چه تفاوتی بین وای‌فای 2.4 و 5 گیگاهرتز وجود دارد و از کدام باید استفاده کرد

چه تفاوتی بین وای‌فای 2.4 و 5 گیگاهرتز وجود دارد و از کدام باید استفاده کرد

چه تفاوتی بین وای‌فای 2.4 و 5 گیگاهرتز وجود دارد و از کدام باید استفاده کرد

اگر به دنبال عوض کردن روتر قدیمی‎ خود هستید، احتمالا با عبارتی مثل دو بانده برخورد خواهید کرد که اشاره به روتری دارد که از وای‌فای 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده می‎کند. اگر کنجکاوید بدانید این اصطلاحات به چه معنا هستند و کدامیک مناسب کار شما است ادامه این مطلب را دنبال کنید.
چه تفاوتی بین 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز وجود دارد؟

این اعداد به دو باند مختلف اشاره دارند که وای‎فای شما می‎تواند برای ارسال و دریافت سیگنال خود از آن استفاده کند. بزرگترین تفاوت بین این دو سرعت آنها است. در شرایط ایده‎ال، یک وای‎فای 2.4 گیگاهرتز از سرعت حداکثر 450 یا 600 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‎کند که بستگی به کلاس روتر شما دارد. اما یک وای‎فای 5 گیگاهرتز تا حداکثر 1300 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‎کند.

مسلما ملاحظاتی نیز در این بین وجود دارد. اول، حداکثر سرعتی که شما به دست خواهید آورد به استاندارد بی‎سیمی‎ که یک روتر پشتیبانی می‎کند (802.11b, 802.11g, 802.11n یا 802.11ac) نیز بستگی دارد. دومین ملاحظه بزرگ که به آن اشاره کردیم «شرایط ایده‎ال» است.

باند 2.4 گیگاهرتز یک مکان نسبتا شلوغ است، زیرا موارد کاربرد آن بیشتر از صرفا وای‎فای است. تلفن‎های بی‎سیم قدیمی‎، بازکننده درب پارکینگ، سیستم‎های مراقب از کودک و خیلی از دستگاه‎های دیگر از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می‎کنند. امواج طولانی‎تری که به وسیله باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می‎شود برای نقل و انتقال داده در محدوده‎های طولانی‎تر و رد شدن از بین دیوار و موانع مناسب‎تر هستند. بنابراین اگر می‎خواهید محدوده گسترده‎تری از امواج وای‎فای را برای دستگاه‎های خود انتخاب کنید و موانع و دیوارهای زیادی سر راه شما است مسلما انتخاب این باند بهتر است. اما از آنجا که دستگاه‎های زیادی از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می‎کنند، این تراکم می‎تواند باعث ایجاد اختلال در اتصالات و کمتر شدن سرعت از حد انتظار شود.

باند 5 گیگاهرتز از تراکم بسیار کمتری برخوردار است، به این معنا که شما اتصال پایدارتری را تجربه خواهید کرد. سرعت بیشتر نیز مزیت بعدی این باند است. از طرفی، طول موج کوتاهتری که توسط باند 5 گیگاهرتز استفاده می‎شود باعث می‎شود تا با موانع و دیوارهای کمتری برخورد داشته باشد. هر چند این خاصیت محدوده تحت پوشش شبکه وای‎فای شما را کاهش می‎دهد که البته با استفاده از گسترش دهنده‎های سیگنال یا سیستم‎های وای‎فای مش می‎توان این مشکل را برطرف کرد.

روترهای دو بانده و سه بانده

خبر خوب این است که اغلب روترهای مدرن از قابلیت دو یا سه باندی برخوردار هستند. یک روتر دو بانده می‎تواند دو سیگنال 2.4 و 5 گیگاهرتز را منتشر کند که دو شبکه وای‎فای را در اختیار شما قرار می‎دهد و می‎توانید از مزایای هر دو استفاده کنید. روترهای دو بانده به دو شکل قابل استفاده هستند:

دو باند قابل انتخاب. یک روتر با قابلیت دو باند قابل انتخاب شرایطی را فراهم می‎کند که شما هر بار تنها می‎توانید یکی از باندهای 2.4 یا 5 گیگاهرتز را انتخاب کنید. شما در واقع با یک سویچ باند مورد نظر خود را تعیین می‎کنید.
دو باند همزمان. یک روتر با دو باند همزمان هر دو شبکه وای‎فای 2.4 و 5 گیگاهرتز را به طور جداگانه و همزمان منتشر می‎کند و دو شبکه وای‎فای را در اختیار شما قرار می‎دهد تا در زمان تنظیم دستگاه‎های خود یکی را انتخاب کنید. همچنین بعضی از برندهای روتر به شما اجازه می‎دهند برای هر دو باند یک نام شبکه (SSID) یکسان تعیین کنید. بنابراین دستگاه‎های شما تنها یک شبکه را می‎بینند، در حالی که هر دو قابل استفاده هستند. این روترها از روترهای دو بانده قابل انتخاب کمی‎ گرانتر هستند.
یک روتر سه بانده به صورت همزمان سه شبکه را منتشر می‎کند. دو سیگنال 5 گیگاهرتز و یک سیگنال 2.4 گیگاهرتز. دلیل این کار کمک به کاهش تراکم شبکه است. اگر شما از چندین دستگاه استفاده می‎کنید که به طور سنگین (مثل دستگاه پخش ویدیو با کیفیت 4K) از اتصال 5 گیگاهرتز استفاده می‎کنند بهتر است با صرف کمی‎ هزینه بیشتر به سراغ روترهای سه بانده بروید.

برای دستگاه‎های خود باید 2.4 گیگاهرتز را انتخاب کنیم یا 5 گیگاهرتز؟

قبل از هر چیزی، اگر شما دستگاهی دارید که از اتصال سیمی‎ اترنت پشتیبانی می‎کند و کابل کشی آن دردسر ساز نیست، ما اکیدا به شما توصیه می‎کنیم به جای وای‎فای از اتصال سیمی‎ استفاده کنید. اتصالات با سیم تاخیر کمتری دارند، به دلیل تداخل امواج قطع نمی‎شوند و سریع‎تر از اتصالات بی‎سیم هستند

چه تفاوتی بین وای‌فای 2.4 و 5 گیگاهرتز وجود دارد و از کدام باید استفاده کرد

اما ما اینجا هستیم تا در مورد شبکه‎های بی‎سیم صحبت کنیم. اگر در حال حاضر از وای‎فای 2.4 گیگاهرتز استفاده می‎کنید و نمی‎دانید که به شبکه 5 گیگاهرتز نیاز دارید یا خیر، باید بدانید که همه چیز به نحوه مصرف شما بستگی دارد. اگر با قطع و وصل شدن‎های پی در پی در اتصال خود مواجه هستید و یا اگر برای بازی یا تماشای ویدیو به سرعت بیشتری نیاز دارید باید شبکه 2.4 گیگاهرتز را فراموش کنید. اگر در یک آپارتمان شلوغ (از نظر تعداد شبکه‎های بی‎سیم) زندگی می‎کنید و لوازم خانگی شما از فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می‎کنند حتما باید به سراغ باند 5 گیگاهرتز بروید.

اگر روتر شما از هر دو باند پشتیبانی می‎کند باید تصمیم بگیرید که کدامیک به کدام دستگاه شما متصل شود. ساده‎ترین روش این است که تمام دستگاه‎هایی که از باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‎کنند را به این شبکه متصل کنید و باقی را به باند 2.4 گیگاهرتز واگذار کنید. اما همیشه این بهترین استراتژی نیست.

در عوض به این فکر کنید که چطور از هر دستگاهی استفاده می‎کنید. تکلیف دستگاهی که فقط از 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‎کند که روش است. اما اگر این دستگاه از هر دو باند پشتیبانی می‎کند به این فکر کنید که آیا واقعا به 5 گیگاهرتز نیاز دارید. آیا این دستگاه به سرعت بالا نیاز دارد یا از آن فقط برای وبگردی و چک کردن ای‎میل استفاده می‎کنید؟ آیا این دستگاه وقتی در شبکه 2.4 گیگاهرتز کار می‎کند دائما قطع و وصل می‎شود و شما به یک اتصال پایدارتر نیاز دارید؟ آیا با این موضوع که نمی‎توانید از دستگاه خود در فاصله‎های دورتر استفاده کنید مشکلی ندارید؟ اگر این چنین است باند 5 گیگاهرتز مناسب کار شما است.

به طور خلاصه، ما به شما توصیه می‎کنیم تا مادامی‎ که یک دستگاه نیاز خاصی به باند 5 گیگاهرتز ندارد از همان شبکه 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید. این باعث می‎شود دستگاه‎هایی که کمتر استفاده می‎شوند باند 5 گیگاهرتز را بدون دلیل اشغال نکنند و تراکم این شبکه کمتر شود.

منبع:shabakeh-mag

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید