راهنمای خرید تلفن تحت شبکه (IP-Phone)

تلفن تحت شبکه

راهنمای خرید تلفن تحت شبکه (IP-Phone)

خرید IP Phone یا گوشی تلفن تحت شبکه برای شرکت یا سازمان می تواند کار مشکل و دلهره آوری باشد چرا که شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت دارند و هرکدام از آن ها نیز مدل های بسیاری را تولید می کنند که همین امر ممکن است ما را کمی دچار سردرگمی کند، از طرفی دیگر انتخاب تلفن نامناسب تبعات زیادی را در آینده برای ما خواهد داشت. این مقاله سعی کرده بیشتر به سیستم‌های تلفن متن باز (Open Source) که بر پایه استریسک (Asterisk Base) هستند نظیر Trixbox، Swichvox، Elastix و … بپردازد و تلفن های متناسب با آن ها را معرفی کند. اما گریزی هم به سیستم های تلفنی Closed Source نظیر Cisco، Avaya، Nertel و … خواهد زد.


تفاوت بین IP Telephone  و VoIP Telephone چیست؟

در واقع هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ ” IP Telephone” همان حالت مختصر شده ” VOIP Telephone” است. که در اصطلاح فروش نیز IP Phone خوانده می شود.

گوشی تلفن تحت شبکه

 چگونه یک برند و کمپانی مناسب برای VOIP Telephone انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال بهتر است جواب را با یک سؤال شروع کنم که شما چه سیستم تلفنی را استفاده می کنید؟

اگر از سیستم های تلفنی و انحصاری و Closed Source استفاده می کنید، انتخاب شما محدد به یک کمپانی (بِرند) است ولی اگر از سیستم های تلفنی متن باز (Open Source) استفاده می کنید حتماً به ادامه مقاله توجه کنید.

برای آگاهی از نوع سیستم تلفنی تان بهتر است اسناد و دفترچه های راهنمایی که همراه سیستم تلفنی‌تان وجود دارد را بخوانید یا به وب سایت تولید کننده آن مراجعه کنید.

SIP، MGCP  و SCCP چیست؟

این ها پروتکل هایی هستند که برای تلفن های VoIP استفاده می شوند تا ارتباط را با PBX برقرار کنند. در واقع این پروتکل زبان مشترک بین IP Phone و PBX شما است و بدون این زبان مشترک برقراری ارتباط آن ها امکان پذیر نمی باشد.

پروتکل SIP معروف ترین و محبوب ترین نوع آن ها است که در سیستم های تلفنی مبتنی بر استریسک و انواع مشتقات آن نظیر Trixbx، Switchvox و Elastix کاربرد دارد.

MGCP قدیمی ترین پروتکل در VoIP است که خیلی پیچیده و دشوار بود و بعد از تغییراتی که روی آن انجام دادند در نهایت به پروتکل SIP رسیدند. بعضی از شرکت های ارائه دهنده سیستم های VoIP هنوز از MGCP استفاده می کنند اما اکثر آن ها سیستم های تلفنی خود را ارتقاء داده تا از پروتکل SIP در IP Phone ها و PBX های خودشان به راحتی استفاده کنند.

اما Skinny Client Control Protocol (SCCP) یک پروتکل انحصاری شرکت Cisco است که برای برقراری ارتباطات VoIP استفاده می شود. 99 % از تلفن های Cisco در حالت پیش فرض با firmware مبتنی بر پروتکل SCCP روشن و Loud می‌شوند. حال اگر شما بخواهید از تلفن های Cisco برای سیستم های تلفنی متن باز (Open Source) استفاده کنید باید در تنظیمات آن ها نوع firmware  را به نوع SIP Support تغییر دهید. البته این نکته را هم توجه داشته باشید که این قابلیت شامل تمام تلفن های Cisco نمی شود.

