مستندسازی شبکه – بخش دوم – ترسیم رک دیاگرام ها

مستندسازی شبکه - بخش دوم - ترسیم رک دیاگرام ها

مستندسازی شبکه – بخش دوم – ترسیم رک دیاگرام ها

رک دیاگرام چیست؟
دیاگرامی است که تجهیزاتی را که در یک رک سازماندهی شدن به صورت 2 وجهی نشون میدهد. این دیاگرام برای این رسم می شود که ارتفاع تجهیزات و ارتفاع محل استقرار هر یک از تجهیزات درون رک و همچنین نمای پشت و جلوی هر یک را در قالب رک نمایش بدهد.

موارد استفاده معمول از رک دیاگرام:
رک دیاگرام بیش از همه زمانی ارزشمند می شود که میخواهیم تجهیزاتی را برای استقرار درون رک خریداری کنیم و یا بالعکس زمانی که برای یه سری تجهیزات و بر مبنای نیازسنجی آینده بخواهیم یک رک را خریداری کنیم. اینجاست که باید بدانیم رک در چه مقیاسی بخریم و یا تجهیزاتی که می خریم به لحاظ ابعاد و ارتفاع چه طور انتخاب کنیم تا برای قرار گرفتن درون رک مشکلی نداشته باشیم.
علاوه بر این رک دیاگرام کمک میکنهدتا اولویت بندی موثرتری در سازماندهی تجهیزات درون رک به لحاظ موقعیت استقرار آنها داشته باشیم.

در ادامه با هزارسو همراه باشید

چه طور یک رک دیاگرام ایجاد کنیم؟
نصب تجهیزات درون رک بدون برنامه ریزی از پیش انجام شده می تواند مسائل و مشکلاتی را ایجاد کند. شما ممکن است فضای کافی برای تجهیزات و کابل ها و پچ پنل ها نداشته باشید. بنابراین رک دیاگرام کمکتان می کند تا در بهینه ترین حالت تجهیزات را درون رک سازماندهی کنید.
در زیر چند نکته برای ایجاد رک دیاگرام ذکر می کنیم:

مشخص کردن هدف:

مستندسازی شبکه - بخش دوم - ترسیم رک دیاگرام ها

قبل از هر چیز مشخص کنید که کدام تجهیزات و رک ها را میخواهیم سازماندهی بکنید. برای این کار بهتر است که لیستی از تجهیزات مدنظر تهیه کنید و ابعاد و اندازه های تجهیزات را هم داخل لیست درج کنید. همچنین باید در ثبت اندازه ها، فضای خالی را که برخی از تجهیزات برای جریان هوا نیاز دارند لحاظ کنید.

مقیاس گذاری تجهیزات:

3

یک رک relay فضای کلی حفره هاش دارای ابعاد 0.625 و 0.625 و 0.5 هست. مجموعه ای از این حفره ها یک واحد rack mount در نظر گرفته می شوند به اندازه 1.75″ اینچ که با مخفف RMU نمایش داده می شود.
اگر رک دیاگرام را بخواهیم به صورت دستی طراحی کنید باید سایز هر کامپوننت را بدانید و سایز آنها را برحسب RMU بدست بیاورید تا بتوانید فضای مورد نیازش را درون رک به آن اختصاص بدهید. اما با استفاده از نرم افزارهایی که در این زمینه وجود دارند مثل Edraw، Visio ، SmartDraw و … با انتخاب نوع کامپوننتی که میخواهید داخل رک جا بدهید سایز آن برحسب RMU به طور خودکار در نظر گرفته می شود.

ترسیم رک:

اولین چیزی که باید ترسیم بشود خود رک هست. پس رک رو با ابعاد واقعی رک موجود ترسیم کنید.

ترسیم چیدمان تجهیزات درون رک ترسیم شده:

هر کدوم از تجهیزات رو با مقیاس RMU که قبلا مشخص کردید داخل رک ترسیم کنید و شاید نیاز باشد تا اونقدر تجهیزات رو جابه جا کنید تا در جای مناسبش قرار بگیرد و به سازماندهی مطلوب برسید. برای مثال بهتر است تجهیزاتی که مکرر باید بهشان دسترسی داشته باشید مثل پچ پنل ها جلوی دیدتان باشند یا حتی یک مقدار پائینتر. این باعث می شود کار شما سریعتر و ساده تر بشود.
در ضمن تجهیزات ترسیم شده داخل رک را حتما برچسب گذاری کنید تا جستجو و ردیابی آنها در مواقع لزوم ساده تر باشد.

تخصیص فضای کابل :

مستندسازی شبکه - بخش دوم - ترسیم رک دیاگرام ها

تخصیص فضا برای کابل ها رو فراموش نکنید . معمولا فضای بلا استفاده بالای رک برای سازماندهی کابل ها فضای مناسبی هست. مخصوصا در محیطهایی که چند رک کنار هم قرار دارن حتما فضای وسیع تری رو برای کابل ها درون رک در نظر بگیرید تا مسیریابی کابل ها ساده تر بشود.

پر کردن فضاهای تخصیص نیافته رک:

برای بخش هایی از رک که به هیچ تجهیزی اختصاص داده نشده پنل خالی (blank panel) ترسیم کنید البته در عمل هم بهتره به لحاظ زیباشناسی از blank panel برای پر کردن فضاهای تخصیص نیافته رک استفاده کنید .

نگاهی به مستند سازی شبکه- بخش اول

تلگرام هزارسو

دیدگاهتان را بنویسید