هنگام استفاده از وای فای عمومی، این 7 نکته امنیتی را رعایت کنید

هنگام استفاده از وای فای عمومی، این 7 نکته امنیتی را رعایت کنید

هنگام استفاده از وای فای عمومی، این 7 نکته امنیتی را رعایت کنید

این روزها وای‌فای عمومی رایگان در خیلی جاها در دسترس است. ما می‌توانیم در خیلی از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها به اینترنت دسترس داشته باشیم. در بسیاری از مکان‌ها شما حتی به رمز عبور هم نیاز ندارید و فقط کافی است به شبکه متصل شده و از آن استفاده کنید. همین. اما این سادگی متاسفانه می‌تواند مورد استفاده مجرمان سایبری نیز قرار گیرد.
در ادامه با هزارسو همراه باشید.

با رایج شدن این شبکه‌های رایگان، مجرمین نیز دست به ایجاد شبکه‌های وای‌فای رایگان تقلبی می‌زنند و به سرقت رفتن اطلاعات‌تان، بهایی است که شما می‌پردازید. از آن‌جا که تشخیص این شبکه‌های جعلی مشکل است، بهترین توصیه این است که اصلا از وای‌فای عمومی استفاده نکنید و از طریق شبکه خانگی یا شبکه موبایل به اینترنت متصل شوید. با آن که این بهترین توصیه ماست اما این پیشنهاد در هر شرایط و موقعیتی عملی نیست. پس بیایید به فکر راه‌هایی برای حفاظت در مقابل این تهدیدات باشیم.

1. هرگز به شبکه‌های باز وای‌فای که نیاز به رمزعبور ندارند، اعتماد نکنید
 مجرمین سایبری اغلب از چنین شبکه‌هایی برای شنود داده‌های شخصی کاربران استفاده می‌کنند. برخی اوقات ناچار هستید به این شبکه‌ها وصل شوید ولی حداقل از این شبکه‌ها برای کارهای بانکی یا تبادل اطلاعات حساس استفاده نکنید. می‌توانید وب‌گردی کنید یا سایت‌های دلخواه خودتان را چک کنید. 

2. شبکه‌های با رمزعبور نیز کاملا قابل اعتماد نیستند
یک تبهکار می‌تواند براحتی رمزعبوری که در فروشگاه‌ها یا کافه‌ها استفاده می‌شود را پیدا کند و با همان نام یک هات‌اسپات وای‌فای جعلی بسازد. بنابراین، وقتی یک وای‌فای عمومی از رمزعبور استفاده می‌کند به معنای امن بودن کامل نیست و باید جوانب کار را رعایت کنید. 

2

3. وای‌فای‌ را هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید، خاموش کنید
 این اقدام از داده‌های شما حفاظت خواهد کرد و در صرفه‌جویی در مصرف باتری نیز به کمک‌تان می‌آید. دستگاه‌تان را چک کنید تا تنظیمات آن بگونه‌ای نباشد که به صورت خودکار به یک شبکه ناشناس وای‌فای متصل شود. این اقدام نیز در حفاظت شما در برابر شیوه‌های رهگیری‌ که سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند، موثر است.

برای مثال وقتی شما با وای‌فای فعال وارد یک فروشگاه می‌شوید، تلفن شما درحال جستجوی تمام شبکه‌های در دسترس است. دستگاه در حین جستجو آدرس MAC منحصربه‌فرد خود را مخابره می‌کند. هر اکسس‌پوینت وای‌فایی که یک درخواست از تلفن شما دریافت می‌کند می‌تواند این داده‌ها را جمع‌آوری کند.

متخصصین بازاریابی اغلب از این اطلاعات برای ساخت نقشه‌ای از مسیرهای مشتریان‌شان استفاده می‌کنند تا دریابند کدام اقلام بیشتر آن‌ها را جذب می‌کند. مثلا اگر نزدیک قرفه فروش عطر بایستید و بند کفش‌تان را محکم کنید خیلی زود باید منتظر چند تبلیغ محصولات آرایشی بهداشتی باشید.

هنگام استفاده از وای فای عمومی، این 7 نکته امنیتی را رعایت کنید

4. فقط کارهای الزامی را انجام دهید
همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، در هنگام استفاده  از شبکه وای‌فای عمومی، حساب بانکی‌ یا هیچ سرویس مهم دیگری را باز نکنید. برای این موارد الزاما از شبکه موبایل استفاده کنید. بسیاری از کارمندان شرکت‌ها هنگامی که در ایستگاه راه‌آهن یا فرودگان هستند از اینترنت عمومی رایگان ان‌جا برای کارهای اداری و ارسال اسناد محرمانه شرکت استفاده می‌کنند. این کار بسیار غیرمعقولانه و خطرناک است. 

5. فقط HTTPS
برخی از وب‌سایت‌ها از HTTPS استفاده می‌کنند که تمام داده‌های ارسالی و دریافتی از آن وب‌سایت را کدگذاری می‌کند. برای مثال گوگل و ویکی‌پدیا قادر به انجام این کار هستند. تا جای ممکن این تنطیمات را بر روی تمام سرویس‌های مهم فعال کنید.

4

6. توصیه برای کاربران گوگل کروم، فایرفاکس و اوپرا
 اگر خیلی سفر می‌کنید و از کافه‌ها، هتل‌ها و دیگر اماکن عمومی به اینترنت متصل می‌شوید، یک افزونه ویژه مرورگر نصب کنید که دسترسی امن به اینترنت را ممکن می‌کند. پیشنهاد ما HTTPS Everywhere از بنیاد پیشگامان الکترونیک (EFF) است. این افزونه به صورت پیش‌فرض اتصال امن به یاهو، Ebay، آمازون و چند سایت دیگر را ممکن می‌کند. شما می‌توانید دیگر منابع وب را بصورت دستی اضافه کنید.

7. یک راهکار امنیتی قابل اطمینان نصب کنید
 این بسته‌های نرم‌افزاری امنیتی در صورتی که به یک شبکه نا امن متصل شوید به شما هشدار داده و اجازه سرقت رمزهای عبورتان را به مجرمین سایبری نمی‌دهند.

منبع:مجله شبکه

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید