آشنایی کامل با مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization) + ویدئو

مجازی سازی دسکتاپ

آشنایی کامل با مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization) + ویدئو

امروزه با گسترش انواع دستگاه های موبایلی از قبیل تبلت ، موبایل ،لپ تاپ وThin Client و … این نیاز برای کاربران(اعم از کاربران عادی و حرفه ای) از سیستم های کامپیوتری و موبایلی ایجاد شده است که ای کاش میتوانستند در هر زمانی و هر مکانی و به دور از نگرانی از دست دادن اطلاعاتشان، به برنامه های و داده های خود دسترسی داشته باشند. در ادامه با هزارسو همراه باشید تا ببینیم راهکار این خواسته چیست.

به این مثال دقت کنید تا این موضوع را بهتر درک کنید:
من کارمند شرکت آلفا هستم و به عنوان کارمند حسابداری در آنجا فعالیت می کنم. هم اکنون تنها از طریق سیستم که در اتاق کار من هست می توانم به نرم افزار حسابداری متصل شوم و به اطلاعات دسترسی پیدا کنم. ای کاش می شد اگر من لپ تاپ خود را به شرکت بیاورم و بتوانم با آن نرم افزار کار کنم. اما مدیر شبکه که به من همچین اجازه ای رو نمیدهد ، چون امنیت اطلاعتشان به خطر می افتد !!!! دسکتاپ مجازی عبارت است از دسترسی به اطلاعات و برنامه های در هر زمانی و هر جایی و هر وسیله ای . به این سه کلمه دقت کنید : هر زمانی !!!! هر جایی!!!! هر وسیله ای !!!!!!  (البته منظورم از وسیله ، دستگاه های موبایلی و تبلت است ، نه اینکه وسیله نقلیه)

Desktop Virtualization

شرکت ها و موسسات برای راه اندازی شبکه خود و ارتباط کلاینتها با سروردو راهکار را پیش روی خود دارند :

راهکار اول  یک سیستم را به عنوان سرور با توانایی معمول و عرف در نظر گرفته و سیستم های  کلاینتها  نیز با مقدار RAM و CPU متناسب با نیاز کاربرها تهیه نماییم و این ارتباط شبکه شکل بگیرد. (راهکار قدیمی و سنتی)

راهکار دوم مطابق با به روز ترین تکنولوژی فناوری دنیا می باشد بدین شکل که باز هم یک  سروری قدرتمند تهیه کرده و به هر یک از سیستم های کلاینت (که عموما Thin client خواهند بود) به مقدار دلخواه و قابل تغییری از RAM ، CPU و …سرور را تخصیص دهیم .این روش دارای محاسنی شایان ذکر است از جمله:

  • میزان قابل تغییر منابع سیستم ها (RAM , CPU , Hard disk و …)
  • کاهش چشم گیر هزینه ها
  • عدم نیاز به تهیه ی سیستم هایی با Configuration بالا به ازای هر کاربر
  • قابلیت کنترل سیستم ها به صورت مرکزی

این امر بدیهی است که در مرحله ی نخست پیاده سازی راهکار اول نسبت به راهکار دوم هزینه ی کمتری دربرخواهد داشت. اما اگر در طولانی مدت بخواهیم بررسی کنیم، میبینیم که هزینه های شرکت در قبال تهیه و نگهداری سیستم ها به شدت افزایش خواهد یافت.

اما این مزیت ها فقط مختص مزایا مادی Desktop Virtualization نیست.

آشنایی کامل با مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization)

حال به مزایای فنی این بخش میپردازیم:

در نظر بگیرید یکی از کامپیوتر های کارمندان شما دچار مشکل شود و شما باید سیستمی جدید تهیه کنید،صرف نظر از اینکه تمامی فایل ها و اطلاعات آن سیستم از بین رفته است…به دنبال تعویض سیستم باید روی سیستم جدید مجددا ویندوز نصب شود.پس از تعویض سیستم می بایست تمام نرم افزار های حسابداری و … روی آن سیستم نصب گردد.پس از نصب نرم افزار تازه متوجه می شوید که ورژن نرم افزار جدید حسابداری که روی سیستم جدید نصب کرده اید با ورژن نرم افزار های دیگر همخوانی ندارد و شما مجبورید تمامی این مشکلات حل کنید . پس بهتر است قبل از شروع کاری تمام پیامد های پیش رویمان را در نظر بگیریم .

مشکل دیگر این است که هر سیستم که به صورت فیزیکی تهیه می شود دارای میزان RAM, CPU و فضای حافظه مشخص و معین است.گاه این منابع برای کاربر های ما اضافی است و فعالیت های روزانه کارمندان با منابع کمتری نیز قابل انجام است.و یا برعکس، در بعضی مواقع عملیاتی که کاربر با سیستم انجام می دهد نیازمند سخت افزار قوی تری است و فرایند انجام کار با سخت افزار های موجود به صورت کند پیش میرود. حال اگر این منابع به صورت فیزیکی بر روی کامپیوتری قرار داده شده باشند امکان کم یا زیاد کردن آنها نمی باشد.

راه حل کلیدی جلوگیری از این مشکلات ، مجازی سازی دسکتاپ است. بدین گونه که ویندوزها و تمامی اطلاعات و نرم افزار های مورد نیاز بر روی سرور راه اندازی می شوند و سیستم های دیگر با اتصال به سرور این قابلیت را دارند که در فضای اختصاصی که به آنها بر روی سرور اختصاص داده شده است ، داده های خود را ذخیره سازند و با نرم افزار های مورد نیاز خود کار کنند و از دستگاهی(حتی موبایل و تبلت) می تواند تنها با اتصال به سرور میتوانند خود را احراز هویت کنند و به سرور متصل شوند که این امر کمک زیادی به دور کاری کارکنان از محیطی خارج از محیط شرکت خواهد شد.

اینگونه هر سیستمی که به مشکل بر خورد چه از لحاظ نرم افزاری چه سخت افزاری ، به سادگی اطلاعات بروی سرور محفوظ بوده و با تغییری برروی سرور همه چیز به حالت اولیه خود باز میگردد.

علاوه بر این ادمین های شبکه مجهز به قابلیتی ازجمله نظارت بر اطلاعات کاربران سازمان از طریق سرور، پیاده سازی تدابیر امنیتی لازم بر روی سیستم کاربران، تعیین میزان و سطح دسترسی برای هر سیستم و هزاران قابلیت دیگر را دارند. شایان ذکر است که تمام تنظیمات از روی سرور برروی سیستم ها تنظیم و اعمال می شود.

در آخر چند حقیقت جالب در مورد استفاده از دسکتاپ مجازی را بیان می کنم.

هم اکنون 29 درصد از نیروی کار جهانی هستند که در هر زمانی و مکانی به کار خود ادامه می دهند ، بطور مثال با چندین دستگاه کار میکنند و یا در زمان های مختلف و یا اینکه در مکان های مختلف تا سال 2017 میلادی نزدیک به 50 درصد کارمندان دنیا دوست دارند که دستگاه شخصی خود را به عنوان سیستم مورد نظر برای فعالیت و کار انتخاب کنند. نرخ رشد سالانه دیتا در بعضی از شرکت های به سالانه حدود 20 درصد میرسد که این مقدار بسیار زیاد است.

برای دریافت راهکار مجازی سازی کامیپوتر های کاربران خود با ما تماس بگیرید.

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید