۵ مودم فیبرنوری GPON برتر بازار ایران

۵ مودم فیبرنوری GPON برتر بازار ایران

۵ مودم فیبرنوری GPON برتر بازار ایران

در این سال‌های اخیر، زیادی درباره مودم‌های ADSL/VDSL و ۴G صحبت کردیم و کمتر پیش آمده سراغ مودم‌های فیبرنوری یا مودم‌های GPON برویم.

یک دلیل واضح آن، نسبت مشترکان اینترنت DSL و همراه نسبت به مشترکان فیبرنوری است. وقتی زیر ۱ درصد از کل کاربران اینترنت در ایران به فیبرنوری یا FTTH دسترسی دارند؛ طبیعی است که هم صحبت درباره مودم‌های GPON کمتر باشد و هم این مودم‌ها به سختی در بازار پیدا شوند.

در بازار هم عملا جز چند مدل محدود از شرکت‌های هواوی و یک مدل از شرکت یوتل، مودم فیبرنوری دیگری یافت نمی‌شود. شرکت مخابرات هم این مودم‌ها را به مشتریان داده و نصب می‌کند.

تفاوت مودم‌های GPON

مودم‌های فیبرنوری از نظر مشخصات و قابلیت‌ها و انتظاراتی که باید ازشان داشته باشیم؛ به طور کامل با مودم‌های ADSL متفاوت هستند. مثلا، نباید دنبال مودم فیبرنوری با وای‌فای دو بانده چند گیگابیت باشیم.

اصلا مودم فیبرنوری با وای‌فای دو بانده در ایران نداریم. در دنیا هم به سختی چنین مودم‌هایی یافت می‌شود. مثلا دی‌لینک یک مدل مودم GPON ONT دو بانده به نام DPN-۱۴۴DG دارد که در رده AC۱۲۰۰ است. هواوی هم چند مدل مودم GPON دو بانده دارد که در ایران عرضه نشدند.

دلیل اینکه مودم فیبرنوری دو بانده کمی در بازار داریم هم به این خاطر است که اصولا این مودم‌های در زمانی ساخته و عرضه شدند که اصلا وای‌فای دو بانده مطرح نبوده بوده و هنوز استانداری برای آن عرضه نشده است.

در ایران غالب مودم‌های GPON از سری N وای‌فای هستند و در بهترین حالت سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به دست می‌دهند. اگر وای‌فای دو بانده سریع نیاز داشته باشید؛ باید یک روتر دو بانده را از طریق کابل LAN به مودم فیبرنوری وصل کنید.

به طور کلی، تفاوت مودم‌های GPON در تعداد درگاه‌های ارتباطی، سرعت درگاه‌ها و یک سری امکانات جانبی است وگرنه در اصل کار و سرعت دانلود و آپلود غالبا مشابه هم هستند.

مودم‌های GPON از حداکثر سرعت دانلود ۲۴۸۸ مگابیت و آپلود ۱۲۴۴ مگابیت برخوردار هستند و لذا سر آیتم سرعت چندان تفاوتی میانشان نیست.

با این مقدمه، می‌توان به ۵ مودم فیبرنوری GPON زیر اشاره کرد که بهتر از سایر مدل‌ها هستند:

تی‌پی‌لینک TX-VG۱۵۳۰

تی‌پی‌لینک TX-VG۱۵۳۰

اگر بتوانید در بازار ایران این مدل مودم GPON را پیدا کنید؛ به نظرم بهترین مودم فیبرنوری برای شما خواهد بود.

یک مودم VOIP GPON با وای‌فای تک بانده N۳۰۰ و دو آنتن خارجی ۵dBi و درگاه‌های ارتباطی کامل در کلاس +B.

تی‌پی‌لینک TX-VG۱۵۳۰ دارای یک درگاه SC/APC GPON، چهار درگاه RJ۴۵ LAN هزار مگابیتی، دو درگاه RJ۱۱ FXS برای مصارف VOIP و یک درگاه USB ۲.۰ است.

کلیدهای روشن/خاموش مودم و وای‌فای دارد و البته از کلیدهای WPS و ریست سود می‌برد. از نظر امکاناتی که روی یک اینترنت فیبرنوری نیاز دارید؛ کامل و بی‌نقص است.

تی‌پی‌لینک TX-۶۶۱۰

تی‌پی‌لینک TX-۶۶۱۰

یک مودم GPON دیگر از تی‌پی‌لینک در کلاس C+ با همان سرعت دانلود و آپلود مودم TX-VG۱۵۳۰ ولی بدون وای‌فای و درگاه‌های ارتباطی کمتر!

یک درگاه SC/APC و یک درگاه RJ۴۵ گیگابیتی دارد. از درگاه USB و وای‌فای خبری نیست. اگر می‌خواهید از طریق وای‌فای به اینترنت وصل شوید یا دستگاه‌های زیادی دارید که باید از طریق کابل به اینترنت وصل شوند؛ باید یک روتر وای‌فای با درگاه‌های گیگابیتی زیاد به آن وصل کنید.

این مودم را به این خاطر معرفی کردم که برخی شرکت‌ها و کسب‌وکارها دقیقا دنبال یک مودم GPON بدون وای‌فای می‌گردند.

هواوی HG۸۲۴۵H

هواوی HG۸۲۴۵H

معروف‌ترین و بهترین مودم GPON در بازار ایران است. قیمتی حدود ۹۵۰ هزار تومان دارد ولی باز هم می‌توانید در برخی سایت‌ها ارزان‌تر بخرید.

سرعت دانلود و آپلود این مودم هم مانند سایر مودم‌های ONE است؛ حداکثر سرعت دانلود ۲۴۸۸ مگابیت و آپلود ۱۲۴۴ مگابیت.

از وای‌فای تک بانده N۳۰۰ با دو آنتن خارجی برخوردار است و از نظر درگاه‌های ارتباطی کامل است. ۴ درگاه LAN گیگابیتی، ۲ درگاه PON، درگاه RJ۱۱ برای VOIP، درگاه USB ۲.۰ و امکانات دیگری مانند کنترل و راه‌اندازی از راه دور را دارد.

اگر مخابرات این مودم را با قیمت مناسبی به مشتریان خود بدهد؛ باید خوشحال باشیم.

هواوی HG۸۵۴۶M

هواوی HG۸۵۴۶M

یکی دیگر از مودم‌های معروف و پرفروش و به وفور در بازار ایران قابل یافت هواوی است.

دارای ۴ درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی، یک درگاه PON، یک درگاه RJ۱۱ با وای‌فای تک بانده و دو آنتن خارجی است. همین‌طور، یک درگاه USB ۲.۰ هم برای اشتراک‌گذاری اطلاعات دارد.

یک مودم ارزان‌تر و سبک‌تر از هواوی HG۸۲۴۵H برای مصارف خانگی است. از نظر ظاهری با مودم قبلی هواوی تفاوت چندانی ندارد ولی از تراشه ضعیف‌تری سود می‌برد.

یوتل G۲۴۲

یوتل G۲۴۲

این مودم فیبرنوری در ایران ساخته می‌شود. یک مودم GPON با وای‌فای N۳۰۰ و یک درگاه اترنت LAN هزار مگابیتی، یک درگاه اترنت LAN صد مگابیتی، یک درگاه FXS RJ۱۱ و یک درگاه USb ۲.۰ به همراه دو آنتن خارجی برای وای‌فای. دو سال پیش، هنگامی که تازه این مودم عرضه شده بود؛ در نمایشگاه الکامپ سراغ‌اش رفتیم. در اینجا عکاس‌ها و توضیحات بیشتر را بخوانید.

شرکت یوتل سه مدل مودم GPON دارد که به ترتیب اولویت و مشخصات شامل G۲۴۱ و G۲۴۲ و مدل جدید G۲۴۲ New Face می‌شوند. مودم جدید G۲۴۲ New Face از نظر ظاهری با G۲۴۲ تفاوت دارد وگرنه از نظر تراشه و مشخصات سخت‌افزاری کاملا مشابه هم هستند.

مودم G۲۴۱ برای فاقد وای‌فای و دارای فقط یک درگاه اترنت هزار مگابیتی است.

علاوه بر مدل‌های مودم GPON بالا، شرکت تندا هم یکی دو مدل مودم GPON در بازار ایران وارد کرده است ولی به سختی پیدا می‌شوند. از جمله می‌توان به مودم تندا G۱۰۳ و HG۳۰۵G اشاره کنم.

منبع : shabakehchi

دیدگاهتان را بنویسید