چند نکته مهم در خرید رک های سرور

چند نکته مهم در خرید رک های سرور

چند نکته مهم در خرید رک های سرور

سرورها هم مثل بقیه قطعات الکترونیکی نیاز به نگهداری دارند…

نکات مهم در هنگام خرید رک های سرور

۱ استراتژی های خنک کننده رک را بشناسید

با افزایش تولید گرما توسط دستگاه های موجود در رک مانندBlade server ها،درک نقش خنک کننده ها بسیار ضروری است.نوع رک انتخابی شما به روش های خنک سازی محیط شما بستگی دارد.میزان خروجی گرما در هر رک بسته به نوع تجهیزات و تراکم آنها متفاوت است.

در صورتی که روش خنک کننده اتاق سرور شما خنک کننده محیط(فن ها،تهویه کننده ها(CRAC) و …)باشد،یک رک کاملا باز برای حداکثر جریان هوا مناسب است.
اگر از خنک کننده مایع یا تهویه مطبوع قفسه استفاده میکنید،یک رک کاملا بسته را انتخاب کنید.

CRAC(IN ROOM)-:در این روش یک دستگاه بر روی کف کاذب قرار گرفته و هوای گرم را از سمت پایین به داخل کشیده و پس از خنک کردن آن به زیر کف کاذب میفرستد.

-خنک کننده مایع و تهویه مطبوع(IN-RACK):

در این روش به علت بالا بودن تراکم تولید گرما در رک ها،هوای خنک مستقیما توسط دمنده های مخصوص به درون رک فرستاده میشود و برای توزیع هوای سرد در قسمت جلویی رک از مایع خنک کننده استفاده می نماید.

سیستم تهویه مطبوع معمولا در مراکز داده که دارای سیستم CRAC مناسب هستند استفاده نمی شود.با این حال،اگر تجهیزات خارج از مرکز داده قرار گیرد،مانند انبار یا کارخانه از سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود.

خنک کردن موثر رک امکان می دهد که سرورهای بیشتری در داخل آن قرار گیرد.در حال حاضر بخش هایی از رک به منظور ممانعت از تولید گرمای بیشتر خالی نگه داشته می شوند.

-کنترل جریان هوا رک: یکی از نکات بسیار مهم کنترل جریان هوا می باشد.اگر چیزی مانع رسیدن هوا به سرور شما شود،درجه حرارت بالا رفته و باعث کاهش شدید کارایی سرور می گردد.انتخاب یک رک با کانال های داخلی خالی برای مدریت بهتر کابل و جریان هوا و از بین بردن هرگونه تجهیزات اضافی تاثیر بسزایی در گردش هوا دارد.

-علاوه بر این در نظر داشته باشید که جریان سه فاز می تواند به میزان قابل توجهی افزایش شدت جریان موجود در رک را کاهش دهد،تعداد کل PDU های مورد نیاز برای تجهیزات برق را کاهش می دهد و فضای بیشتری برای جریان هوا ایجاد می کند.

-قرار دادن سرور در مرکز داده/اتاق سرور:-قرار دادن سرور در مرکز داده/اتاق سرور:

افزایش هزینه های انرژی،بسیاری را مجبور به تجدید نظر در شیوه های فناوری اطلاعات خود و کاهش مصرف انرژی با اجرای بهترین شیوه های بهره وری انرژی می کند.

برنامه ریزی مناسب شامل استراتژی های مهار راهرو گرم/سرد،مدیریت جریان های جاری و آینده و ادامه نظارت بر اتلاف گرما در مرکز داده به شما کمک خواهد کرد ظرفیت خنک سازی موجود خود را افزایش دهید.

۲ آخرین فناوری های قدرت را در نظر بگیرید.

واحد های توزیع برق(pdu) به طور مساوی جریان را به سرورها بر روی کل نوار برق پراکنده می کنند.نوار های نصب شده بر روی رک به طور خاص برای رک ها ساخته شده اند و به صورت عمودی یا پشت پست های نصب شده در بخش پشتی یک رک قرار می گیرند.نوار های قدرت به دو دسته تقسیم می شوند:استاندارد و هوشمند.

در حالی که نوارهای قدرت استاندارد دارای برخی ویژگی هایی است که می تواند اطلاعات ارزشمندی ارائه دهد،مانند شاخص های جایگزینی فیوز و نمایش خروجی های جاری،باید آنها رابه صورت شخصی و در محل مدیریت کرد.

در مقابل نوارهای قدرت هوشمند ،کنترل از راه دور را فراهم میکنند که به مدیران اجازه می دهد تا راه اندازی مجدد سرور و دستگاه ها را انجام دهند و مشکلات را از هر مکانی با اتصال به اینترنت رفع کنند و رفع خرابی سرور و فعال شدن دوباره آن بصورت آنلاین انجام پذیرد.

محصولات کنترل از راه دور نه تنها کنترل هوشمندانه سیستم های متصل را فراهم می کنند بلکه به مدیران اجازه می دهند تا پیشرفت های پیشرو در توزیع قدرت مانند جریان سه فاز را در اختیار بگیرند.

تکنولوژی جریان سه فاز برای محصولات مدیریت از راه دور،منحصر به فرد نیست،اما میتواند جایگزین بسیاری از راه حل ها باشد.در مقایسه با جریان تک فاز،جریان سه فاز از مدارهای کمتری استفاده می کند،یک بار نیروی متعادل تر را فراهم می کند،تعداد کل pdu های مورد نیاز برای تجهیزات برق را کاهش می دهد و شدت برق را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

رک مناسب
۳ یک رک مناسب را انتخاب کنید:

یک رک سرور با فضای داخلی کافی برای نصب تجهیزات فعلی خود انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای گسترش برنامه های آینده و همچنین هرگونه برنامه غیر برنامه ریزی شده دارید.

تجهیزات رک مونت در استاندارد اتحادیه صنایع الکترونیک(EIA) استاندارد “RACK UNIT” یا “RACK U” میباشد.یک واحد رک برابر با ۱٫۷۵ در ارتفاع می باشد.به خاطر داشته باشید که فضای مورد نیاز برای لوازم جانبی مانند دستگاه نظارت بر تصویر،دستگاه های مدیریت از راه دور،مانیتور ها و UPS را در نظر بگیرید.

برای مثال اگر شما نیاز به ۲۰ سرور ۲U داریداحتمالا یک رک ۴۴U را انتخاب میکنید تا لوازم جانبی مانند پچ پنل(۱U) یک UPS (2U) در آن قرار داده شود.

اطمینان حاصل کنید که ابعاد خارجی رک را می توان در فضایی که برای آن در نظر گرفته اید قرار دهید،بررسی کنید که میتوانید از درها استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که قرار دادن آن در آن مکان هیچ گونه ممانعت ایمنی نداشته باشد.

به عنوان یک نکته،همیشه از تکنیک های بارگیری مناسب رک استفاده کنید.از جمله قرار دادن اقلام سنگین در طبقه پایینی رک برای جلوگیری از سنگین شدن بیش از حد طبقات ،یک نقشه در مورد آنچه می خواهید در جهت جلو و عقب رک قرار دهید(بر اساس اینکه شما به چه میزان نیاز به دسترسی یا حذف تجهیزات دارید.)

۴ امنیت از اینجا آغاز می شود

امنیت مناسب برای رفاه عمومی و عملکرد کسب و کار شما حیاتی است.دانستن اینکه چگونه قفسه سرور شما در استراتژی امنیت کلی شما قرار می گیرد همان قدر مهم است.چندین روش برای بهبود امنیت قفسه ها تجهیزات وجود دارد.

برای شروع،قفسه سرورهایی که درهای جلو و عقب آن قفل میشود را برای خرید در نظز بگیرید،بسیاری از مدل ها این ویژگی را ارائه می دهد.برخی از رک های جدید می تواند گزینه ای برای SMART CARD-کنترل دسترسی CAC داشته باشید.دوم،از دستگاه های نظارت تصویر برای مانیتور کردن رک خود استفاده کنید.

چندین دستگاه نظارت تصویر که قابلیت ((به طور عادی باز)) یا ((یا به طور عادی بسته)) را پشتیبانی می کندمیتواند به مدیران هنگام باز شدن درب رک هشدار دهد(هنگامی که یک تغییر در حالت تعریف شده آن رخ دهد،دستگاه یک وضعیت((خطا))را گزارش می دهد).

اگر شما در حال برنامه ریزی یک مرکز داده جدید هستید،ممکن است اقدامات امنیتی فیزیکی نظیر ساختن مرکز داده دور از جاده اصلی،محدود کردن پنجره ها در مرکز داده و ارائه ورودی های امن در نظر بگیرید.

۵ طراحی رک مناسب با نیاز شما:

اکثر تولید کنندگان به شما اجازه می دهند که گزینه های مختلفی را انتخاب کنید،به طوری که رک شما به شرایط خاص محیط برسد.چندین قانون مشترک وجود دارد که بتوانید گزینه هایی را انتخاب کنید.

پنل های بالایی و جانبی

پنل های بالایی به محکم شدن سرورها و تجهیزات رک در برابر اشیا خارجی که ممکن است از قسمت بالایی وارد رک شودکمک می کند.

پنل های بالایی را می توان با شیارهای سوراخ دار برای تهویه بیشتر به همراه سوراخ های منگنه ای برای مسیرهای مدریت کابل سفارش داد.پنل های بالایی همچنین برای قرار دادن فن ها به منظور عبور هوای گرم از محفظه طراحی می شوند.

پنل های کناری برای مسائل امنیتی عرضه می شودو در سه نوع ثابت،قابل تعویض مستحکمو هواکش دار موجود می باشد.

چند نکته مهم در خرید رک های سرور
ریل ها:

این مساله به تجهیزاتی بستگی دارد که بر روی محفظه نصب می کنید.اغلب تجهیزات شبکه سازی و رک مثل سوئیچ،روتر،پچ پنل و … با استفاده از استاندارد EIA مطابقت دارند،با این حال بعضی از تولیدکنندگان وسایل جانبی رک برای کمک به نصب تجهیزات به ریل ارائه می دهند.

 

سرور نباید گرد و غبار بگیرد

سرورها هم مثل بقیه قطعات الکترونیکی نیاز به نگهداری دارند، نشستن گرد و غبار و خاک روی سرورها باعث کاهش بازدهی و بروز مشکل در عملکرد آن ها می شود و این مهم باعث می شود که برای سازمان ها سلامت سرور اهمیت ویژه ای داشته باشد.

همچنین اگر دمای سرورها به هر دلیلی بالاتر از دمای استاندارد برود روی بازدهی و کارایی آن تاثیر منفی دارد و باعث کاهش عمد و بازدهی قطعات سرور می شود.
بالا رفتن دما در سرور باعث کاهش عمر قطعاتی مثل (فن، لنز DVD) پردازنده و … می شود.

پس بهتر است به طور مداوم اما بی توجه به تمیز بودن سرور نباشیم. گردوغبار و خاک وقتی روی قطعات داخلی بنشیند شبیه یک عایق حرارتی عمل می کند.

باعث می شود قطعات کامل خنک نشوند و در سرور گردش هوا هم دچار مشکل شود. در نتیجه سنسورهای حرارت سنج به فریمور دستور افزایش سرعت فن را داده و به این حالت عمر فن پایین می آید. چراغ های اخطار زمانی که گردوغبار زیادی در سرور باشد روشن می شوند.در صورتی که قطعات سرور اصلا مشکلی ندارند.

زمانی که سرعت کارکرد فن بالا می رود مصرف برق سرور هم زیاد می شود و فن های خنک کننده اتاق سرور هم مجبور به فعالیت بیشتری می شوند که دمای فضای اتاق سرور را به حالت عادی برگردانند. گردوغبار حتی باعث خرابی مادربورد هم می شوند، همان طور که می دانیم مادربورد جزء گرانترین قطعات سرورهاست.

زمانی که گردوغبار روی مادربورد می نشیند عناصر شیمیایی و رطوبت با کانتکورهای فلزی مدارها باعث اتصالی شده و عیب فنی به وجود می آورد. اتصالی باعث ایجاد شارژ الکتریکی شده و روی برد تاثیر می گذارد و نتیجه آن سولفاتر شدن برد است.

دیگر قطعاتی که افزایش دما روی آن ها اثر می گذارد لنز دی وی دی و پردازنده های سرور است (خاصیت سیلیکون پردازنده از بین می رود) و در آخر استفاده از مواد پاک کننده معمولی برای از بین بردن گردوغبار باعث پوسیدگی و زنگ زدگی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید