نگاهی به کاربرد PoE و وضعیت بازار آن

نگاهی به کاربرد PoE و وضعیت بازار آن

نگاهی به کاربرد PoE و وضعیت بازار آن

کاربرد PoE چیست؟ PoE (مخفف Power over Ethernet) یک تکنولوژی است که از طریق کابل اترنت، هم جریان برق و هم جریان داده را برای دستگاه‌هایی که از استاندراد PoE پشتیبانی می‌کنند، فراهم می‌کند. به این دستگاه‌ها، PD هم گفته می‌شود. از آنجایی که تکنولوژی PoE قیمت ارزان، خرابی کمتر و نصب و نگه‌داری آسانی دارد، تقاضای بازار برای آن در طی این سال‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. با رونق بازار راهکارهای PoE، استفاده از آن نیز در همه جا فراگیر شده است.

مروری بر بازار PoE

براساس پیش‌بینی بازار جهانی Power over Ethernet از سال 2016 تا 2022، انتظار می‌رود که بازار جهانی با 13 درصد رشد CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) همراه باشد و تخمین زده می‌شود که تا پایان سال 2022 حجم بازار آن به حدود 1 میلیارد دلار برسد. عامل اصلی رشد این بازار افزایش تقاضا برای محصولاتی با قابلیت PoE است که شامل تلفن‌های VoIP، دوربین‌های تحت شبکه، اکسس پوینت‌های بی‌سیم و… می‌شود. از سوی دیگر، رشد تجهیزات تأمین منابع برق PoE برای دستگا‌ه‌هایی که اشاره کردیم، باعث شد که کاربرد PoE در بازه‌ی زمانی پیش‌بینی‌شده، رشد بیشتری به خود ببیند.‌

مروری بر بازار PoE

با بررسی نقاط مختلف دنیا، آمریکای شمالی بیشترین سهم را از بازار و کاربرد PoE دارد و اروپا و آسیا-اقیانوسیه، در مقام‌های بعدی قرار دارند. سلطه‌ی آمریکای شمالی در بازار PoE می‌تواند ناشی از افزایش تقاضا برای کنترلر PoE و آی‌سی‌های خاصی باشد که در صنعت IT و ارتباطات استفاده می‌شود. اروپا نیز رشد مداومی را در این بازار تجربه می‌کند. کشورهایی مثل چین، ژاپن و هند بازیگران اصلی در کمک به رشد سریع بازار PoE در منطقه‌ی آسیا-اقیانوسیه هستند.

بازار PoE؛ بخش‌ها و انواع

با توجه به وجود ویژگی‌های مختلف، می‌توانیم بازار Power over Ethernet را به چند بخش تقسیم کنیم.

دسته‌بندی براساس انواع PoE

از نظر انواع PoE، دو گروه تجهیزات تأمین برق (PSE) و دستگاه تغذیه شده با برق (PD) وجود دارند. از لحاظ فنی، یک PSE شبیه به سوئیچ PoE عمل می‌کند که برای اتصال دستگاه‌های PD مثل تلفن‌های VoIP استفاده می‌شود و به طور همزمان، داده و برق را تأمین می‌کند. با یک وسیله PSE دیگر نیازی به دستگاه‌های مجزا برای تأمین برقِ هر PD وجود ندارد. انتظار می‌رود که تا سال 2025 بخش PSE بیش از 40 درصد سهم بازار PoE را به خود اختصاص دهد؛ زیرا این تجهیزات به طور گسترده برای تأمین برق مورد نیاز وسایل PD استفاده می‌شوند.

دسته‌بندی براساس انواع PoEتقسیم‌بندی براساس میزان برق پورت

براساس استانداردهای تعیین شده برای Power over Ethernet همانند IEEE802.3af یا IEEE802.3at چهار نوع توان برای هر پورت PSE در بازار وجود دارد:

  • تا 15.4 وات
  • تا 30 وات
  • تا 60 وات
  • تا 100 وات

تقسیم‌بندی براساس میزان برق پورتدسته‌بندی براساس دستگاه

دستگاه‌های PoE برای مطابقت با طیف گسترده‌ای از کاربردها، همواره در حال ارتقا و به‌روز شدن هستند. سوئیچ PoE، اینجکتور PoE، دوربین تحت شبکه، تلفن VoIP و اکسس پوینت بی‌سیم، پنج دستگاهی هستند که بیشترین محبوبیت را دارند. طبق پیش‌بینی‌های موسسه تحقیقاتی Dell’Oro Group دو دستگاه PoE یعنی اکسس پوینت بی‌سیم و چراغ آن بزرگ‌ترین قوه‌ی محرکه‌ی کاربرد در 10 سال پیش رو خواهند بود.

دسته‌بندی براساس کاربرد PoE

در بین کاربردهای مختلفی که برای PoE وجود دارد، ارتباطات اینترنت اشیا (IoT)، کنترل دسترسی و امنیت، کنترل روشنایی و سرگرمی رسانه‌ای (infotainment)، چهار کاربردی هستند که بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارند. کاربرد این تکنولوژی در ارتباطات اینترنت اشیا، سهم اعظم و اصلی را در بازار محصولات Power over Ethernet در سال 2018 داشته است و انتظار می‌رود که تا سال 2025 با سهم 30 درصدی، این بازار را به قبضه‌ی خود درآورد.

تقسیم‌بندی براساس مصرف‌کننده نهایی

در بازار مصرف‌کننده‌ی نهایی می‌توان بازارهای صنعتی، تجاری و مسکونی را یافت. از بین این سه بازار، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2025 بازار صنعتی PoE سهم غالب را در حدود 40 درصد به دست آورد. دلیل این امر، افزایش تقاضا برای این محصولات در بخش‌های صنعتی از جمله انرژی، نفت و گاز، مخابرات، خودرو و حمل‌ونقل است.

کاربردهای PoE برای مصرف‌کننده نهایی

محصولات دارای قابلیت PoE در اندازه‌های کوچک خانگی تا ابعاد بزرگ کارخانه‌ای یا ساختمان‌های اداری طراحی شده‌اند تا نیازهای گوناگون کاربران نهایی را برآورده کنند. در بیشتر موارد، از این محصولات برای برقراری ارتباط و امنیت و کنترل دسترسی استفاده می‌شود. سوای این‌ها، با محبوبیت روزافزون چراغ‌های PoE رفته‌رفته این چراغ‌ها هم به یکی از کاربردهای فراگیر تبدیل می‌شوند. بازار PoE براساس مصرف‌کننده نهایی، به سه دسته‌ی اصلیِ صنعتی، تجاری و مسکونی تقسیم می‌شود. با در نظر گرفتن کاربر نهایی از دسته‌ای خاص، کاربردهای PoE تفاوت‌هایی پیدا می‌کنند.

کاربردهای مسکونی PoE

در سال‌های اخیر، با ورود خانه‌های هوشمند PoE، این دستگاه‌ها به دنیای جدیدی از کاربردهای خود قدم گذاشته‌اند. با اتصال دستگاه‌های PoE خانه‌ها به یکدیگر، خانه هوشمند امکان مدیریت متمرکز و یکپارچه را فراهم می‌کند.

کاربردهای مسکونی PoE

برای مثال، به وسیله‌ی اتصال یک سوئیچ PoE قابل مدیریت به چراغ‌های LED از نوع PoE و دیگر تجهیزات خانه هوشمند مانند ماژول‌های ارتباطی بی‌سیم، می‌توانید یک شبکه‌ی روشنایی PoE ایجاد کنید. به کمک این شبکه، می‌توانید کل سیستم چراغ‌های LED را در لحظه و به صورت پویا کنترل کنید و بر آن نظارت داشته باشید.

تکنولوژی PoE از طیف کاملی از قابلیت‌های روشنایی پشتیبانی می‌کند؛ اما این تازه اول ماجراست. قابلیت‌های مدیریت متمرکز برای سیستم روشنایی، دما، انرژی، سرگرمی در خانه، دوربین نظارتی تحت شبکه و سایر وسایل مثل لوازم خانگی و قفل درِ هوشمند، به ساکنان خانه این امکان را می‌دهد که از راه دور با موبایل و تبلت بر خانه‌ی خود نظارت داشته باشند و وسایل را کنترل کنند. به لطف تکنولوژی هوشمند Power over Ethernet خانواده‌های بیشتری تمایل دارند که وسایل PoE را به خانه‌های خود راه دهند.

کاربرد PoE در مصارف تجاری

به طور کلی، دفتر کار، مغازه خرده‌فروشی و سیستم سلامت، سه مصرف‌کننده‌ی عمده در زمینه‌ی کاربرد تجاری PoE هستند. همانند خانه هوشمند PoE، ساختمان اداری هوشمند PoE هم یکی از محبوب‌ترین کاربری‌های آن در این بازار است. مخصوصا با استاندارد IEEE802.3bt شمار بیشتری از دستگاه‌هایی که به برق محتاج هستند، می‌توانند به شبکه‌ی PoE در دفاتر کاری بپیوندند.

برای نمونه، در یک شبکه ++PoE سوئیچ PoE بیشترین توان برق‌رسانی را برای هر پورت فراهم می‌کند که تا 100 وات است. در این حالت، معمولا دستگاه‌های PoE در ساختمان‌های اداری که شامل نمایشگرهای دیجیتال تبلیغاتی، دستگاه‌های کارت‌خوان، تلویزیون‌های LCD و مانیتورهای کامپیوتر می‌شوند، می‌توانند به هم وصل شوند و یک سیستم هوشمند PoE را شکل دهند.

اکسس پوینت‌های بی‌سیم بخشی مهمی در زمینه‌ی کاربردهای تجاری هستند که در جدول زمانی رشد بازار PoE پیش‌بینی می‌شود که به نرخ رشد بیش از 18 درصدی برسند. چون این دستگاه‌ها، به شرکت‌ها کمک می‌کنند که ارتباط با دستگاه‌های باسیم و بی‌سیم را برقرار کنند، تمایل بیشتری برای استفاده از اکسس پوینت بی‌سیم فضای داخلی و بیرونی وجود دارد. به علاوه، اکسس پوینت‌هایی که دارای قابلیت PoE هستند، می‌توانند یک ارتباط یکپارچه و بدون نقص را در مناطق پرترافیک مثل مراکز خرید، استادیوم‌ها، محیط‌های دانشگاهی و خوابگاهی و فرودگاه‌ها فراهم کنند و به نیازهای رو به رشد شبکه در بخش‌های تجاری پاسخ گویند.

کاربردهای صنعتی PoE

اتوماسیون صنعتی، در یک محیط صنعتی به ویژه در بخش تولید، پیشرفت بسیار زیادی داشته است. با توجه به این پیشرفت، کارکردهای صنعتی PoE نیز شتاب خود را بیشتر کرده‌اند تا بتوانند در رقابت در بازار PoE باقی بمانند.

بخش‌های تولیدی به سمت دیجیتالی شدن می‌روند تا بتوانند رقابت‌پذیری خود را حفظ کنند. استفاده از وسایل PoE در عملیات روزانه، می‌تواند سرعت تولید را افزایش دهد و سود اقتصادی بیشتری را نصیب شرکت‌ها کند. دستگاه‌های PoE مانند سنسورها و دوربین‌های تحت شبکه به کمک مدیران می‌آیند تا بتوانند خط تولید را مشاهده کنند و بر تجهیزات و رفتار کارکنان نظارت داشته باشند. با این کار، هم هزینه عملیات و هم زمان لازم برای امور مدیریتی برای تولیدکنندگان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

پیشرفت تکنولوژی و گسترش روزافزون اینترنت اشیا در بخش‌های صنعتی باعث بهبود دستگاه‌های PoE و استفاده‌ی بهتر این وسایل شده است. مدل‌هایی از دستگاه‌های PoE که عملکرد بهتری دارند، در محیط‌های نامساعدتر به کار گرفته می‌شوند تا طیف گسترده‌تری از کاربردهای صنعتی را زیر چتر خود بیاورند. چنین رویکردی، توسعه‌ی کاربردهای PoE را نیز شدت می‌بخشد.

نگاه پایانی به کاربرد PoE

برای پاسخ‌گویی به کاربردهای روزافزون Power over Ethernet انتظار می‌رود که سهم بازار با گذشت زمان افزایش یابد. از آنجایی که تکنولوژی PoE انتقال داده و برق را از طریق یک کابل شبکه انجام می‌دهد، نه تنها برای کاربردهای مسکونی و تجاری مناسب است، بلکه بسیاری از امور را در کاربردهای صنعتی هم تسهیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید