چرا به یک خانه هوشمند نیاز داریم؟

چرا به یک خانه هوشمند نیاز داریم؟

چرا به یک خانه هوشمند نیاز داریم؟

هوشمند سازی خانه به چه معناست؟
باید گفت خانه‌های ما از دهه‌ها پیش به فناوری‌های خودکار مجهز شده است؛ از روشن کردن یک لامپ تا باز کردن در پارکینگ با یک ریموت کنترل. ایده خانه خودکار به نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال 1934 باز می‌گردد، زمانی که برای نخستین‌ بار از پروژه خانه آینده رونمایی شد. در اواخر دهه 1980، با وجود ابزارهای جدیدی مانند اینترنت، حس‌گرها و توسعه اتصالات شبکه‌ای ایده خانه‌های خودکار جای خود را به ایده خانه هوشمند داد. خانه‌های مدرن خودکار می‌توانستند کارهای بیش‌تری علاوه بر روشن کردن بخاری‌ها یا لامپ‌ها انجام دهند؛ در واقع، برای ما فکر هم می‌کردند. در این مقاله، به بررسی مفهوم خانه هوشمند و این‌که چگونه این مفهوم می‌تواند به شما کمک کند تا در این حوزه از آخرین و بهترین فناوری‌ها استفاده کنید، خواهیم پرداخت.

اصطلاح اینترنت اشیا (Internet of Things)، خودکارسازی خانه
 (Home Automation) و وسایل متصل (Connected Device) معمولاً در بسیاری از مواقع به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما هر یک بخش مجزایی از مفهوم خانه هوشمند هستند.

خودکارسازی خانه
در اینجا، تجهیزات الکترونیکی خانه به یک سیستم مرکزی متصل هستند که این ابزارها بر اساس تنظیماتی که کاربر از قبل اعمال کرده است، به‌صورت خودکار و بسته به شرایط عمل می‌کنند. برای مثال، با فشار یک کلید‌ یا بافرمان صوتی لامپ‌ها در بخشی از خانه روشن می‌شوند.
وسیله‌های متصل: ابزارهایی هستند الکتریکی که به لطف اتصال به اینترنت و حس‌گرها هوشمند شده‌اند. این ابزارها یا نیازهای کاربر را می‌دانند یا می‌توانند آن‌ها را پیش‌بینی کنند. نخست، هوش مصنوعی آن‌ها به برنامه‌نویسی چیز‌های آن‌ها متکی بود، اما باگذشت زمان این وسایل‌می‌توانند با بهره‌گیری از سبک زندگی کاربر اطلاعات مورد نیاز را فرابگیرند.

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیا
درواقع، اینترنت اشیا یک گرد جادویی است که اگر آن را روی ابزارهای الکتریکی خانه بپاشید، یک‌خانه خودکار به یک‌خانه هوشمند تبدیل خواهد شد. با استفاده از ترکیب حس‌گرها، دستگاه‌های هوش مصنوعی و دستگاه‌های متعدد این امکان به وجود می‌آید تا این ابزارها بتوانند با یکدیگر ارتباطی پایدار داشته باشند و وظایف محول را بدون این‌که کاربر از قبل تنظیماتی روی آن‌ها انجام داده باشد، به‌صورت کامل انجام دهند. زمانی که مفهوم خودکارسازی خانه، وسایل‌ متصل و اینترنت اشیا را باهم ترکیب کنید، یک‌خانه هوشمند خواهید داشت. یک‌خانه هوشمند مدرن می‌تواند به‌راحتی از طریق یک اسمارت‌فون، تبلت یا کامپیوتر کنترل شود.

چرا به یک خانه هوشمند نیاز داریم؟
در نگاه نخست، ابزارهای خودکارسازی خانه، بسیار غلط‌انداز و گران‌قیمت به نظر می‌آیند. 200 دلار برای یکدست حباب چراغ برای تغییر رنگ یا ترموستات 250 دلاری که می‌تواند بسیاری از مشکلات را در زمان کد نویسی برنامه‌های موردنیاز برطرف کند؛ اما آیا این قیمت‌ها و وسایل بی‌معنا به نظر نمی‌رسند؟ نه همیشه. درواقع، تغییر رنگ یا ترموستات خودکار تنها بخشی از آن چیزی است که به‌عنوان خانه هوشمند می‌توان از آن یادکرد. مفهوم اصلی در دستگاه‌های هوش مصنوعی و حس‌گرها نهفته است. وسایل‌ متصل و حس‌گرهای بیش‌تر و سیستم‌های هوش مصنوعی که به‌صورت یک‌پارچه بتوانند با هم کار کنند می‌توانند خانه‌ای هوشمندتر و قدرتمندتر برایتان بسازند.

اپلیکیشن وینک
 
 با یک اسمارت‌فون و اپلیکیشن‌هایی مانند وینک می‌توانید تقریباً تمام تجهیزات خانه را از کف دست خودکنترل کنید.
در نهایت، یک خانه هوشمند واقعی باید بداند شما چه کسی هستید؟ کجا هستید؟ و چه می‌خواهید؟ همه این‌ها باید بدون این‌که ما چیزی را به وسایلی بگوییم، انجام شود و این زمانی محقق می‌شود که ترموستاتی که قبلاً صحبت آن را کردیم، بتواند با لامپ‌ها ارتباط داشته باشد و به آن‌ها بگوید شما اتاق را ترک کرده‌اید و می‌تواند چراغ‌ها را خاموش کند یا نور آن به رنگ قرمز درآید تا مشخص شود مقدار مونوکسیدکربن در خانه زیاد است. حالا به‌نظر می‌رسد که این مفهوم چندان هم بی‌معنا نباشد.

مزیت‌های یک‌خانه هوشمند چیست؟

صرفه‌جویی
وسایل‌ متصل مثل ترموستات‌های یادگیرنده، آب‌پاش‌های هوشمند، چراغ‌های مجهز به وای‌فای، پایش وضعیت نوسانات جریان برق و ماژول‌های گرم‌کننده آب می‌توانند به‌شدت روی کاهش مصرف انرژی و آب تأثیرگذار باشند.

کنترل
بسیاری از چیزهایی که ما در خانه داریم، از فرها و اجاق‌ها گرفته تا فریزر و یخچال و در پارکینگ می‌توانند از راه دور کنترل شوند و این‌کار از طریق برنامه‌های موبایلی که در اسمارت‌فون‌ها یا تبلت‌ها نصب می‌شوند، امکان‌پذیر است. در بیش‌تر موارد، این کنترل‌ها می‌توانند حتی زمانی که شما در خارج از خانه هستید نیز اتفاق بیفتد. یعنی، می‌توانید در پارکینگ را زمانی ببندید که در فرودگاه هستید.

راحتی
 روشن شدن لامپ‌های اتاق پذیرایی به‌محض رسیدن شما به خانه، شنیدن موسیقی دلخواه و… شاید بیان‌کننده یک خانه هوشمند لوکس باشد، اما راحتی همواره به معنای لوکس بودن نیست. قفل‌های هوشمند می‌تواند به افراد خاص و تنها در زمان‌های خاص اجازه دسترسی به محل‌های ویژه را بدهند. پس نیازی نیست در خانه بمانید یا به کسی کلید خانه را بدهید. به‌ علاوه، حس‌گرها می‌توانند به شما بگویند یخچال شما چه دارد و چه ندارد. مثلاً این‌که شیر داخل یخچال تمام شده است یا یک زنگ در مجهز به سیستم وای‌فای می‌تواند به شما این امکان را بدهد تا در هر جایی از دنیا هستید، به کسی که پشت در است پاسخ دهید.

امنیت
سیستم‌هایی بسیار ارزان و کارآمد می‌توانند امنیت خانه را در 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته تأمین کنند. دوربین‌های مجهز به وای‌فای، حس‌گرهای حرکتی و هشداردهنده‌های دود هوشمند می‌توانند داخل و خارج خانه را رصد و در مواقع خطر از طریق نمایش تصاویر، ارسال پیام کوتاه یا ایمیل صاحب‌خانه را از بروز خطر آگاه کنند.

ایمنی
حس‌گرهای هوشمند می‌توانند نشت آب را پیدا و رطوبت را اندازه‌گیری کنند. همچنین، مونوکسیدکربن، حرکت، گرما و هر متغیر محیطی را که باید پایش شود، تشخیص می‌دهند و از بروز حادثه یا شاید فاجعه جلوگیری می‌کنند. این حس‌گرها می‌توانند مستقیم با صاحب‌خانه در هر جا که است، ارتباط برقرار سازند.

زندگی مستقل
یادآورهایی که چیزی را به‌صورت صوتی یادآوری می‌کنند و سیستم‌های هشدار که با صوت فعال شده‌اند، تنها بخشی از ویژگی‌ها و امکانات زیادی است که به سالمندان و افرادی که تنها زندگی می‌کنند کمک می‌کند تا بهتر به زندگی خود ادامه دهند. به علاوه، هاب‌های مجهز به وای‌فای می‌تواند به دیگران اجازه دهد تا همواره سالمندانی را ببینند که تنها زندگی می‌کنند.
 
 امنیت همواره بخش مهم و بزرگی از یک خانه هوشمند است. دوربین‌های کوچک مجهز به وای‌فای می‌توانند زمانی که در خانه نیستید، شما را به داخل خانه بیاورند. این دوربین که محصول شرکت دراپ‌کم است، حتی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با آن صحبت کنید.

خانه هوشمند

چگونه خانه هوشمند خود را امن نگاه داریم؟
یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های ابزارها و وسایلی که در تجهیزات خانه‌های هوشمند کاربرد دارند، سطح امنیت آن‌ها است. به‌طور مثال، فرضیه هک شدن ترموستات‌هایی که به اینترنت متصل هستند و امکان به دست گرفتن کنترل حرارت خانه توسط هکرها را میسر می‌سازند، همواره وجود دارد. از سوی دیگر، همین حالا هم ممکن است کسی شیشه پنجره را بشکند و وارد خانه شما شود؛ بنابراین، این موارد مانع از توسعه فناوری‌های خانه هوشمند نشده است. در واقع، با ترفندها و روش‌هایی برای بالا بردن امنیت ابزارهایی که در خانه هوشمند وجود دارند، می‌توان سطح امنیت قابل قبولی را برای آن فراهم کرد. روش‌های ساده‌ای مانند وضع گذرواژه‌های قدرتمند، تغییر منظم آن‌ها، رمزنگاری شبکه وای‌فای و مواردی از این دست که اگرچه ساده به‌نظر می‌رسند، اما تأثیر بسیار زیادی دارند.

تجهیزات خانه هوشمند موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

بیشتر بخوانید :

آشنایی با تجهیزات خانه هوشمند

منبع: مجله شبکه

دیدگاهتان را بنویسید