معرفی سوئیچ های 2960 و 2960s سیسکو

معرفی سویچهای 2960 و 2960s سیسکو

معرفی سوئیچ های 2960 و 2960s سیسکو

سوئیچ های سیسکو کاتالیست 2960-S و 2960  با نرم افزار LAN Lite

سوئیچ های سری Catalyst® 2960-S و 2960  در لایه 2 کار میکنند، که از مزایای بهره وری بالا، امنیت بالا و پایداری فوق العاده برخوردار هستند. این سویچها برای شرکت های در سطح middlemarket، و شبکه های اداری طراحی شده .شکل 1 مدل سوئیچ سری Cisco Catalyst 2960-S را نشان می دهد و شکل 2 مدل سوئیچ سری Cisco Catalyst 2960 LAN Lite را نشان می دهد.

سوئیچ های سری Cisco Catalyst 2960-S  LAN Lite دارای قابلیت های زیر می باشند:

  • 24 and 48 ports of Gigabit Ethernet (GbE) 10/100/1000
  • آپلینک sfp
  • رابط usb برای پشتیبان گیری و…
  • عیب یابی پیشرفته و تشخیص مشکل لینک و کابل
  • پشتیبانی single ip address manager تا 16 سویچ

 

شکل 1.     سوئیچ های سیسکو Catalyst 2960-S و 2960  با نرم افزار LAN Lite

شکل 2.     سوئیچ سری Cisco Catalyst 2960-S با نرم افزار LAN Lite

جدول 1 : مشخصات سویچ cisco 2960 و cisco 2960 s lanlite

قابلیت Cisco Borderless Network

معماری شبکه بی نظیر سیسکو تجربه فضای کار جدیدی را به وجود می آورد. امکان برقراری ارتباط بین هرکسی در هرجا با هر دستگاه به هر منبع را به صورت پایدار، شفاف و با امنیت بالا فراهم میکند.

دستگاه های هوشمند سیسکو میتوانند نیازهای یک فضای کاری جهانی را تامین کنند. دسترسی به شبکه Cisco یکی از مولفه های اصلی این معماری است که امکان استفاده از خدمات مختلف شبکه مانند انتقال، امنیت، و سهولت عملیات برای افزایش  بهره وری عملیاتی را فراهم می کند.

سیسکو در تکنولوژی Cisco Borderless در موارد زیر تمرکز دارد:

  • پایداری
  • سهولت عملیات
  • امنیت Borderless
  • توانایی Borderless

فناوری Cisco EnergyWise

سیسکو EnergyWise یک معماری نوآورانه است که به  سوئیچ های سیسکو اضافه شده و مصرف انرژی را در سراسر جهان کاهش می دهد، با مدیریت مصرف انرژی در زیرساخت  شرکت ها سیسکو EnergyWise شرکت ها را قادر می سازد تا مصرف برق زیرساخت های شبکه و دستگاه های متصل به شبکه را اندازه گیری کنند و مصرف برق را با سیاست های خاص مدیریت کنند، کاهش مصرف برق باعث صرفه جویی در هزینه هر دستگاه مجهز به قابلیت EnergyWise میشود.

 

EnergyWise یک تکنولوژی  هوشمند است که بزای ارتباطات و اندازه گیری  انرژی دستگاه ها و End Point ها و کنترل مصرف انرژی آنها طراحی شده است . این شبکه دستگاه های قابل کنترل Cisco EnergyWise را کشف می کند، مصرف برق آنها را کنترل می کند و بر اساس قوانین تجاری برای کاهش مصرف برق اقدام می کند. همانطور که میدانید بیش از 50 درصد گازهای گلخانه ای توسط ساختمانها تولید میشوند و  2 درصد این گازها توسط صنعت IT تولید میشوند.این تکنولوژی تاثیر زیادی در کاهش تولید این گازها به خصوص گاز هایی که توسط صنعت IT تولید دارد.

EnergyWise با استفاده از یک DNS منحصر به فرد برای پرس و جو و جمع آوری اطلاعات از مجموعه دستگاه ها، برای مدیریت آنها استفاده میکند.کاربر را قادر میسازد تا تهجیزات را بسیار ساده تر از روش های سنتی مدیریت کند. رابط های مدیریتی Cisco EnergyWise امکان یکپارچه سازی تجهیزات و برنامه های مدیریت شبکه را فراهم میکند و با رابط SNMP یا TCP دستگاه های سیسکو و غیر سیسکو”3rd party” را تحت یک مجموعه مدیریت میکند.

بهبودی عملیات سویچینگ

سوئیچ های سیسکو 2960-S و 2960 ، طراحی و مهندسی شده توسط سیسکو، با مصرف بهینه انرژی بهترین مدیریت انرژی در صنعت و صرفه جویی درمصرف انرژی را ارائه می دهند. پورت های Catalyst 2960-S قادر به مدیریت مصرف برق هستند، به طوری که پورت هایی که در حال استفاده نیستند، به صورت خودکار در حالت power saving قرار میگیرند.

مدیریت هوشمند قدرت پورت اترنت

مدلهای  PoE Catalyst 2960   آخرین دستگاه های PoE استاندارد را از جمله تلفن های IP سیسکو  و اکسس پوینت های  Cisco Aironet WLAN پشتیبانی می کنند و تا 15.4 وات قدرت در هر پورت را با استاندارد  EndEEE 802.3af اراعه میدهد.

  • کاربران میتوانند مصرف انرژی را به صورت انحصاری در هرپورت مدیریت کنند
  • پروتکل Cisco Discovery این قابلیت را به کاربران میدهد که مصرف انرژی توسط دستگاه های متصل شده به POE را بدانند و قدرت پورت را متناسب با آن تنظیم کنند
  • PoE MIB قابلیت قابل توجهی را در مدیریت قدرت فراهم می کند و به مشتریان اجازه می دهد آستانه های مختلف قدرت را تنظیم کنند.
  • پشتیبانی از IEEE 802.3af و PoE استاندارد سیسکو دارای قابلیت کشف اتوماتیک برای شناسایی  استاندارد سیسکو  IEEE 802.3af است و قدرت لازم را بدون هیچگونه پیکربندی کاربر فراهم می کند. سنسور قدرت ورودی Po-Power قدرت مورد نیاز دستگاه هارا اندازه گیری میکند، که امکان کنترل دقیق تر دستگاه هارا را فراهم می کند.

جدول 2، ظرفیت PoE سوئیچ سری Cisco Catalyst 2960 را فهرست می کند.

 

*تشخیص اتوماتیک میزان توان مصرفی توسط کلاینت های POE.

 

  • Cisco Auto Smartports
  • دستگاه هارا به صورت خودکار شناسایی کرده و تنظیمات مختص به هر دستگاه را به صورت خودکار اعمال میکند(قابلیت Plug & Play)

 

  • auto negotiation

    در تمام پورت ها به طور خودکار حالت  half duplex یا full duplex را برای بهینه سازی پهنای باند انتخاب می کند.
  • پروتکل پویا (DTP) پیکربندی پویا را در تمام پورت های سوئیچ تسهیل می کند.
  • پروتکل گروه بندی پورت (PAgP) برای مصرف بهینه پهنای باند به صورت خودکار پورت های  Cisco Fast EtherChannel ® یا Gigabit EtherChannel برای اتصال به سوئیچ، روتر یا سرور دیگر گروه بندی میکند
  • پیوند پروتکل کنترل جمع آوری (LACP) دستگاه هایی که  مطابق با IEEE 802.3ad هستند را گروه بندی میکند. این ویژگی مشابه فناوری EtherChannel سیسکو و PAgP است.
  • متقارن رابط متناوب رسانه ای (MDIX)  اگر یک نوع کابل نادرست (cross یا straight) نصب شده باشد، به صورت خودکار تنظیم میکند تا انتقال و دریافت به درستی انجام شود

 

  • پروتکل تشخیص پیوند یک طرفه (UDLD)پروتکل UDLD یک پروتکل اختصاصی شرکت سیسکو است که جهت مانیتورینگ پورت های فیبرنوری و کابل مسی در لایه یک و دو می باشد. مانیتورینگ در UDLD با ارسال و دریافت پیام های hello در فواصل زمانی معین انجام میگیرد تا از سلامت پورت مطمئن گردد و اگر بعد از گذشت سه برابر زمان ارسال آخرین پکت hello ، پاسخی از پورت مقابل دریافت نگردید، پورت Unidirectional Link تلقی میگردد.UDLD دارای دو حالت می باشد :Normal mode : در این حالت بعد از شناسایی یک ارتباط یکطرفه، UDLD تنها به ارسال syslog بسنده کرده و پورت به کار خود ادامه میدهد.Aggressive mode : در این حالت بعد از شناسایی یک ارتباط یکطرفه، پورت به حالت
    err-disable درمی آید.
  • پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) با توجه به تنظیمات کاربر برای مدت زمان مشخصی به دستگاه های متصل شده آدرس IP اختصاص میدهد
  •  مدیریت پایگاه داده سویچینگ (SDM) کاربر را قادر میسازد تا VLAN های خود را مدیریت کرده و به آن حافظه مشخص اختصاص دهد
  • پروتکل آدرس پروکسی محلی (ARP)  مک آدرس و آیپی مختص به هر ذستگاه را در خود ذخیره میکند تا با به حداقل رساندن broadcasts از اتلاف پهنای باند جلوگیری شود.
  • پروتکل مدیریت گروه اینترنت (IGMP) Snooping برای IPv4 و IPv6 MLD v1 و v2 Snooping قابلیت مدیریت مشتری ها و محتویات چندرسانه ای را فراهم می کند و ترافیک ویدئویی پهنای باند را محدود به درخواست کنندگان می کند.
  • ●   Per-port broadcast, multicast, and unicast storm control: از کاهش سرعت و کارایی شبکه توسط کلاینت های خراب جلوگیری میکند
  • Cisco VLAN Trunking Protocol (VTP)از VLAN های پویا و پیکربندی پویا  در تمام سوئیچ ها پشتیبانی می کند
  • سوئیچ تجزیه و تحلیل پورت (SPAN) به مدیران اجازه میدهد تا پورت  سویچ های لایه 2 در شبکه خود را مدیریت و آنالیز کنند
  • پروتکل پروتکل انتقال فایل (TFTP) هزینه  ارتقاء نرم افزار را با دانلود از یک مکان متمرکز کاهش می دهد.
  • پروتکل زمان بندی شبکه (NTP) مدیریت time zone را برای تمام سویچ های اینترانت فراهم میکند
  • پروتکل IEEE 802.1s / W در پروتکل Rapid Spanning Tree Protocol (RSTP) و پروتکل Multi Spanning Tree Protocol (MSTP) :سیسکو یک نسخه اختصاصی را پیشنهاد می دهد که دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به CTS است. در CST برای کل شبکه یک درخت داریم و برای کل شبکه بدون در نظر گرفتن VLANها انتخاب انجام می شود. اما در PVST ما برای هر VLAN یک STP اجرا می شود و برای هر VLAN یک درخت ایجاد می شود و انتخابات را برای هر VLAN به صورت جداگانه انجام می گیرد و به این شکل جریان ترافیک بهبود می یابد. یعنی یک سوئیچ در یک VLAN به عنوان Root Bridge نقش ایفا می کند و همان سوئیچ می تواند نقش یک سوئیچ معمولی را برای یک VLAN دیگر ایفا کند. .
  • VLAN (PVRST +) دومین نسخه اختصاصی سیسکو می باشد که عملکرد ان دقیقا مشابه PVST است با این تفاوت که می تواند روی هر دو نوع لینک ترانک (ISL و 802.1Q) عمل کند و در نتیجه امکان اجرای CST و PVST در کنار یکدیگر فراهم می شود. و می توان گفت که PVST+ بین گروهی از سوئیچ ها که CST را اجرا کرده اند و گروهی از سوئیچ ها که PVST را اجرا کرده اند به عنوان مترجم نقش ایفا می کند. .
  • Autorecovery switch-port (Errdisable) به طور خودکار برای بازیابی پورتی که قطع شده است تلاش میکند

QoS

سوئیچ های سیسکو Catalyst 2960-S و 2960 دارای قابلیت QoS هستند که نوعی مکانیزم اولویت بندی شده برای عبور packetهای اطلاعاتی است که بر اساس سرویس های شبکه دسته بندی می شوند و معمولا بر روی شبکه های WAN یا در جایی که داده های Voice یا Video وجود دارند، اجرا می شود. به طور مثال در سرویس های VOIP یا Telephony یا Video Streaming که کیفیت و نظم بسته های اطلاعاتی از اهمیت بالایی برخوردار است از سیستمهای QOS استفاده می شود.

روش های گوناگونی برای پیاده سازی QoS وجود دارد. مثلا در یک روش می توان با تقسیم پهنای باند، تعیین کرد که چه ترافیکی به چند در صد ار پهنای باند اختصاص داده شود. به این دلیل این کار انجام می شود که ما در WAN با محدودیت پهنای باند مواجه هستیم.

در زیر به برخی از ویژگی های QoS پشتیبانی شده در سوئیچ های سیسکو 2960-S و 2960 اشاره شده است :

  • چهار صف خروجی در هر بند کمک می کند تا مدیریت متفاوتی از انواع مختلف ترافیک را در پشته ایجاد کند.
  • برنامه ریزی Round Robin شکل (SRR) کمک می کند تا اطمینان از تقسیم اولویت بندی بسته ها با مدیریت هوشمند سرویس صف ورود و خروج حاصل شود

جدول 3        ویژگی های سخت افزاری برای سوئیچ های سیسکو Catalyst 2960-S و 2960 با نرم افزار LAN Lite

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید