیم کدام‌یک برای چه کاربرانی مناسب‌تر هستند.

نقطه‌ای یا منطقه‌ای

 

مش وای‌فای یا اکستندر؛ کدام‌یک برای تقویت وای‌فای خانه مناسب‌تر است؟

 

بزرگ‌ترین تفاوت مش وای‌فای با اکستندر در عملکرد آن‌ها است. یک دستگاه اکستندر/تفویت‌کنند/توسعه‌دهنده/تکرارکننده و نظایر این‌ها در یک نقطه از خانه یا ساختمانی نصب شده و می‌تواند وای‌فای در آن نقطه را تقویت کند.

مثلا، می‌خواهید در اتاق شخصی خود وای‌فای بهتر و سریع‌تری داشته باشید؛ در یک راهروی خانه یا آشپزخانه وای‌فای ضعیف است؛ در اتاق طبقه دوم باید استریم ویدیو بهتری روی وای‌فای بگیرید یا می‌خواهید وای‌فای را به انتهای باغ برسانید تا دوربین نظارتی از طریق وای‌فای به شبکه متصل شود.

اما سیستم مش وای‌فای برای تقویت و بهبود وای‌فای در یک منطقه و ناحیه است. مش وای‌فای شامل یک روتر اصلی و چندین نود است که هریک در اتاقی و نقطه‌ای متصل شده و یک وای‌فای سراسری و یکپارچه به وجود می‌آورند.

هریک از نودهای مش وای‌فای عملکردی شبیه به اکستندرها دارد و وای‌فای را در آن نقطه تقویت می‌کند ولی چون به یک شبکه مش وای‌فای متصل است؛ تمام یک خانه و ساختمان زیر پوشش وای‌فای است و شما هر کجای خانه باشید؛ انگار نزدیک به روتر بی‌سیم هستید و بهترین سیگنال‌ها و اینترنت را دریافت می‌کنید.

کوچک یا بزرگ

 

 

دستگاه‌های تقویت‌کننده و اسکتندر وای‌فای عموما یک فضا و مساحتی کوچکی را زیر پوشش خود قرار می‌دهند ولی مش وای‌فای برای مساحت‌ها و ساختمان‌های بزرگ است.

شما با یک اکستندر نمی‌توانید خانه‌ای ۶۰۰ مترمربعی را زیر پوشش کامل وای‌فای ببرید ولی سیستم‌های مش وای‌فای قادر به انجام چنین کاری هستند.

به طور کلی اکستندرها برای خانه‌ها و ساختمان‌های کوچکی که مشکل وای‌فای دارند مناسب‌تر هستند و سیستم‌های مش وای‌فای برای ساختمان‌ها و متراژهای بالا به کار گرفته می‌شوند.

امکانات و قابلیت‌ها

 

 

سیستم‌های مش وای‌فای راه‌کار مدرن و تازه‌تری نسبت به اکستندرها هستند. مش وای‌فای یک شبکه امن، پایدار، سریع، دایم متصل، مقیاس‌پذیر به همراه ده‌ها فناوری پیشرفته در اختیار شما قرار می‌دهند.

مثلا، شما هر زمان که اراده کنید؛ می‌توانید شبکه مش وای‌فای را با خرید یک یا دو نود جدید توسعه دهید. غالب سیستم‌های مش وای‌فای Seamless هستند؛ یعنی اهمیت ندارد شما کجای خانه هستید و ایستاده یا حرکت می‌کنید. خود شبکه به طور خودکار شما را به نزدیک‌ترین روتر و نود متصل می‌کند و اجازه نمی‌دهند برای ثانیه‌ای شبکه وای‌فای شما قطع شود.

نصب و راه‌اندازی شبکه‌های مش وای‌فای به واسطه اپلیکیشن‌های عرضه شده راحت‌تر است و پیکربندی آن‌ها سریع‌تر انجام می‌شود. ده‌ها ابزار مدیریتی و کنترلی مانند تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، کنترل ترافیک شبکه، اولویت‌بندی دستگاه‌های شبکه، زمان‌بندی اینترنت و غیره با اپلیکیشن‌های مش وای‌فای انجام‌پذیر است.

قیمت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب یک سیستم مش وای‌فای یا اکستندر، قیمت و بودجه‌ای است که می‌خواهید هزینه کنید.

سیستم‌های مش وای‌فای به سبب اینکه فناوری تازه‌تری هستند و از چندین روتر بی‌سیم یا نود تشکیل شدند؛ قیمت‌های گران‌تری دارند و بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار هر بسته آن‌ها شامل یک روتر بی‌سیم و دو یا سه نود هزینه دارد.

اکستندرهای وای‌فای براساس مشخصات، تک بانده یا دو بانده، سرعت و ویژگی‌های دیگر از چند ده دلار آغاز می‌شود تا چند صد لار.

پر واضح است که سیستم‌های مش وای‌فای یک راه‌کار کلی برای کسب‌وکارها، کاربران حرفه‌ای و ساختمان‌های بزرگ هستند و به این دلیل ارزش هزینه کردن دارند.

نتیجه‌گیری

 

 

۱- اگر فقط می‌خواهید مشکل وای‌فای در یک نقطه یا اتاق خاص حل شود؛ اکستندر وای‌فای بخرید.

۲- اگر می‌خواهید مشکل وای‌فای در سراسر یک خانه و ساختمان حل شود؛ سیستم مش وای‌فای بخرید.

۳- اگر خانه شما کوچک است (زیر ۲۰۰ مترمربع) و نقطه کور وای‌فای دارد؛ بهتر است اکستندر وای‌فای بخرید.

۴- اگر خانه شما بزرگ است(بالای ۲۰۰ مترمربع تا ۶۰۰ مترمربع) و باید تمام این مساحت زیر پوشش وای‌فای برود؛ باید سیستم مش وای‌فای بخرید.

۵- اگر می‌خواهید در حد چند ده دلار (چند صد هزار تومان) هزینه کنید؛ اکستندر وای‌فای بخرید.

۶- اگر می‌توانید بیشتر از ۱۰۰ دلار (بیشتر از ۲ میلیون تومان) هزینه کنید؛ سیستم مش وای‌فای بخرید.

۷- اگر فقط به دنبال افزایش محدوده وای‌فای یا تقویت آن برای مصارف تک نفره و خانگی هستید؛ اکستندر وای‌فای بخرید.

۸- اگر تمایل دارید به‌روزترین سیستم وای‌فای امروزی را بخرید که ده‌ها ابزار و قابلیت پیشرفته از جمله نصب آسان با اپلیکیشن، به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر، اتصال دایمی و … دارد؛ حتما سیستم مش وای‌فای بخرید.

منبع:شبکه چی

 

"تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید