پیچیدگی در مراکز داده(دیتاسنترها)

پیچیدگی در مراکز داده(دیتاسنترها)

پیچیدگی در مراکز داده
به طور کلی میزان تولید اطلاعات در کسب و کارهای امروزی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. تغییرات ناشی از افزایش حجم اطلاعات، ممکن است مانند یک بادبان عمل کرده و به رشد و پیشرفت سازمان ها شتاب دهد. یا اینکه مانند لنگری ، مانع از حرکت آنها رو به جلو گردد. امروزه سازمان ها تلاش می کنند تا به کمک اجرای راهکارهایی به منظور کنترل اثرات نامطلوب این تغییرات و هدایت آنها در مسیر درست، چالش های پیش رو را، مدیریت نمایند.یکی از تغییراتی که امروزه بسیاری از سازمان ها با آن دست به گریبانند، افزایش پیچیدگی در مراکز داده می باشد.

رشد روز افزون میزان اطلاعات مورد نیاز در کسب و کارهای گوناگون، افزایش تعداد برنامه های کاربردی حیاتی برای کسب و کار، رشد استفاده از راهکارهای فناوری اطلاعات استراتژیک و … ازجمله عوامل زمینه ساز افزایش پیچیدگی در مراکز داده هستند. پیچیدگی از جنبه های گوناگونی از قبیل محاسبات، ترمیم خرابی، ذخیره سازی ،امنیت ، زیرساخت و … بر کارکرد بخش های مختلف مرکز داده تاثیر گذار می باشد.

به طور کلی عواقب ناشی از رشد پیچیدگی در مراکز داده اغلب خارج از کنترل هستند. افزایش پیچیدگی در مراکز داده، سبب ایجاد مشکلاتی در یکپارچه سازی و طراحی بهینه ی برق، سرمایش، کابل کشی، مدیریت اجزای ضروری مرکز داده و هم چنین اجرای امکانات به صورت موثر و کارآمد می گردد. ضمن اینکه ترکیب این عوامل برای دیگر ویژگی های مرکز داده مانند قابلیت اطمینان نیز تهدیدات و تاثیرات نامطلوبی به همراه دارد. از دیگر تاثیرات پیچیدگی می توان به کاهش چابکی ، افزایش شکاف های امنیتی و از کار افتادگی مرکز داده اشاره نمود. بررسی های انجام شده، از افزایش هزینه ها به عنوان رایج ترین پی آمد ناشی از پیچیدگی در مراکز داده یاد می کنند.

پیچیدگی در مراکز دادهروش های کاهش پیچیدگی در مراکز داده

در راستای کاهش پیچیدگی مراکز داده، سازمان ها به انجام اقدامات گوناگونی از قبیل آموزش، استاندارد سازی، متمرکز سازی، مجازی سازی، افزایش بودجه و … روی آورده اند.

در حوزه ی زیر ساخت ، یکی از راهکارهای افزایش ظرفیت در عین کاهش پیچیدگی، ایجاد زیر ساخت متمرکز در مرکز داده می باشد. همچنین یکپارچه سازی در زیر ساخت فیزیکی مرکز داده که شامل ترکیبی از تجهیزات الکتریکی، مکانیکی و …است، علاوه بر کاهش پیچیدگی و خطرات تهدید کننده ی مرکز داده، سبب تامین قابلیت اطمینان و حفظ انعطاف پذیری و چابکی آن نیز می گردد.

اما در حوزه ی فناوری اطلاعات، طی سال های اخیر سازمان ها به منظور کاهش پیچیدگی و افزایش کارایی و بهره وری مراکز داده، به مجازی سازی روی آورده اند. مجازی سازی فواید قابل توجهی را ارائه می دهد، اما در بسیاری از موارد ممکن است به جای برطرف کردن پیچیدگی، تنها آن را از قسمتی به قسمت دیگر مراکز داده جا به جا کند. بنابراین به منظور کاهش پیچیدگی در حوزه ی فناوری اطلاعات مراکز داده، به کارگیری راهکارهای اصولی نظیر حاکمیت اطلاعات ( IG ) همراه با استانداردسازی و آموزش لازم در سازمان ها ضروری به نظر می رسد.

پیچیدگی در مراکز دادهامروزه اغلب سازمان ها تلاش می کنند تا از طریق اجرای استراتژی حاکمیت اطلاعات، پیچیدگی مرکز داده ی خود را تحت کنترل در آورند. این استراتژی به صورت یک برنامه ی قراردادی تعریف شده است. اجرای این راهکار علاوه بر کاهش پیچیدگی مرکز داده، زمینه افزایش امنیت، کاهش خطرات تهدید کننده اطلاعات، کاهش هزینه های مدیریت و ذخیره سازی اطلاعات، ایجاد سیاست های نگهداری و ابقای اطلاعات و تسهیل فرایند بازیابی آن ها را فراهم آورده و به سازمان ها اجازه می دهد تا اطلاعات موجود را به صورت فعالانه طبقه بندی، حفظ و نگهداری و بازیابی نمایند.

 

منبع:rayansegalasia

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید