اینترنت ADSL چیست و چرا هنوز محبوب است؟ (بخش دوم- راه‌اندازی و رفع مشکل)

اینترنت ADSL چیست و چرا هنوز محبوب است؟ (بخش دوم- راه‌اندازی و رفع مشکل)

در بخش اول با اینترنت ADSL و برخی اصطلاحات آن آشنا شدیم. گفتیم اینترنت ADSL به عنوان جایگزین اینترنت Dial Up به دنیای ارتباطات وارد شد و به علت تقسیم پهنای باند فرکانسی، قادر است ارتباطات داده را در کنار صوت و از طریق سیم‌های تلفنی انتقال دهد. به این نقطه رسیدیم که داده اینترنتی ما پس از عبور از مودم و اسپلیتر در کنار داده صوت از پریز تلفن خارج می‌شود. اما داده ما کجا می‌‌رود و چگونه مسیر خود را پیدا می‌کند؟ …

اینترنت از اینجا آغاز می­‌گردد …

داده اینترنتی ما که داده صوتی را نیز در کنار خود می‌بیند، وارد نزدیک ترین مرکز مخابراتی می‌شود. تا اینجای کار هیچ تغییری در بستر ارتباطی ایجاد نشده است و همان داده صوتی که قبلا برای برقرای تماس به مرکز مخابراتی ارسال می‌شد، این بار در کنار داده اینترنتی وارد مرکز مخابراتی می‌­شود.

اما آغاز داستان در اینجاست. جایی که همکاری شرکت‌های ارائه­ دهنده اینترنت (Internet Service Provider) و مراکز مخابراتی شکل می‌گیرد. داده وارد شده به مرکز مخابراتی توسط تجهیزات شبکه ای که مهمترین آن‌ها DSLAM نام دارد، تقسیم می‌­شود. بخش صوت همان مسیر اصلی خود را پی‌می­‌گیرد تا به مقصد تماس تلفنی برسد. اما داده اینترنتی که توسط DSLAM از صوت جدا شده است وارد تجهیزات شبکه ای و درگاه خروجی شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) می‌شود. از آنجا داده رسماً وارد اینترنت می‌شود و مسیر خود را طی می‌­کند تا به مرکز مخابراتی مقصد برسد.

در مقصد نیز عکس همین روال طی می‌­شود. داده اینترنتی پس از ورود به مرکز مخابراتی با داده صوتی ترکیب شده و از طریق سیم­‌های تلفنی به سمت منزل مشترک حرکت می­‌کند. در منزل مشترک نیز به همان ترتیب داده مسیر خود را از اسپلیتر و مودم طی می­‌کند تا به کامپیوتر مقصد برسد.

در تصویر زیر می­‌توانید یک شمای کلی از مسیر اتصال کامپیوتر خود به اینترنت را مشاهده کنید.

راه اندازی سرویس اینترنت ADSL

اما برای راه اندازی یک سرویس اینترنت ADSL چه اقداماتی باید انجام شود؟ در واقع طبق توضیحات انجام شده تا بدینجا، باید متوجه شده باشید که اقدامات انجام شده در دو قسمت صورت می­‌گیرد: اول اقداماتی که از جانب مرکز مخابراتی و ارائه دهنده سرویس اینترنت صورت می­‌گیرد تا خط تلفن شما به اینترنت متصل گردد. این کار را در اصطلاح “رانژه” کردن خط گویند و کلیه اقدامات لازم توسط ISP صورت می‌­گیرد. در انتها ISP برای شناسایی و کنترل سرویس شما، به شما یک یوزر نیم و پسورد و دو عدد VPI و VCIرا ارائه می‌­دهد.

در این مرحله نیاز است تا شما قسمت دوم اقدامات را انجام دهید: اقداماتی که در منزل شما صورت می­‌گیرد. معمولا غالب شرکت­‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت این اقدامات را نیز تحت عنوان “تحویل سرویس” برای شما انجام می­‌دهند. اما اگر خودتان بخواهید نصب سرویس خود را انجام دهید، چه مراحلی را باید طی کنید؟

تنظیم و نصب مودم

شاه راه اصلی ارتباطی در منزل شما دستگاه مودم است. در واقع شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت اتصال خود را به مودم شما برقرار می­‌کند. برای اینکار نیاز است تا ابتدا اتصالات را طبق آنچه در مقاله گذشته گفته شد برقرار کنید. سپس با استفاده از کامپیوتر یا دستگاه بی سیم وارد مودم خود شده و تنظیمات آن را انجام دهید که به این کار به اصطلاح “کانفیگ مودم” گویند.

برای کانفیگ مودم، کافی است مرور اینترنتی خود را باز کرده و آدرس پیش فرض مودم را وارد کنید. آدرس غالب مودم‌­های موجود در بازار به صورت 192.168.1.1 می‌­باشد. با وارد کردن این آدرس صفحه ای مانند صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌­شود :

اینترنت ADSL چیست و چرا هنوز محبوب است؟ (بخش دوم- راه‌اندازی و رفع مشکل)در این مرحله شما نیاز است یوزر‌نیم و پسورد مودم را وارد نمایید. این مقادیر که معمولا به صورت پیش فرض کلمه admin می­‌باشند در پشت مودم یا روی جعبه مودم نوشته شده است. با وارد کردن این مقادیر و کلیک بر روی دکمه Login وارد صفحه تنظیمات مودم می‌­شوید.

این صفحه برای مودم‌­های مختلف دارای ظاهری متفاوت است اما غالب مودم‌­های جدید در منوی خود گزینه ای به نام Setup Wizard دارند که با کلیک بر روی آن راهنمایی چند مرحله ای نمایش داده می­‌شود که در هر مرحله اطلاعات لازم را وارد کرده و به مرحله بعدی می‌­روید.

جدا از ورود زبان و تاریخ و مرحله مربوط به تنظیمات وای فای، صفحه تنظیمات اصلی که مربوط به شناسایی شما توسط ISP می‌­باشد، صفحه ای مانند شکل زیر می­‌باشد:

اینترنت ADSL چیست و چرا هنوز محبوب است؟ (بخش دوم- راه‌اندازی و رفع مشکل)در این مرحله اطلاعات دریافتی از شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت را وارد می‌­کنیم که شامل یوزرنیم و پسورد دریافتی به همراه دو عدد VPI و VCI است. پس از وارد کردن اطلاعات فوق و ذخیره تنظیمات، در صورت برقراری اتصال درست و عدم مشکل، چراغ‌­های DSL و Internet مودم شما روشن می‌­شود و به اینترنت متصل می­‌گردید.

مشکلات رایج در اتصال به اینترنت ADSL

در پایان به برخی از متداول ترین مشکلات پیش آمده در ایجاد اتصال اینترنت ADSL اشاره می‌­گردد و راه حل‌­هایی کوتاه برای حل سریع آن ها پیشنهاد می‌­گردد.

مشکل: چراغ DSL مودم خاموش است یا چشمک می‌­زند.

راه حل: این مشکل به دلیل ارتباط نامناسب مودم با مرکز مخابراتی است. گاها به دلیل خرابی اسپلیتر ممکن است چراغ DSL چشمک بزند اما اگر چراغ خاموش باشد باید از درست بودن اتصالات داخلی منزل مطمئن­ شد. اگر اتصالات صحیح بود، نیاز است برای بررسی بیشتر با مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی تماس گرفته شود.

مشکل: چراغ Internet قرمز و یا خاموش است.

راه حل: این مشکل عمدتا به دو دلیل پیش می‌­آید: دلیل اول درست انجام نشدن کانفیگ و تنظیمات مودم است که باید بررسی شود. دلیل دوم ایجاد اختلال موقت در مرکز مخابراتی مربوطه می‌­باشد که نیاز به بررسی از طریق مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی می‌­باشد.

مشکل: چراغ DSL و Internet روشن است اما سایتی باز نمی‌شود.

راه حل: در این مرحله اولین نکته چک کردن زمان و حجم سرویس می­‌باشد که غالب شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات اینترنتی یک پنل کاربری برای بررسی وضعیت در اختیار کاربران قرار می‌­دهند. اگر زمان سرویس و حجم شما هم چنان باقی مانده باشد نیاز است برای بررسی بیشتر با مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی تماس بگیرید. معمولاٌ در صورت اتمام حجم یا زمان سرویس شما، شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد.

مشکل: برخی سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها را باز می­‌کند و برخی دیگر را خیر.

راه حل: عمده دلیل این مشکل به دلیل اختلالات ایجاد شده در DNS می‌باشد. برای حل این مشکل راه‌حل‌های متعددی وجود دارد که ساده ترین آن‌ها، IP دادن دستی به سیستم می‌­باشد. با این کار معمولا آدرس سرور DNS را بر روی آدرس معروف 8.8.8.8 تنظیم می‌­کنند که متعلق به سرور DNS گوگل می­باشد.

اینترنت ADSL با همه سادگی‌ها و دشواری­‌هایش امروزه در تمامی خانه­‌‌های‌‌مان وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌­گیرد. در سال­‌های اخیر شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شرکت زیرساخت با بهبود اتصالات و تجهیزات خود به دنبال افزایش سرعت و کیفیت خدمات خود هستند و این موضوع را می­‌توان در سال­‌های اخیر به صورت کاملاً مشهود مشاهده کرد. علاوه بر کیفیت خدمات، هزینه مناسب و راه اندازی سریع، سبب شده است تا اینترنت ADSL همچنان به عنوان یکی از محبوب ترین سرویس­‌های دسترسی به اینترنت مورد استفاده قرار گیرد.

 

منبع:shabakeh-mag

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید