معرفی سرویس شکن؛ تحریم‌های اینترنتی را بی‌اثر کنید

معرفی سرویس شکن؛ تحریم‌های اینترنتی را بی‌اثر کنید

معرفی سرویس شکن؛ تحریم‌های اینترنتی را بی‌اثر کنید

چند روز پیش وزیر ارتباطات در توییتر در پاسخ به انتقاد یکی از کاربران نسبت به فیلترینگ بعضی سایت‌ها از «شکن» نام برد، سرویسی که شاید تا قبل از این توییت کمتر کسی با آن آشنا بود. همانطور که از اسمش می‌توان حدس زد، شکن آمده تا همانند یک نرم افزار تغییر آی‌پی البته از نوع قانونی، تحریم‌ها را دور بزند.

فکر کنیم کلمه قانونی به خوبی محدوده کاری Shecan.ir را مشخص می‌کند؛ این سرویس روی وب‌سایت‌های پرکاربرد و مفید تمرکز کرده و در واقع برنامه‌اش این است تا با تغییر آی‌پی کاربران استفاده از ابزارهایی که از خارج ایران را تحریم کرده‌اند، ساده‌تر بشود. حالا این ابزارها می‌توانند سرویس‌های گوگل باشند، یا کورسرا، پی‌پال، اُراکل، داکر، گیت‌لب و چیزهایی که روزانه خیلی‌ها با آن سر و کار دارند.

 

 

البته در توییت وزیر، جدا از ابزارهای پرکاربرد به بازی‌ها هم اشاره شده ولی در خود سایت اصلی چیزی در این رابطه نمی‌توان پیدا کرد. برای اطمینان بیشتر PES Mobile که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های گوشی بین کاربران ایرانی است را تست کردیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم. می‌توان اینگونه برداشت کرد که بازی‌های ویدیویی در برنامه‌های آتی شکن قرار گرفته‌اند.

چون شکن تازه ابتدای راه خودش بوده و حتی هنگام استفاده ممکن است با ابزارهایی مواجه شوید که سرویس از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند. به همین خاطر هم سازنده در سایت بخشی با نام «بررسی یا گزارش تحریم» گذاشته تا اگر با چنین وضعیتی روبه‌رو شدید، گزارشی را برای توسعه‌دهندگان شکن ارسال کرده و منتظر بررسی بمانید.

 

معرفی سرویس شکن؛ تحریم‌های اینترنتی را بی‌اثر کنید

 

 

اما شکن چگونه کار می‌کند؟ این سرویس یک IP جدید به کاربر می‌دهد و با تنظیم آن روی اتصالات اینترنت، بدون دردسر ارتباط با سرویس‌های تحریم شده برقرار می‌شود. به غیر از اندروید که در آن تنها به نصب اپلیکیشن نیاز دارید، پیش از استفاده از شکن روی بقیه پلتفرم‌ها باید چند مرحله را پشت‌سر بگذارید.

خوشبختانه در خود سایت توضیحات کامل داده شده و راهنمای قدم به قدم برای هر چهار سیستم عامل ویندوز، iOS، لینوکس و macOS وجود دارد. هیچکدام نیز وقت زیادی از کاربر نمی‌گیرند و خیلی سریع می‌توان شکن را راه‌اندازی کرد. البته اگر کسی به مشکل برخورد، می‌تواند در سایت با پشتیبانی گفت‌وگویی داشته باشد و کمک بیشتری بگیرد.

حالا سوال اینجاست: چه چیزی باعث می‌شود تا کاربران به سمت شکن بیایند؟ شرکت بنیان شکن را با چهار ویژگی توصیف کرده است؛ سرعت بالا، امنیت، همیشه رایگان و استفاده آسان. یکی از مشکلاتی که فیلترشکن‌ها دارند سرعت پایین و قطع و وصلی زیاد آن‌ها است و از طرفی برای اینکه به بهترین خدمات این نرم‌افزارها دسترسی پیدا کنید، راهی جز پرداخت پول نخواهید داشت.

 

 

شکن برای استفاده‌های شخصی و غیرتجاری کاملا رایگان است. شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز بسته به پهنای باند اینترنت باید هزینه‌ای بپردازند.

شکن با دست گذاشتن روی این دو نقطه ضعف تا حدودی توانسته سرویس خودش را از بقیه جدا کند. ضمن اینکه با پشتیبانی از سایت‌های بیشتر، شکن می‌تواند گزینه امن‌تری برای استفاده از ابزارها یا سایت‌های مفید باشد و نگرانی‌ها بابت سوء‌استفاده از بقیه فیلترشکن‌ها را کاهش بدهد.

تحریم‌ها باعث شده‌اند تا دسترسی به سرویس‌های پرکاربرد سخت‌تر از همیشه بشود و شکن به عنوان یک راه میانبر می‌خواهد از این سختی بکاهد. چه برای کسانی که برای فعالیت‌های روزانه خود روزانه با سایت‌های تحریم شده مختلفی سر و کار دارند و (احتمالا) برای کسانی که برای سرگرمی ساعاتی را به بازی‌های ویدیویی اختصاص می‌دهند.

البته امیدواریم که در آینده تحریم‌های علیه ایران برطرف شوند تا مستقیما به سرویس‌های پرکاربرد جهانی دسترسی پیدا کنیم. چون استفاده از شکن نیز به معنای حل تمامی مشکلات نخواهد بود ولی با توجه به مشکلات کنونی، این سرویس با امنیت محتوایی، سرعت بالا و البته رایگان بودنش تا حدی پتانسیل این را دارد تا کار کاربران را راه بیاندازد.

دانلود شکن – یک تحریم‌شکن

منبع:digiato

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید