رک چیست ؟ آشنایی با رک و کارایی آن در شبکه

رک چیست ؟ آشنایی با رک و کارایی آن در شبکه

رک چیست ؟ آشنایی با رک و کارایی آن در شبکه

رک محفظه ای می باشد که سرور یا تجهیزات شبکه مثل سوییچ ، روتر و مودم و …در آن قرار می گیرد و با توجه به نوع رک هم از سرورمحافظت می کند و هم جهت تهویه و جلو گیری از صدمات فیزیکی از جمله ضربه و فشار و کارایی بهتر سرور آن را در خود جای می دهد .در ادامه با هزارسو همراه باشید.

رک در 2 نوع دیواری و ایستاده تولید می شود :

6U-500x500

 رک های دیواری

رک های دیواری معمولا دارای ارتفاع های ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۹ یونیت هستند . یونیت واحد سنجش ارتفاع رک است و معادل ۵/۴۳ میلیومتر می باشد . عمق این رک ها نیز متفاوت می باشد  .

عمق آنها می تواند ۳۵ ، ۴۵ یا 60 سانتیمتر باشد البته به این نکته دقت کنید که عمق رک های ایستاده کمی بیشتر می باشد . کید رک برای قرار گیری سوئیچ های کوچک غیر رکمونت برروی دیوار استفاده می شود و عمق آن فقط ۲۹ سانتیمتر است .

رک های ۹ یونیت از تنوع بیشتری برخوردارند و پنل های بغل برخی از آن ها کاملا باز می شود . و امکان دسترسی به رک را از بغل فراهم می کند .

برخی نیز امکان چرخش تا ۱۰۰ درجه را داشته وامکان دسترسی به پشت رک را برای کاربر فراهم می آورد . نوع مذکور جهت سوئیچ هایی که ماژول پشت دارند استفاده می شود .

امکان نصب پاور یونیت های ۳ و ۴ پورت و فن ۱۲ سانتیمتری نیز بر روی رک های دیواری وجود دارد .

مشاهده رک های دیواری موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

32U-60D-24-500x500

رک های ایستاده

ر این رکها ، انواع پچ پنل ، سوئیچ ، سرور ، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت ۱۹ اینچی را برای مدیریت آسانتر یکجا جمع می نمایند (معمولا به صورت استاندارد رک های ایستاده دارای 1 عدد فن 4 عدد چرخ 4 عدد پایه ثابت و یک بسته پیچ و مهره در داخل خود می باشند).

از بالا و پائین ورودی برای انواع کابل دارند . همچنین از چهار طرف باز می شوند . ارتفاع این رک ها می تواند ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت باشد .

و با عمق های ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ سانتیمتر و بیشتر تولید می شوند . دارای دربهای شیشه ای یا تلقی فریم دار هستند .

امکان نصب ۱ تا ۴ فن درون این رک ها وجود دارد و بطور پیش فرض دارای فقط یک فن می باشند . پاور ماژولهای ۸ پورت و ۹ پورت افقی درون این رکها نصب می شود و نسبت به ارتفاع رک می توان پاور ماژولهای عمودی نیز نصب کرد .

مشاهده رک های ایستاده موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

متعلقات رک:

1390286234036-500x500

کیس رکمونت

چنانچه مایلید سروری مخصوص نصب در رک داشته باشید می توانید کیس رکمونت های ۳ یونیت یا ۴ یونیت انتخاب کنید.این کیس ها با پاورهای ۴۰۰ وات عرضه می شوند دارای درب قفل دار و فیلتر جلوگیری از ورود غبار به درون کیس هستند و علت نوع طراحی حجم کمی از فضای رک را اشغال می کنند.

فن نصب شده در درون این کیس فن ۱۲*۱۲ سانتی متر میباشد.

مشاهده کیس های رکمونت موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

100_394_FrontView_1

پچ پنل

پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که روی آن تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد مثلا ۲۴ پورت،۴۸ پورتو… در هنگام کابل کشی در هر قسمت از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می گیرد که ممکن است فعلا بلا استفاده باشند و کاربری از طریق آن ها به شبکه متصل نباشند.

اما باید این امکان باشد تا در هنگام افزایش کاربر این سوکت ها را وارد مدارشبکه کرد لذا متخصصان کابل کشی برای حل این مشکل از پچ پنل استفاده می کنند یعنی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرارگیری رک می باشد جمع آوری میکنند و آنها را وارد پچ پنل کرده و شماره گذاری میکنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که میخواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل کنند.

مشاهده پچ پنل های موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

S08A_Large-328x328

طبقه ثابت رک

طبقه های ثابت رک به سه نوع یک یونیت،دو یونیت و تخت تقسیم می شوند.طبقه های یک یونیت که فقط در جلو رک پیچ می شوند برای قرار گیری تجهیزات سبک در رک استفاده می شوند و طبقه های ۲ یونیت برای تجهیزات با وزن متوسط. بر روی طبقه های تخت ثابت که در چهار طرف رک پیج می شوند می توان وزن های سنگینی مثل سرورهای تاور،مونیتور،یو پی اس و… قرار داد.

طبقه های ثابت تخت نسبت به نوع رک دارای عمق های ۶۰،۸۰ و ۱۰۰ سانتی متری هستند.

01-500x5008

طبقه متحرک رک

جهت قرارگیری کی برد و موس درون رک کاربرد دارد.هنگامی که درب رک را باز میکنید به صورت کشویی جلو می آید و با قرار گرفتن صندلی در زیر آن سرپرست شبکه می تواند مانند یک میز از آن استفاده کند.

متناسب با نوع رک با کشوهای  متفاوت ۶۰،۸۰ و ۱۰۰ سانتی متری ارائه می شود.

مشاهده سینی های رک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

فریم مانیتور

در جلو مانیتور روی آداپتورهای جلو رک نصب می شودو مونیتور را با سایر تجهیزات درون رک هماهنگ می کند.برای مونیتورهای ۱۴،۱۵،۱۷ اینچ مناسب می باشد.

دیتاشین کنترل دمای عالی و بی نظیر دیجیتالی رک

حرارت سنج دیجیتالی

حرارت سنج ها دمای رک را مرتبا اندازه گیری نموده و بر روی نشانگرهای دیجیتالی خود نمایش می دهند.

این حرارت سنج ها دارای حافظه بوده و در صورت رسیدن دما به مقداری که سرپرست شبکه تعیین می کند فن های رک را روشن می نمایند.

در دو نوع ایرانی با اندازه ۲ یونیت و خارجی با اندازه یک یونیت ارائه می شود. به طور معمول در بالاترین قسمت رک نصب می شود.

Fan-16-328x328

فن رک

فن ۱۲*۱۲ سانتی متر که با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار میکند و در قسمت فوقانی رک ها نصب می شود. دو نوع بوشی با کیفیت پایین تر و عمر کوتاهتر و بلبرینگی با دوام بیشتر و قیمت بالاتر در بازار وجود دارد.

بدنه این فن ها می تواند پلاستیک و یا فلزی باشد.اگر فن را با دست بچرخانید چنانچه مدت زیادی بچرخد و بعد از حرکت باز ایستد بلبرینگی و در غیر این صورت بوشی می باشد.

همچنین پروانه فن بلبرینگی را چنانچه به داخل فن فشار دهید با حرکت ارتجاعی به عقی باز میگردد.

مشاهده تجهیزات کنترل دمای رک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

Priz-09-500x500

ترمینال پاور یا پاور ماژول

دستگاه های نصب شده درون رک نیاز به الکتریسیته دارند. عمل توزیع برق در رک توسط ترمینال پاور انجام می شود و تنها کابل برقی که از رک حارج می شود کابل ترمینال پاور است.

این ترمینال پاور ها دارای ارت هستند که بهتر است سیم ارت آن حتما به زمین الکتریکی وصل شود.پریزهای درون آن طرح لگراند فرنسه می باشد و دارای کیفیت قابل قبولی است.

انواع ۳ پورت و ۴پورت آن برای رک های دیواری و ۸ پورت و ۹ پورت آن برای رک های ایستاده بکار می رود.پاورهای ۸ پورتی دارای کلید نئون دار جهت روشن و خاموش کردن فن رک هستند.

انواع ایستاده آن هم با پورت های بیشتر موجود است که به نسبت ارتفاع رک می توان آنرا بکار گرفت.

مشاهده پاورماژول های برق رک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

1U-07-500x500

بلانک پنل

صفحه های محافظی می باشند که به جهت جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس نصب شده در داخل رک جهت ایمنی بیشتر در جلوی آن نصب میگردند.

این بلانک پنل ها در انواع ۱،۲،۳ و ۴ یونیت عرضه می شوند.

مشاهده بلانک پنل های رک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

 

قفل ریتال

قفل ریتال

بر روی درب رک های ایستاده نصب می شود.شیشه رک برای این منظور باید در محل قفل برش خاصی بخورد.در مجموع قفل های محکم و با کیفیتی است و بسیار بهتر از قفل های شیشه ای معمولی عمل میکند.

Screw-11-328x328

پیچ و مهره ه رک

این پیچ و مهره ها و واشرها از نوع آبکاری گالوانیزه می باشند که کیفیت پوشش آن ها با آزمایشات Salt S تست و کنترل میگردد و در هر بسته ۵۰ سری کامل از این پیچ و مهره ها وجود دارد.

مهره های مذکور درون شکاف آداپتور های رک در محل دلخواه قرار میگیرند و نیاز به نگهداشته شدن توسط آچار هنگام بستن پیچ ندارند.واشرهای پلاستیکی سفید که زیر پیچ ها قرار میگیرند زیبایی خاصی به نمای رک می بخشند.

مشاهده پیچ و مهره های رک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

چرخ رک

چرخ رک

در هر رک ایستاده ۴ چرخ برای جابجایی و حرکت راحتر می توان نصب کرد.چرخ های جلو معمولا دارای استوپ نگه دارنده برای ثابت کردن رک در محل نهایی هستند.این چرخ ها در ۳ سایز کوچک،متوسط و بزرگ عرضه می شوند.

مشاهده چرخ های رک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

لایت پنل

لایت پنل

لامپ فلورسنت که در بالای رک جهت روشنایی داخل رک نصب می شود.در هنگام قطع برق توسط UPS درون رک روشن می شود و کمک بزرگی برای سرپرست شبکه محسوب می گردد.این لایت پنل ها یک یونیت فضا اشغال نموده و دارای کلید روشن و خاموش برای خود هستند.

مشاهده لایت پنل های رک موجود در فروشگاه آنلاین هزارسو

CL3000-l1

LCD پنل

با این پنل بازشو می توان موس،مانیتور و کی برد را فقط با صرف فضای ۲ یونیت درون رک قرار داد.دارای لولای آبکاری شده خارجی و در مجموع ظاهری بسیار شیک به رک می بخشد.

انواع رک های دیواری

انواع رک های ایستاده

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: