نحوه کانفیگ DHCP Server در روتر های میکروتیک

نحوه کانفیگ DHCP Server در روتر های میکروتیک

در این مقاله قصد داریم که چگونگی کانفیگ DHCP server در روتر بورد های میکروتیک را به شما آموزش دهیم. سیستم عامل میکروتیک این توانایی را به ما می دهد که بروی تک تک ether های خود، سرویس DHCP راه اندازی کنیم.

برای این کار کافی است که با winbox به میکروتیک خود وصل شده و همانند شکل در قسمت IP، بروی DHCP server کلیک کرده تا وارد تنظیمات DHCP server روتر خود شویم. سپس با کلیک بر روی DHCP Setup اقدام به راه اندازی DHCP server می کنیم.

توجه مهم: لازم به ذکر است که ما از قبل بر روی ether1 خود، آی پی 192.168.100.1 را set کرده ایم.

در این قسمت ابتدا ether که میخواهیم روی آن DHCP نصب شود را انتخاب می کنیم. سپس خواهیم دید که سیستم به طور خودکار رنج شبکه ما را با توجه به IP که برروی ether خود گذاشته ایم شناسایی کرده است. سپس باید gateway را برای رنج شبکه ای که می خواهیم به وسیله DHCP به آن ها IP بدهیم را مشخص کنیم، که به طور پیش فرض IP، ether که روی آن DHCP راه اندازی می شود داده شده است.

در مرحله بعد رنج IP هایی که می خواهیم به کاربران ما داده شود را تعیین می کنیم و بعد DNS Server را تعیین می کنیم و در مرحله آخر باید lease time را مشخص کرد. اگر روی 10 دقیقه set شود یعنی بعد از 10 دقیقه که ارتباط قطع می گردد. IP از کلاینت ما گرفته می شود پس بهتر است در جاهایی با کاربران ثابت این عدد را بیشتر قرار دهید مثلا با قرار دادن ( 5d 00:00:00 ) تا پنج روز میتوانید این IP را به کلایند بدید البته در جاهایی که محدودیت آی پی دارید و کاربران ثابتی ندارید مثل رستوران بهتر عدد کمتری قرار بدید تا کمبود آی پی پیدا نکنید.

نکته: در میکرتیک خط فاصله ( – ) یه معنی ( تا ) و همچنین ویرگول یا همان کاما ( , ) به معنی ( و ) می باشد

نحوه کانفیگ DHCP server در روتر های میکروتیک

توجه داشنه باشید که اگر می خواهید برای هر بخش از شبکه خود رنج خاصی داشته باشید و به صورت خودکار ای پی به کاربران داده شود به راحتی می توانید برای هر ether خود یک آی پی به صورت دستی برای رنج مورد نظر Set کرده و سپس مراحل بالا را بر اساس رنج مورد نظر بر روی آن ether پیاده کنید تا به راحتی هر قسمت از شبکه ای پی مورد نظر شما را دریافت کند.

در تب Networks میتوانید تنظیمات بیشتری را بر روی DHCP Server خود قرار دهید که به کاربران داده شود.

نحوه کانفیگ DHCP server در روتر های میکروتیک

در تب Leases شما می توانید تمام آی پی هایی که اجاره داده شده است را مشاهده کنید و همچنین می توانید آی پی های داینامیک را به آی پی های ثابت تبدیل کنید و مستقیما تنظیماتی را بر روی یک آی پی اعمال کنید.

منبع:geekboy

تلگرام هزارسو

 

دیدگاهتان را بنویسید