نکاتی که در زمان خرید و نصب رک سرور باید به آن ها دقت کنید

نکاتی که در زمان خرید و نصب رک سرور باید به آن ها دقت کنید

نکاتی که در زمان خرید و نصب رک سرور باید به آن ها دقت کنید

رک‌های شبکه و سرور یکی از تجهیزات مهم اتاق سرور و مراکز داده هستند. این تجهیزات ضمن آن‌که زیبایی خاصی به اتاق سرور می‌بخشند به مدیران مرکز داده کمک می‌کنند به شکل ساخت یافته به مدیرت تجهیزات بپردازند و همچنین نقش بسیار مهمی در خنک‌سازی تجهیزاتی همچون سرورها دارند. با توجه به این‌که رک‌سرورها در ابعاد و اشکال مختلفی به باراز عرضه می‌شوند و برخی از آن‌ها مجهز به قفل‌های ایمنی قدرتمندی هستند، به بهبود امنیت فیزیکی تجهیزات کمک می‌کنند. با این‌حال به‌کارگیری درست رک‌سرورها مستلزم رعایت یکسری نکات است که در این مقاله با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم.

سازمان‌ها می‌دانند که تجهیزات مهمی همچون سرورها، روترها، تجهیزات ذخیره‌ساز و…. را نمی‌توان روی یک میز قرار داد و انتظار داشت، تجهیزات بدون هیچ‌گونه آسیب‌دیدگی فیزیکی کار کنند. با توجه سازمان‌ها برای انجام وظایف خود به ترکیبی از تجهیزات قدرتمند نیاز دارند و از طرفی بحث مدیریت صحیح شبکه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی نیز حائز اهمیت است، در نتیجه سازمان‌های حرفه‌ای به سراغ خریداری رک‌سرورها می‌روند. با این‌حال، خرید یک رک‌سرور به تنهایی کافی نیست و باید به یکسری نکات جانبی دقت کرد. در این مقاله با چند نکته مهم در ارتباط با نصب رک‌سرورها آشنا می‌شوید. اصلی‌ترین دلیل استفاده از رک‌ها، بهبود راندمان و افزایش کارایی است. سرورها همانند کامپیوترهای شخصی تنها زمانی که هوای پیرامون آن‌ها به خوبی در جریان باشد عملکرد خوبی دارند. هرگونه مانعی سر راه سرور، باعث افزایش درجه حرارت سرور شده و خیلی زود کارایی سرور را کاهش می‌دهد.

پیدا کردن فضایی مناسب برای استقرار رک سرور

انتخاب مکانی مناسب برای استقرار رک‌سرورها کاملا مهم است. ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که مکان یا اتاق انتخاب شده ایمن است، زیرا رک‌‌سرور‌ها پذیرای سخت‌افزارهای گران‌قیمتی خواهند بود و اطلاعات حساس شرکت در آن‌ها قرار می‌گیرد. اتاق‌هایی که در مرکز ساختمان قرار دارند و فاقد پنجره هستند گزینه‌هایی ایده‌آلی هستند. بهتر است اتاق به قفل‌های محکم و پیشرفته‌ای تجهیز شود تا هر کارمند یا فرد غیرمجازی موفق نشود به آن وارد شود.

تنها افراد محدودی باید به اتاق سرور دسترسی داشته باشند

بهتر است رک‌سرور دور از دسترس افراد غیر مجاز قرار گیرد. سرورها می‌توانند گرما و صدای زیادی ایجاد کنند که می‌تواند برای کسانی که در اتاق‌های اطراف کار می‌کنند آزاردهنده باشد. علاوه بر این، هنگامی که افراد در نزدیکی یک رک‌سرور کار می‌کنند ممکن است با ضربه زدن یا ریختن مایعات روی تجهیزات باعث خراب شدن تجهیزات درون رک شوند. در حالی‌که یک رک‌سرور مناسب به خوبی از سرورها و تجهیزات محافظت می‌کند، اما بهتر است کارهای بیشتری برای حفظ امنیت رک‌سرورها انجام دهید.

رک‌سرورها به مکانیزم خنک‌کنندگی قدرتمندی نیاز دارند

مراکز داده‌ای که بر مبنای الگوی راهرو سرد و گرم طراحی شده‌اند، زمانی بیشترین بازه را دارند که جریان هوای سرد در تجهیزات رک از جلو به عقب هدایت شود. بیشتر سرورها و تجهیزات ذخیره‌ساز مبتنی بر رک (Rack Mounted) بر مبنای الگوی هوای جلو به عقب کار می‌کنند. با این‌حال، هنوز هم سوییچ‌ها و روترهایی وجود دارند که به دلیل محدودیت در ساخت بر مبنای جریان سرمایش هوای پهلو به پهلو (side-to-Side) کار می‌کنند. خنک نگه داشتن تجهیزات درون رک‌سرور فوق‌العاده حائز اهمیت است. طراحی رک‌سرور‌ها به گونه‌ای است که در دفع گرما کمک فراوانی به شما می‌کنند، اما این تنها بخشی از داستان است. به عنوان مثال، قرار دادن رک در نزدیکی دریچه گرما  یک اشتباه بزرگ است. اگر پنجره‌هایی در اتاق وجود دارد، بهتر است رک‌ها در کنار پنجره‌ها باشند، اما باید مطمئن شوید که نور خورشید به داخل اتاق نتابد که خود عامل افزایش دمای اتاقق شود. رک‌سرور نباید در برابر دیواری قرار بگیرد که مانع به گردش درآمدن هوا می‌شود. پس از آن‌که مکان نصب‌ رک‌سرور را انتخاب کردید، در مرحله بعد باید نوع رک‌سرور را متناسب با نیاز کاری خود انتخاب کنید. انتخاب‌های مختلفی در دسترس است، بنابراین باید مطمئن شوید که انتخاب بر مبنای تجهیزاتی خواهد بود که قرار است درون رک‌سرور نصب شوند. هوای گرم تهویه شده از رک‌ها، به شکل طبیعی به سمت ورودی هوای تجهیزات می‌رود و اگر مکانیزم سرمایش با جریان هوای جلو به عقب کار کند، پنل‌های کاذب مانع انجام این‌کار می‌شوند، در مقابل سرمایش با جریان هوای پهلو به پهلو وجود دارد که به دلیل سه فاکتور تجهیزات کناری، نبود وسیله‌ای برای جداسازی هوای سرد ورودی از هوای گرم تهویه شده و  نصب تجهیزات درون رک به هوای گرم تهویه شده اجازه می‌دهد به ورودی تجهیزات باز گشته و دمای هوای را افزایش دهد.

بهتر است رکی با سینی متحرک خریداری کنید

در زمان خرید رک‌سرور و تجهیزات مرتبط، باید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات داخل رک به شکل ایمنی در آن نصب می‌شوند. انتخاب یک رک‌سرور که دارای ریل‌ها یا همان سینی‌های متحرک نیست، در آینده دردسرهای زیادی به همراه می‌آورد. اگر مطمئن نیستید چه نوع رکی نیاز دارید، با مشاوران ما در مورد رک‌سرور تماسل بگیرید.

نوع رک موردنیاز را مشخص کنید

انتخاب رک مناسب بسیار مهم است. برای اطمینان از وجود فضای کافی باید مشخص کنید چه نوع تجهیزاتی درون آن قرار می‌گیرند و همچنین باید مطمئن شوید که می‌توان تجهیزات را به شکل ایمن در محل‌های مربوطه قرار داد. برخی از شرکت‌ها یک رک‌دیواری را راه‌حل ایده‌آل می‌دانند، در حالی که برخی دیگر یک رک ایستاده و برخی دیگر رک‌های باز را مناسب می‌دانند. بهتر است کمی وقت صرف کنید و طرح‌های مختلف را بررسی کنید تا انتخاب درستی داشته باشید.

PDU مناسب را تهیه کنید

واحد توزیع برق (PDU) سرنام Power Distribution Unit  به شکل یکسان جریان الکتریسیته را توسط نوار برق (power strip) به سرورها هدایت می‌کند. نوارهای برق نصب شده روی رک‌ها به شکل اختصاصی برای این محصولات طراحی می‌شوند و به شکل عمودی یا در پشت ستون‌های رک‌ها نصب می‌شوند. هنگام قرار دادن تمام سرورها و سایر تجهیزات رایانه‌ای در یک رک، اغلب لازم است از یک واحد توزیع برق استفاده کنید تا از یکنواخت و پایدار بودن تامین انرژی رک اطمینان حاصل کنید. نوارهای انتقال انرژی به دو گروه استاندارد و هوشمند تقسیم می‌شوند. نوارهای انتقال انرژی استاندارد می‌توانند اطلاعات مفیدی در ارتباط با شاخص‌های جایگزینی فیوزها و خروجی‌های جاری ارائه می‌کنند، منتها باید به شکل دستی و در محل مدیریت شوند. باید به فکر تهیه یک PDU خوب برای نصب در رک‌سرور باشید تا اطمینان حاصل کنید در شرایط خاص و اضطراری مشکلی در تامین برق وجود نخواهد داشت. بهتر است با یک تولیدکننده در این زمینه گفت‌وگو کنید تا اطلاعات لازم برای تهیه یک PDU مناسب را به دست آورید.

هزینه‌ها را به دقت بررسی کنید

برخی از شرکت‌ها هنگام خرید رک و تجهیزات رایانه‌ای به اشتباه تصور می‌کنند که باید بالاترین و گران‌قیمت‌ترین تجهیزات را خریداری کنند. درست است که برخی موارد این موضوع اجتنا‌ب‌ناپذیر است، اما اکثر مردم می‌توانند با صرفه‌جویی در هزینه‌ها به فکر خرید یک رک با کیفیت متناسب با الگوی مصرف خود باشند، بدون این‌که بدون هزینه‌های زیادی را متحمل شوند.

از برچسب‌زنی و سازمان‌دهی کابل‌ها غافل نشوید

هنگام افزودن تجهیزات به رک‌سرور باید کابل‌ها را از دستگاه‌های مختلف به روتر، سوئیچ، سرور یا سایر تجهیزات متصل کنید. برچسب‌زنی کابل‌ها در عیب‌یابی سریع مشکلات کمک می‌کند. علاوه بر برچسب‌زنی کابل‌ها باید به فکر مرتب کردن آن‌ها باشید تا رک‌سرور نمای ظاهری جالبی داشته باشد. به عبارت دقیق‌تر مرتب کردن کابل‌ها و کوتاه کردن کابل‌هایی که نباید بیش از اندازه بلند باشند، گروه‌بندی کابل‌ها توسط محصولاتی که برای مدیریت کابل‌ها ارائه شده‌اند نه تنها به زیبایی ظاهری کمک می‌کنند، بلکه احتمال آسیب دیدن کابل‌ها را به حداقل می‌رساند.

به فکر برنامه‌های بلند مدت باشید

هنگام برنامه‌ریزی برای نصب رک‌سرور باید مطمئن شوید که مدل انتخابی به تمامی نیازهای فعلی پاسخ می‌دهد. با این وجود باید نیم نگاهی به آینده و رشد کسب‌وکار و تجهیزاتی داشته باشید که ممکن است در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشید. اگر امروز کمی بیشتر هزینه کنید در دراز صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در وقت و هزینه خواهید داشت.

در نهایت به فاکتور مهمی دیگری که باید دقت کنید، وزن تجهیزاتی است که درون رک قرار می‌گیرند. رک‌ها آستانه تحمل مشخص دارند و نباید از یک رک نه چندان مستحکم انتظار داشته باشید وزن تجهیزات سنگین شبکه و به ویژه یو‌پی‌اس‌ها را تحمل کند. در ارتباط با این فاکتور کمی بیشتر هزینه کنید و رکی با چارچوب قوی خریداری کنید، زیرا رک‌های با چارچوب ضعیف به مرور زمان دچار خمیدگی می‌شوند.

منبع : shabakeh-mag

دیدگاهتان را بنویسید