تلفن تحت شبکه سیسکو

 
بهتر است تلفن تک داخلی بخریم یا چند داخلی؟

پاسخ این سؤال به استفاده شما از تلفن بستگی دارد. مثلاً تلفن مناسب برای مدیران شرکت، Polycom مدل ‌601 است که از 6 داخلی پشتیبانی می کند یعنی روی یک گوشی تلفن می توان تا 6 تماس همزمان را پاسخ داد، علاوه بر آن می توان یک کنفرانس تلفنی سه طرفه را نیز برقرار کرد. یعنی با Hold کردن یک سری تماس ها، می توان به یک سری تماس های دیگر پاسخ داد. اما اگر یک تلفن برای بخش انبار شرکت خود می خواهید مثلاً باید Linksys مدل SPA 901 استفاده کنید که یک IP Phone تک داخلی است که غالباً برای تماس های داخلی به داخلی استفاده می شود چرا که انبارداری حجم تماس کمتری نسبت به سایر بخش های دارد؛ حال اگر در هنگام استفاده از این تلفن (Linksys SPA901) یک تماس دیگر به سمت تلفن شما برقرار شود، شخص تماس گیرنده بوق اشغال می شنود.بنابراین برای کارمندان و کارشناسان شرکت بهتر است از تلفن هایی استفاده شود که حداقل 2 یا 3 داخلی را پشتیبانی کنند.

مثل Cisco 7640G یا Polycom 501 که به ترتیب 2 و 3 داخلی را پشتیبانی می کند.

گوشی تلفن تحت شبکه

 تفاوت بین یک یا دو پورت Ethernet در IP Phone ها چیست؟

پورت Ethernet رابط تلفن شما با شبکه‌ی دیتای شما است. اگر تلفن شما 2 پورت داشته باشد می توانید از یک نود شبکه ای که تا کنار میز شما آمده هم برای ارتباط تلفنی و هم برای ارتباط کامپیوترتان با شبکه استفاده کنید و این امر وقتی اهمیت پیدا می کند تا میز شما تنها یک نود شبکه آمده باشد.

در چنین وضعیتی اگر از IP Phone ای استفاده کنید که یک پورت Ethernet داشته باشد باید برای اتصال کامپیوترتان به شبکه یک سوئیچ Ethernet تهیه کنید که قیمت آن حدود 50 هزار تومان می باشد. پس بهتر است تلفنی تهیه کنید که 2 پورت Ethernet داشته باشد تا هم در هزینه صرفه جویی کنید و هم دستگاه اضافی (سوئیچ) را از کنار میزتان حذف کنید.
Charger_Avaya 1600(EU)

آداپتور تلفن تحت شبکه
چرا بعضی از تلفن ها آداپتور یا منبع تغذیه (همراه با دستگاه) ندارند؟

این سؤال در نگاه اول ممکن است مشکل ساز به نظر بیاید اما تنها برای کسانی که آگاهی از تکنولوژی POE ندارند. البته ممکن است این ناآشنا بودن با POE به خاطر عدم نیاز این افراد به  POE باشد. اما پاسخی که ما به مشتریانمان در جواب این سؤال می دهیم این است که آیا آن ها حاضرند برای آداپتور تلفن Cisco هزینه ی مازاد حدود 40 دلار پرداخت کنند؟

بعضی از برندها مثل Polycom در اندکی از محصولاتشان آداپتور را بدون هزینه قرار می دهند، ولی Cisco  تقریباً برای هیچ یک از IP Phone هایش آداپتور قرار نمی دهد و آن را جداگانه می فروشند و دلیل آن هم این است که وقتی شما می خواهید از تکنولوژی POE استفاده کنید شاید هیچ وقت به آداپتور آن نیاز نداشته باشد؛ پس با این تفسیر نباید پول اضافه پرداخت کنید.

poe چیست؟

POE (یا همان Power over Ethernet) تکنولوژی است که برق را از طریق همان کابل دیتا انتقال می دهد و به دستگاه می رساند. استفاده از POE یک سری مزیت هایی دارد مثلاً تمام IP Phone های شرکت از یک برق مرکزی استفاده می کنند. شما برای داشتن چنین قابلیتی کافی است از یک سوئیچ POE یا POE Injector استفاده کنید که به سیستم تأمین برق شما (یا همان UPS) وصل شود و با استفاده از باتری های Backup ای که UPS دارد برق تلفن هایتان همیشه وصل باشد.

همچنین POE به هم ریختگی کابل کشی های برق شرکت و علاوه بر آن زمان اجرای این کابل کشی را کاهش می دهد؛ چون دیگر نیازی به برق یا آداپتور برای تلفن هایتان ندارید. POE هزینه های شما را کاهش می دهد، مثلاً برای تلفن تحت شبکه Cisco 7941G آداپتور CPP WR-CUBE3 هزینه ای معادل 40 دلار دارد یعنی اگر شما 20 تا از ین IP Phone ها را تهیه کنید باید هزینه ای معادل 800 دلار پرداخت کنید. در حالی که سوئیچ Linksys 24 پورت POE هزینه ی معادل 450 دلار دارد. با این روش شما مبلغ 350 دلار در هزینه نصب صرفه‌جویی کرده اید و به هم ریختگی های کابل کشی را از بین برده اید و زمان راه اندازی سیم تلفن را نیز به حداقل رسانده اید. استفاده از سوئیچ POE معمولاً مناسب شرکت هایی است که حدوداً از 15 IP Phone یا بیشتر استفاده می کنند. چرا که آداپتور برندهای دیگر تلفن قیمت های کمتر دارند (معادل 20 دلار) مثلاً برای راه اندازی 5 تلفن، استفاده از سوئیچ POE هزینه ای بیشتر برای شما در بر خواهد داشت لذا در چنین شرایطی بهتر است از آداپتور استفاده کنیم.

poe

 

چند نوع POE وجود دارد؟

دو نوع POE وجود دارد:

-استاندارد 802.3af

نسخه Cisco (همانطور که حدس زده اید) انحصاراً برای شرکت Cisco می باشد و برای تأمین برق دستگاه های قدیمی تر Cisco استفاده می شود (مثلWirelesss Access Point‌ها و IP Phone ها) مدل های 7912 و 7940G، 7260 از معروف ترین تلفن هایی هستد که هنوز هم با همان پروتکل Cisco POE کار می کنند. اما تقریباً سایر برندهای تلفنی با همان پروتکل استاندارد 802.3af کار می کنند مثلاً Polycom، Aastara، Linksys، Grand Stream و Snom.

امروزه شرکت سیسکو نیز استاندارد POE خود را به 802.3af تغییر داده است. برای مثال مدل‌های 7961182/65G، 794V42/45G و 7970/71/75G همه از استاندارد 802.3af استفاده می کنند.

یا این 2 نوع POE با هم سازگاری دارند؟

در پاسخ باید بگوییم که رسماً خیر اما در بعضی مواقع با همدیگر کار می کنند، مثلاً در یک شبکه Live تلفن های Cisco POE با سوئیچ 802.3af تأمین برق می شوند اما زیاد قابل اطمینان نیست به شما نیز توصیه می شود که این کار را انجام ندهید.

تماس و کنفرانس تصویری

اگر شما نیاز به کنفرانس های تصویری دارید باید از تلفن های تصویری استفاده کنید. این تلفن‌ها با دوربین با کیفیتی که دارند؛ قابلیت مکالمات تصویری را برای شما فراهم می کنند. امروزه برخی از تلفن های تصویری از سیستم عامل اندروید (همراه با صفحه LCD بزرگ و لمسی) پشتیبانی می کنند بدین معنا که تنها با اتصال تلفن به اینترنت می توانید بسیاری از نرم افزارهای مکالمه صوتی و تصویری رایگان نظیر Skype، Viber و … را به کار بگیرید.

حتی انواع جدیدتر این تلفن ها دارای خروجی HDMI برای اتصال صفحه نمایش تلفن به تلویزیون یا ویدئو پروژکتور می باشد تا در کنفرانس های تصویری خود از آن ها بهره گیرید.

 

امکان اتصال هدست

نکته‌ای که در هنگام خرید یک IP Phone برای اپراتورهای فروش و پشتیبانی خود باید مدنظر قرار دهید امکان اتصال هدست با سوکت RJ9 به این تلفن ها است، چرا که کاربران این بخش ها نیاز به راحتی و سرعت در مکالمات تلفنی را دارند.

قابلیت اتصال Extension Module

تلفن هایی که مورد استفاده ی منشی ها هستند بهتر است به این ها وصل شوند تا با کلیدهای اضافی که در اختیار آن ها قرار می دهند بتوانند وضعیت آزاد یا مشغول بودن سایز داخلی ها را کنترل کنند یا این که از آن ها برای شماره گیری سریع استفاده کنند (و یا چندین کاربرد دیگر).

ip phone

 

پشتیبانی از VPN Tunnel

در بعضی شرایط که نیاز باشد گوشی تلفن شما از بستر اینترنت به سیستم تلفن وصل شود بهترین روش برای برقراری امنیت و جلوگری از هک شدن سیستم تلفنی استفاده از VPN Tunnel است نظیر PPTP، L2TP، IPSec و Open VPN.

امروزه اکثر تلفن ها از این پروتکل ها پشتیبانی می کنند و هزینه شما را برای برقراری این Tunnel با یک دستگاه روتر جداگانه کاهش می دهد.

 

تلفن تحت شبکه بی سیم (Wireless IP Phone)

با پیشرفت تلفن های تحت شبکه امروزه انواع وایرلس آن نیز وارد بازار شده اند که با استفاده از شبکه WiFi شما به سیستم تلفنی تان متصل شوید؛ این نوع اتصال مناسب مکان‌هایی است که می خواهیم کابل کشی نداشته باشیم البته به خاطر محدودیت هایی که در سرعت و برد شبکه‌های WiFi وجود دارد این نوع تلفن ها هنوز کیفیت مناسبی ندارند. البته نوع دیگر تلفن های بی سیم با نام Dect وجود دارد که کیفیت و به مراتب قیمت بالایی دارند و در مقاله‌های آتی به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

تلفن تحت شبکه وایرلس

 

خلاصه

بهترین راه برای خرید یک تلفن IP این است که شما شناخت پیدا کنید و مطمئن شوید که چه IP Phone هایی با سیستم تلفن شما سازگار است و می تواند کار کند (می توانید از ارائه دهنده سرویس تلفن تان مشاوره بگیرید). بدانید که چه پروتکلی با سیستم تلفن شما سازگار است؛ SIP، MGCP یا SCCP و مطمئن شوید که کدام پروتکل را باید روی IP-Phone فعال کنید مثلاً می توانید تلفن Cisco 7940G را با پروتکل SIP یا SCCP راه اندازی کنید. تلفنی که می خواهید انتخاب کنید تک داخلی باشد یا چند داخلی (بسته به تعداد تماس‌های همزمانشان) اگر شما در حال استفاده از تلفن در یک کنفرانس تلفنی 3 طرفه هستید نفر چهارمی که با شما تماس می گیرد بوق اشغال بشنوند یا این که انتخابتان را به یک تلفن 4 داخلی تغییر می دهید.

تلفن شما یک پورت LAN داشته باشد یا دو پورت اگر شما چند نود شبکه در اتاق‌های شرکت دارید بهتر است برای صرفه جویی در هزینه ها IP Phone با یک پورت LAN بخرید در غیر این صورت انتخاب تلفن با 2 پورت اترنت (LAN) منطقی تر خواهد بود تا بتوانید تنها نود شبکه کنار میزتان را بین کامپیوتر و IP Phone به اشتراک بگذارید.

اگر تصمیم به استفاده از POE دارید حتماً از ادمین شبکه تان سؤال کنید که آیا شبکه شما به سوئیچ های POE مجهز می باشد تا بتوانید با نخریدن آداپتور برای تلفن هایتان هم در هزینه‌ها صرفه جوییی کنید و هم ظاهر مناسبی به میز کارتان بدهید.

تماس های تصویری، نیاز به استفاده از VPN، استفاده از هدست برای تلفن ها و کلیدهای اضافی قابل برنامه ریزی همه از مواری هستند که می توانند در انتخاب IP Phone  های مناسب برای بخش های مختلف شرکت شما موثر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید