۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

دستگاه‌های اکستندر یا توسعه‌دهنده می‌توانند مشکل وای‌فای در یک نقطه یا منطقه را حل کنند.

این دستگاه‌ها هم مانند روترها به چند گروه تقسیم‌بندی شده و مشخصات و عملکردهای متفاوتی دارند. باید بدانید دقیقا هدف‌تان از خرید و استفاده یک توسعه‌دهنده وای‌فای چیست و قرار است چه مشکلی را رفع کند.

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

در ادامه ۵ نکته مهم یا پرسش حیاتی درباره دستگاه‌های توسعه‌دهنده مطرح می‌کنیم که باید هر خریدار این دستگاه‌ها برایشان پاسخ مشخصی داشته باشد.

۱- تک بانده یا دوبانده

همانند روترها و اکسس‌پوینت‌ها؛ دستگاه‌های توسعه‌دهنده یا اکستندر به دو دسته تک بانده و دو بانده تقسیم می‌شوند. البته، توسعه‌دهنده‌های سه بانده هم وارد بازار شدند ولی احتمالا هنوز زود است که بخواهیم سراغ‌شان برویم. به علاوه، قیمت بالایی دارند.

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

اگر وای‌فای شما فقط روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است؛ طبیعی است که نیاز به اکستندری تک بانده دارید. همین‌طور؛ اگر در جایی که مشکل وای‌فای دارید؛ فقط فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز باید تقویت شود، باز هم یک اکستندر تک بانده ۸۰۲.۱۱n نیاز دارید.

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

اما اگر وای‌فای شما ۵ گیگاهرتز است یا دو شبکه وای‌فای روی هر دو فرکانس دارید که باید تقویت شوند؛ یک اکستندر دو بانده بخرید.

غالب اوقات یک اکستندر تک بانده می‌تواند مشکل کاربران خانگی یا مشکل ضعیف بودن وای‌فای در یک نقطه خاص را رفع کند.

۲- سرعت

گروه‌بندی بعدی دستگاه‌های توسعه‌دهنده براساس سرعت است. باز هم مانند روتر، براساس استانداردهای ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac دستگاه‌های توسعه‌دهنده تقسیم‌بندی می‌شوند. معمولا اکستندر‌های سری N سرعتی ۳۰۰ مگابیت یا کمی بالاتر مثلا ۴۵۰ و ۶۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز دارند.

اگر یک اکستندر از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی کند و دو بانده باشد؛ سرعت بالاتر رفته و به مرز ۷۵۰، ۱۳۰۰ و ۱۷۰۰ مگابیت هم می‌رسد. اکستندرهایی هم با سرعت‌های ۲ یا ۳ گیگابیت داریم ولی غالب دستگاه‌ها زیر ۲ گیگابایت سرعت دارند.

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

یک کاربر معمولی و خانگی با یک اکستندر سری N و سرعت ۳۰۰ مگابیت به خواسته‌اش می‌رسد ولی در شرکت‌ها و کسب‌وکارها با تعداد زیاد کاربران و انواع شبکه‌ها و فرکانس‌ها، به اکستندری دو بانده با سرعت‌های بالای یک گیگابیت نیاز است.

پس، سرعت هم یک فاکور تعیین‌کننده در انتخاب اکستندر است. محاسبه کنید به چه سرعت و کارایی نیاز دارید و براساس آن و البته پارامترهای دیگری مانند قیمت، نسبت به خرید یک اکستندر اقدام کنید.

۳- امکانات ارتباطی

برخی توسعه‌دهنده‌های وای‌فای فقط یک درگاه LAN دارند. تازه این درگاه اترنت هم ۱۰۰ مگابیتی است.

اما برخی دیگر از توسعه‌دهنده‌ها که عمدتا دسکتاپ هستند؛ چندین درگاه LAN یا WAN دارند که اجازه می‌دهند چندین دستگاه با کابل به شبکه وصل شوند.

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

همین‌طور، برخی از توسعه‌دهنده‌ها به آنتن خارجی مجهز هستند که کیفیت و برد بیشتری خواهند یافت. کلیدهای محدود و انگشت‌شماری روی اکستندرها نصب می‌کنند ولی باز هم برای برخی کاربران اهمیت دارد.

۴- دیواری یا دسکتاپ

باز هم دستگاه‌های توسعه‌دهنده به دو مدل دیواری و دسکتاپ تقسیم‌بندی می‌شوند. مدل‌های دیواری طوری طراحی شده است که به طور مستقیم به پریز برق دیوار متصل می‌شوند.

معمولا اندازه و وزن کوچکی دارند، قابل حمل هستند و راحت نصب می‌شوند. جای زیادی اشغال نمی‌کنند و امکانات ارتباطی محدودی دارند. کارکردشان این است که به نزدیک‌ترین پریز برق نسبت به کامپیوتر یا لپ‌تاپ نصب می‌شوند و همان محدود را پوشش‌دهی می‌کنند.

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

اما توسعه‌دهنده‌های دسکتاپ؛ همانند یک روتر یا اکسس‌پوینت می‌مانند و سرعت، قدرت و امکانات ارتباطی بیشتری دارند. روی میزکار یا سطوح صاف قرار می‌گیرند و کارایی و کارکرد بیشتری نسبت به مدل‌های دیواری دارند.

معمولا کاربران تک نفره به سراغ مدل‌های دیواری می‌روند ولی هنگامی که باید چندین نفر از یک دستگاه توسعه‌دهنده استفاده کنند؛ مدل‌های دسکتاپ بهتر هستند.

۵- اکستندر خالی یا چندکاره

شما فقط یک اکستندر می‌خواهید یا مثلا به دنبال خرید دستگاهی هستید که هم اکستندر و هم پاورلاین و احیانا روتر بی‌سیم باشد؟

در بازار؛ غالب دستگاه‌های توسعه‌دهنده فقط برای تقویت و بهبود وای‌فای طراحی و ساخته شده‌اند ولی باز هم دستگاه‌هایی توسط تولیدکننده‌های شبکه‌ای عرضه شده که چندکاره هستند. مدل‌های اکسس‌پوینتی داریم که می‌توانند توسعه‌دهنده هم باشند.

۵ نکته مهم هنگام خرید یک توسعه‌دهنده وای‌فای

همین‌طور؛ روترهای بی‌سیم یا روترهای مش وای‌فای دارای مودهای اکستندر هستند. بنابراین؛ تصمیم بگیرید فقط یک توسعه‌دهنده به کارتان می‌آید یا ترجیح می‌دهید با یک تیر چند هدف را بزنید.

منبع: شبکه چی

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید