آیتم های پیشرفته یک مودم

آیتم های پیشرفته یک مودم

دراین مقاله قصد داریم تا با Item  های  مختلف موجود در یک مودم  آشنا کنیم نوع وعملکرد هریک از این سرویس ها و Item  ها را دراین مقاله به آن می پردازیم.پس در ادامه با هزارسو همراه شوید.

Advanced Feature

QOS , DHCP , NAT , DMZ , Port Forwarding , Static Routing , MAC & IP Filtering , TR-069

هر Modem  بسته عملکرد خود می تواند item  هایی را پشتیبانی کند این item  ها به قرار زیر است :

NAT:

QOS  :

 DHCP :

: DMZ

 Port Forwarding :

Static Routing :

:MAC & IP Filtering

 TR-069 :

واما به توضیح هرکدام از این item  ها می پردازیم .

NAT   چیست ؟

ترجمه آدرس های شبکه Network Address Translation

همزمان با انفجار اینترنت ( عمومیت یافتن) و افزایش شبکه های کامپیوتری ، تعداد IP  موجود، پاسخگوی نیازها نبود . منطقی ترین روش، طراحی مجدد سیستم آدرس دهی IP  است تا امکان استفاده از آدرس های IP  بیشتری فراهم گردد .

موضوع فوق در حال پیاده سازی بوده و نسخه شماره شش IP  ، راهکاری در این زمینه است . چندین سال طول خواهد کشید تا سیستم فوق پیاده سازی گردد، چراکه می بایست تمامی زیرساخت های اینترنت تغییر واصلاح گردند .

NAT  با هدف کمک به مشکل فوق طراحی شده است . NAT  به یک دستگاه اجازه می دهد که بصورت یک روتر عمل نماید . در این حالت NAT  بعنوان یک آژانس بین اینترنت ( شبکه عمومی ) و یک شبکه محلی ( شبکه خصوصی ) رفتار نماید . این بدان معنی است که صرفا” یک IP  منحصر بفرد بمنظور نمایش مجموعه ای از کامپیوترها( یک گروه ) مورد نیاز خواهد بود .
کم بودن تعداد IP  صرفا” یکی از دلایل استفاده از NAT  است.

TR-069چیست؟

 پروتکلی در جهت کنترل و مدیریت مودم ها از راه دور که از سرویس دهنگان اینترنت برای راه اندازی و مدیریت مودم های مشترکین استفاده می گردد .

DHCP Server  چیست؟

 DHCP مخفف Dynamic Host Control Protocol  می باشد، DHCP  یکی از سرویس های پایه شبکه می باشد که تحت سیستم عامل های ویندوز ان تی ، ویندوز ۲۰۰۰ سرور و ویندوز ۲۰۰۳ سرور قابل پیاده سازی می باشد.
آدرس های  IP یکی از مهمترین اجزای شبکه های کامپیوتری در دنیای امروز می باشند که در لایه سوم از مدل مرجع      OSI کار می کنند و در حال حاضر از ورژن چهار آن در سراسر دنیا به طرز گسترده ای استفاده می شود و کارشناسان و متخصصین در حال تحقیق و توسعه آن و آماده سازی ورژن شش آن می باشند.
از این سرویس برروی تجهیزات شبکه در راستای آدرس دهی به طور اتوماتیک کلاینک ها و دیگر دستگاههای متصل به آن استفاده می گردد .

Port Forwarding چیست؟

 Port Forwarding روشی است که در آن پورت های خاصی را برای شبکه های خانگی یا تجاری کوچک به منظور خاص باز کنیم.

Port Forwarding به شما این امکان را می‌دهد که سیستم های شبکه داخلی شما از بیرون شبکه قابل دسترس باشند. هر چند که سیستم‌های داخل شبکه پشت یک مودم روتر قرار گرفته باشند و دارای آدرسهای (Private(Invalid باشند.

کاربرد Port Forwarding

این قابلیت معمولا زمانی کاربرد دارد که شما می‌خواهید به یک یا چند سرور خود از روی اینترنت دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال برای دسترسی به یک وب سرور و یا یک دوربین مدار بسته در داخل یک شبکه محلی از طریق اینترنت می‌توانید از Port Forwarding استفاده کنید.

فرض کنید سازمان شما دارای یک وب سرور است و نیاز دارید از بیرون شبکه به این سرور با استفاده از Remote Desktop وصل شوید. از طرف دیگر سازمان دارای دو دوربین مدار بسته می‌باشد که جهت نظارت بر سازمان در دو نقطه مختلف قرار گرفته‌اند و با مودم در ارتباط هستند.

DMZ  چیست ؟

DMZ مخفف عبارت Demilitarized Zone است وعموما به بخش هایی از شبکه اشاره می کند که کاملا قابل اطمینان نیست. DMZ امکانی روی شبکه فراهم می کند تا سیستم هایی که توسط عموم مردم و از طریق اینترنت قابل دسترسی است، از سیستم هایی که فقط توسط پرسنل سازمان قابل استفاده است تفکیک شود. DMZدر مواردیکه با شرکای تجاری و دیگر نهادهای خارجی ارتباط وجود دارد هم قابل استفاده است.در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

قانون عمومی دسترسی DMZ آن است که کاربران خارجی به سرویس های موجود روی سیستم DMZ اجازه دسترسی دارند. لازم است دسترسی DMZ به سیستم های داخلی محدود شود.

در صورت امکان این سیستم داخلی است که با DMZ ارتباط برقرار می کند. سیستم داخلی می تواند به DMZ یا اینترنت دسترسی داشته باشد؛ اما کاربران خارجی نمی توانند به سیستم داخلی دسترسی پیدا کنند. اما اکنون یک سیاست کلی برای DMZ و لیستی از سرویس هایی را که روی اینترنت ارائه می شود در اختیار می توان داشت.

QOS  چیست ؟

به معنی بازده کلی شبکه های کامپیوتری و یا تلفنی است از دید کاربران آن. فاکتورهای لازم جهت اندازه گیری QoS در شبکه های مختلف از زوایای مختلف عملکرد شبکه را می سنجند ، برای مثال ، نرخ خطاها ، تاخیر در ارسال ، Throughput،  Availability، Packet Lost و Jitter..

نکته: در بعضی از شبکه میزان تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات ، در زمان های مختلف عدد ثابتی نمی باشد . به این اختلال در شبکه Jitter گفته می شود.

Quality of Service در واقع استراتژی های مختلفی است که به منظور مدیریت پهنای باند در شبکه در نظر گرفته شده است. استراتژی که مشخص میکند کدام اطلاعات زودتر از بقیه به مقصد برسند و کدام اولویت کمتری دارند.

به عبارت دیگر Quality Of Service ابزار و مکانیزمی است جهت تخصیص منابع مشخصی به نوع خاصی از اطلاعات از این رو اغلب مواقع زمانی QoS در یک شبکه پیاده سازی می شود که انواع مختلف اطلاعات (مانند اطلاعاتی که بین کامپیوترها در شبکه جا به جا میشوند ، اطلاعاتی که بین دوربین ها  دستگاه ضبط تصویر در شبکه رد و بدل می شود و اطلاعاتی که بین تلفن های تحت شبکه و سرور در تردد هستند ) در یک شبکه در حال عبور و مرور هستند. مزایای پیاده سازی QoS در شبکه عبارتند از :

۱.امکان اولویت بندی بین انواع مختلف اطلاعات (ترافیک) موجود در شبکه

۲.افزایش میزان اطمینان شبکه

Static Routing چیست ؟

یک مسیر استاتیک یک مسیر از پیش تعیین شده است که اطلاعات شبکه باید برای رسیدن به یک میزبان یا شبکه خاصی حرکت کند. داده ها از یک نقطه به دیگری همیشه از همان مسیر بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر پیروی می کنند. استفاده از اینترنت عادی این تنظیم را پیکربندی نمی کند.

تا اینجا با انواع Item  های موجود در یک router  آشنا شدیم حالا نوبت به این رسیده است که با انواع پروتکل هایی که یک Modem  می تواند در جهت ارسال و یا دریافت یک data  از آن استفاده کند

اشنا شویم.

   

ATM & PPP Protocols

PPPOA,PPPOE,Bridge

هر modem  بسته به سال ساخت و استانداردهایی که برای آن تعریف شده می تواند هریک از پروتکلهای زیر را پشتیبانی کند.این پروتکلها شامل :

PPPOE     یا PPPOA

PPPOE  چیست؟

پروتکل ای در جهت اتصال اتوماتیک مودم ها به اینترنت که نام کاربری و کلمه عبور داخل مودم تنظیم می شود ، چند کامپیوتر همزمان از اینترنت بهره می برند .

pppoe  یا  Point-to-Point Protocol over Ethernet خود یک پروتکل است که فریم های پروتکل ppp که یک پروتکل لایه 2 است را در Ethernet Frame ها اصطلاحا encapsulate میکند.بیشتر در سرویس های DSL مثلا ADSL استفاده و توسط آن end-user device با استفاده از DSL modem البته روی Ethernet و نهایتا به Layer 2 WAN service هایی مثل MetroE متصل می شود.


pppoa :Point-to-Point Protocol over ATM

پروتکلی است که فریم های پروتکل ppp که یک پروتکل لایه 2 است را در ATM Adaptation Layer 5 (AAL5) ها اصطلاحا encapsulate میکند.و اگر بستر WAN یک ATM service باشد که امروزه تقریبا منسوخ شده کارایی pppoe را برای کاربر خواهد داشت اما بابستر ATM.

پس نتیجه ای که می توان از این دو پروتکل گرفت این است که pppoa  کمی سریعتر از pppoe  می باشد Point-to-Point Protocol over ATM مقدار MTU 8 بایت بیشتره. که با پروتکل mtu  1500  و برای pppoe  mtu  ان 1492  می باشد .

Bridge چیست؟

پروتکل در جهت اتصال به اینترنت که فقط یه کاربر از این سرویس بهرمند می شود .

Multi PVC چیست؟

ویژگی که در آن می توان بر روی مودم چند پروتکل مختلف را تنظیم کرد .

هر Modem  بسته به نوع عملکرد خود می تواند از پروتکلهای vpn   نیز پشتیبانی کند که این پروتکلها شامل : L2TP   و PPTP  می باشد.

واما PPTP  L2tp  چیست ؟

وتفاوت پروتکل‌های  PPTP  و L2TP در چه می باشد ؟

Virtual Private Network (VPN)  
PPTP , L2TP

هر دو پروتکل PPTP و L2TP از پروتکل PPP برای ارتباطات WAN استفاده می کنند تا نوعی اطلاعات ابتدایی برای دیتا را فراهم کنند و سپس یک سرایند اضافه برای انتقال اطلاعات از طریق یک شبکه انتقالی به پکت الحاق بنمایند. هر چند این دو پروتکل در برخی موارد نیز با هم تفاوت دارند. برخی از این تفاوت ها عبارتند از:
                           
شبکه انتقال که PPTP احتیاج دارد، باید یک شبکه IP باشد. ولی L2TP فقط به یک تونل احتیاج دارد تا بتواند ارتباط Point-to-Point را برقرار کند. حال این تونل می تواند بر روی یک شبکه IP باشد و یا بر روی شبکه های دیگر مانند Frame Relay، X.25 و یا ATM.
                                                                
L2TP  قابلیت فشرده سازی سرایند را داراست. هنگامی که فشرده سازی سرایند انجام می گیرد، L2TP با حجم 4 بایت عمل می کند، در حالی که PPTP با حجم 6 بایت عمل می نماید.

L2TP متد احراز هویت را تامین می کند، در حالی که PPTP این گونه عمل نمی کند، هر چند وقتی که PPTP یا L2TP از طریق پروتکل امنیتی Ipsec اجرا می شوند، هر دو، متد احراز هویت را تامین می نمایند.
                            
 PPTP رمزنگاری مربوط به PPP را استفاده می کند، ولی L2TP از پروتکل Ipsec برای رمزنگاری استفاده می نماید.

انواع مودم

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید: