چگونه سرور مناسب انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)

چگونه سرور مناسب انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)

چگونه سرور مناسب انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)

انتخاب یک سرور مناسب

آیا می خواهید سرویس‌ دهنده ایمیل و وب سایت متعلق به خود را خودتان میزبانی کنید؟

در ادامه این مقاله، مروری بر فناوری ها و تجهیزات موجود در رابطه با موضوع مقاله خواهیم داشت و شما را از طریق طرح پرسش‌های صحیحی که باید در جستجوی پاسخ آن‌ها باشید یاری خواهیم داد.

در این مقاله می‌خوانید

چگونه با تشخیص و شناسایی مواردی هم چون راندمان، هزینه، فضا و دیگر مسایل بتوانید یک سرور مناسب برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید؟
تفاوت میان ابزارهای ذخیره‌ سازی نوع DAS ،NAS ،SAN و SCSI و تشخیص این موضوع که کدام یک برای کار شما مناسب‌تر است.
سازندگان اصلی ابزارهای ذخیره‌ سازی کدامند؟

ادمین شبکه چه نقشی در انتخاب سرور مناسب دارد؟
اگر جزء آن دسته از شرکت‌ها و سازمان‌ها نیستید که در زمینه به‌ کارگیری فناوری اطلاعات و IT، تمایل به صرفه‌جویی بسیار و کاهش هزینه‌ها هستند، توصیه می‌شود که یک مدیر، ادمین یا سرپرست شبکه برای خود داشته باشید تا در تشخیص نیازها، برنامه‌ریزی برای توسعه و مدیریت شبکه و یا به خدمت گرفتن یک مشاورIT یا فروشنده خبره به شما کمک کند.

بهترین راه برای انتخاب یک سرور به‌ گونه‌ای که نه بیش از حد خرج کنید و نه کم‌تر از آنچه لازم است بودجه اختصاص دهید، این است که ویژگی‌های سخت‌‌افزار مورد نظر را دقیقاً متناسب با کار و وظیفه‌ای که قرار است به سرور اختصاص داده شود، تعیین کنید. مثلاً یک کامپیوتر ارزان‌قیمت می‌تواند تمام نیازهای یک دفتر کار کوچک را به عنوان یک سرور چاپ برآورده کند، اما یک سرور قوی با چند پردازنده می‌تواند ده‌ها کاربر نرم‌‌افزارهای مدیریت بانک‌های اطلاعاتی و حجم بالایی از تراکنش‌ها یا مبادلات مربوط به تجارت الکترونیک را پاسخ‌گو باشد.

 

چگونه سرور مناسب انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)

 

بسیاری از نرم‌‌افزارهای سرویس‌دهنده می‌توانند روی سرورهایی بدون پردازنده‌های خیلی سریع، به خوبی کار کنند. این سرورها معمولاً بر ترکیبی از پردازنده‌هایی با بازده قابل قبول، مقدار زیادی حافظه، حافظه آنبورد کش، آرایه‌های دیسک و نرم‌‌افزار ویژه‌ای برای مدیریت و نگهداری سرور متکی هستند.

اگر فکر می کنید در آینده نزدیک به تعداد کلاینت‌های شما در شبکه افزوده خواهد شد، اطمینان حاصل کنید که سرور شما امکان افزودن پردازنده‌های اضافه را ‌دارد و به تعداد کافی جای نصب هارد دیسک‌های اضافه و اسلات‌های اضافی را روی خود دارد.

قابلیت‌های دیگری که از یک سرور انتظار دارید، بستگی به نوع داده‌های شما دارد. ابعاد فیزیکی، ظرفیت ذخیره‌‌سازی و میزان دسترس‌پذیری یاAvailability سرور خیلی مهم هستند اما باید به قابل توسعه بودن یا Scalability و قیمت محصول نیز توجه داشته باشید.

 

10 نکته مهم هنگام خریدن سرور
علاوه بر نکاتی که در قسمت اول مطرح شد و ادمین شبکه، سرور مناسب خود را بر اساس آنها انتخاب کرد، باید به ده نکته اساسی برای خرید این سرور، توجه کند:

برای توسعه آتی شبکه برنامه‌‌ریزی کنید. دنبال سروری باشید که به موازات افزایش نیازهای شما، قابل توسعه باشد.
سیستمی انتخاب کنید که دارای قابلیت‌های ویژه سرورها، مثل چیپ‌ست مدیریتیمخصوص سرورها، راندمان بالایI/O و آرایه هارددرایوهای پرسرعت را دارا باشد.
اگر این احتمال وجود دارد که کسب‌وکار شما از خروجی سرور برای مقاصد تجاری و مالی استفاده کند، دستگاهی بخرید که شامل قطعات و نرم‌افزارهایی باشد که به آسانی توسط فروشنده سیستم و یا در بازار در دسترس هستند، تا در زمان بروز مشکل، مدت زمان عدم سرویس‌ دهی سیستم و خارج از مدار بودن آن (Downtime) به حداقل ممکن کاهش یابد.
فراموش نکنید که‌ هنگام قیمت گرفتن، باید بهای سیستم‌عامل را نیز محاسبه کرد.
اگر سازمان یا شرکت مطبوع شما تعداد کمی کارمند در بخشIT دارد یا اصلاً چنین کارمندانی ندارد، از فروشندگانی خرید کنید که از طریق سایت خود، به طور رایگان شما را در تشخیص صحیح نیازهایتان یاری می‌دهند. به این ترتیب می توانید سروری تهیه کنید که بیشترین تطابق را با نیازهای شما دارد.
از آن دسته از شرکت‌های سازنده،خرید کنید که به همراه محصول خود، یک بسته نرم‌ افزاری برای مدیریت آسان سیستم ارایه می کنند.
اگر قصد دارید سرور خود را در دیتاسنترها به صورت اجاره قرار دهید، باید به رک‌مونت بودن و تعداد یونیت‌هایی که در رک اشغال می‌کند توجه کنید.
اگر قرار شد از پیکر‌بندی رک‌مونت استفاده کنید، عواملی که در تعیین قیمترک‌ها و ابزارهای جانبی سیستم مؤثرند، مانند منبع تغذیه (شاملUPSهای قابل نصب در رک) و سینی کابل را فراموش نکنید.

 

چگونه سرور مناسب انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)

از شرکت‌هایی (اعم از سازنده یا فروشنده) خرید کنید که برای مدت طولانی در محل کار و سکونت شما مستقر بوده یا خواهند بود. زیرا هنگامی که به شرکت‌های کم‌تر شناخته شده رجوع می‌کنید، این ریسک وجود دارد که در آینده نتوانید از گارانتی محصول استفاده کنید یا پشتیبانی مناسبی از سوی فروشنده دریافت نکنید.
خدمات گارانتی باید شامل دست‌ کم دوسال به همراه خدمات آنلاین باشد.

چرا سرور اچ پی بخریم؟
دلایل مختلفی می‌توان برای انتخاب سرور اچ پی نام برد. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

دارای قیمت رقابتی با سایر محصولات
دارای سیستم‌های پیشرفته و مدرن همراه با نوآوری‌های و تکنولوژی‌های روز
قابلیت اطمینان بالا و ریسک‌پذیری پایین
انعطاف‌پذیر، قدرتمند، چابک، تکنولوژی‌های مدیریتی، سرعت و کارایی بالا
قابلیت ارتقا همراه با بزرگ شدن و توسعه کسب‌وکار شما
استفاده از نرم افزارهای جدید و سیستم‌عامل‌های متن‌باز یا Open Source

 

چگونه سرور مناسب انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)

مناسب و سازگار با تمام محیط‌ها و کاربری آسان
امکان رشد و شتاب‌بخشی کسب‌وکار، کسب سود و درآمد بیشتر
ایجاد قدرت رقابت با کلود (زیرساخت هیبریدی، حفاظت از داده، مهار داده در سازمان‌های داده‌محور و بهره‌وری در محل کار)
کاهش زمان پاسخگویی به مشتری در نتیجه تجربه خوشایند کارمند و مشتری
کاهش هزینه و پیچیدگی: مجازی‌سازی در مقیاس بالا، زمان لازم برای مدیریت
کاهش هزینه‌های خرید سخت‌افزاری با مجازی‌سازی
کاهش هزینه‌های خرید لایسنس‌های نرم افزارهای مختلف
کاهش زمان و هزینه مدیریت سرویس‌ها با کاهش تعداد سرورهای سخت‌افزاری
کاهش هزینه‌های مصرف برق
کاهش زمان Downtime
استفاده از تکنولوژی‌های مدیریتی
قابل استفاده روی وب یا اپ موبایلی
مدیریت از راه دور از هر نقطه
کاهش هزینه به علت حذف سفرهای فیزیکی
دسترسی سریع به سرور
کاهش زمان Downtime و زمان خارج از مدار بودن سرور بر اثر مشکلات آنی
امنیت بیشتر در دیتاسنتر
بهینه‌سازی میزان مصرف برق

چرا سرور پرولیانت اچ پی بخریم؟

به دست گرفتن بازار با ارائه زیرساختی هیبریدی (ترکیب بهترین ویژگی‌های IT سنتی و کلود)

طراحی و بهینه شده برای راهکارهای جدید محاسباتی
افزایش ظرفیت محاسبات و ارائه منابع محاسباتی انعطاف‌پذیر و بدون محدودیت
امکان انتخاب راهکارهای انعطاف‌پذیر برای تمامی تجهیزات: استوریج، شبکه و پاور
ارائه کارایی بهینه برای حجم‌های کاری متنوع

 

کاهش ناکارآمدی در دیتاسنتر و IT:
دگرگونی دیتاسنترها با نوآوری‌های اچ پی و سرورهای Apollo و Moonshot
سرعت و شتاب در ارائه سرویس‌های IT
هزینه‌های ذخیره‌سازی داده‌های مشتریان
افزایش کارایی (با افزایش کارایی پردازنده، حافظه، استوریج و شبکه‌بندی – Uptime بهینه شده – زمان تاخیر کم)
استفاده از نوآوری‌های فنی برای برطرف کردن نیازهای حجم کاری و حل چالش‌ها
مجهز و قدرتمند برای مقابله با چالش‌های روزمره بدون قربانی کردن قدرت محاسبه‌ای

 

معرفی سرورهای پرولیانت نسل 9 اچ پی
اچ‌پی حدود 26 سال پیش، بازار سرورهای X86 خود را راه‌اندازی کرد و تاکنون رهبری این بازار را با نوآوری‌های خود به دست گرفته؛ نوآوری‌هایی که به طرز چشمگیری مراکز داده را با سرورهایی مانندHPE Moonshot وHPE Apollo دگرگون کرده است. اکنون اچ‌پی بازار را با سرورهای پرولیانت نسل 9 و 10 خود به دست گرفته؛ سرورهایی که بهترین ویژگی‌های IT سنتی را با محیط‌های ابری ترکیب کرده است که در واقع زیرساخت هیبریدی مورد نیاز شما را فراهم می‌کند. تا چند ماه آینده نیز با وجود سرورهای نسل 10 اچ‌پی خواهیم دید که چه تحولی در زمینه امنیت، سرعت و ارتقاپذیری در کسب‌وکار شما رخ خواهد داد.

اچ‌پی سرورهای جدید پرولیانت نسل 9 خود را برای افزایش ظرفیت محاسبات و سرعت در ارایه سرویس‌های IT و حل چالش‌ها طراحی کرده است. زیرساخت‌های کنونیIT با معماری سنتی سرور و مراکز داده، برای ارایه سرویس‌های بیشتر با سرعت و کیفیت بالاتر تحت فشار هستند. هزینه‌های ذخیره‌سازی داده‌های مشتریان روز به روز در حال افزایش است که این چالش، سازمان‌ها را بر این می‌دارد تا به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها باشند. برای این منظور، تولیدکنندگان، منابع محاسباتی انعطاف‌پذیر و بدون محدودیتی را ارایه می‌دهند که هم راستا با اهداف تجاری شرکت‌هاست. با ورود سرورهای نسل 10 اچ پی نیز پا را فراتر نهاده و در کنار این قابلیت‌ها از امنیت بی‌نظیر، کارایی و سرعت و چابکی بالا، کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان تاخیر، سرعت و راحتی بیشتر در پیاده‌سازی، ظرفیت ذخیره‌سازی منحصربه‌فرد و بسیاری موارد دیگر بهره‌مند می‌شویم. اچ‌پی با انجام R&D، به این نتیجه رسید که تامین این موارد از نیازهای امروزه مشتریان است که باید در سرورهای خود لحاظ کند.

 

 

سرورهای جدید پرولیانت اچ‌پی نقطه عطفی در استراتژی‌های اچ‌پی است و این سرورها می‌توانند در هر جا، با هر حجم کاری و در هر زمان در دسترس باشند و برای ترکیب و همپوشانی محیط‌های ابری و نرم‌افزارمحور طراحی شده‌اند. اچ‌پی برای تامین راهکار کاهش هزینه (Cost-optimized) برای حجم‌های کاری متنوع، سرورهای پرولیانت نسل 9 و 10 را طراحی کرده تا نیازهای اساسی مشتری را تامین کند.

این ویژگی‌های سرورهای پرولیانت نسل 9 و 10، شما را در مواجهه با چالش‌هایی که روزانه با آن روبه‌رو هستید مجهز و قدرتمند می‌کند، بدون آنکه قدرت محاسبه‌ای که در محیط‌های IT امروزی نیاز دارید را قربانی کند. در حقیقت سرورهای پرولیانت اچ‌پی، برای راهکارهای جدید محاسباتی طراحی و بهینه شده‌اند. آنها برای حجم‌های کاری متنوع، کارایی بهتری ارایه می‌دهند و دارای نوآوری فنی هستند که نیازهایی که حجم کاری با آن رو به رو است را برطرف می‌کند.

نوآوری‌های پیوسته در پرولیانت سرورهای نسل 9 اچ پی

هدف از این مقاله، آشنا کردن شما با تکنولوژی‌های جدید و نوآوری‌هایی است که اچ‌پی در سرورهای پرولیانت نسل 9 و 10 ارایه داده تا در دیتاسنترهای خود استفاده کنید، همچنین مرجعی است برای انتخاب سرور مناسب و متناسب با حجم‌های کاری شما. این سرورها در جهت نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های قدرتمند برای تحول کسب‌وکار شما ارایه شده است و با داشتن انتخاب‌های انعطاف‌پذیر در استوریج، شبکه‌بندی و منابع تغذیه، می‌توانید راهکارهای خود را طراحی کنید. سرورهای پرولیانت نسل9 اچ‌پی امکانات جدید محاسباتی را ارایه داده بودند که برای سازمان شما مزیت‌های زیر را به همراه دارند:

افزایش ظرفیت و کاهش TCO

سه برابر کردن ظرفیت محاسبات و افزایش بهره‌وری با وجود شتاب‌دهنده منحصربفرد PCIe و حافظه‌های DDR4
افزایش حجم پردازشی با استفاده از کارت‌های PCIe Workload Accelerator
دو برابر شدن پردازش به ازای هر وات مصرفی با استفاده از هارد درایوهای جدید (12 GB/s SAS SSD) و حافظه‌های DDR4
پردازش سریع‌تر حجم‌های کاری با 23 درصد افزایش کارایی حافظه که در بلیدسرورها به 33 درصد می‌رسد و باعث بهینگی بیشتر پاور می‌شود.
4 برابر پردازش بیشتر با هزینه کمتر (بهبود عملکرد در برنامه‌های حساس تجاری حداکثر تا 4 برابر)
امکان مجازی‌سازی در مقیاس بالا و کاهش هزینه‌های خرید سخت‌افزار
کاهش زمان و هزینه‌های مدیریت سرویس‌ها با کاهش تعداد سرورهای سخت‌افزاری
مصرف کمتر انرژی و کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف برق و خنک‌سازی سرور تا 97% (افزایش کارایی سرمایش)
افزایش کارایی کارت شبکه و کم کردن زمان تاخیر
کاهش هزینه‌های ناشی از خرید لایسنس نرم‌افزارهای مختلف درصورت استفاده از نرم‌افزارهای گسترده اچ پی تا 95%

سرعت با استفاده از مدیریت بهینه شده

دارای مدیریت تعبیه شده؛ On Cloud و On Premise: نتیجه آن انجام سریع‌تر تنظیمات، پیاده‌سازی، راه‌اندازی، مانیتورینگ، تعمیر و نگهداری سیستم به صورت امن و یکپارچه و مطمئن است که این مدیریت برای محیط‌های ابری‌هیبریدی شاملUEFI API و RESTful API است.
انجام سریع‌تر پیاده‌سازی و پیکربندی سرور با استفاده از مدیریت نرم‌افزارمحور و ساده OneView (66 برابر سریع‌تر): شتاب بخشیدن در ارایه سرویس‌هایIT و تامین زیرساخت‌ها تا 66 برابر سریع‌تر.
مدیریت همگرادر سرور، استوریج و شبکه‌سازی برای فعال‌سازی یک نرم‌افزار تعریف شده توسط شرکت.

 

افزایش سرعت پیاده‌سازی در کلود
استفاده از HPE iLO به عنوان برترین تکنولوژی مدیریت سرور در بین تمام تولیدکنندگان سروردنیا. مزایای استفاده از iLO بدین صورت است: مدیریت از راه دور سرور از هر نقطه، بهینه‌سازی میزان مصرف برق، کاهش زمان خارج از مدار بودن سرور بر اثر مشکلات آنی، دسترسی سریع به سرور و امنیت بیشتر دیتاسنتر. با استفاده از تکنولوژی iLO موجود بر روی نسل 8 و 9 و 10 سرورهای اچ‌پی، شما می‌توانید بدون نصب هیچ گونه نرم‌افزار اضافه و صرف نظر از مکان استقرار سرور خود از طریق iLO روی بستر وب یا iLO Mobile App به سرور خود (حتی در حالت خاموش بودن سرور) دسترسی داشته باشید.

کارایی و سرعت در اپلیکیشن‌ها

پشتیبانی از 10 میلیون عمل I/O در هر ثانیه با 12 GB/s Smart Array Controller
بهبود عملکرد با شتاب‌دهنده‌هایPCIe،HPE SmartCache و کارت شبکه‌های HPE FlexFabric
دسترسی سریع‌تر به داده‌ها با سرعت خواندن و نوشتن 4 برابری با HPE SmartCache

نوآوری‌های پیوسته در پرولیانت سرورهای نسل 10 اچ پی

علاوه بر ویژگی‌هایی که در پرولیانت سرورهای نسل 9 اچ پی ارایه شده بود، تکنولوژی‌های جدیدی نیز در پرولیانت سرورهای نسل 10 اچ‌پی ارایه شده که با هدف ساده‌تر شدن IT انجام شده و شامل موارد زیر است:

چابکی:
کارایی بهبود یافته با تکنولوژی Intelligent System Tuning یا IST که خود این تکنولوژی دارای سه تکنولوژی است: Jitter Smoothing، Core Boosting و Workload Matching

 

چگونه سرور مناسب انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)

جدیدترین تکنولوژی‌های پردازنده شامل پردازنده‌های Intel Xeon Scalable و پردازنده‌های سری AMD EYPC 7000
بهبود ارایه سرویس‌ها با وجود حافظه‌های پرسرعت HPE SmartMemory at 2666 MT/s و تکنولوژی Fast Fault Tolerance (در صورت بروز خطا، سیستم بدون وقفه به کار خود ادامه می‌دهد)
سریع‌ترین Persistent Memoryها یا حافظه‌های پایدار دنیا با ظرفیت چند ترابایت
انتخاب، پیاده‌سازی، مدیریت و نگهداری از زیرساخت سروری اچ‌پی به آسانی قابل انجام است که با HPE OneView،HPE iLO 5 و HPE iLO Amplifier Pack Security پیاده‌سازی می‌شود.

امنیت:
محافظت در برابر حملات و هک‌ها با تکنولوژی بی‌نظیر HPE Silicon Root of Trust
تشخیص کدهای هک شده و نامعتبر و بدافزارها با تکنولوژی Run-time Firmware Verification
از تکنولوژی AMD Secure Processor استفاده می‌شود تا بتوان Secure Memory Encryption (SME) و Secure Encrypted Virtualization (SVE) را فعال کرد و امنیت بهتری فراهم شود.
انجام ریکاوری فریم‌ور به آخرین نسخه سالم یا تنظیمات کارخانه با استفاده از تکنولوژی Secure Recovery
بهبود امنیت با ارایه نسخه iLO 5 Advanced Premium Security Edition
پشتیبانی از سخت‌افزارهای امنیتی مانند ماژول Trusted Platform Module (TPM)، Chassis Intrusion Detection Kit و Secure NICs

صرفه‌جویی اقتصادی
صرفه‌جویی هم برای شما و هم برای مشتریان شما ممکن می‌شود و تجربه بهتری را برای کارمندان و مشتریان فراهم می‌کند.

چگونه سرور انتخاب کنیم؟ قسمت اول

منبع:فالنیک

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید