نگاهی به مودم ADSL/VDSL دی‌لینک DSL-۲۲۴ NEW

مودم ADSL/VDSL دی‌لینک DSL-۲۲۴ NEW

نگاهی به مودم ADSL/VDSL دی‌لینک DSL-۲۲۴ NEW

چند روزی می‌شود مودم دی‌لینک DSL-۲۲۴ NEW را در سایت دیجی‌کالا و چند سایت دیگر فروشگاهی محصولات شبکه می‌بینم. به نظر می‌رسد این مدل مودم ADSL/VDSL تازه وارد ایران شده است.

همه ما با مودم دی‌لینک DSL-۲۲۴ آشنا هستیم. یکی از مودم‌های VDSL ارزان‌قیمت بازار ایران که کیفیت نسبتا خوبی دارد و بسیاری از کاربران ایرانی برای خانه خود از آن استفاده می‌کنند.

تازه‌واردی با همان سخت‌افزار ولی ظاهر جدید

حالا، شرکت دی‌لینک یک مدل جدیدتر از DSL-۲۲۴ را برای برخی کشورها زده که از ایران هم سر درآورده است. مدل جدید با نام DSL-۲۲۴ NEW و شکل و ظاهر متفاوتی عرضه می‌شود.

مودم ADSL/VDSL دی‌لینک DSL-۲۲۴ NEWظاهر این مودم نشان می‌دهد باید در همین سال‌های اخیر تولید شده باشد؛ چون زبان طراحی آن به مودم‌های جدید دی‌لینک بیشتر شبیه است تا مثلا به مودم‌های ۵ سال پیش!

پردازنده تک هسته‌ای RTL۸۶۸۵S با سرعت ۵۰۰ مگاهرتز روی این مودم سوار شده و در کنار آن ۳۲ مگابایت حافظه رم DDR۲ SDRAM و ۸ مگابایت حافظه فلش قرار دارد. این مشخصات سخت‌افزاری نشان می‌دهند دی‌لینک زیاد نخواسته هسته اصلی مودم را ارتقا دهد.

مودم ADSL/VDSL دی‌لینک DSL-۲۲۴ NEW

یک درگاه RJ-۱۱ برای خط تلفن و استفاده از اینترنت DSL دارد و ۴ درگاه RJ۴۵ آن برای اتصال WAN و LAN هستند. پس، از نظر درگاه هم تفاوتی با مودم اصلی DSL-۲۲۴ ندارد.

دو آنتن خارجی با قدرت ۵ دسی‌بل دارد که قابل جدا شدن نیستند و اصطلاحا omnidirectional و non-detachable محسوب می‌شوند. وای‌فای این مودم هم تک بانده و ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت است.

همان سخت‌افزار قدیمی؛ ظاهر جدید

از هر دو استاندارد +ADSL۲ و VDSL۲ پشتیبانی می‌کند. در حالت VDSL اگر روی سرویس ۱۷a باشد حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت را می‌دهد ولی اگر در حالت ۳۰a قرار گیرد، حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت را شاهد هستیم.

مودم ADSL/VDSL دی‌لینک DSL-۲۲۴ NEW

دارای کلیدهای روشن/خاموش دستگاه، قطع و وصل وای‌فای، WPS و ریست است. چراغ‌های LED در پنل جلویی ردیف شدند و درگاه‌ها به همراه آنتن خارجی در پنل پشتی هستند.

من ظاهر این مودم را بهتر از DSL-۲۲۴ قدیمی پسند کردم و برای قرار دادن روی میزکار یا محیط‌های اداری و در چشم مناسب‌تر است. به علاوه، سبک‌تر و اندازه کوچک‌تری هم دارد ولی به نظر می‌رسد هیچ‌گونه تغییری در سخت‌افزار و مشخصات این مودم صورت نگرفته است.

ای کاش دی‌لینک تراشه قوی‌تری روی مودم ADSL/VDSL دی‌لینک DSL-۲۲۴ NEW سوار می‌کرد یا یک تراشه وای‌فای دو بانده به کار می‌گرفت تا از نظر سخت‌افزاری و مشخصات هم یک مودم به‌روزتر باشد.

قیمت این مودم فعلا (شهریور ۹۹) در بازار ایران بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیون تومان است که باز هم جزو ارزان‌ترین مودم‌های VDSL بازار محسوب می‌شود.

منبع : shabakehch

دیدگاهتان را بنویسید