راهکار شبکه ویژه کارخانه ها

راهکار شبکه ویژه کارخانه ها

راهکار شبکه ویژه کارخانه ها

با توجه به وابستگی روز افزون صنایع مختلف به اتوماسیون و سیستم های رایانه ای،  ضرورت تجهیز این بنگاه های اقتصادی به ساختار شبکه های کامپیوتری به شکلی فزاینده ای ملموس تر می گردد. امروزه شبکه های کامپیوتری در تمامی کسب و کارها نقشی فوق العاده کلیدی ایفا نموده و به جزئی جدایی ناپذیر از زیرساخت های کاری تمامی مشاغل تبدیل شده اند

شرکت تی پی لینک به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان تجهیزات شبکه های کابلی و وایرلس در سراسر جهان، اقدام به تولید طیف کاملی از محصولات شبکه نموده است که با استفاده از آنها می توان سناریوهای مختلف شبکه را طراحی و پیاده سازی نمود

مطلب ذیل به بررسی چگونگی پیاده سازی یک شبکه کامل برای کارخانجات و محیط های صنعتی را بررسی خواهد نمود در ادامه با هزارسو همراه باشید.

چگونه با استفاده از محصولات تی پی لینک، یک کارخانه را به ساختار شبکه تجهیز نماییم؟

 امروزه یک کارخانه مدرن نمی تواند بدون ساختار شبکه، کار کند. یک ساختار شبکه در کارخانه معمولا به دو شبکه کاری و شبکه سرگرمی تقسیم خواهد شد. با توجه به اهمیت امنیت اطلاعات و ایمنی کسب و کار، شبکه های دفاتر و کارگاه ها اغلب با استفاده از کابل شبکه و به صورت کابلی پیاده سازی می شوند. این در حالی است که شبکه ی خوابگاه و سلف غذاخوری باید از طریق اکسس پوینت های وایرلس پیاده سازی شده و به عنوان شبکه سرگرمی کارگران مورد استفاده قرار گیرد. شبکه وایرلس می تواند در جهت افزایش اشتیاق کارگران موثر بوده و آن ها را دلگرم ساخته و نهایتا منجر به افزایش کارایی کارخانه گردد. در این مقاله در خصوص راهکار پیاده سازی یک شبکه وایرلس کامل در فضای یک کارخانه سخن به میان خواهیم آورد.

موارد ضروری در یک شبکه کارخانه چیست؟

معمولا، یک شبکه کارخانه می بایست پاسخگوی موارد زیر باشد:

1- هیچ نقطه کوری وجود نداشته باشد. تمامی مساحت کاربردی باید تحت پوشش وای فای قرار گیرد.
2- دارای رومینگ وایرلس باشد. مشترکین بتوانند حین حرکت به صورت خودکار به یک اکسس پوینت دیگر منتقل شوند.
3- از مدیریت مرکزی بهره ببرد. پیکربندی یک به یک اکسس پوینت های وایرلس کار ساده ای نیست، بنابراین تمامی اکسس پوینت ها باید از طریق یک کنترل کننده تحت نظارت قرار گرفته و مدیریت شوند.
4- برخورداری از امنیت مطلوب در شبکه. شبکه سرگرمی می بایست توسط VLAN به صورت کامل از شبکه کاری جدا شود. تمامی مشترکین نیز باید به صورت منطقی از یکدیگر تفکیک شوند.
5- روش های انعطاف پذیر تائید هویت به کاربران امکان می دهد تا تنها در زمان های مشخص و تعریف شده ای به اینترنت دسترسی داشته باشند.

چه نوع راهکارهایی می توانند ملزومات شبکه کارخانه را برطرف سازند؟

در اینجا، ما یک راهکار کامل شامل توپولوژی شبکه، ویژگی های محصولات و پارامتر ها را ارائه می دهیم.
توپلوژی شبکه

توپولوژی
نکته هایی جهت پیاده سازی این توپولوژی شبکه:

• در یک کارخانه، فاصله بین کارگاه و خوابگاه معمولا بسیار بیشتر از 100 متر می باشد. در اینگونه موارد، فیبر نوری به همراه ماژول SFP به عنوان روش انتقال توصیه می گردد. تجمیع لینک (Link aggregation) می تواند به شکستن محدودیت 1Gbps کابل شبکه (Ethernet) کمک نماید.
• شبکه وایرلس بسیار ساده تر و انعطاف پذیر تر می باشد، در حالی که شبکه کابلی امن تر و پایدار تر است. در انتقال های مربوط به اطلاعات محرمانه، استفاده از اتصالات کابلی توصیه می گردد. در محیط های مربوط به شبکه سرگرمی نظیر خوابگاه و سلف غذاخوری، بکارگیری اکسس پوینت های وایرلس توصیه می شود. علاوه بر این، سالن غذاخوری MIS می بایست به شبکه سازمان متصل بوده و از شبکه های کاری و سرگرمی نیز مجزا باشد.
• سلف غذاخوری و خوابگاه حین پیاده سازی اکسس پوینت های وایرلس دقیقا شبیه هم نیستند، اما همواره 3 نکته اساسی باید مد نظر قرار گیرد؛ این سه نکته شامل پوشش، تداخل و تعداد مشترکین است. سلف غذاخوری، دارای جریان جمعیتی بالایی حین صرف غذا می باشد؛ بنابراین، جریان اطلاعاتی بالایی وجود خواهد داشت. این وضعیت نیازمند ظرفیتی است که بتواند از عهده تعداد مشترکین بالا و اتصالات پر سرعت برآید. از دیگر سو، خوابگاه دارای تعداد مشترکین ثابت و جریان پایدار تری است. بنابراین، بهتر است در مورد نحوه نصب و پیاده سازی اکسس پوینت ها به نحوی فکر شود که میزان سرمایه گذاری به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

نصب آسان دستگاه های EAPنکات برجسته این راهکار چیست؟
• نصب آسان دستگاه های EAP، محصولاتی قابل نصب روی سقف، با قابلیت پشتیبانی از PoE، با ظاهری زیبا و امکان نصب آسان است.

• پوشش کامل وایرلس
دستگاه های EAP کاملا جهت پیاده سازی راهکارهای پوشش وای فای مناطق وسیع نظیر سلف غذاخوری یا خوابگاه مناسب هستند. این محصولات با استفاده از تکنیک 802.11ac/802.11n به توان عملیاتی بالغ بر 1900Mbps دست یابند.

• رومینگ وایرلس
تمامی دستگاه های EAP از یک SSID و روش امنیتی یکسان استفاده می کنند، در نتیجه کاربران هنگام حرکت می توانند به صورت خودکار به دیگر دستگاه های EAP منتقل شده و سرویس وایرلس را از آنها دریافت نمایند.

• مدیریت آسان
دستگاه های EAP را می توان از طریق نرم افزار کنترل کننده EAP به صورت مرکزی مدیریت نمود. این نرم افزار رایگان می باشد. وضعیت تمامی دستگاه های EAP را می توان از طریق رابط گرافیکی تحت وب دستگاه کنترل کننده مشاهده نمود.

• وضعیت امنیت شبکه
سوئیچ تی پی لینک از عملکرد VLAN استاندارد پشتیبانی کرده و می تواند دپارتمان های مختلف کاری را به VLAN های مختلف تفکیک کند. امکان بکارگیری VLAN با چند SSID نیز تحت پشتیبانی می باشد. بنابراین، می توان مشترکین را با استفاده از VLAN از سایر میزبان ها (hosts) جدا و مجزا نمود. مجزا سازی اکسس پوینت می تواند به تفکیک مشترکین از یکدیگر کمک کند. روش امنیتی WPA-Enterprise باعث ایمن تر شدن محیط شبکه می گردد.

• کنترل دسترسی به صورت انعطاف پذیر
محصولات EAP دارای تائید هویت 802.1x portal و کوپن دسترسی بوده و می تواند مانع اتصالات غیر مجاز شده و زمان دسترسی را نیز برای هر مشترک محدود کند. هنگامی که کوپن دسترسی افراد باطل شود، آنها دیگر نخواهند توانست به شبکه متصل شوند.

EAP330• تجمیع لینک
قابلیت تجمیع لینک (link aggregation) باعث ادغام پهنای باند می شود. دو پورت 10Gbps SFP در سوئیچ T3700G-28TQ وجود دارد که می توان از آن ها به عنوان پورت Trunk یا پورت Stack استفاده نمود.

با انتخاب کدامیک از محصولات می توان شبکه وایرلس خوابگاه را ایجاد کرد؟
در اینجا لیستی موجود است که شامل دستگاه های tp-link بوده و میتواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد:

مدل معرفی کوتاه
EAP330 اکسس پوینت سقفی سازمانی با باند دوگانه فرکانسی و استاندارد 802.11AC با قابلیت ارائه سرعت هایی بالغ بر 1900Mbps، که توسط نرم افزار EAP Controller قابل مدیریت بوده و از استاندارد 802.3at PoE پشتیبانی می کند و در عین حال ظاهری زیبا دارد.
TL-SG3424P سوئیچ PoE استاندارد با 24 پورت گیگابیتی، سوئیچ 802.1q 802.3af/at PoE L2، دارای ویژگی هایی نظیر VLAN، IGMP Snooping، QoS، پشتیبانی از LACP، روش های متنوع مدیریت، پیکربندی آسان، مناسب جهت بکارگیری در شبکه های PoE مدیریتی .
T3700G-28TQ سوئیچ لایه 3 Stackable، دارای دو پورت 10Gps SFP، 4 پورت Gigabit SFP، پشتیبانی از IP routing ، DHCP، VLAN، LACP، ACL و … .
TL-SG3424 سوئیچ لایه 2 استاندارد با 24 پورت گیگابیتی، VLAN، IGMP Snooping، QoS، پشتیبانی از LACP، روش های متنوع مدیریت و پیکربندی آسان.

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید